Chinas GP 06

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Alonso den fuskaren har både haft olagliga däck, massdämpare och säkert 15 olagliga saker till som ännu inte kommit fram!!! :D

Har han eller Renault blivit dömd för det? Svar nej.

Tänk så det kan gå va'.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

LS1...Någon annan som kört av någon annan i kampen om VM-titeln? Hur många andra har vunnit VM i dagens startfält? Den ända som har en titel är ju Alonso och hans bil/förarkombination förra året var ju så överlägsen att han inte behövde förta sig direkt...

Vad det gällde schumis V-titlar och McLarens strul så är det väl som sagt inte Schumacher och Ferraris fel, då skulle man ju lika gärna kunna säga att det bara var Bridgestones fel förra året och att Schumi egentligen förtjänade titeln men att det var han däck som inte var tillräckligt bra...med det resonemanget så skullen man ju nästa kunna säga att Sato förtjänade titeln, men att inte BAr byggde en tillräckligt bra och hållbar bil som han kunde sladda runt med...Vad jag menar är att resonemanget blir ohållbart...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Glömde..anågende mängden titlar så skulle väl schumi i så fall kunnat haft minst en titel och kanske två om allt hade spelat honom i händerna....Spa 98....10poäng som försvann...99 problem med bromas på silverstone som gjorde att han försvann från hala vm et året.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

HAR MS BLIVIT DÖMD FÖR -94 saken? NEJ, SÅ VARFÖR TJATAR VISSA OM DEN DÅ?

Jerez...Fine by me, men enligt ditt resonemang El schor...så är alonso också en fuskare, vilket jag inte köper..
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Men minns Mikas underbara omkörning av Maestro (och om det var Zonta) på samma bana. BRILLIANT.
Vad var det som var så briljant med den egentligen?
Det enda som var spektakulärt med den var att stackars Zonta blev omkörd på två sidor.

Montoyas omkörning av Schumacher på Nürburgring -03 var däremot av det mer vassare slaget - den gillade jag verkligen - eller Schumachers på Barrichello i Monaco -04(?).

Den omkörningen tyckte jag var underbar. Zonta (om det nu var han) höll sitt spår, Maestro blockerar insidan och väljer att gå in i kurvan där. Mika ser att Maestro täcker insidan och tar helt enkelt utsidan (Zontas vänstra sida). Den var underbar, inte i klass med Arnoux och Gilles kamp på Dijon, men inte långt ifrån heller. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:LS1...Någon annan som kört av någon annan i kampen om VM-titeln? Hur många andra har vunnit VM i dagens startfält? Den ända som har en titel är ju Alonso och hans bil/förarkombination förra året var ju så överlägsen att han inte behövde förta sig direkt...

Vad det gällde schumis V-titlar och McLarens strul så är det väl som sagt inte Schumacher och Ferraris fel, då skulle man ju lika gärna kunna säga att det bara var Bridgestones fel förra året och att Schumi egentligen förtjänade titeln men att det var han däck som inte var tillräckligt bra...med det resonemanget så skullen man ju nästa kunna säga att Sato förtjänade titeln, men att inte BAr byggde en tillräckligt bra och hållbar bil som han kunde sladda runt med...Vad jag menar är att resonemanget blir ohållbart...
Man behöver inte ha en VM-titel för att ha varit med i kampen om VM-titeln eller hur? Så min fråga kvarstår.

Jag kan också lägga till en annan fråga: Vilka världsmästare de senaste 15 åren har kört av andra i kampen om VM-titeln?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Crazy F1 skrev:LS1...Någon annan som kört av någon annan i kampen om VM-titeln? Hur många andra har vunnit VM i dagens startfält? Den ända som har en titel är ju Alonso och hans bil/förarkombination förra året var ju så överlägsen att han inte behövde förta sig direkt...

Man behöver inte ha en VM-titel för att ha varit med i kampen om VM-titeln eller hur? Så min fråga kvarstår.

Jag kan också lägga till en annan fråga: Vilka världsmästare de senaste 15 åren har kört av andra i kampen om VM-titeln?
Körde inte din husgud Senna på Prost i en WDC kamp?????

Du resonerar som en gravid ko!!!!! :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Körde inte din husgud Senna på Prost i en WDC kamp?????

Du resonerar som en gravid ko!!!!! :D
Hörru gravida kon!

Av Senna och Prost är det Prost som var och är den som är närmast statusen "Min Egna Husgud". Senna som legend och ultimat racer hade jag en oerhörd fascination för och har fortfarande, anser att han och Jim Clark är de två största F1-legenderna någonsin.

Men vad gäller mina preferenser mellan Senna och Prost så var det alltid Prost som var mitt självklara val.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Då har vi något gemensamt (hoppas det inte är mer än detta, hemska tanke). Men hur var det med påkörningen egentligen?? Var det inte så att skitstöveln Senna i sin girighet att vinna ännu en WDC körde på Professorn? Dessutom kom han väl undan med det. Maestro fick ett kännbart straff för sin vinglighet i den där kurvan på Jerez 97!!! (som egentligen var ganska harmlös)

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Då har vi något gemensamt (hoppas det inte är mer än detta, hemska tanke). Men hur var det med påkörningen egentligen?? Var det inte så att skitstöveln Senna i sin girighet att vinna ännu en WDC körde på Professorn? Dessutom kom han väl undan med det. Maestro fick ett kännbart straff för sin vinglighet i den där kurvan på Jerez 97!!! (som egentligen var ganska harmlös)
Jo, Senna körde Prost av banan på Suzuka 1990 vilket jag anser var mycket illa. Hans licens hotades dras in av FIA efter det men Bernie klev in och hindrade det sägs det.

Jag tycker också att han gjorde det 1989 men där råder det delade meningar. Där blev han hur som helst diskad för att funktionärerna knuffade igång honom.

Så Suzuka 1990 är direkt jämförbar med Jerez 1997 (att säga att Jerez 97 var harmlöst anser jag är att vara idiotisk). Suzuka 1989 anser jag är att jämföra med Adelaide 1994. I båda fallen anser åtminstone jag att det var Senna resp. Schumacher som stod för väldigt fula manövrar som inte hör hemma på en racingbana, att köra konkurrenter av banan för att vinna anser jag är att gå över gränsen för vad som ska vara acceptabelt sportsligt beteende.

Sen finns det ibland en regelbokstavsfundamentalism där åsikten härjar om att har ingen dömts är det inte fel. Det tycker jag är att göra saker och ting naivt lätta. Man kan bete sig fult och oaccptabelt även om det inte leder till någon bestraffning i det tillfället. Vilket bevisas av Suzuka 1990 t.ex.

Detta är ialla fall mina åsikter.

De brukar sällan falla i god jord hos Senna och Schumacherfundamentalisterna. De anser nämligen i det ena fallet att allt Senna gjorde var rätt och ingen kritik får riktas mot honom. De andra anser exakt likadant fast om Schumacher och då kan man få se humoristiska inlägg som att Jerez 1997 var harmlöst. Sen brukar det rabblas statistik ett tag - mest för det egna välbefinnnandet misstänker jag.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Den omkörningen tyckte jag var underbar. Zonta (om det nu var han) höll sitt spår, Maestro blockerar insidan och väljer att gå in i kurvan där. Mika ser att Maestro täcker insidan och tar helt enkelt utsidan (Zontas vänstra sida). Den var underbar, inte i klass med Arnoux och Gilles kamp på Dijon, men inte långt ifrån heller. :D
Zonta (ja, det var han) var på väg att bli varvad av både Schumacher och Häkkinen.
Schumacher valde att gå på utsidan och använda Zonta som sköld och Häkkinen valde den andra sidan och passerade både Zonta och Schumacher i den manövern.

Zonta var ju tvungen att släppa båda de andra eftersom han blev varvad och Häkkinen var vid det tillfället bra mycket snabbare än Schumacher vars däck var på väg att ta slut. Jag har för mig att det var upptorkande bana och att han sökte upp blöta linjer för att kyla däcken.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Den omkörningen tyckte jag var underbar. Zonta (om det nu var han) höll sitt spår, Maestro blockerar insidan och väljer att gå in i kurvan där. Mika ser att Maestro täcker insidan och tar helt enkelt utsidan (Zontas vänstra sida). Den var underbar, inte i klass med Arnoux och Gilles kamp på Dijon, men inte långt ifrån heller. :D
Zonta (ja, det var han) var på väg att bli varvad av både Schumacher och Häkkinen.
Schumacher valde att gå på utsidan och använda Zonta som sköld och Häkkinen valde den andra sidan och passerade både Zonta och Schumacher i den manövern.

