Pressad Fernando?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Sami skrev:Kvalet blev ju spännande på grund av detta. Kanske har FIA kommit på ett genialt sätt att skapa spänning i F1. 8)


Schumacher körde tydligen om två bilar under rödflagg. Borde det inte gett 2+2 sekunder? :hmm:
Alonso fick väl 1 sek. för en omkörning, då fick Schumacher 1+1 för sina omkörningar. Om man nu inte anser att rödflagg borde bestraffas med 2 sek/omkörning.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Dom borde komma på mer spännande straff. Varför inte tvingas kvala med enbart tre torrdäck och ett regndäck.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Bopper skrev:
Budo skrev:Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Fick de med sig några manusförfattare från Wrestling hem när de var över i USA? :roll:
Passa dig! Såna där jämförelser kan man bli hängd för ute på nätet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

JTarnstrom skrev:
Bopper skrev:
Budo skrev:Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Fick de med sig några manusförfattare från Wrestling hem när de var över i USA? :roll:
Passa dig! Såna där jämförelser kan man bli hängd för ute på nätet.

Tärnström
:whistle:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:Dom borde komma på mer spännande straff. Varför inte tvingas kvala med enbart tre torrdäck och ett regndäck.
I drifting får man extrapoäng om man hetsar publiken, så de brukar ju slå lite kullerbyttor, kasta ut kepsar i publiken, etc., så det kanske vore nåt att införa som publikfriande straff?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det brukar inte vara så bra att starta med jämnt nummer i Ungern. Just nu står Schumi på 12:e och Alonso på 15:e, men åtminstone Button skall ju flyttas ned 10 platser.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Så var årets mest spännade kval avgjort. Receptet är klart. Dela ut lite tidsbestraffningar till de bästa så är underhållningen räddad.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Harvester194
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 09, 2006 12:38

Inlägg av Harvester194 »

Kimi i pole trevligt :)
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Harvester194 skrev:Kimi i pole trevligt :)
Ja, fast tveksamt att han fixar att imorgon.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Så var årets mest spännade kval avgjort. Receptet är klart. Dela ut lite tidsbestraffningar till de bästa så är underhållningen räddad.

Tärnström
Ja, låt medelmåttorna ta över! :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hur startar de nu egentligen - är det inte Button som ska flyttas ner 10 platser?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:Hur startar de nu egentligen - är det inte Button som ska flyttas ner 10 platser?
Det borde väl vara så här: https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 06&id=2803
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hmm, ja det ser kanske riktigt ut.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Då har han tur Schumi som får starta på den snabbare vänstra sidan.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Visserligen behöver man väl inte vara nån Einstein för att köra racerbil, men hur två av världens snabbaste förare kan göra såna korkade grejer är ganska komiskt!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Där hade han lite tur Schumi att Button flyttades ned, för ibland kan det vara en väldig skillnad mellan vänster och höger i starten på Hungaroring.

Edit: Oj, vad sen jag blev, råkade slå på Eurosport för att se GP2 och det var kvinnlig beachvolley. :oops:
arska
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jul 07, 2005 23:00

Inlägg av arska »

:) Tror det blir ett lopp kryddat med spänning, Kimi - kommer han i mål, men framför allt Schumi - Alonso. Blir det poäng, blir det t.o.m podium.

Jaja, den som inte somnar får se.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

JTarnstrom skrev:Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.
F1 är huvudsakligen business, inte sport, och det är såna här grejer som behövs för att skapa litet intresse kring loppen. Hur kul är det när bilarna startar i den ordning de ska gå i mål två timmar senare?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kanske dags att gå hela vägen och ta över STCC:s klassiska ordning med lottat kval? :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Kanske dags att gå hela vägen och ta över STCC:s klassiska ordning med lottat kval? :)
Gör det ordentligt - varje fredag på plats med stor pompa och ståt lottar man ut vem som ska köra vilken bil. Och så har man ett snillrikt divisionssystem med bilar indelade i fyra olika divisioner och ser till att alla förare kör lika många gånger en bil ur varje division under säsongen.

Sen lottar man ut kvalordning och startordning och så kör man omvänd startgrid på alltihopa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Nu får du ge dej.....Det är förarna som gjort fel ingen annan, eller hur? Om förarna bryter mot reglerna så blir det i domarrumet som saker kan avgöras.

JB
JTarnstrom skrev:Jag vet hur snacket kommer att gå efter det här racet. Det kommer säkert att bli rätt rafflande när ALonso och Schumacher ska kämpa sig upp genom fältet och Bernie/Max kommer att ta det som intäkt för hur spännande det kan bli om man vänder eller lottar ut startordningen...

Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.

Tärnström
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Blomman skrev:Nu får du ge dej.....Det är förarna som gjort fel ingen annan, eller hur? Om förarna bryter mot reglerna så blir det i domarrumet som saker kan avgöras.

JB
JTarnstrom skrev:Jag vet hur snacket kommer att gå efter det här racet. Det kommer säkert att bli rätt rafflande när ALonso och Schumacher ska kämpa sig upp genom fältet och Bernie/Max kommer att ta det som intäkt för hur spännande det kan bli om man vänder eller lottar ut startordningen...

Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.

Tärnström
Ja, förarna har gjort fel. Det är det ingen tvekan om.

Sen kan man diskutera om det var lämpliga straff som står i proportion till regelbrotten.

Och är man av åsikten att det inte är det, kan det ju vara så att man inte tycker att det är helt rakt igenom sportsliga grunder det tillåts avgöras på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Jag har bara problem med att sprids åsikter som inte bygger på några fakta.....Det finns ju ett gällande regelverk som ingen bara hittat på för att det ska passa just den här tävlingen eller hur? Dommarna sitter ju inte o hittar på lämpliga bestraffningar utan har gått stöd i sina regler.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Blomman skrev:Jag har bara problem med att sprids åsikter som inte bygger på några fakta.....Det finns ju ett gällande regelverk som ingen bara hittat på för att det ska passa just den här tävlingen eller hur? Dommarna sitter ju inte o hittar på lämpliga bestraffningar utan har gått stöd i sina regler.
Ja, de hade i reglementet också haft stöd av att utesluta både Alonso och Schumacher från loppet imorgon. Det hade tycker jag inte gjort straffet rätt för regelbrottet bara för att det ingick i straffskalan.

Straffskalan för regelbrotten de båda gjort sträcker sig så vitt jag förstår från böter hela vägen upp till avstängning/diskning från loppet.

Jag anser att de straff man valde var för grovt i förhållande till vad som gjorts, hur det gjorts och när det gjorts.

Men självklart - rent formellt har man inte gjort några fel alls från domarnas sida vad gäller utdömandet av straffet. Det hade man rent formellt inte heller gjort om man stängt av båda från loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Du är av uppfattningen att dom fick ett tuffare straff än dom gjort sej förtjänt av, fine, så kanske det är. Det jag menar är att det inte sitter några domare o hittar på vilka straff som ska delas ut bara för att göra mästerskapet spännande, den som påstår det har inget belägg för detta och har ett väldigt cyniskt sätt att se på Formel 1.

Det finns ju fotboll o sånt annars..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vissa skulle kanske påstå att det var ett väldigt cyniskt sätt att se på fotboll ... ;)

Utan att påstå att det verkligen är så i just detta fallet, så skulle jag nog generellt ändå säga att det inte skulle vara det minsa förvånande eller överraskande om styrande organ påverkar spänning och sportsliga utgångar i stora idrotter.

Jag tror det är för mycket pengar inblandade på internationell toppnivå i många sporter för att det inte ska finnas incitament för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är väl just det som är problemet - domarna hittar på straff. Det finns ingen given straffskala och ingen policy (inte tillgänglig för oss dödliga i alla fall) som talar om för oss vad det är för principer man grundar sina bestraffningar på. Att Alonso och Schumacher ska straffas för det de har gjort, det är jag den förste att skriva under på, men att man utverkar straff som inte står i relation till förseelsen, det vill säga att man tar till åtgärder som är relaterade till resultatet när förövarnas agerande inte har den minsta påverkan på resultatet, det är för mig en gåta. Och det är då misstankarna kommer; att man väljer en bestraffning som samtidigt ska öka spänningen. Och det kommer alldeles inpå massadämparskandalen. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det sportsliga värdet håller på att urholkas.

Jag har exemplifierat med Schumachers försök att manipulera resultatet i Monaco - där var det helt logiskt att åka på en bestraffning som ger återverkningar på Schumachers möjlighet till ett bra resultat. Men det här, fri träning... Det hade gått alldeles utmärkt med dryga böter och villkorligt för att stävja Alonsos temperament.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad har man tidigare utdelat för straff för de som kört om vid gulflagg på träning?

