Sorglig - sorgligare - Montoya

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-04 07:10, Jari wrote:
Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras.
Vem bedömmer om någon blivit felaktigt dömd? Skulle vi ha en Finsk eller rentav en Colombiansk överdommare som ändrade alla beslut enligt dina önskemål?

Jag tycker också att domslutet i Malaysia var felaktigt. JPM tjänade på påkörningen. Det tog MS längre tid att få en ny framvinge än det lindriga straff som drabbade :monkey:

Jag tycker att domslutet skall ändras till 2 lopps avstängning. Vem har rätt? Du, jag eller rentav domarna som dömde? Vad tror du om mantometerknappar till alla som tittar på. Om ni tycker att .... tryck då på 1 om ni tycker att .... tryck då på 2.

Det är ju så att dom bästa förarna, domarna, och alla andra som vet bäst alltid sitter hemma i sofforna och pillar ludd i naveln!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

:idea:
Alla som ger sig på MS med MS egen medicin är pajasar och rättfärdigar att MS ger igen dubbelt. (Se Coulthard 99) Skulle någon bli för kaxig, som att t.ex utmana MS in i en kurva samtidigt utdelas det för ändamålet nya straffet "Drive through penalty" (Malaysia 02). Skulle Ferrari kunna vara med och slåss om VM om man hävde en diskning, så gör man det. Har någon ett enda exempel på något annat stall som lyckats vända ett beslut i appellationsdomstolen?
Jag hörde inte dig gnälla när Mika fick behålla sina poäng trots att McLaren fuskat med styrenheten :argh2:

/E
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-04 13:04, Ozikahn wrote:
Jag vill se racing på lika villkor mellan världens bästa förare. Jag vill inte att någon konsekvent skall gynnas av beslut, som ingen annan förstår. Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras. Om den tiopositioners regel som tillkommit någonsin kommer att användas mot Michael Schumacher skall jag äta upp en Dekrakeps.
Så är det men när man gynnar omoralen personifierad! Schu kommer aldrig få några straff. Det hade varit betydligt roligare att följa F1 om reglerna var till för alla :sad:
Väntanuväntanuväntanu! :smash:

Ankan

Inlägg av Ankan »

Tycker Monty låter ganska pajas aktig just nu. Skylla allt på Ms. och inte kunna ta på sig nåt själv. Dåligt, han vill väl skaffa sej samma status som Ms.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-04 17:59, Ankan wrote:
Tycker Monty låter ganska pajas aktig just nu. Skylla allt på Ms. och inte kunna ta på sig nåt själv. Dåligt, han vill väl skaffa sej samma status som Ms.
Jo han låter precis som M Schumacher :smile: Men är det inte lätt att en förare säger dumma saker i vredesmod efter ett lopp? Jag tror nog Frank och Head har snackat lite med JPM. Alla kan ju inte vara lika coola som Kimi Räikkönen!
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-04 18:20, Ozikahn wrote:
Men är det inte lätt att en förare säger dumma saker i vredesmod efter ett lopp?
Visst är det det, men nu har han faktiskt haft fyra dagar på sig att lugna ner sig och säkert även sett videoinspelningar av incidenten. Så faktum kvarstår, att karln är en idoit.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-04 13:16, zz wrote:
Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras.
Vem bedömmer om någon blivit felaktigt dömd? Skulle vi ha en Finsk eller rentav en Colombiansk överdommare som ändrade alla beslut enligt dina önskemål?
Nej, men vi kan ju göra oss av den fullständigt blindgalne Indiern/Pakistaniern. Varför inte ha en domare från t.ex Sverige som inte är part i målet?
(Hur många kommer ihåg fusksnacket efter Ronnies död?)
Jag tycker också att domslutet i Malaysia var felaktigt. JPM tjänade på påkörningen. Det tog MS längre tid att få en ny framvinge än det lindriga straff som drabbade :monkey:
Vad skulle han in och peta med den där vingen under däcken på den snabbare Williamsbilen för då? Han borde väl om någon veta att inget race avgjörs i första kurvan.
Jag tycker att domslutet skall ändras till 2 lopps avstängning. Vem har rätt? Du, jag eller rentav domarna som dömde? Vad tror du om mantometerknappar till alla som tittar på. Om ni tycker att .... tryck då på 1 om ni tycker att .... tryck då på 2.
Snabbt räknat har du i alla fall inte rätt. I depån i Brasilien fanns säkert tusen års samlad erfarenhet av F1 och annan racing och ingen av dom ansåg att det blev rätt där i Malaysia. Jag vilar min väska. När det sen gäller mentometerknapparna så behövs ju inte dom för närvarande; Ferrari, som förmodligen genom sin popularitet genererar mest pengar till alla inblandade har redan ett uttalat stöd från högsta hönset (med initialerna BE). Reglerna tolkas, så gott det går till deras fördel och ryms Ferraris planer inte inom ramen för reglerna så skriver man om dom eller ändrar metoderna, så att Ferraris, dvs pengamaskinens kugghjul snurrar så lätt som möjligt. (Senaste exemplet; Dubbla uppsättningar däck i Brasilien för MS)

Om det fanns en mentometerknapp 3 för att uppmärksamma partisk behandling så skulle man kunna tejpa den i botten just nu.
Det är ju så att dom bästa förarna, domarna, och alla andra som vet bäst alltid sitter hemma i sofforna och pillar ludd i naveln!
Vad säger du om Michael Schumacher egentligen? Han har väl inte tid att peta ludd? Eller vill du läsa vad Fisichella ansåg om saken först?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-04 15:33, EnzoF1 wrote:

Jag hörde inte dig gnälla när Mika fick behålla sina poäng trots att McLaren fuskat med styrenheten :argh2:

/E
Det avgjordes väl inte i apellationsdomstolen utan utreddes bara. Eftersom det kom fram att man inte fuskat, utan att det bara fattades ett klistermärke som det står kontrollerad på, så ville jag inte gnälla mer. Speciellt med hänsyn till flera vittnesmål att andra bilar kört flera lopp utan det där sigillet utan anmärkning och att FIAs kontrollanter medgett att man ibland glömt att sätta på såna.
Du kanske har mer fakta om det där "fusket"?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Nej, men vi kan ju göra oss av den fullständigt blindgalne Indiern/Pakistaniern. Varför inte ha en domare från t.ex Sverige som inte är part i målet?
(Hur många kommer ihåg fusksnacket efter Ronnies död?)
Det finns en svensk race-stewart, Österlind tror jag att han heter, jag vet att han var med i Australien, men vet inte om han är med på alla lopp. Kanske någon annan som vet mer?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-04-04 19:03, Jari wrote:
On 2002-04-04 15:33, EnzoF1 wrote:
Det avgjordes väl inte i apellationsdomstolen utan utreddes bara. Eftersom det kom fram att man inte fuskat, utan att det bara fattades ett klistermärke som det står kontrollerad på, så ville jag inte gnälla mer. Speciellt med hänsyn till flera vittnesmål att andra bilar kört flera lopp utan det där sigillet utan anmärkning och att FIAs kontrollanter medgett att man ibland glömt att sätta på såna.
Du kanske har mer fakta om det där "fusket"?
I så fall håller du med om att det berömda menyalternativ 13 aldrig användes heller?

/e
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Name: Lars Osterlind
Nationality: Sweden
Date of birth: May 8, 1945

In recent years the FIA has adopted a system of having four permanent Formula 1 stewards who officiate at four Grands Prix each every year. The intention is for them to ensure that there is some consistency in the decision-making processes. Sweden's Lars Osterlind is one of them.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-04 15:40, Binneberra wrote:
On 2002-04-04 13:04, Ozikahn wrote:
Jag vill se racing på lika villkor mellan världens bästa förare. Jag vill inte att någon konsekvent skall gynnas av beslut, som ingen annan förstår. Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras. Om den tiopositioners regel som tillkommit någonsin kommer att användas mot Michael Schumacher skall jag äta upp en Dekrakeps.
Så är det men när man gynnar omoralen personifierad! Schu kommer aldrig få några straff. Det hade varit betydligt roligare att följa F1 om reglerna var till för alla :sad:
Väntanuväntanuväntanu! :???: Ni måste fan säga till när ni vaknar, för nu drömmer ni väl ändå?! Får jag påminna om att Schumi, Benetton och Ferrari minsann drabbats av mycket stränga och mycket korrekta påföljder för olika oegentligheter. Som 1994, när Schumi blev avstängd i två (tror jag det var) race p g a någon teknisk avvikelse på bilen. (Hade det med bränsle att göra? Eller höjden på chassit? Mitt minne är något dunkelt...)
Jodå, man hade plockat bort ett filter i bränsleriggen och någon tyckte att man redan haft en Jos-barbeque det året. Man skall inte leka med elden och straffet var mycket rättvist och slog inte ett dugg mot Ferrari.
Han fick också ett straff för att plankan under bilen var för sliten efter Spa. Däremot blev han eller Benetton aldrig dömda för det som numera kallats "den hemliga meny 11" i mjukvaran med hänvisning till att man inte kunnat bevisa att det använts.
Vidare så blev Schumi av med varenda liten poäng 1997 efter sitt nervsammanbrott i säsongsavslutningen. Och han blev varnad efter att ha försökt nita Coulthard i depån en gång 1998. Osv.
Schumi blev av med poäng som inte hade någon som helst betydelse. VM-titeln hade redan tagits av Villeneuve. Det som däremot går emot din förenkling lite grann är att samtliga segrar 5(?) från det året fortfarande räknas i hans meritlista OCH att Ferrari INTE blev av med hans poäng.
Vad fick han för varning efter Spa 98?
Hur rimmar era paranoida konspirationsteorier om särbehandling av Schumi med allt detta? Bara för att ni hejar på någon annan och vederbörande åker på dängtorsk, behöver det ju inte innebära att Schumi gjort något fel. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att Schumi är en bättre förare. Har ni tänkt på det? Åh...jag glömde att era bittra hjärnor slumrar..... VAKNA!!! :smash:
Jag väntar fortfarande på tecken på att Ferrari och Schumacher bedöms enligt samma regelverk som övriga stall. Jag väntar på en FIA-tolkning som går emot Ferrari, men gynnar ett annat stall. Skulle en sån komma så vet jag vilka som har Dekrakepsar.
Hur Schumacher är som förare hör inte hit. Vem jag hejar på hör inte heller hit.
Den samlade visheten på detta forum överstiger säkert tusenfalt min intelligens och för några av er borde det vara en enkel match att peka ut varför jag har fel. Det blir lite däremot svårare om jag har rätt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi kommer med lite otur snart att behöva ett antal länkar till historiska dokument där incidenter vädrats till leda.

Alternativet är att aktivera någon av dom med en ny post.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker att Montoya borde hinnit lugna ner sig och insett att saker och ting var kanske inte som han först trodde...

MS var ju inte öpprörd över vad som hände i Malaysia när han fick sin vinge kapad och då låg de bägge ändå jämsides...nu låg Monty bakom och vad jag vet så kan man aldrig klara sig undan en trefik olycka om man kör på någon i arslet :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-04 18:33, Binneberra wrote:
Men är det inte lätt att en förare säger dumma saker i vredesmod efter ett lopp?
Visst är det det, men nu har han faktiskt haft fyra dagar på sig att lugna ner sig och säkert även sett videoinspelningar av incidenten. Så faktum kvarstår, att karln är en idoit.
Då är Schumacher också en idiot enligt samma resonemang från dig - den karln har ju anklagat minst två av sina medtävlare för att försöka döda honom ute på banan.... i övrigt helt befängda och ogrundade anklagelser då som nu
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan

Inlägg av Ankan »

On 2002-04-04 23:26, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-04-04 18:33, Binneberra wrote:
Då är Schumacher också en idiot enligt samma resonemang från dig - den karln har ju anklagat minst två av sina medtävlare för att försöka döda honom ute på banan.... i övrigt helt befängda och ogrundade anklagelser då som nu
Idioten är bra nog att vinna Vm iaf :wink:
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-04 19:17, Jari wrote:
Man skall inte leka med elden och straffet var mycket rättvist och slog inte ett dugg mot Ferrari
Vad jag syftade på var att det var stallet som Schumi körde för vid tidpunkten (Benetton) som drabbades av påföljden. Om det möjligen utgjorde ett led i din/er argumentation. Jag förstår dock att åtminstone du, Jari, verkar vilja hålla isär begreppen och anser att Ferrari som stall, oberoende av att Schumi kör för dem, regelmässigt förfördelas.
Schumi blev av med poäng som inte hade någon som helst betydelse. VM-titeln hade redan tagits av Villeneuve. Det som däremot går emot din förenkling lite grann är att samtliga segrar 5(?) från det året fortfarande räknas i hans meritlista OCH att Ferrari INTE blev av med hans poäng.
Så det betydde ingenting att han kom sist av samtliga poängtagare den säsongen? Och varför skulle Ferrari fått ett straff? Stallet ska väl knappast sota för en individuell blunder som man inte på något sätt sanktionerat? Schumis uteblivna poäng från själva loppet hade man ju redan blivit av med, eftersom Schumi bröt. Jag tycker reaktionen mot Schumacher var mycket, mycket kraftig. Med rätta, också. För övrigt vet jag inte om meritlistan har någon som helst formell status. Den utgör väl bara omvärldens uppskattning av förarnas åstadkommanden? Rätta mig dock gärna om jag har fel.
Tja, mitt minne är uppenbarligen inte lika välutvecklat som ditt, det inser jag när jag läser dina kommentarer om bränslefiltret (som jag i och för sig nu minns när du säger det, Verstappen-incidenten var SPEKTAKULÄR) och mjukvaran (och där måste jag inflika en fråga; menar du att det VISST kunde bevisas att Benetton använde otillåten mjukvara?!). Jag har ändå för mig att Schumi fick en officiell reprimand av något slag, även om det inte renderade i avstängning, poängavdrag eller annat. Men som sagt, med ditt sofistikerade minne kanske du kan rätta mig även här om jag har fel.
Jag väntar fortfarande på tecken på att Ferrari och Schumacher bedöms enligt samma regelverk som övriga stall. Jag väntar på en FIA-tolkning som går emot Ferrari, men gynnar ett annat stall.
Fast det finns väl flera stall som varit inblandade i incidenter av olika slag, utan att vare sig förare eller stallet drabbats av påföljder? Ska Schumi och Ferrari särbehandlas bara för att han/de befinner sig i toppen? Och en bestraffning utdelas för minsta misstag under ett lopp? Det är ju för farao RACING det handlar om! FIA kan inte gå in och peta i allt som händer, för det skulle snabbt och effektivt ta död på all spänning och intensitet i loppen. Vad utgör förresten ett bevis i dina ögon på att Ferrari och Schumi bedöms på samma sätt som andra stall och förare? Att de/han fälls i något avseende? Om man då framöver inte begår regelvidrigheter av tillräcklig höjd för bestraffning, och följaktligen inte drar på sig någon sådan, då kommer man alltså för alltid fortsätta att vara fuskare i dina ögon? Märkligt...
Den samlade visheten på detta forum överstiger säkert tusenfalt min intelligens och för några av er borde det vara en enkel match att peka ut varför jag har fel. Det blir lite däremot svårare om jag har rätt.
Oavsett om du har rätt eller fel (i den mån rätt eller fel ens existerar), så tycker jag att din inställning till Ferrari och Michael Schumacher verkar svårt färgad av känslor och instinkter som inte emanerar från verkliga förhållanden eller sakliga överväganden. Jag kan därför inte riktigt ta dig eller dina åsikter på allvar. Vilket på sätt och vis är synd, eftersom du ändå verkar ha en del vettigt att säga i andra ämnen. Men men, jag ska inte påstå att jag själv är helt rationell i alla avseenden. Och slutar därmed att kasta mitt spjut i det här syretältet. :wave:
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-04 23:26, LuckyStrike1 wrote:
:shake: Hörru LuckyStruckHisDick: Jag sa inte JPM var en idoit som slängde ur sig sina påståenden. Precis som Schumi själv sagt i dagarna (vilket han säkert gjorde med sina egna grodor i åtanke, grodor som han ibland t o m offentligt tagit tillbaka) är det naturligtvis lätt att hetsa upp sig omedelbart efter en händelse som exempelvis Brasiliensammanstötningen. Med distans, eftertanke, självinsikt och självdistans, ska man dock kunna lägga band på sig. Och det är här jag menar att det verkar saknas något i Montoyas hjärnbark. :saw:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher har ju sagt sina idiotuttalanden även efter distans, tid att tänka efter och allt du tog upp där ... vilket jag inte har några problem med. Passion ska vara en stor del av motorsport - jag ser hellre passionerade förare som säger saker de ibland kanske inte skulle ha gjort än några kalla robotar helt i avsaknad av några synbara känslor.

Vad jag HAR problem med är att det inte verkar kunna accepteras att Montoya gör exakt likadant som andra 100 % vinstinriktade nya förare gjort före honom - dvs överentusiasm i vissa situationer, ibland tala före att tänka, slänga ur sig kommentarer i stridens hetta även några dagar senare o.s.v.

Schumacher gjorde sånt under sina första år - gormade om orättvis behandling, kritiserade Senna högljutt, kraschade rätt rejält i situationer han istälelt hade kunnat vara kyligare. Samma sak har vi sett hos lillebror Ralf under hans första år och nu också hos Montoya... även Mika kraschade rätt mycklet i början (fast han sa å andra sidan ingenting :wink:) .. och alla dessa har de egenskaper som kännetecknar förare som är fulkomligt tävlingsinriktade och vinnarfokuserade.

Jämför gärna med Coulthard - duktig, kompetent men något saknas och deet är dessa grejer. När [Coulthard] gjorde misstag i början av sin F1-karriär på banan så var det inte översatsning i en racingsituation utan fullkomligt horribla saker som att snurra på ett warm-up varv :roll: eller krascha i depån under ett normalt depåstopp :eek: .... där ligger den hårfina skillnaden mellan en kompetent förare och en förare med världsmästaregenskaper... Coulthard tillhör den förra.

Så - när alla kritiserar Montoya för huvudlösa uttalanden och överentusiastiska satsningar i en eller annan racingsituation, kom då ihåg att en viss fyrfaldig världsmästare har gjort likadan misstag liksom en trefaldig världsmästare, nu avliden, också har gjort liksom en annan fyrfaldig världsmästare, numera misslyckad stallchef/ägare :wink:, också gjorde innan han fick titeln professorn .... vinnare satsar alltid allt och de lär sig av sina misstag vilket gör dem till mästare.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-05 12:51, LuckyStrike1 wrote:
vinnare satsar alltid allt och de lär sig av sina misstag vilket gör dem till mästare.
Undrar hur inlärningskurvan för "kör av noskonen på sig själv och andra" ser ut för :monkey:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja för Schumacher tog det en väldans massa år att lära sig behålla framvingen eller andra vitala komponenter på bilen :grin:

Så sent som 98 visste han ju inte att man måste behålla alla fyra hjulen på bilen, oavsett hur stor ledningen i loppet är :razz:

Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Det som stör mej är att flera av skummis största kritiker, som hackar på varje litet misstag han gjort, nu plötsligt tycker att det är ok när Pablo gör liknande saker.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tyckte det var lika ok när Schumi gjorde misstag i början av sin karriär som när Montoya nu gör liknande misstag i början av sin. Många Schumi fans verkar antingen ha glömt hans misstag i början eller hemska tanke, inte blivit Schumi fans förrän han började vinna titlar :crazy: :wink:

Som jag sa - det som stör mig är att vissa Schumifans är väldigt snabba att kritisera Montoya för hans misstag som oacceptabla och "bevis" för obefintlig förartalang men gärna blundar för att Schumacher själv gjort exakt likadana misstag också...

Men jag ska till Imola så jag blir egentligen inte störd av någonting just nu - inte ens att jag är på jobbet berör mig :smile:

Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-05 13:25, LuckyStrike1 wrote:
Som jag sa - det som stör mig är att vissa Schumifans är väldigt snabba att kritisera Montoya för hans misstag som oacceptabla och "bevis" för obefintlig förartalang men gärna blundar för att Schumacher själv gjort exakt likadana misstag också...
Jag har inte klassat hans misstag på banan som oacceptabla. Eller var det inte mig du syftade på?

När t o m PH hos Williams säger att "man vinner inga mästerskap på att krocka med andra bilar" men Montoya därefter fortsätter att gorma offentligt samt t o m hävdar att nu ska han minsann göra mot Schumi vad Schumi gjorde med honom, då är det något allvarligt fel. Och dags att överväga sanktioner om det händer mer saker kring Måntårta. :tong:

För övrigt har jag följt Schumi som min överlägset största favorit någonsin ända sedan han tog sin första seger för Jordan och inte fan har han någonsin så konsekvent försatt sig i trångmål på det sätt som Montoya gör nu. Mycket annat av det du säger kan jag hålla med om, men tamejbannemej inte detta. :barf:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

schumi körde på tre hjul på spa bara för att konkurenterna skulle ha en chans att vinna :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher anklagade Senna för osportslig körning och skulle göra samma sak mot honom
Anklagade Hill och DC för att försöka döda honom på banan
Anklagade Hill för att försöka döda honom utan att efteråt knappt ens nämna hur han körde Frentzen av banan i 300 km/t i samma lopp...
Schumachers gnäll på de flesta utom han själv de första åren ...

lite exempel på vad jag menar :smile:

Head har bara rätt - man vinner inte på att krocka med andra... so what? Rlaf har gjort det tidigare, Jordantiden t.ex, Schumacher har gjort det tidigare....

Och Montoyas senaste kommentarer ? ... bara att han nästa gång byter spår för att förhindra en bakomvarande att köra om precis som Schumacher har tagit för vana att göra ... det är vad han har sagt. Att nästa gång svänger han in tvärt framför Schumacher precis som SChumacher gjorde nu senast i Brasilien. Det är väl okay eller? Får Schumi göra det borde det ju också vara okay om andra gör det mot Schumi tycker jag ...

För övrgit har ju ingen Schumacher vunnit för Jordan :razz:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-04-05 14:44 ]</font>
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Schumachers första seger för Jordan minns jag som igår...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Oj. Skulle ha refreshat.
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

Lucky, du pratar verkligen förbi mig hela tiden. Förstår du över huvud taget svenska? :???: Läs gärna mitt förra inlägg en gång till.

För övrigt är jag något generad av mina egna sammanblandningar. :oops: Och är samtidigt förbluffad över folks välutvecklade minnesfunktioner här ute. :eek: Eller sitter ni helt enkelt och biter i kalendrarna på dagarna? SÅÅÅ intresserad är inte jag, tyvärr.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har inte klassat hans misstag på banan som oacceptabla. Eller var det inte mig du syftade på?
Har inte syftat direkt på dig enskild nån gång.
När t o m PH hos Williams säger att "man vinner inga mästerskap på att krocka med andra bilar" men Montoya därefter fortsätter att gorma offentligt samt t o m hävdar att nu ska han minsann göra mot Schumi vad Schumi gjorde med honom, då är det något allvarligt fel. Och dags att överväga sanktioner om det händer mer saker kring Måntårta. :tong:
Så Montoya får då inte säga efteråt att han tycker det är fel att Schumacher tillåts vingla om han tycker att det är fel? Han får alltså inte ha sin egen åsikt utan måste ha någon annans åsikt? Förstår inte riktigt vad du tycker är så fel med det där - Montoya anser att i racingsituationen mellan honom och Schumacher så gjorde Schumacher fel. Som en av två huvudpersoner i dne situationen har Montoya all rätt att vädra sin åsikt till de som vill höra den vilket är ganska många - liksom Schumacher har rätt till sin åsikt och att vädra den. Sen tror jag nog att både Head och Montoya är ganska överens om att man inte vinner några lopp på att krocka med andra :wink: ... ser fram emot Imola och att få se Montoya först täcka innerspåret för att sen gå ut till höger och spärra Schumacher ...
För övrigt har jag följt Schumi som min överlägset största favorit någonsin ända sedan han tog sin första seger för Jordan och inte fan har han någonsin så konsekvent försatt sig i trångmål på det sätt som Montoya gör nu. Mycket annat av det du säger kan jag hålla med om, men tamejbannemej inte detta. :barf:
Hur har Montoya genom sitt uttalande efter Brasilien lyckats sätta sig i trångmål konsekvent undrar jag? Eller tänker du på fler uttalanden och vilka iså fall? Malaysia, tja han kommenterade ett straff som alla tyckte var sjukt och inte förstod, inte ens Schumacher... rätt normalt att Montoya efteråt tycker till om det eller hur? Han har ju inte satt sig mer i trångmål än vad Schumacher gjort med alla sina uttalanden och manövrar. Det som Schumacher haft för sig genom åren (Adelaide 94, Jerez 97) i form av manövrar eller alla de gånger han har sagt rent idiotiska saker (Kanada 98 x 2, Spa 98) är ju i så fall också ett konsekvent beteende ...
Lucky, du pratar verkligen förbi mig hela tiden. Förstår du över huvud taget svenska? Läs gärna mitt förra inlägg en gång till.

För övrigt är jag något generad av mina egna sammanblandningar. Och är samtidigt förbluffad över folks välutvecklade minnesfunktioner här ute. Eller sitter ni helt enkelt och biter i kalendrarna på dagarna? SÅÅÅ intresserad är inte jag, tyvärr.
För övrigt har jag sedan länge tagit för vana att varken förolämpa folk i mina inlägg eller skriva om folks nick till något annat för att därigenom antyda en förolämpning .. jag skriver här som jag skulle prata med dig om vi skulle sitta och snacka över ett glas öl t.ex.. så trevlig fredag på dig :smile:

Och det där med kalendrar ... näää jag sitter ialla fall inte och slår i några kalendrar eller på Forix eller någonannan stans ... jag har en förmåga att glömma det mesta men vissa saker kommer jag ihåg, vissa mer onödiga än andra :wink:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-04-05 16:42 ]</font>
Cina

Inlägg av Cina »

LyckyStrike1

De kommentarer schumi gjorde om Senna,Hill och DC gjordes samma dag ofta bara några timmar efter incidenten . Då kan det räknas som att säga något i stundens hetta..... När montoya började kommentera schumi hade han haft några dagar på sig att lugna ner sig....
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-05 17:25, Cina wrote:
LyckyStrike1

De kommentarer schumi gjorde om Senna,Hill och DC gjordes samma dag ofta bara några timmar efter incidenten . Då kan det räknas som att säga något i stundens hetta..... När montoya började kommentera schumi hade han haft några dagar på sig att lugna ner sig....
Hur vet du att det? kan det inte vara de utalande han gjorde precis efter loppet som florerat på diverse F1 sidor hela veckan? Sedan har han väl sagt att han ska köra med samma sorts stängningar. Öga för öga, tand för tand. Men det borde ju vara okej, för det är väl så att det var okej?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-05 17:25, Cina wrote:
LyckyStrike1

1: hur vet du det? Hur kan du veta att alla kommentarer Schumi gjorde om olika förare var just efteråt? Jag kommer ihåg att han, liksom racingförare alltid gör, inte var nödbedd att diskutera andra förares beteende i press lite då och nu.

2: hur vet du att Montoya inte sa sina kommentarer direkt efter loppet, eller timmar efter loppet? Inte alltför sällan säger en förare en del saker i olika intervjuer direkt efter loppet, i stridens hetta som du kallar det, som sen används i en mängd diverse artiklar inte bara dagar och veckor efter loppet utan också under säsongen och även flera säsonger efter att det faktiskt har sagts. Hur många kommentarer från Senna har man inte kunnat läsa genom åren efter hans död..

En journalists priviliegium är ju just att kunna skriva artiklar med "facit i hand" och då använda citat som sagts långt tidigare för att bevisa en tes. Ta till exempel de kommentarer från Montoya man har kunnat läsa på nätet sedan i måndags (händelsevis timmar efter Brasiliens GP :wink:) som även finns att läsa i Autosport, tidningen som kom ut igår. Det betyder inte att han sa det igår eller ens i förrgår utan att tidningen i förrgår använde något han har sagt tidigare och därmed får det att framtstå som att han sa det iförrgår...

Man får använda ett litet kritiskt öga ibland :wink:

Och för övrigt - är det inte okay att han nu bara meddelar att han kommer att använda samma taktik mot Schumacher som Schumacher använde mot honom? För det var väl okay, det som Schumacher gjorde i söndags :wink: ?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-04-05 19:50 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-05 08:47, Binneberra wrote:
Man skall inte leka med elden och straffet var mycket rättvist och slog inte ett dugg mot Ferrari
Vad jag syftade på var att det var stallet som Schumi körde för vid tidpunkten (Benetton) som drabbades av påföljden. Om det möjligen utgjorde ett led i din/er argumentation. Jag förstår dock att åtminstone du, Jari, verkar vilja hålla isär begreppen och anser att Ferrari som stall, oberoende av att Schumi kör för dem, regelmässigt förfördelas.
1994 var Schumacher den naturliga arvtagaren till Sennas mästerskapstitel eftersom konkurrensen bestod i Damon Hill (sopa) och old Nige som hoppat in i de sista loppen och inte hängde med. Ferrari som började kännas som om de var på dekis kördes av Berger/Alesi som inte längre var fullt motiverade. Alltid när det kommer nykomlingar i F1 så har de först fått bevisa sina kvalitéer både en och två gånger innan de accepterades på toppen av hierarkin. Efter Sennas bortgång och Prosts farväl till F1-racingen hade man förlorat några av sina toppnamn på afficherna och nu kom den där killen med den stora tyska tittarskaran in som en räddande ängel. Ferrari-eran modell superfantastisk däremot startade detta år i och med att man anställde ett proffs ifrån fd. Peugeots rallystall vars "trackrekord" varit att få allt han tagit i att bli vinnare. Förste efter säsongen 1995 kan man dra direkta växlar på att Ferrari/Schumacherkombinationen möjligen gynnats av vissa beslut, medan andra fällts i liknande fall.