Zonta var ju tvungen att släppa båda de andra eftersom han blev varvad och Häkkinen var vid det tillfället bra mycket snabbare än Schumacher vars däck var på väg att ta slut. Jag har för mig att det var upptorkande bana och att han sökte upp blöta linjer för att kyla däcken.

Hur det än är med den saken så var det F1 poesi! Vackert att se, racing när den är som bäst!!! :up: :up: :up:

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:Då har vi något gemensamt (hoppas det inte är mer än detta, hemska tanke). Men hur var det med påkörningen egentligen?? Var det inte så att skitstöveln Senna i sin girighet att vinna ännu en WDC körde på Professorn? Dessutom kom han väl undan med det. Maestro fick ett kännbart straff för sin vinglighet i den där kurvan på Jerez 97!!! (som egentligen var ganska harmlös)
Jo, Senna körde Prost av banan på Suzuka 1990 vilket jag anser var mycket illa. Hans licens hotades dras in av FIA efter det men Bernie klev in och hindrade det sägs det.

Jag tycker också att han gjorde det 1989 men där råder det delade meningar. Där blev han hur som helst diskad för att funktionärerna knuffade igång honom.

Så Suzuka 1990 är direkt jämförbar med Jerez 1997 (att säga att Jerez 97 var harmlöst anser jag är att vara idiotisk). Suzuka 1989 anser jag är att jämföra med Adelaide 1994. I båda fallen anser åtminstone jag att det var Senna resp. Schumacher som stod för väldigt fula manövrar som inte hör hemma på en racingbana, att köra konkurrenter av banan för att vinna anser jag är att gå över gränsen för vad som ska vara acceptabelt sportsligt beteende.

Sen finns det ibland en regelbokstavsfundamentalism där åsikten härjar om att har ingen dömts är det inte fel. Det tycker jag är att göra saker och ting naivt lätta. Man kan bete sig fult och oaccptabelt även om det inte leder till någon bestraffning i det tillfället. Vilket bevisas av Suzuka 1990 t.ex.

De brukar sällan falla i god jord hos Senna och Schumacherfundamentalisterna. De anser nämligen i det ena fallet att allt Senna gjorde var rätt och ingen kritik får riktas mot honom. De andra anser exakt likadant fast om Schumacher och då kan man få se humoristiska inlägg som att Jerez 1997 var harmlöst. Sen brukar det rabblas statistik ett tag - mest för det egna välbefinnnandet misstänker jag.

Du är en trist och tråkig byråkrat, saknar både hjärta och känsla för racing. Skulle inte förvåna mig en sekund om du får efterträda Nazir Husein. Då kommer du tjäna tillräckligt med pengar så att du kan köpa dig en egen biograf. Sen kommer du sitta där med din polare P. Head, bitter och inåtvänd och prata om MS alla fusk, Gaymon Hills bravader och hur orättvis världen blivit sen Jim Clark dog.

Slappna av för f-n, njut av föreställningen, låt dig hänföras, visa lite jävla passion för rävspelet och myglet i F1. Vore du muslim skulle du säkert bli en fundamentalistisk misslyckad självmordbombare. :D :D :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Du är en trist och tråkig byråkrat, saknar både hjärta och känsla för racing. Skulle inte förvåna mig en sekund om du får efterträda Nazir Husein. Då kommer du tjäna tillräckligt med pengar så att du kan köpa dig en egen biograf. Sen kommer du sitta där med din polare P. Head, bitter och inåtvänd och prata om MS alla fusk, Gaymon Hills bravader och hur orättvis världen blivit sen Jim Clark dog.

Slappna av för f-n, njut av föreställningen, låt dig hänföras, visa lite jävla passion för rävspelet och myglet i F1. Vore du muslim skulle du säkert bli en fundamentalistisk misslyckad självmordbombare. :D :D :D
Det är just racingfantast jag är.