Nog känns det lite väl hårt att lägga på 2 hela sekunder på kvalet för en ordningsfråga.
Sedan det där med farlig körning när han saktade ner framför, hur många har blivit dömd för det förut?
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

JTarnstrom skrev:Det är väl just det som är problemet - domarna hittar på straff. Det finns ingen given straffskala och ingen policy (inte tillgänglig för oss dödliga i alla fall) som talar om för oss vad det är för principer man grundar sina bestraffningar på. Att Alonso och Schumacher ska straffas för det de har gjort, det är jag den förste att skriva under på, men att man utverkar straff som inte står i relation till förseelsen, det vill säga att man tar till åtgärder som är relaterade till resultatet när förövarnas agerande inte har den minsta påverkan på resultatet, det är för mig en gåta. Och det är då misstankarna kommer; att man väljer en bestraffning som samtidigt ska öka spänningen. Och det kommer alldeles inpå massadämparskandalen. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det sportsliga värdet håller på att urholkas.

Jag har exemplifierat med Schumachers försök att manipulera resultatet i Monaco - där var det helt logiskt att åka på en bestraffning som ger återverkningar på Schumachers möjlighet till ett bra resultat. Men det här, fri träning... Det hade gått alldeles utmärkt med dryga böter och villkorligt för att stävja Alonsos temperament.

Tärnström
Du tror alltså, på fullaste allvar, att domarna hittar på straff för att få ett spännande mästerskap?

Det spelar väl ingen roll om förseelsen är på träning, kval eller race? Han blir bestraffad för attityden, en attityd som lätt kan följa med till kval o race. Gul flagg e gul flagg, röd flagg e röd flagg oavsett under vilken del av helgen den visas och onödigt farlig körning är alltid onödigt farlig körning och det blir man bestraffad för....

JB
JB
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Blomman skrev: Du tror alltså, på fullaste allvar, att domarna hittar på straff för att få ett spännande mästerskap?

Det spelar väl ingen roll om förseelsen är på träning, kval eller race? Han blir bestraffad för attityden, en attityd som lätt kan följa med till kval o race. Gul flagg e gul flagg, röd flagg e röd flagg oavsett under vilken del av helgen den visas och onödigt farlig körning är alltid onödigt farlig körning och det blir man bestraffad för....

JB
JB
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag tycker att det har stor betydelse när det sker, eftersom det ibland har betydelse för resultatet genom att man skaffat sig en fördel, eller orsakat någon annan en försämring. Genar man för mycket i lopp eller kval så skall man och får i regel, ett värre straff än om man gör samma sak på träning, då jag aldrig sett att någon har blivit fälld. Men även vid kval och lopp får man olika straff beroende på hur mycket man tjänar.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Klart som fan att dom ska ha straff oavsett om det var träning, kval eller lopp när förseelsen skedde. Däremot kan man ju ifrågasätta typen av bestraffning. Två sekunders tidstillägg är ju nästan lika med att få starta längst bak för dom flesta ekipage. Jag tycker typ stryka den bästa eller i Alonsos fall, stryka dom två bästa tiderna (för två förseelser), i varje kvalpass.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Poängen är ju att dom gjort något farligt, du kör ju själv ibland....Det här handlar inte om någon tävlingsfördel utan om beteendet på banan. Sen att det får konsekvenser för dej i tävlingen är en bara en logisk följd...

Tärnan, Enligt Lars Österlind hittar man inte på några straff. Man använder tidigare händelser och lämpliga prejudikat och statistik på tidigare bestraffningar som grund för sina beslut.

Hur mycket du än tror det är det ingen som medvetet påverkar mästerskapet i domarrummet...Nu ska jag ta en bärs...Mors
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.

Tärnström

153. Scale of penalties
Penalties may be inflicted as follows in order of increasing severity :
− reprimand (blame);
− fines;
− time penalty;
− exclusion;
− suspension;
− disqualification.

Jag förstår inte? Varför skulle domarna ha hittat på straffet? Det sa ju till och med Österlind - att man borde använda det straffet oftare. Och han borde ju veta tycker man.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse. :)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om det inte är på förhand fastställt så måste det per definition hittas på. Jag ifrågasätter vilken grund man har att utmäta de här straffen och konstaterar att det är väldigt märkligt att man kommer fram till ett straff som kryddar anrättningen. Och vad gäller konspirationsteorier... FIA får nog faktiskt ta på sig att det florerar så mycket rykten om deras motiv. Bara det är ett misslyckande och något som organisationen borde ha tagit tag i för länge sedan. Och sättet att göra det på, det är inte att låsa in sig i ett domarrum, komma fram till en bestraffning som för många ter sig obegriplig i sin logik. Jag har följt motorsport under väldigt många år och jag vet ingen serie som lyckas ta mig med sådan överraskning som F1 när det gäller märkliga domslut och regeltolkningar. Det talas om transparens... F1 är den mest slutna värld som existerar, och det vet du bättre än jag, Blomman. Mer och mer sker utan publikens insyn. Vi vet inte vad bilarna har för förutsättningar i kvalen vad gäller gummi och bränsle, omkörningar görs numer helt och hållet i depån, regler ändras under pågående säsong (och förändrar förutsättningarna fullständigt), det går knappt att skilja förarna åt längre eftersom allt går på räls med elektroniken... Samtidigt vill Bernie starta PR-byrå för att förbättra sportens image och Max Mosley pratar om att F1 måste utveckla grön teknologi - men ingen, ingen, talar om det verkliga problemet - att F1 måste hitta tillbaka till det som är essensen av sporten - racing. Ska F1 överleva gäller det nog att Max/Bernie/GPMA/stallcheferna tar problemet på allvar. Annars gör nog fansen Montoya sällskap till Nascar eller andra former av motorsport.

