Om jag fattat rätt så är detta några av regeländringarna:
DÄCK
Enhetsdäck från Bridgestone som bygger på en konstruktion som är några år gammal. Ca 2 sek. långsammare en dagens däck.
14 set per helg (dubbelt mot nu) gör att man inte behöver spara på däck lika mycket på träningen. Max 4 set på fredagen och 10 resten av helgen. Det skall finnas 2 typer av däck per tävling.
Denna ändring ger jag
TRÄNING
Till fredagens träning får teamen ha en 3:e förare. Dock får bara 2 bilar delta i dom 2 x 90 minuters passen. Man behöver inte använda racemotorn på fredagsträningen.
Lär bli klart mer aktivitet en tidigare. Jag gör
GPS
Elektronisk flaggvakt monteras i bilarna.
SÄKERHETSBIL
Varvade bilar får passera säkerhetsbilen och får ett varv tillbaka.
Man får inte gå i depå innan alla bilar kommit ifatt säkerhetsbilen.
MOTOR
Motorerna skall "frysas".
Finns det fler ändringar ?
Regler 2007
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Jag förstår inte vitsen med att ha en tredjeförare på fredagarna men ändå bara få använda två av dem. Och jag förstår verkligen inte ditt uttalande om att det leder till mer aktivitet på träningarna. Eller syftade det uttalandet endast på motorregeln? Du får ursäkta mig, det är för tidigt på morgonen för mig.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Att man har en tredje förare leder väl inte till mer aktivitet.GMD skrev:Jag förstår inte vitsen med att ha en tredjeförare på fredagarna men ändå bara få använda två av dem. Och jag förstår verkligen inte ditt uttalande om att det leder till mer aktivitet på träningarna. Eller syftade det uttalandet endast på motorregeln? Du får ursäkta mig, det är för tidigt på morgonen för mig.
Men den nya regeln, att man inte behöver köra racemotorn, lär göra det.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Urusla regler för säkerhetsbilen tycker jag. Bara ett skapande av artificiell spänning, helt konstgjort, att alla varvade bilar ska flytta sig längst bak i fältet och att ändra om på ordningen av bilarna på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
fast det låter ju iofs som en bra taktik för Ferrari....LuckyStrike1 skrev:Urusla regler för säkerhetsbilen tycker jag. Bara ett skapande av artificiell spänning, helt konstgjort, att alla varvade bilar ska flytta sig längst bak i fältet och att ändra om på ordningen av bilarna på banan.
Då låter dom andre-föraren snikköra och spara däck och soppa och bli varvad till Kimi i slutfasen av loppet kör sönder och kraschar, varpå SC kommer ut och vips får andre-ferrarin köra förbi fältet och komma upp på samma varv som dom andra och ha nya fräscha däck och bil och vara snabbast och köra om alla och vinna enkelt.....
Det blir nog säkraste taktiken för Ferrari att vinna lopp nästa år
Moderator-polis
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård