Alonso fick väl 1 sek. för en omkörning, då fick Schumacher 1+1 för sina omkörningar. Om man nu inte anser att rödflagg borde bestraffas med 2 sek/omkörning.Sami skrev:Kvalet blev ju spännande på grund av detta. Kanske har FIA kommit på ett genialt sätt att skapa spänning i F1.
Schumacher körde tydligen om två bilar under rödflagg. Borde det inte gett 2+2 sekunder?
Pressad Fernando?
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Passa dig! Såna där jämförelser kan man bli hängd för ute på nätet.Bopper skrev:Fick de med sig några manusförfattare från Wrestling hem när de var över i USA? :roll:Budo skrev:Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
JTarnstrom skrev:Passa dig! Såna där jämförelser kan man bli hängd för ute på nätet.Bopper skrev:Fick de med sig några manusförfattare från Wrestling hem när de var över i USA?Budo skrev:Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Tärnström
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I drifting får man extrapoäng om man hetsar publiken, så de brukar ju slå lite kullerbyttor, kasta ut kepsar i publiken, etc., så det kanske vore nåt att införa som publikfriande straff?Sami skrev:Dom borde komma på mer spännande straff. Varför inte tvingas kvala med enbart tre torrdäck och ett regndäck.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så var årets mest spännade kval avgjort. Receptet är klart. Dela ut lite tidsbestraffningar till de bästa så är underhållningen räddad.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det borde väl vara så här: https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 06&id=2803LuckyStrike1 skrev:Hur startar de nu egentligen - är det inte Button som ska flyttas ner 10 platser?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 07, 2005 23:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
F1 är huvudsakligen business, inte sport, och det är såna här grejer som behövs för att skapa litet intresse kring loppen. Hur kul är det när bilarna startar i den ordning de ska gå i mål två timmar senare?JTarnstrom skrev:Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Gör det ordentligt - varje fredag på plats med stor pompa och ståt lottar man ut vem som ska köra vilken bil. Och så har man ett snillrikt divisionssystem med bilar indelade i fyra olika divisioner och ser till att alla förare kör lika många gånger en bil ur varje division under säsongen.AndersF1 skrev:Kanske dags att gå hela vägen och ta över STCC:s klassiska ordning med lottat kval?
Sen lottar man ut kvalordning och startordning och så kör man omvänd startgrid på alltihopa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Nu får du ge dej.....Det är förarna som gjort fel ingen annan, eller hur? Om förarna bryter mot reglerna så blir det i domarrumet som saker kan avgöras.
JB
JB
JTarnstrom skrev:Jag vet hur snacket kommer att gå efter det här racet. Det kommer säkert att bli rätt rafflande när ALonso och Schumacher ska kämpa sig upp genom fältet och Bernie/Max kommer att ta det som intäkt för hur spännande det kan bli om man vänder eller lottar ut startordningen...
Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, förarna har gjort fel. Det är det ingen tvekan om.Blomman skrev:Nu får du ge dej.....Det är förarna som gjort fel ingen annan, eller hur? Om förarna bryter mot reglerna så blir det i domarrumet som saker kan avgöras.
JB
JTarnstrom skrev:Jag vet hur snacket kommer att gå efter det här racet. Det kommer säkert att bli rätt rafflande när ALonso och Schumacher ska kämpa sig upp genom fältet och Bernie/Max kommer att ta det som intäkt för hur spännande det kan bli om man vänder eller lottar ut startordningen...
Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.
Tärnström
Sen kan man diskutera om det var lämpliga straff som står i proportion till regelbrotten.
Och är man av åsikten att det inte är det, kan det ju vara så att man inte tycker att det är helt rakt igenom sportsliga grunder det tillåts avgöras på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, de hade i reglementet också haft stöd av att utesluta både Alonso och Schumacher från loppet imorgon. Det hade tycker jag inte gjort straffet rätt för regelbrottet bara för att det ingick i straffskalan.Blomman skrev:Jag har bara problem med att sprids åsikter som inte bygger på några fakta.....Det finns ju ett gällande regelverk som ingen bara hittat på för att det ska passa just den här tävlingen eller hur? Dommarna sitter ju inte o hittar på lämpliga bestraffningar utan har gått stöd i sina regler.
Straffskalan för regelbrotten de båda gjort sträcker sig så vitt jag förstår från böter hela vägen upp till avstängning/diskning från loppet.
