Massdämpare
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Massdämpare
Läser här på Forza att massdämparna som Renault använt är olagliga.
Vad innebär detta för Renault / Alonso?
Blir dom av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis?
Kan inte se att konsikvensen skulle kunna bli en annan???
Någon som har mer info?
Vad innebär detta för Renault / Alonso?
Blir dom av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis?
Kan inte se att konsikvensen skulle kunna bli en annan???
Någon som har mer info?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ok!
Tycker bara det är så oerhört trist att man låter vissa komma undan med nästan vad som helst. Först så var deras däck felaktiga, detta kostade de ärliga stallen många värdefulla poäng. Alonso fick troligtvis sin titel 2005 med däck som egentligen inte var tillåtna. Nu finns det en risk att han kanske eventuellt olagligen stjäler en 2á titel som även den borde tilfalla någon av de ärliga förarna och stallen.
Skandal är ett "understatement"
Tycker bara det är så oerhört trist att man låter vissa komma undan med nästan vad som helst. Först så var deras däck felaktiga, detta kostade de ärliga stallen många värdefulla poäng. Alonso fick troligtvis sin titel 2005 med däck som egentligen inte var tillåtna. Nu finns det en risk att han kanske eventuellt olagligen stjäler en 2á titel som även den borde tilfalla någon av de ärliga förarna och stallen.
Skandal är ett "understatement"
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA har ju tillåtit dem sedan september 2005 - så då ska väl alla Alonsos poäng i så fall dras in sedan september 2005 ....
FIA(t) har förbjudit något de tillåtit sedan september 2005. Det trista är att man inte är förvånad.
FIA(t) har förbjudit något de tillåtit sedan september 2005. Det trista är att man inte är förvånad.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
FIA förbjöd först massadämparen med hänvisning till att det var en rörlig dynamisk del. Nu måste man väl rädda sitt skin och istället hävdat att det är en rörlig ballast.
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Geer skrev:FIA förbjöd först massadämparen med hänvisning till att det var en rörlig dynamisk del. Nu måste man väl rädda sitt skin och istället hävdat att det är en rörlig ballast.
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
Känner inte till något om varken Ferraris massdämpare eller olaglig vinge. Konstaterar bara att Renault blivit simpla fuskare sedan MS valde att sluta där!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Så här skriver FIA
"Having heard the explanations of both parties and having examined the various documents and other evidence, the Court quashed decision No. 8 of the Stewards of the Meeting and ruled that use of the device known as a Tuned Mass Damper is an infringement of Article 3.15 of the Formula One Technical Regulations."
I regeln står det
3.15 Aerodynamic influence :
With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.
Alltså är massadämparen en Aerodynamisk del och Fjädring borde också vara förbjudna då dom ändrar bilens ursprungliga avstånd till banan.
"Having heard the explanations of both parties and having examined the various documents and other evidence, the Court quashed decision No. 8 of the Stewards of the Meeting and ruled that use of the device known as a Tuned Mass Damper is an infringement of Article 3.15 of the Formula One Technical Regulations."
I regeln står det
3.15 Aerodynamic influence :
With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.
Alltså är massadämparen en Aerodynamisk del och Fjädring borde också vara förbjudna då dom ändrar bilens ursprungliga avstånd till banan.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Renault har mig inte vetligen blivigt dömda för fusk angående massadämparen. Du påstår att dom borde bli av med poängen för att dom använt den. Men då även Ferrari använt den borde väl dom också bli av med poängen ?Gösta skrev:Geer skrev:FIA förbjöd först massadämparen med hänvisning till att det var en rörlig dynamisk del. Nu måste man väl rädda sitt skin och istället hävdat att det är en rörlig ballast.
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
Känner inte till något om varken Ferraris massdämpare eller olaglig vinge. Konstaterar bara att Renault blivit simpla fuskare sedan MS valde att sluta där!