Älskar omkörningar, avskyr påkörningar. Avskyr F1 när den enda omkörning som är möjlig är ett depåstopp, älskar fighter på banan. Avskyr när sådana inte är möjliga. Tycker F1 har blivit tråkigare de sista par åren. Har i år missat 6 lopp i rad och inte saknat dem de minsta.

Att du gillar mer folkraceliknande tillställningar där man kör på och av varandra för att ta sig förbi får ju stå för dig.

Jag anser inte att det är särskilt trevligt att se en förare medvetet köra av en annan, oavsett vem det är. Det gör uppenbarligen du.

/Påkörningar är ingen föreställning.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Ryktet säger att du gillar stcc!!! Hur är det där, finns det någon bil som kommer i mål och inte ser ut som ett krossat ägg i båda ändarna!

En fråga. Hur förhindrar man att all sand rinner ut på banan när dom blir påkörda???? :D :D :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Ryktet säger att du gillar stcc!!! Hur är det där, finns det någon bil som kommer i mål och inte ser ut som ett krossat ägg i båda ändarna!

En fråga. Hur förhindrar man att all sand rinner ut på banan när dom blir påkörda???? :D :D :D
Svar ja, majoriteten av dem är det och då pratar vi ändå¨om racing med bilar med täckta karosser där det alltid förekommer mer kontakt (men inte mer påkörningar).

Det är medvetna påkörningar jag inte gillar, oavsett vilken klass eller vilka förare det rör sig om. Att det inom standardvagnsracing (STCC, DTM m.m.) förekommer mer kontakt är bara naturligt då bilarna är som de är - täckta hjul och karosser, så det blir tätare än med formelbilar med öppna hjul då det går sönder direkt vid kontakt.

Det är alltså inte själva kontakten jag har något emot. Det är medvetna på- och avkörningar, dvs. ful körning, som jag ogillar och inte ser varför det skulle accepteras.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

1. Kan ni dra ner på era inklippta citat lite? Eller klippa lite mindre - typ meningar och inte hela inlägg. Det blir så jävla långt.. :D

2. OK "medioker" kanske var lite hårt skrivet - men ni reagerade ju i alla fall. Jag menar att Michael Schumachers körskicklighet är ungefär som genomsnittet i F1 och det är väl iofs bra - men att hans teambuilding - egenskaper är totalt oöverträffade. Att ni är några som tror att Schumacher skulle vinna VM i en trampbil är inte mitt problem. Det finns fler ingredienser i att vinna lopp och VM än körkänsla. Michael Schumachers mix är 95% skapa förutsättningarna och 5% körskicklighet. Är det tydligare för er?

Det är inte någon magisk körskicklighet som har gett honom hans VM-titlar - det är hans andra förmågor. Teamet. Helheten. Taktiken.

3. Läs på Gösta. Börja prenumerera på F1 Racing eller något. Eller kolla lite gamla säsonger. Friska upp minnet så du fattar vad jag menade med Spa 2000 och prejningen ut på gräset. Det handlade inte om omkörningen utan några varv tidigare. Jag beklagar om det låter spydigt, men du kan säkert ta den spydigheten :)

Byta spår i 350km/h får bara Michael göra - inte hans konkurrenter. För då är de enligt honom själv: "livsfarliga". Själv gör han ju aldrig så.

4. Ifall jag var Flavio eller Fisichella - skulle jag på ett snyggt sätt ordna så att Michael körs av banan i de två kommande loppen. Det vore ju poetisk rättvisa - eller?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Du är altså för lat för att läsa våra långa inlägg!!!!!

Nej det är inte tydligt för mig. F1 är en LAGSPORT!!!!! Ferrari har förstått det och anpassar sin taktik därefter. Nu vet jag inte vem du tycker är en bra förare. Schumacher är bevisligen den bäste som någonsin kört F1. Han visar att han förstår att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk. Den svaga länken just nu i Renault ät Alonso, i McLaren så sprack en länk och den andre vill byta till den starkaste kedjan. Dom andra kedjorna är gjorda av dålig metall, taskit ihopsvetsade i länkarna och därför inte hållbara.

