Ungerns GP

Kungaklassen av motorsport...
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:Alltså - nu får de faktiskt diska Schumi. Han verkar ju få en poäng efter sin idiotiska folkracekörning.
Blev han inte 9á????? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
El Scorcho skrev:Alltså - nu får de faktiskt diska Schumi. Han verkar ju få en poäng efter sin idiotiska folkracekörning.
Kubica blev diskad för att bilen vägde 2 kg för lite efter loppet, och Schumi som klassificerades som nia blev nu ny åtta och fick därmed 1 poäng.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
Kubica blev diskad för att bilen vägde 2 kg för lite efter loppet, och Schumi som klassificerades som nia blev nu ny åtta och fick därmed 1 poäng.
Tack för info!

ÄNTLIGEN EN LITEN JÄVLA LJUSPUNKT EFTER DAGENS MÖRKER. :D

Hur i hela fridens namn kunde han (MS) sumpa bort 5 säkra poäng? Han visste att De la Rosa knappade in med ca 2 sek / varv, han visste att Heidfeld också knappade in rejält. Han borde ha förstått att han inte kan försvara 2á platsen med de däck han hade på mot de bilar som kom närmast bakom. Kunde han inte gått in när avståndet till Heidfeld räckte för däcksbyte! Han hade då blivit 3á eller sämst 4á!!!

Hade hela stalledningen hos Scuderia hjärnsläpp??? :down: :down: :down:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

kan bara hålla med dig, de där poängen kan få VÄLDIGT stor betydelse i slutet och när han nu visste att Alo brutit så borde de ta det säkra före det osäkra...Frågan är om det är schumarcher själv som klantig eller om det var teamet....Kanske båda...Men hade han gått in direkt så hade han iaf haft 6 poäng.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Har inte en aning om hurvida han har något att säga till om gällande de strategiska besluten (förmodligen har han det) . Men hur som helst var det ett helt fel beslut. (men som en "ytligt bekant" spekulerade om, han gick för seger och hoppades på en regnskur i slutet, som definitivt hade gett honom segern) .

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Eftersom Schumi nu fick poäng så kan man undra om han och hans bil vägdes?
Vad händer med dem som kraschar bort sig i slutet av loppet och ändå får poäng? Har man tappat bort hela hjulupphängningen lär väl bilen absolut vara för lätt.
Smeddie

Inlägg av Smeddie »

Dagens race kanske nu äntligen kan sätta punkt för myten om Scummi som "regnmästare".
Magic Senna - May 1st 1994 - R.I.P.
Geer

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:Eftersom Schumi nu fick poäng så kan man undra om han och hans bil vägdes?
Vad händer med dem som kraschar bort sig i slutet av loppet och ändå får poäng? Har man tappat bort hela hjulupphängningen lär väl bilen absolut vara för lätt.
Bägge Ferrari vägdes efter loppet. Har man tappat en del kan FIA ta hänsyn till det vid vägningen. Övriga kontroller gjordes på dom 8 som kom först i mål.
moch

Inlägg av moch »

f1's regler är på en hel del områden ganska ogenomtänkta...
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alla klassificerade bilar vägs efter loppet.

Topp 8 kontrolleras på ytterligare områden och mer detaljerat.

I det här fallet så är alltså Schumachers bil vägd, men i övrigt inte lika kontrollerad som de 8 första som klassificerades.

Här finns hela den tekniska rapporten från helgen, vilka bilar som har kontrollerats för vad etc:
http://www.fia.com/resources/documents/ ... ort_06.PDF

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
moch

Inlägg av moch »

Schumacher hade garanterat rätt vikt, då han hade soppa för tre extra varv. Hur som helst är jag glad att MS flöjtade till sig 1 poäng iaf, men det jag inte förstår är. Hur kunde han klassas före monteiro och albers som gick i mål åtminstonde. Det där med avklarade 90% av varven fattar jag... gick MS automatiskt i mål samtidigt som button gjorde det ?

Skumma regler...

01 J. Button Honda 1:52:20.941 10
02 P. de la Rosa McLaren + 30.837 8
03 N. Heidfeld BMW + 43.822 6
04 R. Barrichello Honda + 45.205 5
05 D. Coulthard Red Bull + 1 laps 4
06 R. Schumacher Toyota + 1 laps 3
07 F. Massa Ferrari + 1 laps 2
08 M. Schumacher Ferrari + 3 laps 1
09 T. Monteiro Midland F1 + 3 laps
10 C. Albers Midland F1 + 3 laps
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 4 laps
12 J. Trulli Toyota + 5 laps
13 T. Sato Super Aguri + 5 laps
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
GMD

Inlägg av GMD »

Hur är det egentligen med den hör regeln om mönsterdjup i däcken? Måste det inte vara ett visst antal centimeter kvar av mönstret i däcket efter målgång? Mäter de fortfarande det, och i sådant fall mäter de det bara på de åtta första som gått i mål? Det kanske iofs är andra regler som gäller för regndäck.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Regeln om mönsterdjup säger att om mönstret är borta och det är uppenbart att däcken fungerar bättre utan mönstret så är det inte tillåtet.

Om det däremot är uppenbart att däcken fungerar sämre, när mönstret är borta så sker det ingenting.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

moch skrev:Hur kunde han klassas före monteiro och albers som gick i mål åtminstonde. Det där med avklarade 90% av varven fattar jag... gick MS automatiskt i mål samtidigt som button gjorde det ?

Skumma regler...

