El Scorcho skrev:Alltså - nu får de faktiskt diska Schumi. Han verkar ju få en poäng efter sin idiotiska folkracekörning.
Blev han inte 9á?????
Kubica blev diskad för att bilen vägde 2 kg för lite efter loppet, och Schumi som klassificerades som nia blev nu ny åtta och fick därmed 1 poäng.
Tack för info!
ÄNTLIGEN EN LITEN JÄVLA LJUSPUNKT EFTER DAGENS MÖRKER.
Hur i hela fridens namn kunde han (MS) sumpa bort 5 säkra poäng? Han visste att De la Rosa knappade in med ca 2 sek / varv, han visste att Heidfeld också knappade in rejält. Han borde ha förstått att han inte kan försvara 2á platsen med de däck han hade på mot de bilar som kom närmast bakom. Kunde han inte gått in när avståndet till Heidfeld räckte för däcksbyte! Han hade då blivit 3á eller sämst 4á!!!
Hade hela stalledningen hos Scuderia hjärnsläpp???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
kan bara hålla med dig, de där poängen kan få VÄLDIGT stor betydelse i slutet och när han nu visste att Alo brutit så borde de ta det säkra före det osäkra...Frågan är om det är schumarcher själv som klantig eller om det var teamet....Kanske båda...Men hade han gått in direkt så hade han iaf haft 6 poäng.
Har inte en aning om hurvida han har något att säga till om gällande de strategiska besluten (förmodligen har han det) . Men hur som helst var det ett helt fel beslut. (men som en "ytligt bekant" spekulerade om, han gick för seger och hoppades på en regnskur i slutet, som definitivt hade gett honom segern) .
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Eftersom Schumi nu fick poäng så kan man undra om han och hans bil vägdes?
Vad händer med dem som kraschar bort sig i slutet av loppet och ändå får poäng? Har man tappat bort hela hjulupphängningen lär väl bilen absolut vara för lätt.
AndersF1 skrev:Eftersom Schumi nu fick poäng så kan man undra om han och hans bil vägdes?
Vad händer med dem som kraschar bort sig i slutet av loppet och ändå får poäng? Har man tappat bort hela hjulupphängningen lär väl bilen absolut vara för lätt.
Bägge Ferrari vägdes efter loppet. Har man tappat en del kan FIA ta hänsyn till det vid vägningen. Övriga kontroller gjordes på dom 8 som kom först i mål.
Schumacher hade garanterat rätt vikt, då han hade soppa för tre extra varv. Hur som helst är jag glad att MS flöjtade till sig 1 poäng iaf, men det jag inte förstår är. Hur kunde han klassas före monteiro och albers som gick i mål åtminstonde. Det där med avklarade 90% av varven fattar jag... gick MS automatiskt i mål samtidigt som button gjorde det ?
Skumma regler...
01 J. Button Honda 1:52:20.941 10
02 P. de la Rosa McLaren + 30.837 8
03 N. Heidfeld BMW + 43.822 6
04 R. Barrichello Honda + 45.205 5
05 D. Coulthard Red Bull + 1 laps 4
06 R. Schumacher Toyota + 1 laps 3
07 F. Massa Ferrari + 1 laps 2
08 M. Schumacher Ferrari + 3 laps 1
09 T. Monteiro Midland F1 + 3 laps
10 C. Albers Midland F1 + 3 laps
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 4 laps
12 J. Trulli Toyota + 5 laps
13 T. Sato Super Aguri + 5 laps
Hur är det egentligen med den hör regeln om mönsterdjup i däcken? Måste det inte vara ett visst antal centimeter kvar av mönstret i däcket efter målgång? Mäter de fortfarande det, och i sådant fall mäter de det bara på de åtta första som gått i mål? Det kanske iofs är andra regler som gäller för regndäck.
moch skrev:Hur kunde han klassas före monteiro och albers som gick i mål åtminstonde. Det där med avklarade 90% av varven fattar jag... gick MS automatiskt i mål samtidigt som button gjorde det ?