F1 handlar inte om "magi"!!! Det är hårt arbete av en massa människor som skall dra åt samma håll. Dålig depåpersonal gör depåstoppen långa, dåliga ingenjörer konstruerar dåliga motorer och dåliga bilar, dåliga marknadsförare attraherar inte sponsorer, dåliga förare tar inte ut det som finns att ta ut ur den bil som de övriga har varit med att bygga. Dåliga strateger gör dåliga strategier. DET ÄR DETTA SOM F1 HANDLAR OM. En förare gör inte magiska saker, han gör sitt bästa och bildar en länk i denna relativt komplexa kedja. I Ferrari är Maestro den starkaste länken, den sammanhållande länken, den länk alla fokuserar på och kritiserar om den brister.

Jag prenumererar redan på F1 Racing, tycker du jag blir klokare om jag köper 2 tidningar?????

Du har ju självfallet din rättvisa. Vi som är troende katoliker tror bara på den gudomliga rättvisan. Vår herre har gett oss Schumacher som sin egen racingrepresetant på jorden. Herren spelade för oss via Mozart, han spelade fotboll för oss via Pelé och Maradona, han sjöng för oss via Jenny Lind och Luciano Pavarotti, han visar oss sin körskicklighet via Schumacher. Sådant är det gudumliga språket, det är så vår skapare talar till oss.

Dom dåliga kallar han till sig i förtid.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den svaga länken hos Renault är väl Fisichella om man ska peka ut någon av förarna?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej F1 är ingen lagsport, det är det bästa sättet att ta fram vilken förare som egentligen är bäst i världen.
Vill du ha lagsport och mygel ska du börja med fotboll...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

I Adelaide 1995 körde Alesi in i [Schumacher]. Det tycker jag var bra gjort.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

På Monza körde Hill in i [Schumacher]
http://www.youtube.com/watch?v=qXPvE2-F ... ed&search=

På Silverstone körde Hill in i [Schumacher]
http://www.youtube.com/watch?v=A-PdJfxs3L8
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Många kör in i många genom åren.

Men bara ett fåtal gör det med vilje för att avgöra situationer.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Nej F1 är ingen lagsport, det är det bästa sättet att ta fram vilken förare som egentligen är bäst i världen.
Nähä? Det var därför som Ron beordrade Coulthard att hjälpa Mika att bli WDC? Det var därför vi nu har dom bevinade orden "lets Michael pass for the championship"!!! Fisichella kämpade med näbbar och klor för att hålla Alonso bakom sig i Kina!!

F1 är inte ett bra sätt att ta fram vem som är den bästa föraren. Då skulle man haft 1 förare och inte 2. F1 är bra på att se till att en av förarna i laget hjälper den andre att vinna.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev: eller Schumachers på Barrichello i Monaco -04(?).
För att inte tala om [Schumacher] pÅ Rubens på A1-Ring -01 och -02 - totallura Rubens på samma ställe två år i rad och alldeles innan mål. :o
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nu pratar du om omkörningar i den högre skolan... mäktigt värre.
Speciellt kul var det att se den genuina glädjen på prispallen efteråt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:Nu pratar du om omkörningar i den högre skolan... mäktigt värre.
Speciellt kul var det att se den genuina glädjen på prispallen efteråt.
Jag gillade den genuina segerglädjen efter målgång på A1 2002 som raskt byttes till "munnen som ser ut som ett kattarsel" när han klev ur bilen och hörde publikens massiva burop.

Vänd kappan efter vinden har kanske aldrig illustrerats tydligare på en racingbana.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:"munnen som ser ut som ett kattarsel"
Den såg snarare ut som en hönsröv

Äntligen!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

LS 1...ni har ju redan nu räknat upp två till som under de senaste 15 åren gjort någon liknande manöver så uppenbarligen finns det fler...INtressant med synen på att man kan vara skyldig även om man inte döms för det..det kan säkert stämma i vissa fall, OJ simson? Adelaide kan jag inte få till detta dock...tycker att det är HIll som klantar till sig, schumio håller ju sitt spår och det är ju hill som kör in i MS där... På Jerez är det dock MS som kör in I Ville...jag ser en stor skillnad mellan dessa båda händelser, det är som någon skrev här ovan det är skillnad på att krocka på banan och det är skillnad på att försöka köra sina motståndare av banan med flit, det har schumi BARA gjort EN gång!

