Regler 2007

Kungaklassen av motorsport...
Geer

Regler 2007

Inlägg av Geer »

Om jag fattat rätt så är detta några av regeländringarna:

DÄCK
Enhetsdäck från Bridgestone som bygger på en konstruktion som är några år gammal. Ca 2 sek. långsammare en dagens däck.
14 set per helg (dubbelt mot nu) gör att man inte behöver spara på däck lika mycket på träningen. Max 4 set på fredagen och 10 resten av helgen. Det skall finnas 2 typer av däck per tävling.
Denna ändring ger jag :up:

TRÄNING
Till fredagens träning får teamen ha en 3:e förare. Dock får bara 2 bilar delta i dom 2 x 90 minuters passen. Man behöver inte använda racemotorn på fredagsträningen.
Lär bli klart mer aktivitet en tidigare. Jag gör :up:

GPS
Elektronisk flaggvakt monteras i bilarna.

SÄKERHETSBIL
Varvade bilar får passera säkerhetsbilen och får ett varv tillbaka.
Man får inte gå i depå innan alla bilar kommit ifatt säkerhetsbilen.

MOTOR
Motorerna skall "frysas".

Finns det fler ändringar ?
GMD

Inlägg av GMD »

Jag förstår inte vitsen med att ha en tredjeförare på fredagarna men ändå bara få använda två av dem. Och jag förstår verkligen inte ditt uttalande om att det leder till mer aktivitet på träningarna. Eller syftade det uttalandet endast på motorregeln? Du får ursäkta mig, det är för tidigt på morgonen för mig.
Geer

Inlägg av Geer »

GMD skrev:Jag förstår inte vitsen med att ha en tredjeförare på fredagarna men ändå bara få använda två av dem. Och jag förstår verkligen inte ditt uttalande om att det leder till mer aktivitet på träningarna. Eller syftade det uttalandet endast på motorregeln? Du får ursäkta mig, det är för tidigt på morgonen för mig.
Att man har en tredje förare leder väl inte till mer aktivitet.
Men den nya regeln, att man inte behöver köra racemotorn, lär göra det.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Tydligheten i reglerna med säkerhetsbil är bra - det jag väntat länge på :up:

Har inte hängt med riktigt - men ska motorutveckling frysas i flera säsonger framåt - hur ska man hålla koll på sånt..?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Urusla regler för säkerhetsbilen tycker jag. Bara ett skapande av artificiell spänning, helt konstgjort, att alla varvade bilar ska flytta sig längst bak i fältet och att ändra om på ordningen av bilarna på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det verkar som att SC är nästa grej som det ska hattas med reglerna för; precis som det har gjorts med kvalet de senaste åren.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
SLC

Inlägg av SLC »

LuckyStrike1 skrev:Urusla regler för säkerhetsbilen tycker jag. Bara ett skapande av artificiell spänning, helt konstgjort, att alla varvade bilar ska flytta sig längst bak i fältet och att ändra om på ordningen av bilarna på banan.
fast det låter ju iofs som en bra taktik för Ferrari....

Då låter dom andre-föraren snikköra och spara däck och soppa och bli varvad till Kimi i slutfasen av loppet kör sönder och kraschar, varpå SC kommer ut och vips får andre-ferrarin köra förbi fältet och komma upp på samma varv som dom andra och ha nya fräscha däck och bil och vara snabbast och köra om alla och vinna enkelt.....

Det blir nog säkraste taktiken för Ferrari att vinna lopp nästa år
Moderator-polis ;-)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det lär väl vara enda möjligheten de närmsta tre säsongerna...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det vi vet med säkerhet inför nbästa år är att Mayländer blir den Mercedesförare som får flest varv i ledningen :D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!