Skumma regler...
01 J. Button Honda 1:52:20.941 10
02 P. de la Rosa McLaren + 30.837 8
03 N. Heidfeld BMW + 43.822 6
04 R. Barrichello Honda + 45.205 5
05 D. Coulthard Red Bull + 1 laps 4
06 R. Schumacher Toyota + 1 laps 3
07 F. Massa Ferrari + 1 laps 2
08 M. Schumacher Ferrari + 3 laps 1
09 T. Monteiro Midland F1 + 3 laps
10 C. Albers Midland F1 + 3 laps
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 4 laps
12 J. Trulli Toyota + 5 laps
13 T. Sato Super Aguri + 5 laps
För förare som ej fullföljer alla varven räknas placering för varvet innan dom bröt eller loppet flaggas av, så har jag för mig att det är. Ungefär samma sak som när det blir rödflaggat. Du tjänar alltså inget på att köra om någon på sista varvet då eftersom det inte räknas.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
Varför har du problem med Nisses åsikter?
Har du kanske blandat ihop antischumi med anti-F1?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
Det är klart det är, menar du att du kollar frivilligt?
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
Varför har du problem med Nisses åsikter?
Har du kanske blandat ihop antischumi med anti-F1?
Inte alls....vem som helst får tycka om vad/vem som helst.
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Nisse skrev:Det bestående minnet efter Ungern, en Alonso som fick mig att komma ihåg varför jag orkar genomlida alla F1 lopp jag har sett, och varför jag aldrig har gillat den vinglande tysken Schummie. Och som pricken över i, en Ross Brawn som tar fel beslut när det gäller in i depå och byta däck eller inte.
Är det någon som tvingat dig och kolla på F1?
Du kan ju alltid kolla på hem till gården eller nåt istället
Det är klart det är, menar du att du kollar frivilligt?
Japp! Du kanske är en sån där racing idiot som bara måste kolla?
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Jag vet inte hur många lopp Senna vann på regn, är det någon som har koll på det?
Schumi har väl vunnit 17 lopp i regn tror jag och även om Senna, som ni säger var riktigt fenomenal att köra på regn så är schumi också det, vem som är bäst låter jag vara osagt. Men det handlar väl mycket om olika förhållanden, när det börjar regna när förarna kör med torrdäck, när det är riktigt blött och förrarna kör med regndäck och sedan när det börjar torka upp och förhållandena skiftar igen. Olika förare kankse är bra på de olika stadierna....Det svåraste är väl troligtvis att köra med torrdäck på regn trots allt
Oväsentligt - Senna var den enda regnmästaren. Schumacher påminner mer om Bambi på hal is.
Senna var en medioker förare. Bra på enstaka kvalvarv, en galenpanna och oupfostrad idiot så långt från gentleman man kunde komma. Som bekant så gick det inte så bra för honom på Imola. Han förstörde hela bilen. Det såg precis ut som bambi som åkte med huvudet före i en snövall. Taskig "car control" skulle man kunna säga!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Då jag var där på plats, så kan jag väl påstå följande:
Att Schumi/Ferrari gjorde som han gjorde, var pga att han var tillräckligt snabb så långe inte solen kom fram, för då var vägbanan kall och det torkade mycket långsamt. Plötsligt bröt solen fram ur molnen, riktigt kändes i ryggen, och banan torkade upp grymt snabbt. Då återstod dock bara en 7-8 varv cirkus. Hade solen inte dykt upp ur molnen, så hade Schumi garanterat klarat 3:e-platsen åtminstone.
Sen är det lustigt med Schumis bestraffning för omkörning under rödflagg på träningen före kvalet. Plötsligt kommer flaggorna ut, Alonso släpper gasen, Schumi åker om... Alonso rapporterar "incidenten"... Nåja, spänning blev det ju in i det sista, även om det var en blöt tillställning.
---------------------------------------------
"Detta är ju skandal! Varför kollar han inte bensinmätaren!?" - Artur Ringart