EL Scho...du har rätt i mycket av de du skriver, men med ditt resonemang så menar du att alla världsmästare som vunnit har bara skapat bra förutsättningar för att vinna, alla har bara 5% körskicklighet då? Köper inte riktigt det, det jag köper är att det handlar om att skapa förutsättningar för sig och att där finns det ingen som slår MS, men det är väl mycket detta det handlar om i F1, att få teamet att bli så bra som möjligt! Eje sa dock att körningen var ca 50% av grejen, det kanske är lite mycket 30-40 är nog rimligare, men 5 %.....NÄeeee du.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Glömde...jag tror inte att någon som blir världsmästare kan vara en dålig förare...det skulle väl vara Damon Hill :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Crazy F1 skrev:Glömde...jag tror inte att någon som blir världsmästare kan vara en dålig förare...det skulle väl vara Damon Hill :D

Har aldrig lyckats se vad som är bra med Damon Hill!! En medelmåtta med hysteriskt bra bil. Damon och Tjack är det 2 mest överreklamerade WDC i modern tid! Dagssländor som visade hur dåliga dom egentligen var. Den enes omkörning av den andre på Hungaroring 1997 var underbar att skåda. :D :D :D

Hill ledde med en evighet i en Footwork (Yamaha) tror jag det var, fick växellådeproblem och Tjack hann upp och vann med en handfull sekunder. :D :D :D

Arthur Ringhardts och Ejes kommentarer var oslagbara. Något i stil med:

A: Vad roligt att Hill får vinna här i ungern med den bilen (2 varv kvar och Hills ledning är tvåsiffrig i sekunder)
E: Det är faktisgt nästan 2 varv kvar och mycket kan hända.
A: Det ser ut som Hill har problem med bilen
E:(svarar inte, sitter tyst och förmodligen ler)

:D :D :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:LS 1...ni har ju redan nu räknat upp två till som under de senaste 15 åren gjort någon liknande manöver så uppenbarligen finns det fler...INtressant med synen på att man kan vara skyldig även om man inte döms för det..det kan säkert stämma i vissa fall, OJ simson? Adelaide kan jag inte få till detta dock...tycker att det är HIll som klantar till sig, schumio håller ju sitt spår och det är ju hill som kör in i MS där... På Jerez är det dock MS som kör in I Ville...jag ser en stor skillnad mellan dessa båda händelser, det är som någon skrev här ovan det är skillnad på att krocka på banan och det är skillnad på att försöka köra sina motståndare av banan med flit, det har schumi BARA gjort EN gång!

EL Scho...du har rätt i mycket av de du skriver, men med ditt resonemang så menar du att alla världsmästare som vunnit har bara skapat bra förutsättningar för att vinna, alla har bara 5% körskicklighet då? Köper inte riktigt det, det jag köper är att det handlar om att skapa förutsättningar för sig och att där finns det ingen som slår MS, men det är väl mycket detta det handlar om i F1, att få teamet att bli så bra som möjligt! Eje sa dock att körningen var ca 50% av grejen, det kanske är lite mycket 30-40 är nog rimligare, men 5 %.....NÄeeee du.
En till va? Senna.

Suzuka -89 är att jämföra med Adelaide -94 skrev jag och det är min åsikt åtminstone. Du får väl ta och kika på Suzuka -89 och fundera lite. Men jag är inte ute efter att ändra din åsikt på något sätt, jag framför bara min egen och min syn på vad jag vill se resp. inte se på en racingbana.

Vad gäller bra och dåliga förare så är det ju ändå så att F1 i första hand är en materialsport. Ingen förare, inte en enda av alla vi har sett genom åren, har kunnat vinna utan att ha haft vinnarmaterial.

Det är för övrigt skillnad på att begå regelbrott och uppföra sig fel. Man kan anses hålla sig inom reglerna men ändå stå för ett felaktigt och fult beteende. Man kan köra fult, och det är fult även om domaren vid tillfället inte utdömer något straff för det. Man kan också för den delen straffas för ett regelbrott utan att det man gjorde är särskilt fult. Och så är det i alla sammanhang, även i samhället utanför ankdammen F1.