Jag anser att de straff man valde var för grovt i förhållande till vad som gjorts, hur det gjorts och när det gjorts.
Men självklart - rent formellt har man inte gjort några fel alls från domarnas sida vad gäller utdömandet av straffet. Det hade man rent formellt inte heller gjort om man stängt av båda från loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Du är av uppfattningen att dom fick ett tuffare straff än dom gjort sej förtjänt av, fine, så kanske det är. Det jag menar är att det inte sitter några domare o hittar på vilka straff som ska delas ut bara för att göra mästerskapet spännande, den som påstår det har inget belägg för detta och har ett väldigt cyniskt sätt att se på Formel 1.
Det finns ju fotboll o sånt annars..
Det finns ju fotboll o sånt annars..
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vissa skulle kanske påstå att det var ett väldigt cyniskt sätt att se på fotboll ...
Utan att påstå att det verkligen är så i just detta fallet, så skulle jag nog generellt ändå säga att det inte skulle vara det minsa förvånande eller överraskande om styrande organ påverkar spänning och sportsliga utgångar i stora idrotter.
Jag tror det är för mycket pengar inblandade på internationell toppnivå i många sporter för att det inte ska finnas incitament för det.
Utan att påstå att det verkligen är så i just detta fallet, så skulle jag nog generellt ändå säga att det inte skulle vara det minsa förvånande eller överraskande om styrande organ påverkar spänning och sportsliga utgångar i stora idrotter.
Jag tror det är för mycket pengar inblandade på internationell toppnivå i många sporter för att det inte ska finnas incitament för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl just det som är problemet - domarna hittar på straff. Det finns ingen given straffskala och ingen policy (inte tillgänglig för oss dödliga i alla fall) som talar om för oss vad det är för principer man grundar sina bestraffningar på. Att Alonso och Schumacher ska straffas för det de har gjort, det är jag den förste att skriva under på, men att man utverkar straff som inte står i relation till förseelsen, det vill säga att man tar till åtgärder som är relaterade till resultatet när förövarnas agerande inte har den minsta påverkan på resultatet, det är för mig en gåta. Och det är då misstankarna kommer; att man väljer en bestraffning som samtidigt ska öka spänningen. Och det kommer alldeles inpå massadämparskandalen. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det sportsliga värdet håller på att urholkas.
Jag har exemplifierat med Schumachers försök att manipulera resultatet i Monaco - där var det helt logiskt att åka på en bestraffning som ger återverkningar på Schumachers möjlighet till ett bra resultat. Men det här, fri träning... Det hade gått alldeles utmärkt med dryga böter och villkorligt för att stävja Alonsos temperament.
Tärnström
Jag har exemplifierat med Schumachers försök att manipulera resultatet i Monaco - där var det helt logiskt att åka på en bestraffning som ger återverkningar på Schumachers möjlighet till ett bra resultat. Men det här, fri träning... Det hade gått alldeles utmärkt med dryga böter och villkorligt för att stävja Alonsos temperament.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Du tror alltså, på fullaste allvar, att domarna hittar på straff för att få ett spännande mästerskap?JTarnstrom skrev:Det är väl just det som är problemet - domarna hittar på straff. Det finns ingen given straffskala och ingen policy (inte tillgänglig för oss dödliga i alla fall) som talar om för oss vad det är för principer man grundar sina bestraffningar på. Att Alonso och Schumacher ska straffas för det de har gjort, det är jag den förste att skriva under på, men att man utverkar straff som inte står i relation till förseelsen, det vill säga att man tar till åtgärder som är relaterade till resultatet när förövarnas agerande inte har den minsta påverkan på resultatet, det är för mig en gåta. Och det är då misstankarna kommer; att man väljer en bestraffning som samtidigt ska öka spänningen. Och det kommer alldeles inpå massadämparskandalen. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det sportsliga värdet håller på att urholkas.
Jag har exemplifierat med Schumachers försök att manipulera resultatet i Monaco - där var det helt logiskt att åka på en bestraffning som ger återverkningar på Schumachers möjlighet till ett bra resultat. Men det här, fri träning... Det hade gått alldeles utmärkt med dryga böter och villkorligt för att stävja Alonsos temperament.