FIA:s förbud gällde alla stall och bland dom som använde dämparen fanns Ferrari. Renault tog dog bort dämparen när förbudet kom men behöll den på 3:e bilen för att pröva beslutet. Den blev då godkänd. Därför fick dom närvara vid FIA:s möte. Dom har inte varit anklagade för att fuska. Beslutet är riktat till alla stall.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Renault, Ferrari och andra stall som använt massadämpare har inte fuskat. Den har nämligen varit tillåten i samtliga lopp i samtliga lopp den har använts.Gösta skrev:Geer skrev:FIA förbjöd först massadämparen med hänvisning till att det var en rörlig dynamisk del. Nu måste man väl rädda sitt skin och istället hävdat att det är en rörlig ballast.
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
Känner inte till något om varken Ferraris massdämpare eller olaglig vinge. Konstaterar bara att Renault blivit simpla fuskare sedan MS valde att sluta där!
Däremot är den från och med Turkiets GP inte tillåten längre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja herregud, vilken patetisk historia. Man undrar vad som egentligen ligger bakom denna plötsliga omsvängning. Och så kan man ju verkligen fråga sig om det är värt att offra flera timmar varannan helg på en sån uppenbart rutten "sport".LuckyStrike1 skrev:FIA(t) har förbjudit något de tillåtit sedan september 2005. Det trista är att man inte är förvånad.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Håller med, förstår inte varför dom ska svänga i sina beslut varenda eviga gång något ska förbjudas.Cuscino skrev:Ja herregud, vilken patetisk historia. Man undrar vad som egentligen ligger bakom denna plötsliga omsvängning. Och så kan man ju verkligen fråga sig om det är värt att offra flera timmar varannan helg på en sån uppenbart rutten "sport".LuckyStrike1 skrev:FIA(t) har förbjudit något de tillåtit sedan september 2005. Det trista är att man inte är förvånad.
Man kanske ska se vartannat lopp?
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån aug 14, 2006 23:43
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Rutten som friidrott menar du?Cuscino skrev:Ja herregud, vilken patetisk historia. Man undrar vad som egentligen ligger bakom denna plötsliga omsvängning. Och så kan man ju verkligen fråga sig om det är värt att offra flera timmar varannan helg på en sån uppenbart rutten "sport".LuckyStrike1 skrev:FIA(t) har förbjudit något de tillåtit sedan september 2005. Det trista är att man inte är förvånad.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Fuska är givetvis ett laddat begrepp som jag inte skulle använda i det här fallet då tolkningen helt enkelt varit tvistig. Men alla stall som använt massadämpare har brutit mot reglementet - massadämpare har varit förbjudna hela tiden.LuckyStrike1 skrev: Renault, Ferrari och andra stall som använt massadämpare har inte fuskat. Den har nämligen varit tillåten i samtliga lopp i samtliga lopp den har använts.
Däremot är den från och med Turkiets GP inte tillåten längre.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, FIA har väl godkänt massadämpare sedan september ifjol? Alla bilar utrustade med sådana har godkänts inför varje lopp sedan september ifjol då Renault sägs ha börjat använda sin.jAsO skrev:Fuska är givetvis ett laddat begrepp som jag inte skulle använda i det här fallet då tolkningen helt enkelt varit tvistig. Men alla stall som använt massadämpare har brutit mot reglementet - massadämpare har varit förbjudna hela tiden.LuckyStrike1 skrev: Renault, Ferrari och andra stall som använt massadämpare har inte fuskat. Den har nämligen varit tillåten i samtliga lopp i samtliga lopp den har använts.
Däremot är den från och med Turkiets GP inte tillåten längre.
Och FIA:s tekniska delegation har dessutom godkänt designen och användadet av dessa.
Utöver detta finns det inte i reglementet något uttryckligt förbud mot massadämpare.
Det man har gjort nu är dock att ha tolkat befintligt reglemente på ett annat sätt än man gjort de senaste 12 månaderna, vilket gör att massadämpare då anses vara förbjudna enligt nya tolkningen.
Ett exempel:
Bakvinge är tillåtet att använda på bilen, och det finns inget förbud mot sådana. Inte heller ett krav på att använda bakvinge för den delen.
Imorgon skulle FIA kunna tolka befintligt reglemente så att bakvingen är en rörlig aerodynamisk del som inte är tillåten framöver. Det betyder inte att alla stall som har haft en bakvinge har stridit mot reglementet. De har varit tillåtna hittills, men är framöver inte det.
Så Renault, Ferrari eller andra stall bryter nu sedan igår mot reglementet först om de i Turkiets GP använder sig av massadämpare. Tidigare har de inte brutit mot reglementet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Fjädringen är en hel av hjulupphängningen och är reglerad på annat håll i reglementet.Geer skrev:Alltså är massadämparen en Aerodynamisk del och Fjädring borde också vara förbjudna då dom ändrar bilens ursprungliga avstånd till banan.
Klart är att massadämpare ordagrant inte är reglerade i reglementet. Vad delen hör till för regler får man ju då resonera sig fram till. Själv skulle jag bli lika förvånad om någon påstod att det var en hel av hjulupphängningen då den inte har något alls att göra med hjulets förbindelse till chassiet.
Tolkningen görs enligt följande:
1. Finns det någon regel som skulle kunna förbjuda massadämpare? Om inte så är saken klar - de är tillåtna. FIA hittade en regel, 3.15, som föreskriver att alla komponenter som påverkar aerodynamiken måste vara orörliga. Massadämparen påverkar aerodynamiken genom att bilens nos blir stabilare och kränger mindre över kantstenar - aerodynamiken kommer fungera bättre. Massadämpare har en rörlig vikt. Slutsats = massadämparen är förbjuden om inte någon annan regel säger annat.
2. Finns det någon regel som tillåter massadämpare? 3.15 är väldigt vid och täcker in många komponenter. Exempelvis skulle stötdämpare vara förbjudna enligt 3.15 om de inte uttryckligen var tillåtna i artikel 10. Det finns ingen regel som tillåter massadämpare, inte ens om man vill tolka dem med god vilja. Slutsats= vi har en väldigt vid regel som förbjuder massadämpare och vi har ingen regel som talar emot = massadämpare är förbjudna.
Förhoppningsvis kan de som vill diskutera seriöst ta avstamp i det här inlägget och inte bara häva ur sig något i stil med "ugg, ugg, nu måste ju däcken vara förbjudna!". Nu kan vi få en lite högre nivå på diskussionen hoppas jag.
Jag är själv övertygad om att att tolkningen är rätt efter att ha skummat igenom reglementet.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
F1:s reglementsfrågor avgörs slutligen av FIA International Court of Appeal. FIA:s tekniska deligation och bandomare gör sina tolkningar liksom stallen gör men det slutliga ordet ligger hos domstolen om någon tar frågan dit.LuckyStrike1 skrev:Nej, FIA har väl godkänt massadämpare sedan september ifjol? Alla bilar utrustade med sådana har godkänts inför varje lopp sedan september ifjol då Renault sägs ha börjat använda sin.
Och FIA:s tekniska delegation har dessutom godkänt designen och användadet av dessa.
Utöver detta finns det inte i reglementet något uttryckligt förbud mot massadämpare.
Det man har gjort nu är dock att ha tolkat befintligt reglemente på ett annat sätt än man gjort de senaste 12 månaderna, vilket gör att massadämpare då anses vara förbjudna enligt nya tolkningen.
Bilarna har blivit godkända flera gånger om, bl.a. inför alla race före det där frågan lyftes, men domstolen har aldrig avgjort frågan. När domstolen väl avgör frågan så berättar den hur reglementet ska tolkas - dvs från dag ett när reglementet undertecknats. Det är så det fungerar tekniskt. Domstolens tolkning av reglementet är alltså den som alltid varit gällande.