Efter 1995 sade Max Mosley i en intervju att man möjligen bedömt Benetton/Schumacher aningen milt i ett antal frågor och detta har fått mig att granska lite extra sen dess. Rätta mig om jag har fel, men bedömningarna pro Ferrari/Schumacher är betydligt fler än mot. Faktum är att jag inte kan påminna mig om en enda bedömning som har gått dom emot. Om man nu inte räknar bort förlusten av de fullständigt värdelösa poängen 97. Det drabbade ingen av dom på något sätt varken ekonomiskt eller historiskt eftersom han fortfarande behållt segrarna och Ferrari behållt respengarna genom concordeavtalet. Vad spelar det för roll efter säsongen om han fått poäng för andraplatser när han redan förlorat titeln? Menar du på fullt allvar att Ferrari varit helt skuldfria till allt alla gånger?
Så det betydde ingenting att han kom sist av samtliga poängtagare den säsongen? Och varför skulle Ferrari fått ett straff? Stallet ska väl knappast sota för en individuell blunder som man inte på något sätt sanktionerat? Schumis uteblivna poäng från själva loppet hade man ju redan blivit av med, eftersom Schumi bröt. Jag tycker reaktionen mot Schumacher var mycket, mycket kraftig. Med rätta, också. För övrigt vet jag inte om meritlistan har någon som helst formell status. Den utgör väl bara omvärldens uppskattning av förarnas åstadkommanden? Rätta mig dock gärna om jag har fel.
Som sagt, inte ett smack. Titlarna hade delats ut, reskassan för nästa år var säkrad och segrarna fanns hemma i bokhyllan i form av alla bucklor.
Tja, mitt minne är uppenbarligen inte lika välutvecklat som ditt, det inser jag när jag läser dina kommentarer om bränslefiltret (som jag i och för sig nu minns när du säger det, Verstappen-incidenten var SPEKTAKULÄR) och mjukvaran (och där måste jag inflika en fråga; menar du att det VISST kunde bevisas att Benetton använde otillåten mjukvara?!). Jag har ändå för mig att Schumi fick en officiell reprimand av något slag, även om det inte renderade i avstängning, poängavdrag eller annat. Men som sagt, med ditt sofistikerade minne kanske du kan rätta mig även här om jag har fel.
Mig veterligt fick han aldrig ens förebråelser för sitt tilltag. Tvärtom, det var ju synd om honom som blivit så elakt uttagen från en säker seger av den bromstestande Coulthard.
Ett påstående som aldrig kunnat bevisas.
Jag väntar fortfarande på tecken på att Ferrari och Schumacher bedöms enligt samma regelverk som övriga stall. Jag väntar på en FIA-tolkning som går emot Ferrari, men gynnar ett annat stall.
Fast det finns väl flera stall som varit inblandade i incidenter av olika slag, utan att vare sig förare eller stallet drabbats av påföljder? Ska Schumi och Ferrari särbehandlas bara för att han/de befinner sig i toppen?
Det är det jag menar att de inte skall. De skall inte särbehandlas av några skäl alls. När graden av brott renderar i påföljd i ett fall borde den göra det i ett annat likadant fall också, även om MS skulle vara inblandad i ett av fallen. Malaysia nu senast var ett solklart exempel på att så inte är fallet. Eller?
Och en bestraffning utdelas för minsta misstag under ett lopp? Det är ju för farao RACING det handlar om! FIA kan inte gå in och peta i allt som händer, för det skulle snabbt och effektivt ta död på all spänning och intensitet i loppen. Vad utgör förresten ett bevis i dina ögon på att Ferrari och Schumi bedöms på samma sätt som andra stall och förare? Att de/han fälls i något avseende? Om man då framöver inte begår regelvidrigheter av tillräcklig höjd för bestraffning, och följaktligen inte drar på sig någon sådan, då kommer man alltså för alltid fortsätta att vara fuskare i dina ögon? Märkligt...
Jag kan omöjligt påstå att han bett om den särbehandling han ibland har, men det stör mig en aning att t.ex Bernie Ecclestone har en uttalad förhoppning att Ferrari vinner VM. Han får hålla på vem han vill, så länge han ser till att racingen är på lika villkor. Men framför allt är det inte bra enligt min etiska logik att högsta hönset uttrycker sig så klantigt offentligt. Han om någon skall i första hand vara opartisk, speciellt i bedömningar där hans favorit är inblandad.
De flesta av oss inser att han inte blandar sig i enskilda bedömningar särskilt lätt, eller att han formellt inte har särskilt mycket att säga till om FIA och deras arbete. Det vi lika lätt kan lära oss är att om han säger sitt, så gör alla det. Hur var det nu han själv uttryckte det en gång?
"Visst har vi handuppräckning och demokrati i vår organisation, men det är jag som bestämmer vilka som får lyfta händer."
Eller något i den stilen. Någon som har det exakta klippet?

OBS!
Jag har inte kallat någon fuskare, det var du som nämnde uttrycket.
Oavsett om du har rätt eller fel (i den mån rätt eller fel ens existerar), så tycker jag att din inställning till Ferrari och Michael Schumacher verkar svårt färgad av känslor och instinkter som inte emanerar från verkliga förhållanden eller sakliga överväganden.
Åjo, du vill inte ens starta en sån diskussion. Jag har massor av exempel som väntar på förklaringar fortfarande. Verkliga är dom alla. (Eller var det törstiga är vi alla?)
:beer:
Jag kan därför inte riktigt ta dig eller dina åsikter på allvar. Vilket på sätt och vis är synd, eftersom du ändå verkar ha en del vettigt att säga i andra ämnen. Men men, jag ska inte påstå att jag själv är helt rationell i alla avseenden. Och slutar därmed att kasta mitt spjut i det här syretältet. :wave:
Det vore väldigt synd om du inte tog mig på allvar. Då är min fan-club åter nere på 0 medlemmar. :help:
Cina

Inlägg av Cina »

LuckyStrike1

Det schumi gjorde i Brasiliens GP är helt enligt reglerna. Om JPM kör så har jag inte något problem med det. Anledningen till min oro är att han ju redan kör på det viset .. och om han inte ser det betyder det att han kommer köra över gränser och detta kan leda till olyckor.
Fördelen med internet är att det som förare säger kommer oss till känna mycket snabbare. Om JPM hade sagt det samma dag hade det stått att läsa i flertalet internet sidor innan han avslutat meningen.

Föresten är det en sak jag undrar.... vad är preskribierings tiden för att göra fel? Schumi gjorde fel 97 ... när ska ni schumi antagonister sluta använda er av det i var enda debatt som involverar schumi?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Preskribitionstiden för att göra fel är samma för Schumacher som för Montoya så kan man själv få fundera på det :wink:

Montoya vinglar inte i starten och inför kurvorna för att hålla bilarna bakom sig - än. Det är det han ska börja med eftersom Schumacher tillåts göra det och det har Montoya också sagt - inget annat.