Det är otroligt tråkigt att behöva såga sin egen sport på det här viset men det har gått alldeles för långt med förfallet. Visst, jag är känd för att vara en gnällspik, men jag är i gott sällskap tillsammans med Martin Brundle, Nigel Roebuck, Mark Hughes, Mike Lawrence och en mängd andra.

Tärnström


Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:
Du får göra skillnad på domslut och straff. Jag tror inte för ett ögonblick att domarna har suttit och hittat på att de ska straffa Alonso. Däremot är själva straffet påhittat. Visa mig var i reglementet straffskalan står och jag ska villigt ta tillbaka allt jag har sagt i den här frågan.

Tärnström

153. Scale of penalties
Penalties may be inflicted as follows in order of increasing severity :
− reprimand (blame);
− fines;
− time penalty;
− exclusion;
− suspension;
− disqualification.

Jag förstår inte? Varför skulle domarna ha hittat på straffet? Det sa ju till och med Österlind - att man borde använda det straffet oftare. Och han borde ju veta tycker man.
Att tidsbestraffning förekommer, det vet jag sedan tidigare. Men hur man kommer fram till två sekunders tillägg för ditten och datten, det framgår inte. Varför inte flytta tillbaka förarna längst bak på gridden, eller tio placeringar minus? Vad är det för praxis som Österlind talar om? Vore det inte bättre att redovisa den i stället för att hålla den dold? Det framgår heller inte vilka regelbrott som är värre än andra. FIA:s reglemente är ju snarast ökänt för sin luddighet och den gör också att domarna har alldeles för stort utrymme att komma på kreativa domar och bestraffningar.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ok jag förstår vad du menar Tärnström, nu har jag inte vart s aktiv i debatten men att göra ett reglemente där det står utryckligen att man får ett visst straff för en omkörning under gulflagg på en fredagsträning skulle ju kanske funka men fortfarande finns så mycket annat som kan hända att man aldrig kommer att kunna ha en skala för allt.

Dessutom förändras ju sporten, då är det kanske enklare med en sån skala som finns idag. Men visst, jag håller till viss del med om att vissa saker skulle man kunna precisera mer kanske.

Sen är det väl inte så konstigt att Österlind säger som han gör, det är väl knappast så att något döljs så tolkar i allafall inte jag det. Utan att bedömningarna helt enkelt baseras på domarnas erfarenheter och det blir ju just
tidigare händelser och lämpliga prejudikat och statistik på tidigare bestraffningar
.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Flavio Briatore verkar se visst se lite cyniskt på F1:
Renault team boss Flavio Briatore had told Italian reporters in Hungary on Friday that he feared the championship was being manipulated.

"Things have started to happen that we don't understand," he said. "This happens when a team that is not winning races needs help. The races are being decided by the referee and not the players.

"There are people who are trying to give a false result to the championship," he added.

"There is a commitment by the FIA, with the help of some teams, to play against us."
och ännu mera cynisk blir han:
Briatore's main grievance was the governing body's decision to ban the use of a 'mass damper' system on grounds that it constituted a moveable aerodynamic device and was therefore illegal.

"The devices have been in use at Renault since the last quarter of 2005 and we have raced with them at every race up to Germany," said Renault's engineering head Pat Symonds.

Renault have said they will attend the appeal hearing in Paris on August 22.

"Should the FIA win the appeal against the stewards' decision, I think we would have to consider our position of course," said Symonds.