Tärnström
Det spelar väl ingen roll om förseelsen är på träning, kval eller race? Han blir bestraffad för attityden, en attityd som lätt kan följa med till kval o race. Gul flagg e gul flagg, röd flagg e röd flagg oavsett under vilken del av helgen den visas och onödigt farlig körning är alltid onödigt farlig körning och det blir man bestraffad för....
JB
JB
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.Blomman skrev: Du tror alltså, på fullaste allvar, att domarna hittar på straff för att få ett spännande mästerskap?
Det spelar väl ingen roll om förseelsen är på träning, kval eller race? Han blir bestraffad för attityden, en attityd som lätt kan följa med till kval o race. Gul flagg e gul flagg, röd flagg e röd flagg oavsett under vilken del av helgen den visas och onödigt farlig körning är alltid onödigt farlig körning och det blir man bestraffad för....
JB
JB
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att det har stor betydelse när det sker, eftersom det ibland har betydelse för resultatet genom att man skaffat sig en fördel, eller orsakat någon annan en försämring. Genar man för mycket i lopp eller kval så skall man och får i regel, ett värre straff än om man gör samma sak på träning, då jag aldrig sett att någon har blivit fälld. Men även vid kval och lopp får man olika straff beroende på hur mycket man tjänar.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Klart som fan att dom ska ha straff oavsett om det var träning, kval eller lopp när förseelsen skedde. Däremot kan man ju ifrågasätta typen av bestraffning. Två sekunders tidstillägg är ju nästan lika med att få starta längst bak för dom flesta ekipage. Jag tycker typ stryka den bästa eller i Alonsos fall, stryka dom två bästa tiderna (för två förseelser), i varje kvalpass.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Poängen är ju att dom gjort något farligt, du kör ju själv ibland....Det här handlar inte om någon tävlingsfördel utan om beteendet på banan. Sen att det får konsekvenser för dej i tävlingen är en bara en logisk följd...
Tärnan, Enligt Lars Österlind hittar man inte på några straff. Man använder tidigare händelser och lämpliga prejudikat och statistik på tidigare bestraffningar som grund för sina beslut.
Hur mycket du än tror det är det ingen som medvetet påverkar mästerskapet i domarrummet...Nu ska jag ta en bärs...Mors
Tärnan, Enligt Lars Österlind hittar man inte på några straff. Man använder tidigare händelser och lämpliga prejudikat och statistik på tidigare bestraffningar som grund för sina beslut.
Hur mycket du än tror det är det ingen som medvetet påverkar mästerskapet i domarrummet...Nu ska jag ta en bärs...Mors
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
JTarnstrom skrev:
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.
Tärnström
153. Scale of penalties
Penalties may be inflicted as follows in order of increasing severity :
− reprimand (blame);
− fines;
− time penalty;
− exclusion;
− suspension;
− disqualification.
Jag förstår inte? Varför skulle domarna ha hittat på straffet? Det sa ju till och med Österlind - att man borde använda det straffet oftare. Och han borde ju veta tycker man.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse.
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om det inte är på förhand fastställt så måste det per definition hittas på. Jag ifrågasätter vilken grund man har att utmäta de här straffen och konstaterar att det är väldigt märkligt att man kommer fram till ett straff som kryddar anrättningen. Och vad gäller konspirationsteorier... FIA får nog faktiskt ta på sig att det florerar så mycket rykten om deras motiv. Bara det är ett misslyckande och något som organisationen borde ha tagit tag i för länge sedan. Och sättet att göra det på, det är inte att låsa in sig i ett domarrum, komma fram till en bestraffning som för många ter sig obegriplig i sin logik. Jag har följt motorsport under väldigt många år och jag vet ingen serie som lyckas ta mig med sådan överraskning som F1 när det gäller märkliga domslut och regeltolkningar. Det talas om transparens... F1 är den mest slutna värld som existerar, och det vet du bättre än jag, Blomman. Mer och mer sker utan publikens insyn. Vi vet inte vad bilarna har för förutsättningar i kvalen vad gäller gummi och bränsle, omkörningar görs numer helt och hållet i depån, regler ändras under pågående säsong (och förändrar förutsättningarna fullständigt), det går knappt att skilja förarna åt längre eftersom allt går på räls med elektroniken... Samtidigt vill Bernie starta PR-byrå för att förbättra sportens image och Max Mosley pratar om att F1 måste utveckla grön teknologi - men ingen, ingen, talar om det verkliga problemet - att F1 måste hitta tillbaka till det som är essensen av sporten - racing. Ska F1 överleva gäller det nog att Max/Bernie/GPMA/stallcheferna tar problemet på allvar. Annars gör nog fansen Montoya sällskap till Nascar eller andra former av motorsport.