Dessutom är inte jag någon Schumi antagonist för övrigt

Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

ööö??? Vinglar inte i starten? Han gjorde ett försök i brasilien och i de övriga som varit har han aldrig haft chansen eftersom han inte haft pole. Att han sen inte klarade av/lyckades med manövern beror väll mest på att han inte hade tillräckligt acc. i bilen. Det är inte så konstigt att alla snackar om att MS är en vingelpelle i starten, om ngn annan hade tagit lika många poles som han så hade det säkert funnits fler som kunnat göra anspråk på den tronen.
Ibland börjar jag undra vilka videoupptagningar ni som anser att MS vinglade vid incidenten verkligen sett. Om ni sett den framifrån och gör era bedömningar med avseende på den så kan jag ju bara klargöra för er att ett teleobjektiv inte gör rättvisa av manövern. Titta istället på den videoupptagningen som görs från MS bil och gör er bedömning från den. Om jag bara sett framifrån hade jag nog sagt att det ser ut som om MS gör två spårval och att han även blockerar Montoya, men så är ju inte fallet! Han gör en och sen kör Monty på honom, droppar bakåt varpå MS tar höjd, allt enligt de regeltolkningar som finns. Om ingen förare gör anspråk på ett annat spår kan det väll knappast anses regelvidrigt att ta höjd?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-04-06 01:26 ]</font>

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-04-06 01:27 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Mika uttalade sig om Montoyas körning innan säsongen. Tror det var redan i december.

Mika: Montoya is too aggressive

Mika Hakkinen reckons that Michael Schumacher will not yield to Juan Pablo Montoya next time the pair are racing wheel to wheel.

The Finn also believes that Montoya leaves no margin for error and that his ultra-aggressive style will lead to accidents in the future.

Speaking to Europa Press Hakkinen said: "His driving can lead to an accident. During his overtaking manoeuvres, there is not enough space to put a piece of paper between the wheels. Michael will not always accept that."

He added: "He always counts on his opponents leaving room, but one of these days someone will all of a sudden close the door."

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-06 00:46, Cina wrote:
Föresten är det en sak jag undrar.... vad är preskribierings tiden för att göra fel? Schumi gjorde fel 97 ... när ska ni schumi antagonister sluta använda er av det i var enda debatt som involverar schumi?
"Preskriberingstid" kan man prata om om det handlar om ett enstaka fall. Det gör det inte i fallet MS. Hade det bara varit 97, så ok, men med tanke på att vi såg samma typ av incident 1994 så var det ingen tillfällighet. (Försök till) fusk helt enkelt och det säger en hel del om människan MS.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Regenmeister, han verkar veta vad han pratar om den gamle kungen.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Finnpajsarn är ju Skummilover, det vet du väl, Jari :crazy:
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-07 01:10, Cuscino wrote:
(Försök till) fusk helt enkelt och det säger en hel del om människan MS.
:argh2: :argh2: :argh2: :argh2:

Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-06 00:33, Jari wrote:
Åjo, du vill inte ens starta en sån diskussion. Jag har massor av exempel som väntar på förklaringar fortfarande. Verkliga är dom alla.
Jari, livet är för kort.

Det enda sättet du kan få mig att debattera enskildheter på är genom att först säga något snällt om Mika Suutari. :grin:: Kalsongkommentaren räcker inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej då. En gång såg jag honom le vackert åt en Mika-seger.
Det var väl snällt? :youpi:
Binneberra

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-07 23:32, Jari wrote:
Okej då. En gång såg jag honom le vackert åt en Mika-seger.
Det var väl snällt? :youpi:
Tror du jag går på det?! Han log möjligen (som så ofta annars), men vackert kan det tamejfan omöjligt ha varit. :argh: Och apropå Mika H, har jag inte läst din egen syn på hans JPM-kommentarer (eller har jag missat något inlägg?). Jag minns själv att jag när han fällde dem tänkte att han överdrev något och undrade över hans motiv till det. Men nu behöver jag inte undra längre. Karln hade ju rätt. Som vanligt... :wor:

Ps. Ja ja ja, jag förstår att du syftade på innehållet i gesten, men kunde inte låta bli....
Cina

Inlägg av Cina »

Cuscino

Jo det handlar bara om ett fall.... I alla fall för de som inte är schumi antagonister. Schumi hade klart den höger kurvan i Adelade och Hill skulle ha väntat på ett tillfälle där det fanns rum.
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-04-08 09:23, Cina wrote:
Cuscino

Jo det handlar bara om ett fall.... I alla fall för de som inte är schumi antagonister. Schumi hade klart den höger kurvan i Adelade och Hill skulle ha väntat på ett tillfälle där det fanns rum.
Tendensen till vad som skulle komma några år senare fanns där redan då...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Binneberra berätta gärna mer om kalsonggrejjen :crazy:
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Särbehandling o.s.v.

Jag kan förstå att folk ibland tycker att Ferrari/Schumi behandlas enligt speciella regler men inte fan är det så alltid. Att det är toppstallen som granskas är ju inget konstigt, de håller ju på och spionerar på varandra för att hitta minsta möjlighet att "nypa åt varandra". Ta t.ex. McLarens skvaller om Ferraris bardge boards 99, visst Ferrari friades. Ta McLarens sigill på elektronikboxarna. Då friades de men det e fan ingen som gnäller på det! Schumi fick straff 97, det är faktum! Han blev uthängd som syndare och fick sätta sig i en bilskola eller vad det var. Kan inte det tagit lite på självkänslan? Jag vet inte men jag tycker att rätt ska vara rätt och enligt mig har straff utdelats till dem som ska ha och har man funnit att någon varit oskyldig/skyldig så har man det.

/gringo
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

När det gäller Schumis s.k "straff" 97 så ... ehh äsch jag orkar inte .....

det var då - nu är det vår