"But we are so convinced that the decision will be upheld - the technical argument is so overwhelming - we haven't actually even thought of that process yet."
Det är oklart vad Briatore tycker om fotboll i nuläget.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att det är väldigt lustigt att domarna inte har använt sig av §112 som säger att de kan stryka valfritt antal varv för föraren i fråga under kvalet. Som jag tolkar den regeln kan den användas för förseelser som sker under fri träning. Nu anser jag ju inte att de ska välja en bestraffning som så att säga spiller över till en session där resultatet avgör utgången av tävlingen, men det visar på inkonsekvensen. Varför valde man det här straffet (tidsstraffet) för Alonso o Schumacher när man hade möjligheten att använda sig av det straff som man har använt sig av tidigare? Man använde det när man straffade Schumacher i Monaco i år, och för Montoya i Monaco 2005 (och det för en incident som inträffade under fri träning).

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Briatore har nog fått en vink om att han ska sluta ifrågasätta FIA. Annars kan det bli tal om "bringing the sport into disrepute". Flavio säger ju nu att han inte har något problem alls med hur FIA har agerat i massdämparfrågan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pust... Egentligen är frågan om bestraffningarna en mindre grej för undertecknad och kanske är det så att jag öser ur mig en jäkla massa frustration som inte står i proportion till sakfrågan. Problemet är att fansen lämnar F1. Det är bara att titta runt på alla forum runt om på nätet om man vill ta tempen på hur F1 mår. Det startas trådar av en typ som man inte såg röken av för några år sedan, folk som ber om råd om hur de ska sluta titta på F1, folk som bara har tappat intresset trots att de har följt sporten sedan koltåldern. Det här gnället måste förr eller senare väcka tomtarna som har kontrollen över F1 men än så länge verkar de sitta alldeles för långt från verkligheten. Det finns en myt om att F1 lockar med sin exklusivitet, sin glamour, sin teknologi, och så har det säkert varit - men det fungerar inte i all evighet om det som utspelar sig på banan inte bjuder publiken på spänning. Tyvärr verkar potentaterna inte ha fattat detta. Många av de förslag som diskuteras för att pigga upp sporten har ingenting alls att göra med själva sporten. Det handlar för mycket om kringaktiviteter, om att göra F1 mer tillgängligt och inte om det som verkligen betyder något - racingen. Mycket av problematiken ligger i den maktkamp som ständigt pågår mellan FIA, Bernie,stallcheferna och biltillverkarna. Hela tiden positioneras det. Inget är vad det verkar vara. Allt är politiserat. Det har gått för långt.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

AndersF1 skrev:En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse. :)
Menar du att L Ösgterlind ljuger?

Jag kan bara fråga dom som borde veta....svaret duger för mej.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Blomman skrev:
AndersF1 skrev:En motfråga, Blomman, tror du någonsin att Lars Österlind skulle säga något annat?
Om vi cyniker skulle ha rätt och domarna verkligen bryr sig om konsekvenserna av sina straff, så skulle naturligtvis aldrig en FIA-domare medge det. Iallafall inte om han vill vara kvar...
Det behöver man inte ens vara cyniker för att inse. :)
Menar du att L Ösgterlind ljuger?

Jag kan bara fråga dom som borde veta....svaret duger för mej.
Det vet jag inte i det här fallet, eftersom jag inte vet svaret, men jag tvivlar starkt på att han skulle säga något annat. Nu vet väl iofs inte han heller vad som hänt i just det här fallet.

Ungefär som att fråga Göran Persson om det stämmer att de gynnar sossar vid statliga tillsättningar. Inte så svårt att gissa det svaret...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Som jag förstått har man dragit åt tumskruvarna lite för den där sortens förseelser så att man för förarna förtydligar att man inte accepterar den sortens orportsligt beteende.
Vi har haft ett antal incidenter tidigare där det visserligen gått bra, men som potentiellt har varit livsfarliga och den markering man gjort nu anser jag vara helt korrekt utdömd och väl på sin plats.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Titan
Inlägg: 1
Blev medlem: lör aug 05, 2006 22:55

Inlägg av Titan »

Den typ av efterslängar som Alonso ägnade sig åt ska ju inte förekomma på en racebana. Doornbos kanske gjorde fel men då får dommarna ta hand om det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte heller är det så bra att köra om andra bilar när det är rödflaggat ... ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:Inte heller är det så bra att köra om andra bilar när det är rödflaggat ... ;)
Finns det ingen video på det på Internet? Hittar inget och skulle verkligen vilja se det hela.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

moch
Inlägg: 62
Blev medlem: lör jul 22, 2006 17:13

Inlägg av moch »

Här är den, alonso snigelkör i kurvan... vilket är farligt det med.... men å andra sidan... klantigt av MS.... smart av FA (om han gjorde det medvetet)...

http://www.youtube.com/watch?v=KzFD_aEVeAY
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...