
Eller var det samma snutt som jag länkade till?
I det läge som uppstod kände de nog en viss press. Vilket liv det hade blivit om de inte hade straffat Schumacher.AndersF1 skrev:Omkörning efter målgång får väl inte heller ske har jag för mig, men hur många ggr händer inte det?
Vilken lämplig slump att Alonsos två förseelser gav exakt samma straff som Schumachers omkörning. Hade det gjort det om händelserna hade varit vid olika helger, eller kan domarna möjligen ha tagit andra hänsyn?
Även Schumacher verkar påverkad - mer påverkad än Alonso. I alla fall att döm av misstagen den gångna helgen.Rainer skrev:Alonso är under stort tryck och vad han än säger så påverkar det honom...det kan alla se.
Vi lär få se om det brister eller inte.
Vad var det Alonso utklassade Schumacher i?Nisse skrev:Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Oavsett om Schummie står som WDC eller inte när året är slut så har han fått sin överman, och vi andra har något att glädjas åt i framtiden. Alonso nöjer sig inte att stå brevid Schummie och bli sedd som en snabb förare utan kör ifrån utan pardon när tillfället ges.
Gösta skrev:Vad var det Alonso utklassade Schumacher i?Nisse skrev:Gårdagens utklassning som Alonso stod för är nog spiken i kistan, även om oturen grinade Alonso i ansiktet, så visade han att han står i en egen klass nu.
Oavsett om Schummie står som WDC eller inte när året är slut så har han fått sin överman, och vi andra har något att glädjas åt i framtiden. Alonso nöjer sig inte att stå brevid Schummie och bli sedd som en snabb förare utan kör ifrån utan pardon när tillfället ges.
Snabbaste kvaltid?
Snabbaste varv?
Antal poäng i loppet?
Alonso står inte "bredvid" Schumacher! Han är ljusår bakom i kompetens, taktik, uthållighet och fart. Det sista är sant ("när tilfälle ges") och passar väl in i teorin om Alonso som den blinda hönan som även den hittar ett korn ibland.
Det skiljer nu 10 poäng och de senaste 4 loppen indikerar ett Schumacherövertag. På Monza den 10 september är han med all sanolikhet förbi i mästerskapet och avslutar med att visa Alonso att han har mycket kvar att lära av en 8 faldig världsmästare!
Kära Nisse, även denna sässong förblir dina böner ohörda!
Då är det alltså 7 förare som är bättre en Schumacher efterssom han bara kom 8:a. Det går ju bara att analysera ett lopp efter hur många poäng man fårGösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?![]()
7 st var 3 varv bättre än Schumacher i Ungern. 8 om man räknar med den underviktige polacken ... men i så fall ska man ju även räkna med dne bortflyende Alonso.Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
Nisse skrev:Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
Eftersom jag själv inte är involverad i något stall eller någon F1 chafförs karriär, så ser jag och intreserar mig för underhållningen. Så för min egen del handlar det helt och hållet om bedömmning.
Det jag såg i helgen var en Alonso som med sitt material presterade en bländande uppvisning i konsten att köra en F1:a och en Schummie som vinglade runt som vanligt och försökte plocka poäng genom att hindra motståndarna på mer eller mindre regelrätta sätt.
Facit av helgen Alonso 0 poäng efter materialfel eller schabbel av stallet.
Schummie lämnade efter sig påkörda konkurenter, trasiga vingar och till slut en stående okörbar bil, och en uppkörd poäng.
Så eftersom jag tillhör de som ser Formel 1 som underhållning och gillar fair racing där omkörningar kan ske utan att konkurenten torpederar eller vingalar runt banan för att hindra den snabbare, så har jag min bedömmining klar.
Gösta skrev:Nisse skrev:Gösta skrev:Alonso tappade fler poäng på stallets misstag än vad Schumacher gjorde.
Rödflaggsomkörningen skedde inte under själva loppet.
Alonsos "bromsprov" på holländaren var ett "moget övervägt beslut"?
Trodde i min enfald att F1 gick ut på att ta så många poäng som möjligt under sässongen! Men det visar sig enligt Nisse vara fel! Varför kör förarna om poäng över huvud taget? Du verkar vara bättre på att bedömma vem som är bäst än vad FIA´s regler och poängsystem kan åstadkomma!
F1 är inte en bedömningssport som du vill få det till. Det är en kamp mot motståndarna och mäts med en klocka! Du kanske förväxlar F1 med konstsim och dresyr?
Eftersom jag själv inte är involverad i något stall eller någon F1 chafförs karriär, så ser jag och intreserar mig för underhållningen. Så för min egen del handlar det helt och hållet om bedömmning.
Det jag såg i helgen var en Alonso som med sitt material presterade en bländande uppvisning i konsten att köra en F1:a och en Schummie som vinglade runt som vanligt och försökte plocka poäng genom att hindra motståndarna på mer eller mindre regelrätta sätt.
Facit av helgen Alonso 0 poäng efter materialfel eller schabbel av stallet.
Schummie lämnade efter sig påkörda konkurenter, trasiga vingar och till slut en stående okörbar bil, och en uppkörd poäng.
Så eftersom jag tillhör de som ser Formel 1 som underhållning och gillar fair racing där omkörningar kan ske utan att konkurenten torpederar eller vingalar runt banan för att hindra den snabbare, så har jag min bedömmining klar.
RAPPAKALJA!
Om man så lämnar lik efter sig och man inte bryter mot regler så gör man inte fel!!!
Sluta trammsa och se F1 vad det är!!!
Nisse skrev:Gösta skrev:Nisse skrev:
Eftersom jag själv inte är involverad i något stall eller någon F1 chafförs karriär, så ser jag och intreserar mig för underhållningen. Så för min egen del handlar det helt och hållet om bedömmning.
Det jag såg i helgen var en Alonso som med sitt material presterade en bländande uppvisning i konsten att köra en F1:a och en Schummie som vinglade runt som vanligt och försökte plocka poäng genom att hindra motståndarna på mer eller mindre regelrätta sätt.
Facit av helgen Alonso 0 poäng efter materialfel eller schabbel av stallet.
Schummie lämnade efter sig påkörda konkurenter, trasiga vingar och till slut en stående okörbar bil, och en uppkörd poäng.
Så eftersom jag tillhör de som ser Formel 1 som underhållning och gillar fair racing där omkörningar kan ske utan att konkurenten torpederar eller vingalar runt banan för att hindra den snabbare, så har jag min bedömmining klar.
RAPPAKALJA!
Om man så lämnar lik efter sig och man inte bryter mot regler så gör man inte fel!!!
Sluta trammsa och se F1 vad det är!!!
Det är som vanligt med wannabe, tittar på prislistan i stället för att själv bedömma vad som är gott eller bra. Följer stömmen utan att begripa varför. Köper böcker de inte är kapabla att läsa, men författarna är "inne" och gör sig snyggt i bokhyllan.
Försöker du bevisa att man bara kan bedömma en förares insats efter antal poäng så bevisar det racingkunskaper på mormors nivå.Gösta skrev:Jag tycker min mormor är världsbäst på att hoppa stav. Hon förtjänar alla vm och os medaljer. Bubka är bara en sopa med tur och att han tursamt kom med i os. Han hoppar jättedåligt, min mormor är mycket bättre.
Du jämför altså böcker med idrottsprestationer! Jag är imponerad.
Och du "Geer" kör med den gamla klychan "det är fler än jag som tycker". Skulle det legitimera en åsikt?
"Jag är inte ensam om att vara homofob, det är det fler som är." Det legitimerar din åsikt?????
Jag är inte imponerad!
Det är legitimt och inget fel att vara homofob. Det är dock inte ok att diskriminera homosexuella. Vi lever i ett fritt land där man inte måste tycka om homosexuallitet. Tror du att dom som vill inte får vara homofober?Gösta skrev:
"Jag är inte ensam om att vara homofob, det är det fler som är." Det legitimerar din åsikt?????
Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Nu är det ju på det sättet att efter Schummi`s intåg i Formel 1 räcker det inte med klockan, utan dommare och besiktningsmän har fått slita hårt för att reda ut hans bedrifter. Förstår att du tycker att det är glädjande med TV3:s sändningar i år, du slipper se så mycket onödigt bilåkande men kan se vem som tog poängen och prisutdelningen.Gösta skrev:Nisse skrev:Gösta skrev:
RAPPAKALJA!
Om man så lämnar lik efter sig och man inte bryter mot regler så gör man inte fel!!!
Sluta trammsa och se F1 vad det är!!!
Det är som vanligt med wannabe, tittar på prislistan i stället för att själv bedömma vad som är gott eller bra. Följer stömmen utan att begripa varför. Köper böcker de inte är kapabla att läsa, men författarna är "inne" och gör sig snyggt i bokhyllan.
För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev:Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Då kan man mycket väl säga att Fisichella tog fler poäng, men Speed gjorde en mycket mer imponerande och starkare insats.
Racing i allmänhet, framför allt inte F1, är en sport där materialet styr väldigt mycket av framgångar och motgångar, och där en på papperet (räknat i poäng och sekunder) sämre prestation ändå på mycket goda grunder kan anses vara en bättre prestation, än de framför har presterat.
Detta är något som du gång på gång verkar har svårt att förstå, eller inte vilja förstå.
Ja - i slutändan avgör klockan och poängen. Men så endimensionell är varken racingen eller världen i övrigt. Det finns flera dimensioner av det, där utdelade poäng är en dimension.
Dommare och besiktningsmän har bra betalt för det dom gör. Det är bra att någon håller dom sysselsatta. Även Michelin / Renault har fått dom att slita hårt och släpa fram regelböckerna och börja göra det dom har betalt för att göra, nämligen DÖMMA.Nisse skrev:
Nu är det ju på det sättet att efter Schummi`s intåg i Formel 1 räcker det inte med klockan, utan dommare och besiktningsmän har fått slita hårt för att reda ut hans bedrifter. Förstår att du tycker att det är glädjande med TV3:s sändningar i år, du slipper se så mycket onödigt bilåkande men kan se vem som tog poängen och prisutdelningen.
Barcelona FC har en annan budget än vad MFF har. Det finns inga restriktioner för MFF att attrahera sponsorer som pytsar in astronomiska belopp till spelarköp mm. VI LEVER I EN MARKNADSEKONOMI, det skall även F1 göra! Du tillhör dom som vill ´"begränsa" budgetarna i värsta planekonomianda! JÄVLA KOMMUNIST.Jari skrev:Det där att minska ner F1 till en lagsport är också väldigt skevt eftersom bilen och stallet har sina egna poäng att tänka på.
Det vore dessutom väldigt ojuste eftersom Ferrari och McLaren har lag med tre-fyrahundra spelare medan en del får nöja sig med några tiotal och en tiondels, om ens det budget.
Är inte det minsta frustrerad, utan ser framtiden med tillförsikt. Då det är sista året som jag behöver se Schummie i F1Gösta skrev:
Dommare och besiktningsmän har bra betalt för det dom gör. Det är bra att någon håller dom sysselsatta. Även Michelin / Renault har fått dom att slita hårt och släpa fram regelböckerna och börja göra det dom har betalt för att göra, nämligen DÖMMA.
Måste medge att jag inte är så himla intresserad av vad som händer på fredagsträningarna, och kvalen är bara halvintressanta. Det som är kul och ibland underhållande att se är just racen.
"Onödigt bilåkande" är inte bra för miljön, så jag tittar inte gärna på det "onödiga åkandet" utan försöker allokera min tid till det NÖDVÄNDIGA bilåkandet.![]()
TV3´s sändningar STINKER. Behållningen är Blomman och Eje. Den blonda tuttlisan, tönten med ungdommsfinnarna samt han med mer hårgelé än hjärnsubstans i studion kan jag vara utan.
Nisse, du behöver inte låta din frustration över att WDC glider Alonso sakta men säkert ur händerna gå ut över mig. Jag är liksom du bara en åskådare, visserligen med andra förhoppningar än du men ändå bara en åskådare.
Vem har sagt att jag vill begränsa budgetarna?Gösta skrev:Barcelona FC har en annan budget än vad MFF har. Det finns inga restriktioner för MFF att attrahera sponsorer som pytsar in astronomiska belopp till spelarköp mm. VI LEVER I EN MARKNADSEKONOMI, det skall även F1 göra! Du tillhör dom som vill ´"begränsa" budgetarna i värsta planekonomianda! JÄVLA KOMMUNIST.Jari skrev:Det där att minska ner F1 till en lagsport är också väldigt skevt eftersom bilen och stallet har sina egna poäng att tänka på.
Det vore dessutom väldigt ojuste eftersom Ferrari och McLaren har lag med tre-fyrahundra spelare medan en del får nöja sig med några tiotal och en tiondels, om ens det budget.
Trots att det var Schumi som stod för tabbarna den här helgen skulle jag vilja påstå att det var Renault och Alonso som sumpade mest i och med att spanjoren bröt från en given seger. Chansen att mer eller mindre sopa hem titeln på en bana man inte var tillräckligt snabba på i torrt gick om intet. Som det ser ut nu har Schumacher och Ferrari fortfarande goda chanser att ta hem titeln om Ferrari och Bridgestones fina form håller i sig (och regnet håller sig borta). Dom som är mest pressade i dagsläget är nog Renault och Michelin. Inte sen Kanadas gp har det sett ut att gå tillräckligt fort i torrt.LuckyStrike1 skrev:Tja, jag konstaterar bara att Schumacher hade två guldlägen att ta över intiativet i VM-fighten och sumpade båda två.
Jag skulle säga att Schumacher sumpade ett riktigt smörläge i helgen inte bara en gång, utan två gånger om inte fler gånger.
Så frågan är vem som egentligen är mest pressad ...
Det är väl bevisligen tvärtom om man ser på vad som gjordes 2005 resp. vad som gjort hittills i år?Gösta skrev:Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev:Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.Gösta skrev: För 100 gången Nisse, vi talar inte om dresyr och konstsim. Vi talar om en sport som har en klocka som bedömmare! Inte subjektiva rekvisit!!
Då kan man mycket väl säga att Fisichella tog fler poäng, men Speed gjorde en mycket mer imponerande och starkare insats.
Racing i allmänhet, framför allt inte F1, är en sport där materialet styr väldigt mycket av framgångar och motgångar, och där en på papperet (räknat i poäng och sekunder) sämre prestation ändå på mycket goda grunder kan anses vara en bättre prestation, än de framför har presterat.
Detta är något som du gång på gång verkar har svårt att förstå, eller inte vilja förstå.
Ja - i slutändan avgör klockan och poängen. Men så endimensionell är varken racingen eller världen i övrigt. Det finns flera dimensioner av det, där utdelade poäng är en dimension.
Jo, jag håller med om att Schumi och Ferrari absolut ser ut att vara den starkare kombinationen just nu och om det fortsätter som i de senaste racen, Ungern undantaget, så vinner Schumi. Därför kan det mycket väl vara så i slutändan att det var Renault som förlorade mest på sitt misstag. Men det kan ju förhoppningsvis svänga tillbaks igen.Lemon skrev:Trots att det var Schumi som stod för tabbarna den här helgen skulle jag vilja påstå att det var Renault och Alonso som sumpade mest i och med att spanjoren bröt från en given seger. Chansen att mer eller mindre sopa hem titeln på en bana man inte var tillräckligt snabba på i torrt gick om intet. Som det ser ut nu har Schumacher och Ferrari fortfarande goda chanser att ta hem titeln om Ferrari och Bridgestones fina form håller i sig (och regnet håller sig borta). Dom som är mest pressade i dagsläget är nog Renault och Michelin. Inte sen Kanadas gp har det sett ut att gå tillräckligt fort i torrt.LuckyStrike1 skrev:Tja, jag konstaterar bara att Schumacher hade två guldlägen att ta över intiativet i VM-fighten och sumpade båda två.