Det är otroligt tråkigt att behöva såga sin egen sport på det här viset men det har gått alldeles för långt med förfallet. Visst, jag är känd för att vara en gnällspik, men jag är i gott sällskap tillsammans med Martin Brundle, Nigel Roebuck, Mark Hughes, Mike Lawrence och en mängd andra.
Tärnström
Tärnström
Det är otroligt tråkigt att behöva såga sin egen sport på det här viset men det har gått alldeles för långt med förfallet. Visst, jag är känd för att vara en gnällspik, men jag är i gott sällskap tillsammans med Martin Brundle, Nigel Roebuck, Mark Hughes, Mike Lawrence och en mängd andra.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att tidsbestraffning förekommer, det vet jag sedan tidigare. Men hur man kommer fram till två sekunders tillägg för ditten och datten, det framgår inte. Varför inte flytta tillbaka förarna längst bak på gridden, eller tio placeringar minus? Vad är det för praxis som Österlind talar om? Vore det inte bättre att redovisa den i stället för att hålla den dold? Det framgår heller inte vilka regelbrott som är värre än andra. FIA:s reglemente är ju snarast ökänt för sin luddighet och den gör också att domarna har alldeles för stort utrymme att komma på kreativa domar och bestraffningar.Cheever skrev:JTarnstrom skrev:
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.
Tärnström
153. Scale of penalties
Penalties may be inflicted as follows in order of increasing severity :
− reprimand (blame);
− fines;
− time penalty;
− exclusion;
− suspension;
− disqualification.
Jag förstår inte? Varför skulle domarna ha hittat på straffet? Det sa ju till och med Österlind - att man borde använda det straffet oftare. Och han borde ju veta tycker man.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ok jag förstår vad du menar Tärnström, nu har jag inte vart s aktiv i debatten men att göra ett reglemente där det står utryckligen att man får ett visst straff för en omkörning under gulflagg på en fredagsträning skulle ju kanske funka men fortfarande finns så mycket annat som kan hända att man aldrig kommer att kunna ha en skala för allt.
Dessutom förändras ju sporten, då är det kanske enklare med en sån skala som finns idag. Men visst, jag håller till viss del med om att vissa saker skulle man kunna precisera mer kanske.
Sen är det väl inte så konstigt att Österlind säger som han gör, det är väl knappast så att något döljs så tolkar i allafall inte jag det. Utan att bedömningarna helt enkelt baseras på domarnas erfarenheter och det blir ju just
Dessutom förändras ju sporten, då är det kanske enklare med en sån skala som finns idag. Men visst, jag håller till viss del med om att vissa saker skulle man kunna precisera mer kanske.
Sen är det väl inte så konstigt att Österlind säger som han gör, det är väl knappast så att något döljs så tolkar i allafall inte jag det. Utan att bedömningarna helt enkelt baseras på domarnas erfarenheter och det blir ju just
.tidigare händelser och lämpliga prejudikat och statistik på tidigare bestraffningar
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Flavio Briatore verkar se visst se lite cyniskt på F1:
och ännu mera cynisk blir han:Renault team boss Flavio Briatore had told Italian reporters in Hungary on Friday that he feared the championship was being manipulated.
"Things have started to happen that we don't understand," he said. "This happens when a team that is not winning races needs help. The races are being decided by the referee and not the players.
"There are people who are trying to give a false result to the championship," he added.
"There is a commitment by the FIA, with the help of some teams, to play against us."
Det är oklart vad Briatore tycker om fotboll i nuläget.Briatore's main grievance was the governing body's decision to ban the use of a 'mass damper' system on grounds that it constituted a moveable aerodynamic device and was therefore illegal.
"The devices have been in use at Renault since the last quarter of 2005 and we have raced with them at every race up to Germany," said Renault's engineering head Pat Symonds.
Renault have said they will attend the appeal hearing in Paris on August 22.
"Should the FIA win the appeal against the stewards' decision, I think we would have to consider our position of course," said Symonds.