För övrigt:
Säga vad man vill om Damon Hill t.ex. - själv älskar jag killen, men har aldrig påstått att han är bäst av alla. Men fakta är att han tog en stor chansning i sin karriär i början av 90-talet. En enorm chansning, satte sig i en position tack vare det där han arbetade hårt för att stallet skulle få fram en vinnarbil och sen levererade han.

Man kan egentligen inte förvänta sig mer än så av en förare. Han hade ett klart mål, jobbade stenhårt för det, tog enorma chansningar för att hamna i en position där han till slut kunde nå det. Och då levererade han.

Och statistiken visar väl att han är topp 20 av alla F1-förare i historien, för de som gillar att runka till statistik. Det verkar ju finnas några sådana här.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Självklart finns det många världsmästare där körskickligheten har varit av totalt avgörande betydelse. Men när inte den räcker till så börjar man felparkera och sånt.

För övrigt var Jacques en otroligt bra förare från 94 i Indycar och fram till minst 97. Sedan gjorde FIA om reglementet och han kom aldrig tillbaka.

Det vore intressant att se Schumachers reaktion om han blir avåkt på ett lite tveksamt sätt av någon. Det borde ju finnas många förare som är sugna på att ge tillbaka lite. 8)
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev: Säga vad man vill om Damon Hill t.ex. - själv älskar jag killen, ....

Skrivfel?

Syftningsfel?

Garderobsdörren på glänt?

:roll: :roll: :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej, inte det minsta utan helt medvetet skrivet.

Min enda förarfavorit någonsin egentligen.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag har sett Suzuka, inte live dock :) Var inte så gammal då, sju tror jag bestämt.

Sant att F1 är en materialsport, det handlar ju om utvecklingens gång.

Du tycker om Hill, du är säkert en trevlig människa för det :wink: Min a vänner tycker att jag också är en trevlig snubbe trots mina Schumisympatier hehe.
Jag tycker bara att det är så roligt att man kan fastna för en förare och sen är det "kört", jag ser inte Hills storhet, men å andra sidan så har jag inte studerat hans karriär så nogrant heller...

El schor....Tja, det går ju öppenbarligen ganska så bra för dem som felparkerar i år. Tycker dock att det är lite intressant att det skulle vara en fördel att felparkera om man får starta längs bak i fältet pga av det...det ger väl knappast någon fördel, speciellt inte på en bana som Monaco, så hur får du ihop att det är något som man får fördelar av och lättare vinner VM?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tror för övrigt Schumi reaktion är som vem som helst när man blir pååkt...man blir sur och förbannad. Jag har aldrig skrivit att det är något positivt med att köra folk av banan, men jag har heller aldrig sagt att en människa inte får göra ett misstag...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

1: Jag undrar om det var ett misstag, det där var en medveten manöver vilket ju i sig var ett misstag.

2: Sådana "misstag" anser jag inte hör hemma på en bana och kan inte ursäktas ens med att man är människa ...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kan det inte ursäktas med att man inte är människa då?

Äntligen!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Misstag eller ej, bestraffad har han blivit för det och då tycker jag inte att det är mer att snacka om, men visst man har ju olika åsikter. Sedan är det vissa beteende som inte hör hemma på en racingbana, köra på folk medvetet är ett sådant, men att begå ett misstag och parkera i rascas avsiktligt eller inte...tycekr jag inte är det.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

-94 blev han bestraffad med en världsmästartitel... ett sånt straff vill jag också få.

Äntligen!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sedan att du inte kan ursäkta saker och tycka att det kan vara okej tycker jag är lite dåligt LS, folk GÖR misstag hela tiden vare sig vi vill eller inte och så kommer det alltid att vara, sedan är det ju upp till var och en att välja om man vill "förlåta eller kan acceptera " sådana saker. För mig beror det på hur allvarlig saken är, men visst, det är nog lättare att acceptera saker från någon man håller på än tvärtom.
När Hill körde på MS vid ett par tillfällen så började jag inte avsky honom och anklaga honom för att med avsikt försöka fuska etc och jag som "färgad" schumifan borde väl lätt kunna hitta på att det var en konspiration och att det var fusk på hög nivå eller att sådant inte hör hemma på banan...det verkar ju många hitta på här inne så fort MS är inblandad i något...Nu har jag inte sagt att du är en av dessa personer ioch för sig. Blev lite rörig text men jag fattar vad du menar.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag syftade på monaco, var det svårt att förstå...
Straffet var inget 94 eftersom fia inte tyckte att det var något oskysst som förekommit. Belöningen hade han ju gjort sig förtjänt av under året där han trots två lopp mindre körda hade en poäng mer än hill inför avgörandet.

