Pressad Fernando?
-
-
Lade till den efteråt...
http://www.youtube.com/watch?v=KzFD_aEVeAY
typ samma, men med MS kommentarer för dom som kan tyska..
http://www.youtube.com/watch?v=KzFD_aEVeAY
typ samma, men med MS kommentarer för dom som kan tyska..
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
-
-
-
-
- Moderator
Incidenten med Schumacher är ytterligare ett skäl till att förseelser som sker under fri träning, och inte har någon påverkan på resultatet i tävlingen, inte ska bestraffas med åtgärder som har konsekvenser för utgången av tävlingen. Vi kommer att få se mer av den här typen av incidenter framöver, där förare försöker finta sina konkurrenter till omkörningar under gulflagg etc.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Omkörning efter målgång får väl inte heller ske har jag för mig, men hur många ggr händer inte det?
Vilken lämplig slump att Alonsos två förseelser gav exakt samma straff som Schumachers omkörning. Hade det gjort det om händelserna hade varit vid olika helger, eller kan domarna möjligen ha tagit andra hänsyn?
Vilken lämplig slump att Alonsos två förseelser gav exakt samma straff som Schumachers omkörning. Hade det gjort det om händelserna hade varit vid olika helger, eller kan domarna möjligen ha tagit andra hänsyn?
-
- Moderator
I det läge som uppstod kände de nog en viss press. Vilket liv det hade blivit om de inte hade straffat Schumacher.AndersF1 skrev:Omkörning efter målgång får väl inte heller ske har jag för mig, men hur många ggr händer inte det?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Ungern 2006 kommer man att kunna reffera till när man vill minnas en händelserik tävling som skrev historia. Tycker däremot att straffen inte var i rellation till handlingarna. Men som svar på grundfrågan i tråden om Alonso klarar av pressen. Så tillhör Alonsons fint när Schummie passerar under rödflagg, som en av de värsta finter jag sett, snacka om att lura upp motståndaren på läktaren.
Schummie har ju sagt att när han blir ifrånåkt av konkurenterna är det dags att sluta. Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Oavsett om Schummie står som WDC eller inte när året är slut så har han fått sin överman, och vi andra har något att glädjas åt i framtiden. Alonso nöjer sig inte att stå brevid Schummie och bli sedd som en snabb förare utan kör ifrån utan pardon när tillfället ges.
Schummie har ju sagt att när han blir ifrånåkt av konkurenterna är det dags att sluta. Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Oavsett om Schummie står som WDC eller inte när året är slut så har han fått sin överman, och vi andra har något att glädjas åt i framtiden. Alonso nöjer sig inte att stå brevid Schummie och bli sedd som en snabb förare utan kör ifrån utan pardon när tillfället ges.
-
-
Även Schumacher verkar påverkad - mer påverkad än Alonso. I alla fall att döm av misstagen den gångna helgen.Rainer skrev:Alonso är under stort tryck och vad han än säger så påverkar det honom...det kan alla se.
Vi lär få se om det brister eller inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Jo han verkar väldigt påverkad...det är därför som han tagit in 15 päng på de senaste tre loppen....och det är därför som Alonso är upprörd och hojjtar på radion när schumi kör om honom i depån inför kvalet.
Men visst..båda är nog rätt pressade men jag tror att Alonso är den som är mest pressad eftersom det är han som har allt att förlora.
Men visst..båda är nog rätt pressade men jag tror att Alonso är den som är mest pressad eftersom det är han som har allt att förlora.
-
Tja, jag konstaterar bara att Schumacher hade två guldlägen att ta över intiativet i VM-fighten och sumpade båda två.
Först när Alonso fick sitt straff på fredagen - då var det som upplagt för Schumacher att ta pole och försvinna i loppet. Men mindre än ett dygn senare brakar han om Kubica och Alonso på utsidan när det är rödflaggat och drar på sig ett straff själv. Saken blir inte bättre av att Alonso verkade hålla sig iskall och fintade Schumacher till att göra det amatörmisstaget.