01 J. Button Honda 1:52:20.941 10
02 P. de la Rosa McLaren + 30.837 8
03 N. Heidfeld BMW + 43.822 6
04 R. Barrichello Honda + 45.205 5
05 D. Coulthard Red Bull + 1 laps 4
06 R. Schumacher Toyota + 1 laps 3
07 F. Massa Ferrari + 1 laps 2
08 M. Schumacher Ferrari + 3 laps 1
09 T. Monteiro Midland F1 + 3 laps
10 C. Albers Midland F1 + 3 laps
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 4 laps
12 J. Trulli Toyota + 5 laps
13 T. Sato Super Aguri + 5 laps
För förare som ej fullföljer alla varven räknas placering för varvet innan dom bröt eller loppet flaggas av, så har jag för mig att det är. Ungefär samma sak som när det blir rödflaggat. Du tjänar alltså inget på att köra om någon på sista varvet då eftersom det inte räknas.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Ricky

Inlägg av Ricky »

Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ricky skrev:
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Varför har du problem med Nisses åsikter?
Har du kanske blandat ihop antischumi med anti-F1?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Smeddie skrev:Dagens race kanske nu äntligen kan sätta punkt för myten om Scummi som "regnmästare".

Det är ingen myt! Det är FAKTA.

Hur många regnlopp har Alonso vunnit????????

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ricky skrev:
Det är klart det är, menar du att du kollar frivilligt?
Ricky

Inlägg av Ricky »

Jari skrev:
Ricky skrev:
Varför har du problem med Nisses åsikter?
Har du kanske blandat ihop antischumi med anti-F1?
Inte alls....vem som helst får tycka om vad/vem som helst.
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
Ricky

Inlägg av Ricky »

AndersF1 skrev:
Ricky skrev:
Japp! Du kanske är en sån där racing idiot som bara måste kolla? :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ricky skrev:
AndersF1 skrev:
Ricky skrev: Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du vet att det är ett lagkrav att man måste titta va?

Ricky

Inlägg av Ricky »

LuckyStrike1 skrev:
Ricky skrev:
AndersF1 skrev: Det är klart det är, menar du att du kollar frivilligt?
Du vet att det är ett lagkrav att man måste titta va?
Nää?!?! ofasen då är det ju tur att jag tittat!
Smeddie

Inlägg av Smeddie »

Gösta skrev:Det är ingen myt! Det är FAKTA.

Oväsentligt - Senna var den enda regnmästaren. Schumacher påminner mer om Bambi på hal is.
Magic Senna - May 1st 1994 - R.I.P.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Sant det...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag vet inte hur många lopp Senna vann på regn, är det någon som har koll på det?
Schumi har väl vunnit 17 lopp i regn tror jag och även om Senna, som ni säger var riktigt fenomenal att köra på regn så är schumi också det, vem som är bäst låter jag vara osagt. Men det handlar väl mycket om olika förhållanden, när det börjar regna när förarna kör med torrdäck, när det är riktigt blött och förrarna kör med regndäck och sedan när det börjar torka upp och förhållandena skiftar igen. Olika förare kankse är bra på de olika stadierna....Det svåraste är väl troligtvis att köra med torrdäck på regn trots allt
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det har bara funnits en regnmästare... Rudi Caracciola.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Smeddie skrev:
Gösta skrev:Det är ingen myt! Det är FAKTA.

Oväsentligt - Senna var den enda regnmästaren. Schumacher påminner mer om Bambi på hal is.
Senna var en medioker förare. Bra på enstaka kvalvarv, en galenpanna och oupfostrad idiot så långt från gentleman man kunde komma. Som bekant så gick det inte så bra för honom på Imola. Han förstörde hela bilen. Det såg precis ut som bambi som åkte med huvudet före i en snövall. Taskig "car control" skulle man kunna säga!

Geer

Inlägg av Geer »

Fisichella har ju vunnit regnlopp i en Jordan. Då måste han vara regnmästare...eller ?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

För att inte tala om Panis, en 100% segrare när det gäller regn. Till skillnad från vissa andra har jag klämm på procenten :D
Kaha

Inlägg av Kaha »

Razor skrev:Det har bara funnits en regnmästare... Rudi Caracciola.
:bang: :bang: :bang:
Schumi

Inlägg av Schumi »

Smeddie skrev:Dagens race kanske nu äntligen kan sätta punkt för myten om Scummi som "regnmästare".
Knappast!! Det är ingen myt, titta bara på denna video: http://video.google.com/videoplay?docid ... ain+master
ballkula

Inlägg av ballkula »

Då jag var där på plats, så kan jag väl påstå följande:

Att Schumi/Ferrari gjorde som han gjorde, var pga att han var tillräckligt snabb så långe inte solen kom fram, för då var vägbanan kall och det torkade mycket långsamt. Plötsligt bröt solen fram ur molnen, riktigt kändes i ryggen, och banan torkade upp grymt snabbt. Då återstod dock bara en 7-8 varv cirkus. Hade solen inte dykt upp ur molnen, så hade Schumi garanterat klarat 3:e-platsen åtminstone.

Sen är det lustigt med Schumis bestraffning för omkörning under rödflagg på träningen före kvalet. Plötsligt kommer flaggorna ut, Alonso släpper gasen, Schumi åker om... Alonso rapporterar "incidenten"... ;) Nåja, spänning blev det ju in i det sista, även om det var en blöt tillställning.
---------------------------------------------
"Detta är ju skandal! Varför kollar han inte bensinmätaren!?" - Artur Ringart
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Schumi skrev:
Knappast!! Det är ingen myt, titta bara på denna video: http://video.google.com/videoplay?docid ... ain+master
Synd att de inte hade med klippen då Schumi halkat av som bambi på hal is då när det regnat...