"But we are so convinced that the decision will be upheld - the technical argument is so overwhelming - we haven't actually even thought of that process yet."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tycker att det är väldigt lustigt att domarna inte har använt sig av §112 som säger att de kan stryka valfritt antal varv för föraren i fråga under kvalet. Som jag tolkar den regeln kan den användas för förseelser som sker under fri träning. Nu anser jag ju inte att de ska välja en bestraffning som så att säga spiller över till en session där resultatet avgör utgången av tävlingen, men det visar på inkonsekvensen. Varför valde man det här straffet (tidsstraffet) för Alonso o Schumacher när man hade möjligheten att använda sig av det straff som man har använt sig av tidigare? Man använde det när man straffade Schumacher i Monaco i år, och för Montoya i Monaco 2005 (och det för en incident som inträffade under fri träning).
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Briatore har nog fått en vink om att han ska sluta ifrågasätta FIA. Annars kan det bli tal om "bringing the sport into disrepute". Flavio säger ju nu att han inte har något problem alls med hur FIA har agerat i massdämparfrågan.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Pust... Egentligen är frågan om bestraffningarna en mindre grej för undertecknad och kanske är det så att jag öser ur mig en jäkla massa frustration som inte står i proportion till sakfrågan. Problemet är att fansen lämnar F1. Det är bara att titta runt på alla forum runt om på nätet om man vill ta tempen på hur F1 mår. Det startas trådar av en typ som man inte såg röken av för några år sedan, folk som ber om råd om hur de ska sluta titta på F1, folk som bara har tappat intresset trots att de har följt sporten sedan koltåldern. Det här gnället måste förr eller senare väcka tomtarna som har kontrollen över F1 men än så länge verkar de sitta alldeles för långt från verkligheten. Det finns en myt om att F1 lockar med sin exklusivitet, sin glamour, sin teknologi, och så har det säkert varit - men det fungerar inte i all evighet om det som utspelar sig på banan inte bjuder publiken på spänning. Tyvärr verkar potentaterna inte ha fattat detta. Många av de förslag som diskuteras för att pigga upp sporten har ingenting alls att göra med själva sporten. Det handlar för mycket om kringaktiviteter, om att göra F1 mer tillgängligt och inte om det som verkligen betyder något - racingen. Mycket av problematiken ligger i den maktkamp som ständigt pågår mellan FIA, Bernie,stallcheferna och biltillverkarna. Hela tiden positioneras det. Inget är vad det verkar vara. Allt är politiserat. Det har gått för långt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Menar du att L Ösgterlind ljuger?AndersF1 skrev:En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse.
Jag kan bara fråga dom som borde veta....svaret duger för mej.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det vet jag inte i det här fallet, eftersom jag inte vet svaret, men jag tvivlar starkt på att han skulle säga något annat. Nu vet väl iofs inte han heller vad som hänt i just det här fallet.Blomman skrev:Menar du att L Ösgterlind ljuger?AndersF1 skrev:En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse.
Jag kan bara fråga dom som borde veta....svaret duger för mej.
Ungefär som att fråga Göran Persson om det stämmer att de gynnar sossar vid statliga tillsättningar. Inte så svårt att gissa det svaret...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Som jag förstått har man dragit åt tumskruvarna lite för den där sortens förseelser så att man för förarna förtydligar att man inte accepterar den sortens orportsligt beteende.
Vi har haft ett antal incidenter tidigare där det visserligen gått bra, men som potentiellt har varit livsfarliga och den markering man gjort nu anser jag vara helt korrekt utdömd och väl på sin plats.
Vi har haft ett antal incidenter tidigare där det visserligen gått bra, men som potentiellt har varit livsfarliga och den markering man gjort nu anser jag vara helt korrekt utdömd och väl på sin plats.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör aug 05, 2006 22:55
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
En snutt har jag hittat.
http://www.youtube.com/watch?v=30Ylkd2AG8I
http://www.youtube.com/watch?v=30Ylkd2AG8I
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör jul 22, 2006 17:13
Här är den, alonso snigelkör i kurvan... vilket är farligt det med.... men å andra sidan... klantigt av MS.... smart av FA (om han gjorde det medvetet)...
http://www.youtube.com/watch?v=KzFD_aEVeAY
http://www.youtube.com/watch?v=KzFD_aEVeAY
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...