Jag skulle säga att Schumacher sumpade ett riktigt smörläge i helgen inte bara en gång, utan två gånger om inte fler gånger.
Så frågan är vem som egentligen är mest pressad ...
Nisse skrev: Föstår att du är avundsjuk på "töntens" gele, du har väl inte så mycket att få fast gelen på om den skall sitta högst upp![]()
Ligger du nere med "nödvändiga bilåkandet" , fortkörning igen
LuckyStrike1 skrev:Det är väl bevisligen tvärtom om man ser på vad som gjordes 2005 resp. vad som gjort hittills i år?Gösta skrev:Eftersom F1 är en LAGSPORT så gör bevisligen laget Fisichella / mekaniker ett sämre jobb än vad laget Alonso / mekaniker gör!LuckyStrike1 skrev: Om Massa i en Ferrari eller Fisichella i en Renault utan att ha haft problem med bilen kör in på en femteplats - två sekunder före Scott Speed i en Toro Rosso.
Då kan man mycket väl säga att Fisichella tog fler poäng, men Speed gjorde en mycket mer imponerande och starkare insats.
Racing i allmänhet, framför allt inte F1, är en sport där materialet styr väldigt mycket av framgångar och motgångar, och där en på papperet (räknat i poäng och sekunder) sämre prestation ändå på mycket goda grunder kan anses vara en bättre prestation, än de framför har presterat.
Detta är något som du gång på gång verkar har svårt att förstå, eller inte vilja förstå.
Ja - i slutändan avgör klockan och poängen. Men så endimensionell är varken racingen eller världen i övrigt. Det finns flera dimensioner av det, där utdelade poäng är en dimension.
Jag tror att du glömmer, att tack vare SC-situationen fick MS ett varv tillbaka på FA. Hade denna situation inte uppstått så hade FA varit ännu mer överlägsen fram till ...Crazy F1 skrev:Jag vet inte riktigt hur man ska se på bästa föraren för helgen...jag menar visst i den först delen av loppet var Alonso snabbare än schumi, men i den andra delen så var schumi lika mycket snabbare än Alonso, men schumi han inte kapp eftersom Alonso bröt innan(min teori) , det kommer vi aldrig at få veta säkert. Visst, Alonsos första stint var imponerande, men sedan var det schumi som stod för farten. Button var den som gjorde det bästa jobbet under de förhållanden som rådde och därför var han "bäst" i helgen. Vem som var bäst av Alonso och schumi är kankse svårt att säga, men faktum kvartstår...schumi tog en p Alonso noll, vem gjorde bäst jobb sett från de förutsättningarna?
En förare hade läge att vinna efter felfri körning, men fick bryta med trasig hjulmutter. Han hade då satt på torrdäck vilket var överlägset snabbast från varv 50.Crazy F1 skrev:Jag vet inte riktigt hur man ska se på bästa föraren för helgen...jag menar visst i den först delen av loppet var Alonso snabbare än schumi, men i den andra delen så var schumi lika mycket snabbare än Alonso, men schumi han inte kapp eftersom Alonso bröt innan(min teori) , det kommer vi aldrig at få veta säkert. Visst, Alonsos första stint var imponerande, men sedan var det schumi som stod för farten. Button var den som gjorde det bästa jobbet under de förhållanden som rådde och därför var han "bäst" i helgen. Vem som var bäst av Alonso och schumi är kankse svårt att säga, men faktum kvartstår...schumi tog en p Alonso noll, vem gjorde bäst jobb sett från de förutsättningarna?
Geer skrev:Vem gjorde bäst jobb? Det måste varit Schumacher.
Oavsett vem som delar ut poäng så tyckte poängutdelaren att Schumacher skulle ha poäng och att Alonso inte skulle ha det!LuckyStrike1 skrev:Domarna delar inte ut poäng.