Men eftersom att FIA:s tekniska deligation och bandomare godkänt bilarna kan inte några straff komma ifråga av rena billighetsskäl - det vore djupt omoraliskt och orättvist.
Jag vet inte om ni andra ser detta som hårklyveri - jag misstänker nästan det. Men för mig är detta intressant så därav mina inlägg .
Senast redigerad av jAsO den tor aug 24, 2006 11:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag säger bara att det är felaktigt att säga att stall som använt sig av massadämpare i racen hittills har fuskat eller brutit mot reglementet.
Det har de inte. Däremot skulle de göra det om de från och med Turkiets GP använde sig av massadämpare och fälldes för det.
Det har de inte. Däremot skulle de göra det om de från och med Turkiets GP använde sig av massadämpare och fälldes för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Ironi är tydligen inget du förstår...jAsO skrev:Förhoppningsvis kan de som vill diskutera seriöst ta avstamp i det här inlägget och inte bara häva ur sig något i stil med "ugg, ugg, nu måste ju däcken vara förbjudna!". Nu kan vi få en lite högre nivå på diskussionen hoppas jag.
Och vad gäller tolkning av paragrafer, så anser jag att ett reglemente skall vara skrivet på ett sådant sätt att det INTE finns utrymme för det.
I reglementet skall det i klartext vara beskrivet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet.
Om någon innovativ och briljant ingenjör hittar något som ingen tänkt på att reglera så skall det inte automatiskt bli förbjudet, såvida det inte innebär en uppenbar säkerhetsrisk.
Racing i depån går ut på att skaffa sig fördelar genom att använda huvudet och att arbeta hårt.
Ändringar och klargörande av reglementet skall göras innan första tävlingen för året, inte under pågående säsong...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det är väl kanske snarare så att ironi inte är något du behärskar. Var inte ledsen för det, det är mycket svårt att använda sig av bra ironi. Jag är en stor anhängare av ironi men uppfattade bara ditt inlägg som vilt svingande mot beslutet som kom.PC: skrev:
Ironi är tydligen inget du förstår...
Det går inte att skriva ett reglemente utan att det uppkommer tolkningsfrågor. De försök som görs till att undvika tolkningsfrågor/förenkla regler tenderar alltid till att kraftigt öka regelmassan utan att uppnå sitt mål.Och vad gäller tolkning av paragrafer, så anser jag att ett reglemente skall vara skrivet på ett sådant sätt att det INTE finns utrymme för det.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Man kan ju fråga sig varför det blivit aktuellt att byta tolkning just nu, mitt under säsongen? Kanske var denna komponent av central betydelse för Renault när de designade årets bil, så att den funkar mycket sämre utan? Eftersom de fått använda den under 2005 måste de ju kunnat utgå ifrån att den var tillåten även 2006?LuckyStrike1 skrev:Det man har gjort nu är dock att ha tolkat befintligt reglemente på ett annat sätt än man gjort de senaste 12 månaderna, vilket gör att massadämpare då anses vara förbjudna enligt nya tolkningen.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Om jag inte minns fel så har en så "enkel" sport som golf en regelbok som vida överstiger vad F1 har så där har FIA mycket jobb kvar innan de skrivit regler som täcker in allt. Vem var det som sa på 1800-talet att det inte kommer att tas några fler patent för nu är alla uppfinningar gjorda...
Felet eller tjusningen med F1 är att det pågår 2 mästerskap och den ena är nästan en förutsättning för det andra. Förr kom det större innovationer, en del behölls, andra förbjöds nästan direkt eller efter en mer eller mindre lång tid. Nu har regelverket blivit så tät att det för det mesta handlar om småsaker. Då tycker jag att man lika gärna kan skippa konstruktörsmästerskapet, inför standardchassi, motor, mm. och låt det bli ett förar och team-mästerskap.
