Gösta skrev:Jari skrev:Tack alla utom Enzo, för en fantastisk träff återigen ute på Sundstabanan.
(Bjöd ni alla på mat utom mig?)
Jag tror att Gösta Todt misstagit min min från eftermiddagen för något helt annat än vad det var.
Jag var trött, vi hade gjort allt vi kunnat och låg femma efter halva loppet innan problemen började. Inget av dessa var föranledda av förarmisstag utan helt enkelt slitage pga den grymt krävande och gropiga banan. Alla i vårt stall fick köra gott och väl över fyrtio minuter och alla i vårt stall gjorde ett utmärkt jobb. Tyvärr orkade bilen inte ta sig ända in i mål.
Ett par stötdämpare fattigare hade det nog gott att åka ända in i mål med, men inte om motorn nyper av överhettning som följd av trasig kylare, som i sin tur har skakat loss från sina fästen pga underlaget.
Efter vårt test kan vi konstatera:
Köp aldrig Opel! Den håller inte ens för några timmars finkörning under en helg.
Minen var en direkt följd av att vi gjort vårt bästa och haft kul under veckor av förberedelser, en tidig väckning i morse och en hel dags skoj på banan.
Jag var helt enkelt trött.
Orkade inte ens trascha sönder mer på bilen utan letade mest efter en plats att vika ner mig och sova ett par timmar innan celebriteterna börjar.
Sweet Jesus!!
När skall du sluta tolka in egna värderingar i vad som hände. Jag tar det från början.
1: Enzo bjöd inte på någonting, därtill är han på tok för ekonomisk / snål! Vi som åt har antingen betalat för det eller kommer att betala för det!
2: Din min gick inte att missta!
3: Det var ett så kallat "endurancerace" som ställer helt andra krav på taktik och förarmenalitet än det ni uppvisade, därav ert resultat. Tex så låg TCC 1á efter första varvet men slutade ändå EFTER torro rosto som uppvisade bättre taktik och förarinställning än vad många andra fartdårar som misstolkade vad det rörde sig om! Skyll nu inte på bana eller bil. Hade ni kört så fint som Enzo gjorde i slutet så hade ni åtminståne kommit i mål. Som sagt, det gäller inte att köra fort i 2 timmar utan lite långsammare i 5. Men även ni bör så småningom klura ut vad "endurance" betyder på engelska. Det bör rimligtvis även finnas ett Finskt ord på "endurance" skulle jag tro!!!!!!
4:Att skylla på Opel är lägre än glocalnet. Ari Vatanen har tagit den typ av bil i mål under mycket svårare förhållanden än som rådde i Sundsta, att klanka ner på bilen håller inte. Ransaka er själva. Ni körde helt enkelt hårdare än vad som bil, matterial och övriga omständigheter medgav. Ni schabblade helt enkelt. Varför är det så svårt att inse det? Samma med Kimi med sin framvagn! Hade han kört lite mera konservativt så hade han tagit flera välbehövliga poäng, men nu valde han liksom ni att kliva över gränsen för er / bilens förmåga med kännt resultat. Det var inget fel på varken er bil eller banan, det var bara lite "skit bakom ratten"

1. Nu känns det mycket bättre. Såg deras morgonbacon och var mest glad för att jag hade yogurt med mig.
2. Har du vari hos en optiker på sista tiden. Tror du behöver kliva upp ett par snäpp i glasögonstyrka och jag antar att det är åldersrelaterat.
3. Endurance? Är det det svenska ordet för evenemanget?
Det Enzo gjorde på slutet var ett riktigt hjältedåd, även om den bottnade i någon ganska larvig resultatorientering, som om detta var en tävling, typ.
Sånt där är sydeuropeer riktiga suckers för.
Grattis till att ni lyckades slå två brutna ekipage...
Vi kallar oss för Team Maximum Attack och vi var inte där för fisåka runt i Enzofart. Det gör vi dagligen ändå.
Vi var där för att köra av oss och lyckades med vår mission till 100%.
Alla fick köra så mycket de orkade och när bilen gav upp var alla ganska nöjda ändå.
Vi fick dessutom ganska mycket beröm för vårt sätt att bete oss på banan. Jag satt inte fast någonstans, vi körde inte på någon, inte ens med sidan när sikten var som sämst, däremot hade vi ett par som ville polera på vår dragkrok när vi väjde eller bromsade för hinder eller när motorn tappade orken.
4. Jag trodde det var ett biltest och vi konstaterade att Oplar är rätt dåliga bilar på att hålla. Man kunde till exempel se flera bilar som gick minst lika varma som vår opel, men inte behövde de nypa för det?
Ett par stötdämpare kan man köra utan, det är mest en komfortgrej och det har opel ändå aldrig varit speciellt bra på. De heter ju till och med så:
Onödig Plåt Efter Landsvägen...
När Vatanen körde Opel hade han service på den ungefär varannan mil med massor av mekaniker och flera hela oplar i reservdelar.
Ändå hände det att den inte höll...
Till sist, vi var i alla fall med vilket var huvudsaken och tro mig vi gjorde vårt bästa och hade bilen inte varit så klen hade det kunnat gå riktigt bra.
Vi var trots allt ganska nöjda med dagen och minns med glädje den tid och de förberedelser vi haft inför dessa test. Vi kommer säkert igen någon gång, men fram tills dess...
Njut av livet och allt gott det för med sig.