Ska bli intressant att se om du skulle vara lika snabba att döma alonso om han gör en liknande sak på MS i ett av loppen som är kvar.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Crazy F1 skrev:När Hill körde på MS vid ett par tillfällen så började jag inte avsky honom och anklaga honom för att med avsikt försöka fuska etc
Nej, du var ju bara sju år då.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Crazy F1 skrev:Jag syftade på monaco, var det svårt att förstå...
Ja eftersom diskussionen hade handlat om att han var grinig efter att ha blivit påkörd.
Snacket om parkeringen kom först efter din kommentar om hans bestraffning.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Crazy F1 skrev:Ska bli intressant att se om du skulle vara lika snabba att döma alonso om han gör en liknande sak på MS i ett av loppen som är kvar.
Lika snabb som att döma vem? Vem har jag dömt?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Sedan att du inte kan ursäkta saker och tycka att det kan vara okej tycker jag är lite dåligt LS, folk GÖR misstag hela tiden vare sig vi vill eller inte och så kommer det alltid att vara, sedan är det ju upp till var och en att välja om man vill "förlåta eller kan acceptera " sådana saker. För mig beror det på hur allvarlig saken är, men visst, det är nog lättare att acceptera saker från någon man håller på än tvärtom.
När Hill körde på MS vid ett par tillfällen så började jag inte avsky honom och anklaga honom för att med avsikt försöka fuska etc och jag som "färgad" schumifan borde väl lätt kunna hitta på att det var en konspiration och att det var fusk på hög nivå eller att sådant inte hör hemma på banan...det verkar ju många hitta på här inne så fort MS är inblandad i något...Nu har jag inte sagt att du är en av dessa personer ioch för sig. Blev lite rörig text men jag fattar vad du menar.
Eftersom jag inte vill se förare som medvetet kör på andra eller kör andra av banan för att vinna - lopp eller mästerskap - så anser jag självklart heller inte att det är acceptabelt. Och att det inte kan ursäktas, det borde inte få förekomma och ska inte accepteras.

Att du verkar tycka att det på sätt och vis är ok att göra som Senna och Schumacher och medvetet köra en konkurrent av banan elelr försöka göra det för att vinna mästerskapet ... tja, det får du ju givetvis tycka.

Personligen tror jag det är ett utslag av din ålder och av vem du har som favoritförare.

moch

Inlägg av moch »

Säga vad man vill om shumachers rätt eller fel men i mitt tycke skall en F1 förare ha en personlighet med. Vilket shumi har, massa har... till o med fisicella har, men ta me tusan, alonso är en trisst fan. Visst kan han åka bil, men huruvida han är bäst (efter ferrari förarna ;) ) eller inte visar nog sig nästa år för mig.
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:Nej F1 är ingen lagsport, det är det bästa sättet att ta fram vilken förare som egentligen är bäst i världen.
Nähä? Det var därför som Ron beordrade Coulthard att hjälpa Mika att bli WDC? Det var därför vi nu har dom bevinade orden "lets Michael pass for the championship"!!! Fisichella kämpade med näbbar och klor för att hålla Alonso bakom sig i Kina!!

F1 är inte ett bra sätt att ta fram vem som är den bästa föraren. Då skulle man haft 1 förare och inte 2. F1 är bra på att se till att en av förarna i laget hjälper den andre att vinna.
Coulthard gjorde allt han kunde för att Mika inte skulle bli WDC. Bland annat körde han Mika av banan två gånger 2000 och struntade fullkomligen i att låta bli att vinna lopp mitt i säsongen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hade finnen varit kapabel att köra lite fortare än sin teamkompis, så hade han tagit några fler titlar. Men när [Coulthard] var tvungen att vänta in Mika och släpa förbi honom gång på gång så är det inte så lätt att ståta som mästare när säsongen räknas ihop. :D