Att ödsla så mycket tid och pengar på vindtunneltester tillför inte något varken till sporten eller utvecklingen i stort. Utvecklingen i F1 är idag lika spännade som utvecklingen på PC-sidan: fler Hz, fler bytes - oj så spännande
Felet eller tjusningen med F1 är att det pågår 2 mästerskap och den ena är nästan en förutsättning för det andra. Förr kom det större innovationer, en del behölls, andra förbjöds nästan direkt eller efter en mer eller mindre lång tid. Nu har regelverket blivit så tät att det för det mesta handlar om småsaker. Då tycker jag att man lika gärna kan skippa konstruktörsmästerskapet, inför standardchassi, motor, mm. och låt det bli ett förar och team-mästerskap.
Att ödsla så mycket tid och pengar på vindtunneltester tillför inte något varken till sporten eller utvecklingen i stort. Utvecklingen i F1 är idag lika spännade som utvecklingen på PC-sidan: fler Hz, fler bytes - oj så spännande
Senast redigerad av Zolti den tor aug 24, 2006 14:50, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Varför går det inte att skriva ett precist reglemente menar du...?jAsO skrev: Det går inte att skriva ett reglemente utan att det uppkommer tolkningsfrågor. De försök som görs till att undvika tolkningsfrågor/förenkla regler tenderar alltid till att kraftigt öka regelmassan utan att uppnå sitt mål.
Vad är aerodynamiska hjälpmedel, exempelvis?
Jag trodde att sådana är till för att styra luftströmmarna runt bilen, eller har jag fel?
De aktuella massadämparna är väl snarare en krängningshämmande åtgärd och borde väl därför räknas till fjädring/dämpning.
Med den tolkning man nu gjort så kan man ju med större motivation räkna in utblås från motor, hjul, bärarmar, kylare t.ex. som aerodynamiska hjälpmedel.
Har jag fel angående m-dämparnas funktion, så kan ju du upplysa oss ofrälse om denna.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Artikel 10 föreskriver väl bara fjädring? Det står inget om stötdämpare där vad jag kan se.jAsO skrev:Finns det någon regel som tillåter massadämpare? 3.15 är väldigt vid och täcker in många komponenter. Exempelvis skulle stötdämpare vara förbjudna enligt 3.15 om de inte uttryckligen var tillåtna i artikel 10.
10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Cuscino skrev:Artikel 10 föreskriver väl bara fjädring? Det står inget om stötdämpare där vad jag kan se.jAsO skrev:Finns det någon regel som tillåter massadämpare? 3.15 är väldigt vid och täcker in många komponenter. Exempelvis skulle stötdämpare vara förbjudna enligt 3.15 om de inte uttryckligen var tillåtna i artikel 10.
10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
Ingen ingenjör skulle sätta fjädrar på en bil utan stötdämpare, däremot är väl stötdämparnas funktion noga reglerad någonstans?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Massadämparen påverkar det mekaniska greppet. Inte aerodynamiken.jAsO skrev: Massadämparen påverkar aerodynamiken genom att bilens nos blir stabilare och kränger mindre över kantstenar - aerodynamiken kommer fungera bättre.
Jag är själv övertygad om att att tolkningen är rätt efter att ha skummat igenom reglementet.
Att man skulle få bättre aerodynamiska egenskaper för att bilen kränger mindre har du hittat på. Aerodynamik brukar nämligen fungera tvärt om.
Att förbjuda den med hänvisning till aktiv fjädring eller rörlig barlast hade varit klart mycket sundare.
FIA gjorde ett klavertramp vilket bandommaren (som har tekniska kunskapen) kunde konstatera. Massadämparen är inte kopplad till aerodynamiken. Man tillät den.
Max gav sedan order att förbjuda den. Hur skulle det sett ut annars ?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
T.o.m. Renault själva säger ju att massadämparen har viss positiv effekt på aerodynamiken, även om det inte är dess huvudsakliga funktion.Geer skrev:Massadämparen påverkar det mekaniska greppet. Inte aerodynamiken. Att man skulle få bättre aerodynamiska egenskaper för att bilen kränger mindre har du hittat på. Aerodynamik brukar nämligen fungera tvärt om.
