Pressad Fernando?

Kungaklassen av motorsport...
ballkula
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 06, 2006 09:18

Pressad Fernando?

Inlägg av ballkula »

Alonso börjar gnälla lite väl mycket på MS nu, börjar pressen bli kännbar? Tänker mest på att MS svängde ut framför Alonso under kvalet i pitlane, det bör ju vara 100% upp till lollipopgubben, för föraren ser ju inte ett piss då det står ett gäng gubbar runt bilen och måste förlita sig på att när lollipopen lyfts, så är det full gas som gäller...

På fredag bär det av till Ungern... :P
---------------------------------------------
"Detta är ju skandal! Varför kollar han inte bensinmätaren!?" - Artur Ringart
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Han har fortfarande stort försprång, men det kan ändras snabbt och det vet han. Imorgon och nästa helg kommer att vara avgörande på sätt och viss och då han lätt kan se sin försprång halverad. I en sådan situation är nog ingen oberörd. Men visst dagens incident var ingenting att gnälla över. Han gör precis det M.S. vill att han ska göra.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Nu skiljer det 11 poäng!

Han har ännu inte haft ett "haveri" i år, de 3 senaste loppen har det inte gått så där jättebra för honom (om man kan säga ett 2 podieplatser på 3 lopp är dåligt) så i Ungern blir lite av ett ödeslopp.

Schumacher har ett stadigt bett med hörntänderna om Alonsos strupe, och jag tror inte han släpper taget så länge Alonso visar livstecken. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, det gäller ju att inte tappa för Alonso nu, han måste ju tänka att det såg väldigt bra ut för tre lopp sedan. En 26 sekunders ledning och en schumacher /Ferrari med roblem och nu så skjiljer det bara " ett brutet lopp". Å andra sidan så kan det svänga åt båda hållen...men lite Skärrad är nog den gode Alonso och det är nu som han ska visa sin storhet.
moch
Inlägg: 62
Blev medlem: lör jul 22, 2006 17:13

Inlägg av moch »

26 sek med ferrari på halvfart... trisst om ferrari skulle tokdominera slutet totalt. Vill helst se avgörandet sista loppet, med en massa som 'råkar' krasha alonso och fis som 'råkar' krasha shumi eller något... som det ser ut nu så vinner nog ferrari innan dess, men o andra sidan trodde jag inte ferrari skulle ha en chans för ett par månader sedan... kul är det i alla fall.
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Själv tyckte jag att det var trist att Renault "tokdominerade" i början av sässongen (Imola undantaget).

Nu kan MS vinna med "egen körning", det kunde han inte förra loppet. Men att ta in 11 poäng blir jättetufft. Vore UNDERBART om han kunde avsluta kariären som den mästare han är. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Nu lär han allt vara pressad i alla fall. Alonsos chanser till ett vettigt resultat i Ungern är ju helt körda. Tidspåläggen i kvalen är ett mycket hårt straff för en liten incident mellan Alonso och Doornbos.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

läste också det...det blir tufft. Vad exakt gjorde han?

Men helt klart är han pressad och den tidigare så kalla Alonso ser vi inte röken av idag, den där kylan berodde kanske på att han inte behövt känna press tidigare under säsongen.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Alonso körde om Doornbos under gulflagg + en bromstestning av Doornbos för att denne inte kollat i backspeglarna och släppt av när Alonso ville om.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det var inget bromstestande. Alonso körde långsamt genom första kurvan och höll Doornbos bakom sig för att visa sitt missnöje. Ingen av dem riskerade att dö.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Förstår inte riktigt nu. Gul flag hit och dit, det var ju bara träning idag!
Mycket hårt straff tycker jag i så fall.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Bra beslut, då fick jag tillfälle att inte se F1 i helgen. Jag har så mycket annat och vettigare att göra.

*IDIOTER*

/Jan
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

ANFRAN skrev:Det var inget bromstestande. Alonso körde långsamt genom första kurvan och höll Doornbos bakom sig för att visa sitt missnöje. Ingen av dem riskerade att dö.

Nej, visst det var ingen rejäl bromstestning. Mer en markering. Ett mycket hårt straff fick han i alla fall. Det är trist. Hoppas nu bara inte att detta är det som avgör wdc.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Jaha, jag kollade inte så noga, men detta måste varit då Blomman och Eje trodde det var Coulthard.

Hur kommer straffet att utdelas? 2 sek. på tiden i första kvarten eller?
Keep on Boppin´
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Bopper skrev:Jaha, jag kollade inte så noga, men detta måste varit då Blomman och Eje trodde det var Coulthard.

Hur kommer straffet att utdelas? 2 sek. på tiden i första kvarten eller?
2 sek för varje kvalomgång enligt f1.racing.com

Blir nog tufft att ta sig vidare from första kvarten.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Här kan ni se. Dock så verkar det inte vara dagens händelse


http://video.google.com/videoplay?docid ... 7649375802
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tror att han fick en sekund för sitt aggerande på banan, den andra sekunden fick han för att han klippt sig och ser numera ut som en söndagsskolegosse.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Sami skrev:Jag tror att han fick en sekund för sitt aggerande på banan, den andra sekunden fick han för att han klippt sig och ser numera ut som en söndagsskolegosse.
Nej, men för att han kanske skulle parkera :).
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Budo skrev:Här kan ni se. Dock så verkar det inte vara dagens händelse


http://video.google.com/videoplay?docid ... 7649375802
Nä, det är ju från några gamla tester i Barcelona?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Den grejen han gör mot Klien är värre(larvigare) än det som skedde idag.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Vad har hänt med nyhetsnotisen om detta på Forza´s förstasida?
Keep on Boppin´
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

ANFRAN skrev:Det var inget bromstestande. Alonso körde långsamt genom första kurvan och höll Doornbos bakom sig för att visa sitt missnöje. Ingen av dem riskerade att dö.
Nej, just det. Och Schumacher parkerade egentligen inte i Rascasse, han bara körde j*vligt långsamt... :D
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Är det nåt nytt det här med bestraffning för något som är "unnecessary, unacceptable and dangerous"?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, det som är nytt är straffet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bopper skrev:Vad har hänt med nyhetsnotisen om detta på Forza´s förstasida?
Den togs bort, för den skrivs i vredesmod.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

jajo skrev:Bra beslut, då fick jag tillfälle att inte se F1 i helgen. Jag har så mycket annat och vettigare att göra.
Ja, vem har inte det? Ungerns GP är per definition året tråkigaste lopp. Herman Tilke hade Hungaroring som förebild när han designade sina omkörningsfria banor. Loppet avgörs i eftermiddag och i morgon väntar den vanliga 2-timmarsprocessionen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Att Alonso åker på en bestraffning är helt i sin ordning men då ska straffet stå i relation till brottet.

2005: Montoya förorsakar en olycka under fri träning när han bromstestar Ralf Schumacher (?). Han bestraffas med nedflyttning på griden. Logiskt, eftersom Montoya har förorsakat sina medtävlare en nackdel som kan ha haft inverkan på resultatet. Därmed har han skaffat sig en relativ fördel.


2006: Schumacher parkerar bilen i Monaco. Genom sitt agerande har Schumacher, medvetet eller ej, påverkat resultatet. BEstraffningen var logisk.

2006: Alonso retar upp sig på Dornboos och gör ett par farliga manövrar. Bestraffningen, tidstillägg i en session som påverkar resultatet. Helt ologiskt eftersom Alonsos agerande inte tillskansade honom någon fördel. Inte heller förorsakade det någon konkurrent någon nackdel.

Jag kan inte se annat än att FIA/domarna såg detta som ett utmärkt tillfälle att krydda anrättningen; att få till en rafflande avslutning på säsongen. Men än en gång så är det skeendena vid sidan av banan som avgör mästerskapet, inte det som händer på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

FIA:s inkonsekvens får mig att bli galen och det blir jag trots att "mitt stall" Ferrari oftast gynnas. Några taktiker är de inte heller inom FIA, för de måste väl veta att de kallas för FIA(t) av många inom press / fans och att de har ögonen på sig?

Det intressanta i det hela är att Alonso verkat tappa nerverna och är stirrig. Trodde i min enfald att han var kallare. Men när allt är på topp, så är det "enkelt" att vara bra och cool.

Synd bara att VM kan avgöras av denna och fadäsen på Hockenheim. Jag tror nämligen att Ferrari och Michael Schumacher tar hem det i alla fall, utan "hjälp" av andra, för de är på gång igen som i forna dagar. Nu blev det åter en besk VM-seger för Schumacher. Han kunde ha fått sluta sin karriär på ett bättre sätt...
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

JTarnstrom skrev:Att Alonso åker på en bestraffning är helt i sin ordning men då ska straffet stå i relation till brottet.

2005: Montoya förorsakar en olycka under fri träning när han bromstestar Ralf Schumacher (?). Han bestraffas med nedflyttning på griden. Logiskt, eftersom Montoya har förorsakat sina medtävlare en nackdel som kan ha haft inverkan på resultatet. Därmed har han skaffat sig en relativ fördel.


2006: Schumacher parkerar bilen i Monaco. Genom sitt agerande har Schumacher, medvetet eller ej, påverkat resultatet. BEstraffningen var logisk.

2006: Alonso retar upp sig på Dornboos och gör ett par farliga manövrar. Bestraffningen, tidstillägg i en session som påverkar resultatet. Helt ologiskt eftersom Alonsos agerande inte tillskansade honom någon fördel. Inte heller förorsakade det någon konkurrent någon nackdel.

Jag kan inte se annat än att FIA/domarna såg detta som ett utmärkt tillfälle att krydda anrättningen; att få till en rafflande avslutning på säsongen. Men än en gång så är det skeendena vid sidan av banan som avgör mästerskapet, inte det som händer på banan.

Tärnström
Du tycker att det är helt ok så länge inget går sönder?

Omkörning efter gulflagg brukar minnst bli "Stop and go" straff i ett lopp ?
Därför tycker jag att straffen är i nivå med brotten.

Alonso är inte så gammal, man ska kanske ha det i åtanke för att inte höja allt för högt på ögonbrynen när sådant här inträffar.

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Slusk skrev: Du tycker att det är helt ok så länge inget går sönder?

Omkörning efter gulflagg brukar minnst bli "Stop and go" straff i ett lopp ?
Därför tycker jag att straffen är i nivå med brotten.


/S
Har man sönder något för en konkurrent under en fri träning så kan man inte utesluta att det innebär en nackdel för den drabbade. En nackdel som kommer att kunna påverka resultatet. Hur har Alonsos agerande påverkat resultatet?

Helt logiskt bestraffas en omkörning under gulflagg under tävling med stop-and-go eller tidstillägg därför att syndaren har skaffat sig en resultatmässig fördel.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Stop and go straffen har väl inte funnits på ett par säsonger.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Den där lilla markeringen("det brutala bromstestet") nere i kurvan fattar jag faktiskt inte att de gett en extra sekund för. Sådant håller ju dom på med för jämnan. Då får dom väl börja ge ut straff till förarna när dom ligger efter säkerhetbil och gasar och bromsar som är minst lika farligt även om det är taktik.
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

JTarnstrom skrev:
Slusk skrev: Du tycker att det är helt ok så länge inget går sönder?

Omkörning efter gulflagg brukar minnst bli "Stop and go" straff i ett lopp ?
Därför tycker jag att straffen är i nivå med brotten.


/S
Har man sönder något för en konkurrent under en fri träning så kan man inte utesluta att det innebär en nackdel för den drabbade. En nackdel som kommer att kunna påverka resultatet. Hur har Alonsos agerande påverkat resultatet?

Helt logiskt bestraffas en omkörning under gulflagg under tävling med stop-and-go eller tidstillägg därför att syndaren har skaffat sig en resultatmässig fördel.

Tärnström
Man får väl anta att Dornboos va ute på ett varv för att testa, därav förstörde Alonso för Dornboos och indirekt skaffade han sig en fördel.

/S
"All bleeding eventually stops."
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

JTarnstrom skrev: Har man sönder något för en konkurrent under en fri träning så kan man inte utesluta att det innebär en nackdel för den drabbade. En nackdel som kommer att kunna påverka resultatet. Hur har Alonsos agerande påverkat resultatet?
Så du menar att Alonsos bestraffning ska vara beroende av hur Doornbos agerar? Dvs uppmärksammar han Alonsos osportsliga beteende ska Alonso gå fri (kanske med en klapp på axeln också), men uppmärksammar han det inte i tid utan kör på honom så ska Alonso straffas? Är det handlingen i sig inte straffvärd utan bara det eventuella resultatet?

Jag kan förstå att man straffar olika hårt om Doornbos kört in i honom som en följd av tvärbromsningen. Men jag kan inte se att det skulle vara så stor skillnad som inget straff eller straff.

Helt logiskt bestraffas en omkörning under gulflagg under tävling med stop-and-go eller tidstillägg därför att syndaren har skaffat sig en resultatmässig fördel.
Det är populärt att missbruka ordet logik. Gulflaggsreglerna ska vara helt säkerhetsrelaterade, och inte resultatrelaterade. Det finns exempel på att man strukit kvalvarv för att man kunnat visa på att en förare inte saktat ner tillräckligt. Detta inte p.g.a. att föraren fått en fördel gentemot andra utan att föraren riskerat säkerheten på ett oförsvarligt sätt.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Sami skrev:Den där lilla markeringen("det brutala bromstestet") nere i kurvan fattar jag faktiskt inte att de gett en extra sekund för. Sådant håller ju dom på med för jämnan. Då får dom väl börja ge ut straff till förarna när dom ligger efter säkerhetbil och gasar och bromsar som är minst lika farligt även om det är taktik.
Eller hur!

Börjar nästan tro att det ligger lite mer än så bakom bestraffningen?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

jAsO skrev:
JTarnstrom skrev: Har man sönder något för en konkurrent under en fri träning så kan man inte utesluta att det innebär en nackdel för den drabbade. En nackdel som kommer att kunna påverka resultatet. Hur har Alonsos agerande påverkat resultatet?
Så du menar att Alonsos bestraffning ska vara beroende av hur Doornbos agerar? Dvs uppmärksammar han Alonsos osportsliga beteende ska Alonso gå fri (kanske med en klapp på axeln också), men uppmärksammar han det inte i tid utan kör på honom så ska Alonso straffas? Är det handlingen i sig inte straffvärd utan bara det eventuella resultatet?

Jag kan förstå att man straffar olika hårt om Doornbos kört in i honom som en följd av tvärbromsningen. Men jag kan inte se att det skulle vara så stor skillnad som inget straff eller straff.

Helt logiskt bestraffas en omkörning under gulflagg under tävling med stop-and-go eller tidstillägg därför att syndaren har skaffat sig en resultatmässig fördel.
Det är populärt att missbruka ordet logik. Gulflaggsreglerna ska vara helt säkerhetsrelaterade, och inte resultatrelaterade. Det finns exempel på att man strukit kvalvarv för att man kunnat visa på att en förare inte saktat ner tillräckligt. Detta inte p.g.a. att föraren fått en fördel gentemot andra utan att föraren riskerat säkerheten på ett oförsvarligt sätt.
En bestraffning som har sin orsak i ett säkerhetsrelaterat agerande bör ju rimligtvis inte bestå av en resultatrelaterad åtgärd.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jaha nu verkar det som Schumacher schabblat bort sin superchans. :D
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Budo skrev: Eller hur!

Börjar nästan tro att det ligger lite mer än så bakom bestraffningen?
Fast nu har ju FIA ordnat upp det genom mer utdelade straff. Det börjar bli lite väl mycket Kabaré runt F1.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Otroligt klantigt av en sjufaldig världsmästare! :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Går FIA på droger elelr vad är det frågan om?

Det borde ju vara enklare att bara införa omvänd startordning i F1 istället ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

jAsO skrev:
JTarnstrom skrev: Har man sönder något för en konkurrent under en fri träning så kan man inte utesluta att det innebär en nackdel för den drabbade. En nackdel som kommer att kunna påverka resultatet. Hur har Alonsos agerande påverkat resultatet?
Så du menar att Alonsos bestraffning ska vara beroende av hur Doornbos agerar? Dvs uppmärksammar han Alonsos osportsliga beteende ska Alonso gå fri (kanske med en klapp på axeln också), men uppmärksammar han det inte i tid utan kör på honom så ska Alonso straffas? Är det handlingen i sig inte straffvärd utan bara det eventuella resultatet?

Jag kan förstå att man straffar olika hårt om Doornbos kört in i honom som en följd av tvärbromsningen. Men jag kan inte se att det skulle vara så stor skillnad som inget straff eller straff.

Helt logiskt bestraffas en omkörning under gulflagg under tävling med stop-and-go eller tidstillägg därför att syndaren har skaffat sig en resultatmässig fördel.
Det är populärt att missbruka ordet logik. Gulflaggsreglerna ska vara helt säkerhetsrelaterade, och inte resultatrelaterade. Det finns exempel på att man strukit kvalvarv för att man kunnat visa på att en förare inte saktat ner tillräckligt. Detta inte p.g.a. att föraren fått en fördel gentemot andra utan att föraren riskerat säkerheten på ett oförsvarligt sätt.
Jo, men ett lämpligt straff vore t.ex. att svartflagga honom för resten eller delar av sessionen, för nåt straff skall man ha om man kör om under gulflagg. Det känns dock inte alls proportionerligt att lägga på 2 s på en bana som är nästan omöjlig att köra om på och kanske i praktiken ta ifrån Alonso WDC-titeln (åtminstone när straffet delades ut).
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vi är inte långt från Mosleys vision om att förarna får rotera i de olika stallen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:Går FIA på droger elelr vad är det frågan om?

Det borde ju vara enklare att bara införa omvänd startordning i F1 istället ...
Det kan man fan undra.

Säger inte att M.s. inte ska ha sitt straff men just 2 sekunder:)?!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Budo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Går FIA på droger elelr vad är det frågan om?

Det borde ju vara enklare att bara införa omvänd startordning i F1 istället ...
Det kan man fan undra.

Säger inte att M.s. inte ska ha sitt straff men just 2 sekunder:)?!
De där två sekunderna har ialla fall jag aledrig hört talas om tidigare, varken i Alonsos eller Schumachers fall.

Det är ju aldrig bra att köra om under gulflagg eller rödflagg. Röd flagga är allvarligare än gul flagga.

Bromstestning är givetvis inte heller bra.

Men straffen står ju inte alls i proportion till brotten. Det hela liknar mest en fars, och det är inte utan att man börjar fundera på om det är ett sätt att skapa spänning på banan i loppet ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

LuckyStrike1 skrev:
Budo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Går FIA på droger elelr vad är det frågan om?

Det borde ju vara enklare att bara införa omvänd startordning i F1 istället ...
Det kan man fan undra.

Säger inte att M.s. inte ska ha sitt straff men just 2 sekunder:)?!
De där två sekunderna har ialla fall jag aledrig hört talas om tidigare, varken i Alonsos eller Schumachers fall.

Det är ju aldrig bra att köra om under gulflagg eller rödflagg. Röd flagga är allvarligare än gul flagga.

Bromstestning är givetvis inte heller bra.

Men straffen står ju inte alls i proportion till brotten. Det hela liknar mest en fars, och det är inte utan att man börjar fundera på om det är ett sätt att skapa spänning på banan i loppet ...
Precis, man kanske insåg att det behövdes jämnas till.

Alonso har väl för många poäng medans M.s. är för snabb för resten? :)
Senast redigerad av Budo den lör aug 05, 2006 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Kvalet blev ju spännande på grund av detta. Kanske har FIA kommit på ett genialt sätt att skapa spänning i F1. 8)


Schumacher körde tydligen om två bilar under rödflagg. Borde det inte gett 2+2 sekunder? :hmm:
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Budo skrev:Otroligt! Nu bestraffas även M.S. med 2 sekunder per kvalperiod. Undrar bara hur dom kom fram till just 2 sekunder.
Fick de med sig några manusförfattare från Wrestling hem när de var över i USA? :roll:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag vet hur snacket kommer att gå efter det här racet. Det kommer säkert att bli rätt rafflande när ALonso och Schumacher ska kämpa sig upp genom fältet och Bernie/Max kommer att ta det som intäkt för hur spännande det kan bli om man vänder eller lottar ut startordningen...

Se för helvete till att det avgörs på sportsliga grunder och se till att racingen kommer tillbaka. Låt det avgöras på banan, inte i domarrummen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666