Sen i loppet, när Alonso seglar om 14 bilar inkl. Schumacher på 20 varv och fullkomligt dominerar har Schumacher det inte lika lätt. Men så förvinner Alonso ur loppet och från en trolig enkel seger. Då - istället för att ta minst 6 poäng, kanske t.o.m. en seger vad gör Schumacher då? Jo, han kör sönder däcken, försvarar en plats på sönderkörda däck han inte har en chans att lyckas med och till sist krokar han ihop med Heidfeld och pajar bilen och kan inte gå i mål. Innan dess verkar han ha varit på mest varenda bil han kom i närheten under loppet.
Jag skulle säga att Schumacher sumpade ett riktigt smörläge i helgen inte bara en gång, utan två gånger om inte fler gånger.
Så frågan är vem som egentligen är mest pressad ...
Han har ju tidigare sagt att han lägger av den dagen det kommer en förare han inte längre hänger med. Mycket verkar peka på att han redan tagit beslutet och kommer att meddela det på Monza om runt en månad. Alonso är den som verkar ha fått honom att slutligen ta beslutet. Tror han är lite stressad just nu, Schumacher. Han kan antingen sluta ned en åttonde VM-titel eller sluta utan titel för andra året i rad och förlora den till Alonso ...
Först när Alonso fick sitt straff på fredagen - då var det som upplagt för Schumacher att ta pole och försvinna i loppet. Men mindre än ett dygn senare brakar han om Kubica och Alonso på utsidan när det är rödflaggat och drar på sig ett straff själv. Saken blir inte bättre av att Alonso verkade hålla sig iskall och fintade Schumacher till att göra det amatörmisstaget.
Sen i loppet, när Alonso seglar om 14 bilar inkl. Schumacher på 20 varv och fullkomligt dominerar har Schumacher det inte lika lätt. Men så förvinner Alonso ur loppet och från en trolig enkel seger. Då - istället för att ta minst 6 poäng, kanske t.o.m. en seger vad gör Schumacher då? Jo, han kör sönder däcken, försvarar en plats på sönderkörda däck han inte har en chans att lyckas med och till sist krokar han ihop med Heidfeld och pajar bilen och kan inte gå i mål. Innan dess verkar han ha varit på mest varenda bil han kom i närheten under loppet.
Jag skulle säga att Schumacher sumpade ett riktigt smörläge i helgen inte bara en gång, utan två gånger om inte fler gånger.
Han har ju tidigare sagt att han lägger av den dagen det kommer en förare han inte längre hänger med. Mycket verkar peka på att han redan tagit beslutet och kommer att meddela det på Monza om runt en månad. Alonso är den som verkar ha fått honom att slutligen ta beslutet. Tror han är lite stressad just nu, Schumacher. Han kan antingen sluta ned en åttonde VM-titel eller sluta utan titel för andra året i rad och förlora den till Alonso ...
-
Vad var det Alonso utklassade Schumacher i?Nisse skrev:Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Snabbaste kvaltid?
Snabbaste varv?
Antal poäng i loppet?
Alonso står inte "bredvid" Schumacher! Han är ljusår bakom i kompetens, taktik, uthållighet och fart. Det sista är sant ("när tilfälle ges") och passar väl in i teorin om Alonso som den blinda hönan som även den hittar ett korn ibland.
Det skiljer nu 10 poäng och de senaste 4 loppen indikerar ett Schumacherövertag. På Monza den 10 september är han med all sanolikhet förbi i mästerskapet och avslutar med att visa Alonso att han har mycket kvar att lära av en 8 faldig världsmästare!
Kära Nisse, även denna sässong förblir dina böner ohörda!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Förmodar att Gösta menar Ungerns GP efterssom han säger loppet.
Där var det Schumacher som stog för misstagen. Han visade inte mycket av sitt kunnande utan var onekligen pressad.
Han var så kåt på att köra om Alonso att han missade rödflaggan och fick 2 sek. straff.
Han bytte inte däck trots att alla kunde se att det var det enda rätta att göra.
Han överreagerade när han blev omkörd och försökte knuffa Heinfield av banan.
Han körde inte som en mästare utan var på bilar flera ggr och genade när han var för långsam för att försvara sin possition.
Alonso körde fantaktiskt. Han var klart snabbast av alla när det var som mest svårkört.
Nästa lopp kan det vara det omvända.
Där var det Schumacher som stog för misstagen. Han visade inte mycket av sitt kunnande utan var onekligen pressad.
Han var så kåt på att köra om Alonso att han missade rödflaggan och fick 2 sek. straff.
Han bytte inte däck trots att alla kunde se att det var det enda rätta att göra.
Han överreagerade när han blev omkörd och försökte knuffa Heinfield av banan.
Han körde inte som en mästare utan var på bilar flera ggr och genade när han var för långsam för att försvara sin possition.
Alonso körde fantaktiskt. Han var klart snabbast av alla när det var som mest svårkört.
Nästa lopp kan det vara det omvända.
-
Gösta skrev:Vad var det Alonso utklassade Schumacher i?Nisse skrev:Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Snabbaste kvaltid?
Snabbaste varv?
Antal poäng i loppet?
Alonso står inte "bredvid" Schumacher! Han är ljusår bakom i kompetens, taktik, uthållighet och fart. Det sista är sant ("när tilfälle ges") och passar väl in i teorin om Alonso som den blinda hönan som även den hittar ett korn ibland.
Det skiljer nu 10 poäng och de senaste 4 loppen indikerar ett Schumacherövertag. På Monza den 10 september är han med all sanolikhet förbi i mästerskapet och avslutar med att visa Alonso att han har mycket kvar att lära av en 8 faldig världsmästare!
Kära Nisse, även denna sässong förblir dina böner ohörda!
Taktiskt genidrag kan det väl kallas att lura Schummie att blåsa förbi under rödflagg.
Hanterande av bilen under uppkörningen under de första varven utan att vara i kontakt med motståndarna, tillhörde något som motorsportälskare begriper. Och för er andra som tycker det är intresantare att titta i tabeller så är det meningslöst att förklara.
När det gäller poängen för Schummie så kanske du skulle fundera på hur många han tappade på sina och stallets misstag. Istälet för att glädjas över tröstpoängen som han fick uppkörd. Men för dig som gillar uppkörda segrar och poäng saamt hellre läser resultatlistan än ser hur den uppkom, känndes väl helgen lyckad.
-
Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
-
Då är det alltså 7 förare som är bättre en Schumacher efterssom han bara kom 8:a. Det går ju bara att analysera ett lopp efter hur många poäng man fårGösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
-
7 st var 3 varv bättre än Schumacher i Ungern. 8 om man räknar med den underviktige polacken ... men i så fall ska man ju även räkna med dne bortflyende Alonso.Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Så låt oss göra som Gösta och kolla i resultatlistan för att få alla svar i livet: 7 stycken var 3 varv bättre än Schumacher som körde sönder det material han hade: både däck och hjulupphängning körde han sönder.
-
Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Eftersom jag själv inte är involverad i något stall eller någon F1 chafförs karriär, så ser jag och intreserar mig för underhållningen. Så för min egen del handlar det helt och hållet om bedömmning.
Det jag såg i helgen var en Alonso som med sitt material presterade en bländande uppvisning i konsten att köra en F1:a och en Schummie som vinglade runt som vanligt och försökte plocka poäng genom att hindra motståndarna på mer eller mindre regelrätta sätt.
Facit av helgen Alonso 0 poäng efter materialfel eller schabbel av stallet.
Schummie lämnade efter sig påkörda konkurenter, trasiga vingar och till slut en stående okörbar bil, och en uppkörd poäng.
Så eftersom jag tillhör de som ser Formel 1 som underhållning och gillar fair racing där omkörningar kan ske utan att konkurenten torpederar eller vingalar runt banan för att hindra den snabbare, så har jag min bedömmining klar.
-
Geer och á LS1, gällande ungern har ni HELT rätt. MS och Scuderia var inte bättre än 8á i Ungern.
Alonso och Renault var avsevärt sämmre än så! Dom gjorde ett så pass dåligt jobb att deras båda förare bröt.
HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET!!!
Den som hoppar längst är bäste längdhoppare, den som under gällande reglementa kommer i i mål först är snabbast.
F1 ÄR INTE NÅGON JÄVLA BEDÖMNINGSSPORT SOM NI VILL FÅ DET TILL!!!!!
Hittills under sässongen är Alonso bäst. MS knappar snabbt in och går troligtvis om inom 2 liopp.
Svårare än så är det inte!!!!
Alonso och Renault var avsevärt sämmre än så! Dom gjorde ett så pass dåligt jobb att deras båda förare bröt.
HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET!!!
Den som hoppar längst är bäste längdhoppare, den som under gällande reglementa kommer i i mål först är snabbast.
F1 ÄR INTE NÅGON JÄVLA BEDÖMNINGSSPORT SOM NI VILL FÅ DET TILL!!!!!
Hittills under sässongen är Alonso bäst. MS knappar snabbt in och går troligtvis om inom 2 liopp.
Svårare än så är det inte!!!!
-
Nisse skrev:Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Eftersom jag själv inte är involverad i något stall eller någon F1 chafförs karriär, så ser jag och intreserar mig för underhållningen. Så för min egen del handlar det helt och hållet om bedömmning.
Det jag såg i helgen var en Alonso som med sitt material presterade en bländande uppvisning i konsten att köra en F1:a och en Schummie som vinglade runt som vanligt och försökte plocka poäng genom att hindra motståndarna på mer eller mindre regelrätta sätt.
Schummie lämnade efter sig påkörda konkurenter, trasiga vingar och till slut en stående okörbar bil, och en uppkörd poäng.
Så eftersom jag tillhör de som ser Formel 1 som underhållning och gillar fair racing där omkörningar kan ske utan att konkurenten torpederar eller vingalar runt banan för att hindra den snabbare, så har jag min bedömmining klar.
RAPPAKALJA!
Om man så lämnar lik efter sig och man inte bryter mot regler så gör man inte fel!!!
Sluta trammsa och se F1 vad det är!!!
-
Det är nog inte bara vi som tycker att man kan bedömma någons körning utifrån annat en bara poäng.
The daily Bild published a headline on Wednesday which read: 'Schumi drives without a brain'.
Schumacher's countryman Hans-Joachim Stuck, a former F1 racer, appears in the Swiss newspaper BZ as deriding the German's actions, as did the South-German Suddeutsche Zeitung daily.
Pedro de la Rosa revealed that Schumacher also clashed wheels with him last Sunday, inspiring Niki Lauda to comment: "It was not his cleverest race. I am not sure that Alonso would have behaved like that."
Former Swiss F1 driver Marc Surer, an analyst for Germany's Premiere TV, accused Schumacher of driving 'like a go-kart driver'.
His brother, Ralf, told Bild: "Michael knows that it was not a brilliant race for him, but I don't think it is fair to accuse him of driving without a brain."
Even Ferrari boss Jean Todt, though, suggested that Schumacher's aggressive finish to the Hungarian grand prix was an overly big risk.
"Perhaps we should have said something to him on the radio," he said.
The daily Bild published a headline on Wednesday which read: 'Schumi drives without a brain'.
Schumacher's countryman Hans-Joachim Stuck, a former F1 racer, appears in the Swiss newspaper BZ as deriding the German's actions, as did the South-German Suddeutsche Zeitung daily.
Pedro de la Rosa revealed that Schumacher also clashed wheels with him last Sunday, inspiring Niki Lauda to comment: "It was not his cleverest race. I am not sure that Alonso would have behaved like that."
Former Swiss F1 driver Marc Surer, an analyst for Germany's Premiere TV, accused Schumacher of driving 'like a go-kart driver'.
His brother, Ralf, told Bild: "Michael knows that it was not a brilliant race for him, but I don't think it is fair to accuse him of driving without a brain."
Even Ferrari boss Jean Todt, though, suggested that Schumacher's aggressive finish to the Hungarian grand prix was an overly big risk.
"Perhaps we should have said something to him on the radio," he said.
-
Gösta skrev:Nisse skrev:Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
RAPPAKALJA!
Om man så lämnar lik efter sig och man inte bryter mot regler så gör man inte fel!!!
Det är som vanligt med wannabe, tittar på prislistan i stället för att själv bedömma vad som är gott eller bra. Följer stömmen utan att begripa varför. Köper böcker de inte är kapabla att läsa, men författarna är "inne" och gör sig snyggt i bokhyllan.
-
Jag tycker min mormor är världsbäst på att hoppa stav. Hon förtjänar alla vm och os medaljer. Bubka är bara en sopa med tur och att han tursamt kom med i os. Han hoppar jättedåligt, min mormor är mycket bättre.
Du jämför altså böcker med idrottsprestationer! Jag är imponerad.
Och du "Geer" kör med den gamla klychan "det är fler än jag som tycker". Skulle det legitimera en åsikt?
"Jag är inte ensam om att vara homofob, det är det fler som är." Det legitimerar din åsikt?????
Jag är inte imponerad!
Och du "Geer" kör med den gamla klychan "det är fler än jag som tycker". Skulle det legitimera en åsikt?
"Jag är inte ensam om att vara homofob, det är det fler som är." Det legitimerar din åsikt?????
Jag är inte imponerad!
-
Nisse skrev:Gösta skrev:Nisse skrev:
RAPPAKALJA!
Det är som vanligt med wannabe, tittar på prislistan i stället för att själv bedömma vad som är gott eller bra. Följer stömmen utan att begripa varför. Köper böcker de inte är kapabla att läsa, men författarna är "inne" och gör sig snyggt i bokhyllan.
För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
-
Försöker du bevisa att man bara kan bedömma en förares insats efter antal poäng så bevisar det racingkunskaper på mormors nivå.Gösta skrev:Jag tycker min mormor är världsbäst på att hoppa stav. Hon förtjänar alla vm och os medaljer. Bubka är bara en sopa med tur och att han tursamt kom med i os. Han hoppar jättedåligt, min mormor är mycket bättre.
Jag är inte imponerad!
-
Det är legitimt och inget fel att vara homofob. Det är dock inte ok att diskriminera homosexuella. Vi lever i ett fritt land där man inte måste tycka om homosexuallitet. Tror du att dom som vill inte får vara homofober?Gösta skrev:
-
Har man inte kunskap nog att bedöma och njuta av förarnas prestationer på banan, så är det förstås enklast att enbart hänvisa till resultatlistan. Bara att slå upp resultatet i slutet av året och man har inte "slösat" nån tid på att följa det som händer i loppen.
Hur kommer det sig förresten att Göstas diskussioner tenderar att ramla in på homosexuella hela tiden?
När det gäller Schumis fulheter och misstag i helgen så tycker jag att hans stängningar av Alonso vid varvningen var långt över gränsen och jag väntade bara att han skulle sätta av Alonso a la Jerez -97. Sportmanship tillhör verkligen inte vingelpellens vokabulär.
En sann njutning att se Alonsos körning i helgen och dessutom är han en schysst förare.
Hur kommer det sig förresten att Göstas diskussioner tenderar att ramla in på homosexuella hela tiden?
När det gäller Schumis fulheter och misstag i helgen så tycker jag att hans stängningar av Alonso vid varvningen var långt över gränsen och jag väntade bara att han skulle sätta av Alonso a la Jerez -97. Sportmanship tillhör verkligen inte vingelpellens vokabulär.
En sann njutning att se Alonsos körning i helgen och dessutom är han en schysst förare.
-
Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Då kan man mycket väl säga att Fisichella tog fler poäng, men Speed gjorde en mycket mer imponerande och starkare insats.
Racing i allmänhet, framför allt inte F1, är en sport där materialet styr väldigt mycket av framgångar och motgångar, och där en på papperet (räknat i poäng och sekunder) sämre prestation ändå på mycket goda grunder kan anses vara en bättre prestation, än de framför har presterat.
Detta är något som du gång på gång verkar har svårt att förstå, eller inte vilja förstå.
Ja - i slutändan avgör klockan och poängen. Men så endimensionell är varken racingen eller världen i övrigt. Det finns flera dimensioner av det, där utdelade poäng är en dimension.
-
Nu är det ju på det sättet att efter Schummi`s intåg i Formel 1 räcker det inte med klockan, utan dommare och besiktningsmän har fått slita hårt för att reda ut hans bedrifter. Förstår att du tycker att det är glädjande med TV3:s sändningar i år, du slipper se så mycket onödigt bilåkande men kan se vem som tog poängen och prisutdelningen.Gösta skrev:Nisse skrev:Gösta skrev:
RAPPAKALJA!
För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
-
Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev:Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Då kan man mycket väl säga att Fisichella tog fler poäng, men Speed gjorde en mycket mer imponerande och starkare insats.
Racing i allmänhet, framför allt inte F1, är en sport där materialet styr väldigt mycket av framgångar och motgångar, och där en på papperet (räknat i poäng och sekunder) sämre prestation ändå på mycket goda grunder kan anses vara en bättre prestation, än de framför har presterat.
Detta är något som du gång på gång verkar har svårt att förstå, eller inte vilja förstå.
Ja - i slutändan avgör klockan och poängen. Men så endimensionell är varken racingen eller världen i övrigt. Det finns flera dimensioner av det, där utdelade poäng är en dimension.
-
- Varnad
Det där att minska ner F1 till en lagsport är också väldigt skevt eftersom bilen och stallet har sina egna poäng att tänka på.
Det vore dessutom väldigt ojuste eftersom Ferrari och McLaren har lag med tre-fyrahundra spelare medan en del får nöja sig med några tiotal och en tiondels, om ens det budget.
Det vore dessutom väldigt ojuste eftersom Ferrari och McLaren har lag med tre-fyrahundra spelare medan en del får nöja sig med några tiotal och en tiondels, om ens det budget.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Dommare och besiktningsmän har bra betalt för det dom gör. Det är bra att någon håller dom sysselsatta. Även Michelin / Renault har fått dom att slita hårt och släpa fram regelböckerna och börja göra det dom har betalt för att göra, nämligen DÖMMA.Nisse skrev:
Nu är det ju på det sättet att efter Schummi`s intåg i Formel 1 räcker det inte med klockan, utan dommare och besiktningsmän har fått slita hårt för att reda ut hans bedrifter. Förstår att du tycker att det är glädjande med TV3:s sändningar i år, du slipper se så mycket onödigt bilåkande men kan se vem som tog poängen och prisutdelningen.
Måste medge att jag inte är så himla intresserad av vad som händer på fredagsträningarna, och kvalen är bara halvintressanta. Det som är kul och ibland underhållande att se är just racen.
"Onödigt bilåkande" är inte bra för miljön, så jag tittar inte gärna på det "onödiga åkandet" utan försöker allokera min tid till det NÖDVÄNDIGA bilåkandet.
TV3´s sändningar STINKER. Behållningen är Blomman och Eje. Den blonda tuttlisan, tönten med ungdommsfinnarna samt han med mer hårgelé än hjärnsubstans i studion kan jag vara utan.
Nisse, du behöver inte låta din frustration över att WDC glider Alonso sakta men säkert ur händerna gå ut över mig. Jag är liksom du bara en åskådare, visserligen med andra förhoppningar än du men ändå bara en åskådare.
-
Barcelona FC har en annan budget än vad MFF har. Det finns inga restriktioner för MFF att attrahera sponsorer som pytsar in astronomiska belopp till spelarköp mm. VI LEVER I EN MARKNADSEKONOMI, det skall även F1 göra! Du tillhör dom som vill ´"begränsa" budgetarna i värsta planekonomianda! JÄVLA KOMMUNIST.Jari skrev:Det där att minska ner F1 till en lagsport är också väldigt skevt eftersom bilen och stallet har sina egna poäng att tänka på.
-
Är inte det minsta frustrerad, utan ser framtiden med tillförsikt. Då det är sista året som jag behöver se Schummie i F1Gösta skrev:
Dommare och besiktningsmän har bra betalt för det dom gör. Det är bra att någon håller dom sysselsatta. Även Michelin / Renault har fått dom att slita hårt och släpa fram regelböckerna och börja göra det dom har betalt för att göra, nämligen DÖMMA.
Måste medge att jag inte är så himla intresserad av vad som händer på fredagsträningarna, och kvalen är bara halvintressanta. Det som är kul och ibland underhållande att se är just racen.
"Onödigt bilåkande" är inte bra för miljön, så jag tittar inte gärna på det "onödiga åkandet" utan försöker allokera min tid till det NÖDVÄNDIGA bilåkandet.
TV3´s sändningar STINKER. Behållningen är Blomman och Eje. Den blonda tuttlisan, tönten med ungdommsfinnarna samt han med mer hårgelé än hjärnsubstans i studion kan jag vara utan.
Nisse, du behöver inte låta din frustration över att WDC glider Alonso sakta men säkert ur händerna gå ut över mig. Jag är liksom du bara en åskådare, visserligen med andra förhoppningar än du men ändå bara en åskådare.
Föstår att du är avundsjuk på "töntens" gele, du har väl inte så mycket att få fast gelen på om den skall sitta högst upp
Ligger du nere med "nödvändiga bilåkandet" , fortkörning igen
-
- Varnad
Vem har sagt att jag vill begränsa budgetarna?Gösta skrev:Barcelona FC har en annan budget än vad MFF har. Det finns inga restriktioner för MFF att attrahera sponsorer som pytsar in astronomiska belopp till spelarköp mm. VI LEVER I EN MARKNADSEKONOMI, det skall även F1 göra! Du tillhör dom som vill ´"begränsa" budgetarna i värsta planekonomianda! JÄVLA KOMMUNIST.Jari skrev:Det där att minska ner F1 till en lagsport är också väldigt skevt eftersom bilen och stallet har sina egna poäng att tänka på.
Det vill jag absolut inte, tror du jag är nån jävla kommunist eller?!?
Jag konstaterar bara att förutsättningarna är lite olika, så om man vill göra en korrekt bedömning av de olika stallens eller förarnas prestationer får man ta i beaktande att de har lite olika förutsättningar. Precis samma som att Sverige inte producerar långdistanslöpare på samma sätt som de länder där barnens skolvägar kantas av lejon och andra rovdjur.
Vad foppoll har för bärighet i någon debatt överhuvudtaget begriper jag inte.
Vad hindrar Malmö från att attrahera någon Percy-typ som pytsar in hur mycket pengar som helst?
Är det för att man inte fortfarande med bestämdhet kan säga om pengarna går till Danmark eller Sverige om man pytsar ner dem i Malmö?
Förresten!
Foppoll är ju vid sidan av en pöbelsport även en lagsport där man begränsat antalet utespelare till en 11-12 stycken eller hur?
Varför får inte coachen mer ära för segrarna, eller för den delen de här mirakelmedicinmännen som botar avsparkade ben med handpåläggning så att man efter bara några sekunder kan springa fortare än nånsin?
Senast redigerad av Jari den ons aug 09, 2006 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Trots att det var Schumi som stod för tabbarna den här helgen skulle jag vilja påstå att det var Renault och Alonso som sumpade mest i och med att spanjoren bröt från en given seger. Chansen att mer eller mindre sopa hem titeln på en bana man inte var tillräckligt snabba på i torrt gick om intet. Som det ser ut nu har Schumacher och Ferrari fortfarande goda chanser att ta hem titeln om Ferrari och Bridgestones fina form håller i sig (och regnet håller sig borta). Dom som är mest pressade i dagsläget är nog Renault och Michelin. Inte sen Kanadas gp har det sett ut att gå tillräckligt fort i torrt.LuckyStrike1 skrev:Tja, jag konstaterar bara att Schumacher hade två guldlägen att ta över intiativet i VM-fighten och sumpade båda två.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Det är väl bevisligen tvärtom om man ser på vad som gjordes 2005 resp. vad som gjort hittills i år?Gösta skrev:Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev:Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
-
Jo, jag håller med om att Schumi och Ferrari absolut ser ut att vara den starkare kombinationen just nu och om det fortsätter som i de senaste racen, Ungern undantaget, så vinner Schumi. Därför kan det mycket väl vara så i slutändan att det var Renault som förlorade mest på sitt misstag. Men det kan ju förhoppningsvis svänga tillbaks igen.Lemon skrev:Trots att det var Schumi som stod för tabbarna den här helgen skulle jag vilja påstå att det var Renault och Alonso som sumpade mest i och med att spanjoren bröt från en given seger. Chansen att mer eller mindre sopa hem titeln på en bana man inte var tillräckligt snabba på i torrt gick om intet. Som det ser ut nu har Schumacher och Ferrari fortfarande goda chanser att ta hem titeln om Ferrari och Bridgestones fina form håller i sig (och regnet håller sig borta). Dom som är mest pressade i dagsläget är nog Renault och Michelin. Inte sen Kanadas gp har det sett ut att gå tillräckligt fort i torrt.LuckyStrike1 skrev:Tja, jag konstaterar bara att Schumacher hade två guldlägen att ta över intiativet i VM-fighten och sumpade båda två.
-
Nisse skrev: Föstår att du är avundsjuk på "töntens" gele, du har väl inte så mycket att få fast gelen på om den skall sitta högst upp
Ligger du nere med "nödvändiga bilåkandet" , fortkörning igen
Din fästyta för gelé är inte så överdrivet stor heller om jag minns rätt.
http://zzracing.dyn.ee/bilder/images/ga ... /zz095.jpg
(ilustration gällande geléfästytans storlek på Nisse)
Det var flera månader sen jag åkte dit för att hålla "lagom" tempo för att komma fram i tid.
Senast redigerad av Gösta den ons aug 09, 2006 18:37, redigerad totalt 1 gång.
-
LuckyStrike1 skrev:Det är väl bevisligen tvärtom om man ser på vad som gjordes 2005 resp. vad som gjort hittills i år?Gösta skrev:Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev: Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.
Skulle du vilja förklara vad du menar?
-
Jag ser nu att jag läste dina kråkfötter fel - trodde du var drabbad av din normala förvirring och skrev att Fisichella/mekaniker gjorde ett bättre jobb, inte ett sämre
-
Jag vet inte riktigt hur man ska se på bästa föraren för helgen...jag menar visst i den först delen av loppet var Alonso snabbare än schumi, men i den andra delen så var schumi lika mycket snabbare än Alonso, men schumi han inte kapp eftersom Alonso bröt innan(min teori) , det kommer vi aldrig at få veta säkert. Visst, Alonsos första stint var imponerande, men sedan var det schumi som stod för farten. Button var den som gjorde det bästa jobbet under de förhållanden som rådde och därför var han "bäst" i helgen. Vem som var bäst av Alonso och schumi är kankse svårt att säga, men faktum kvartstår...schumi tog en p Alonso noll, vem gjorde bäst jobb sett från de förutsättningarna?
-
Jag tror att du glömmer, att tack vare SC-situationen fick MS ett varv tillbaka på FA. Hade denna situation inte uppstått så hade FA varit ännu mer överlägsen fram till ...Crazy F1 skrev:Jag vet inte riktigt hur man ska se på bästa föraren för helgen...jag menar visst i den först delen av loppet var Alonso snabbare än schumi, men i den andra delen så var schumi lika mycket snabbare än Alonso, men schumi han inte kapp eftersom Alonso bröt innan(min teori) , det kommer vi aldrig at få veta säkert. Visst, Alonsos första stint var imponerande, men sedan var det schumi som stod för farten. Button var den som gjorde det bästa jobbet under de förhållanden som rådde och därför var han "bäst" i helgen. Vem som var bäst av Alonso och schumi är kankse svårt att säga, men faktum kvartstår...schumi tog en p Alonso noll, vem gjorde bäst jobb sett från de förutsättningarna?
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
-
En förare hade läge att vinna efter felfri körning, men fick bryta med trasig hjulmutter. Han hade då satt på torrdäck vilket var överlägset snabbast från varv 50.Crazy F1 skrev:Jag vet inte riktigt hur man ska se på bästa föraren för helgen...jag menar visst i den först delen av loppet var Alonso snabbare än schumi, men i den andra delen så var schumi lika mycket snabbare än Alonso, men schumi han inte kapp eftersom Alonso bröt innan(min teori) , det kommer vi aldrig at få veta säkert. Visst, Alonsos första stint var imponerande, men sedan var det schumi som stod för farten. Button var den som gjorde det bästa jobbet under de förhållanden som rådde och därför var han "bäst" i helgen. Vem som var bäst av Alonso och schumi är kankse svårt att säga, men faktum kvartstår...schumi tog en p Alonso noll, vem gjorde bäst jobb sett från de förutsättningarna?
Den andre var aldrig i närheten av att vinna men kunde tagit flera poäng om han inte sumpat chansen att byta till torrdäck och om han inte kört på andra bilar. Vem gjorde bäst jobb? Det måste varit Schumacher.
-
Geer skrev:Vem gjorde bäst jobb? Det måste varit Schumacher.
Självklart!
Det tyckte dommarna med. Darför belönades han med 1 poäng och Alonso fick inga poäng!!
-
-
Oavsett vem som delar ut poäng så tyckte poängutdelaren att Schumacher skulle ha poäng och att Alonso inte skulle ha det!LuckyStrike1 skrev:Domarna delar inte ut poäng.
(vem är det som officiellt delar ut poängen?)