Att förbjuda den med hänvisning till aktiv fjädring eller rörlig barlast hade varit klart mycket sundare.
Någon aktiv fjädring är det väl knappast - den är snarare passiv. Och eftersom det är en komponent med rörliga delar så är det inte heller frågan om barlast.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor aug 10, 2006 22:21
- Ort: Från dom stora vidderna
Om det är så, så det väl det som är felet med hela beslutsprocessen runt massadämparens vara eller icke vara.Cuscino skrev:Det är en helt annan sak. Eller en tolkningsfråga snarare. Och FIA:s (slutgiltiga) tolkning görs av jurister, inte ingenjörer.Zolti skrev:Ingen ingenjör skulle sätta fjädrar på en bil utan stötdämpare
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
But Schumacher did not agree entirely with this view. "Sometimes in F1 you have to accept unpopular decisions as we did earlier this year when we had to accept some changes on our cars."Gösta skrev:Geer skrev:FIA förbjöd först massadämparen med hänvisning till att det var en rörlig dynamisk del. Nu måste man väl rädda sitt skin och istället hävdat att det är en rörlig ballast.
Tycker GÖSTAS förslag är bra. Stryk alla POÄNG dom fått hittils i år.
Det betyder ju att Ferrari som också har haft massadämpare blir av med sina poäng som dom uppenbart tillskansat sig på olagligt vis. Dessutom har dom haft olaglig vinge (efterssom den nu förbjudits). Eller hur Gösta ?
Känner inte till något om varken Ferraris massdämpare eller olaglig vinge. Konstaterar bara att Renault blivit simpla fuskare sedan MS valde att sluta där!
Det är inte bara Renault som tvingats ändra sin bil. Fattar inte vad du menar med att Renault skulle vara simpla fuskare.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
Menar du att aerodynamiken skulle förbättras av att bilen kränger? Det får du gärna utveckla lite närmare..Geer skrev: Massadämparen påverkar det mekaniska greppet. Inte aerodynamiken.
Att man skulle få bättre aerodynamiska egenskaper för att bilen kränger mindre har du hittat på. Aerodynamik brukar nämligen fungera tvärt om.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Cuscino skrev:Det är en helt annan sak. Eller en tolkningsfråga snarare. Och FIA:s (slutgiltiga) tolkning görs av jurister, inte ingenjörer.Zolti skrev:Ingen ingenjör skulle sätta fjädrar på en bil utan stötdämpare
Vi kanske missuppfattar varandra, det jag menar är att en bil som har fjädrar men inte stötdämpare skulle aldrig klara några högre hastigheter, den skulle studsa av banan. Om du har haft en tvättmaskin med slitna stötdämpare så vet du vad jag menar.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag förstår vad du menar men det står ingenting i reglerna om hur fort en F1-bil ska framföras. Om bilen "studsar av banan" så kör man för fort.Zolti skrev:Vi kanske missuppfattar varandra, det jag menar är att en bil som har fjädrar men inte stötdämpare skulle aldrig klara några högre hastigheter, den skulle studsa av banan. Om du har haft en tvättmaskin med slitna stötdämpare så vet du vad jag menar.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det jag menar är helt enkelt att om man nu stagar vad aerodynamiska hjälpmedel är kommer det där vara en tolkningsfråga om hur nya delar passar ihop med den definitionen. Och detalj-reglerar man ännu mer kommer det bli tolkningsfrågor i utkanten av dessa detaljerade regler.PC: skrev:
Varför går det inte att skriva ett precist reglemente menar du...?
Vad är aerodynamiska hjälpmedel, exempelvis?
Jag trodde att sådana är till för att styra luftströmmarna runt bilen, eller har jag fel?
Ett reglemente är inte annat än en samling regler, precis som ett avtal. Titta gärna på den anglosaxiska avtalsstilen med tjugofem sidor papper för samma sak som i norden använder en-två sidor åt. De har dock inte färre tolkningstvister än vad vi har. Man flyttar bara runt tolkningsprolematiken på bekostnad av överskådligheten.
Ja, att massadämparna är en krängsningshämmande anordning hindrar ju inte enligt mitt sätt att se det att de också faller in under 3.15. Lite reservation för att mina aerodynamiska kunskaper inte är de bästa, ska bli intressant att se Geers utläggning om aerodynamiken kontra en stabiliteten på bilens framvagn.De aktuella massadämparna är väl snarare en krängningshämmande åtgärd och borde väl därför räknas till fjädring/dämpning.
Med den tolkning man nu gjort så kan man ju med större motivation räkna in utblås från motor, hjul, bärarmar, kylare t.ex. som aerodynamiska hjälpmedel.
Har jag fel angående m-dämparnas funktion, så kan ju du upplysa oss ofrälse om denna.
Vad gäller utblås från motor, bärarmar etc. får de inte vara rörliga om de påverkar aerodynamiken... såvida det inte finns andra artiklar som säger annat alternativt praxis (någon som har bra koll på praxisen?).
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Visst, regler blir nog alltid blir föremål för tolkningar. Det mystiska i det aktuella fallet är hur den organisation som utfärdar reglerna helt plötsligt kan byta tolkning.jAsO skrev:Det jag menar är helt enkelt att om man nu stagar vad aerodynamiska hjälpmedel är kommer det där vara en tolkningsfråga om hur nya delar passar ihop med den definitionen. Och detalj-reglerar man ännu mer kommer det bli tolkningsfrågor i utkanten av dessa detaljerade regler.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Jag översatte det till fjädrande hjulupphängning med regler om hur den ska vara - allt annat tillåtet sålänge det är en del av hjulupphängningen. Massadämparen är inte en del av hjulupphängningen som jag förstått det.Cuscino skrev:Artikel 10 föreskriver väl bara fjädring? Det står inget om stötdämpare där vad jag kan se.jAsO skrev:Finns det någon regel som tillåter massadämpare? 3.15 är väldigt vid och täcker in många komponenter. Exempelvis skulle stötdämpare vara förbjudna enligt 3.15 om de inte uttryckligen var tillåtna i artikel 10.
10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
Någon får gärna upplysa mer om exakt hur massadämparna är beskaffade - är de fysiskt en del av hjulupphängningen eller är de bara fastsatta i chassiet för att minska krängningar i detta?
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Blir lite osäker på vad du menar nu. Du skriver att massadämparen inte påverkar aerodynamiken. Men du skriver också att aerodynamiken inte får bättre egenskaper utan tvärt om. Vad menar du med tvärt om? Tvärt om som i att de inte förbättrar egenskaperna eller tvärt om som i att egenskaperna blir sämre? Även en förändring till det sämre är ju nämligen en förändring - en påverkan.Geer skrev: Massadämparen påverkar det mekaniska greppet. Inte aerodynamiken.
Att man skulle få bättre aerodynamiska egenskaper för att bilen kränger mindre har du hittat på. Aerodynamik brukar nämligen fungera tvärt om.
Vidare kan man ju som lekman tro att aerodynamiken på bilen jobbar effektivare under stabila förhållanden än tvärt om. Kan du förklara lite utförligare varför det inte förhåller sig på det viset? Lär mig gärna mer om detta!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Men definitionen omfattar bara ett fjädrande medium mellan chassit och hjulen, dvs själva fjädernjAsO skrev:10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
Jag översatte det till fjädrande hjulupphängning med regler om hur den ska vara - allt annat tillåtet sålänge det är en del av hjulupphängningen.
Sprung suspension :
The means whereby all complete wheels are suspended from the body/chassis unit by a spring medium.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13