FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.
Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.
http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Re: FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.
AerodynamikNisse skrev:Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.
http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?
Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.
Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.
Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Många gånger är det mycket politik i det hela också tyvärr.jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?
Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.
Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det stall som haft lösningen längst är Renault, 2-3 säsonger om jag fattat det rätt. Fjädring, stötdämpare, däck och aerodynamik är ett paket som testats fram under åtskilliga mils testande. Att då få byta ut en av delarna till något annat utan att få (kunna) testa ordentligt brukar vara negativt.jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?
Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.
Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.
Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.
Man skjuter nu på det slutgiltiga beslutet och försöker säkert hitta en annan regel som kan förbjuda dämparen.
Det finns en risk att FIA kan komma att avgöra hela mästerskapet genom att oriktigt förbjuda dämparen i Tyskland. Det vore en katastrof och vi får hoppas att inte det inträffar
Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.
Man skjuter nu på det slutgiltiga beslutet och försöker säkert hitta en annan regel som kan förbjuda dämparen.
Det finns en risk att FIA kan komma att avgöra hela mästerskapet genom att oriktigt förbjuda dämparen i Tyskland. Det vore en katastrof och vi får hoppas att inte det inträffar
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
Precis.Geer skrev:FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.
Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.
Jag tycker nog att det mer lutar åt en Aktiv fjädring.
Kul inovation är det iaf, precis som F1 ska va.
/S
"All bleeding eventually stops."
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
om man går tillbaka en tid till 70-80 talet då ingemar körde ner för backarna så gjorde dom ju vad dom kunde med olika regler för att han inte skulle vinna för ofta. kan det var något liknande ni inom formel 1 tro,jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?
Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.
Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
dom vill sätta käppar i hjulen för andra.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Den var nästan väntad...!Hood skrev:Förbjuder dom Felipe i samma veva?
Han åker ju bakom Schumi och dämpar farten för dom andra. En riktig Massa dämpare så att säga...
(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?
Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger.PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?
Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Annihilator, tycker jag i sånt fall.ANFRAN skrev:På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger.PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?
Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
Någon mer än jag som läst Marvels "Fantastiska Fyran" och den "Negativa Zonen"...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons jun 22, 2005 12:22
ring.... ring....
-Äckelstone!
-Hej Bööörny det Töödt
-nämen tjena Töödt, hur är det?
-mmm... sådär, jag ringer för jag behöver din hjälp.......?
-Jaha, vad kan jag hjälpa dig med den här gången?
-Jo, det är nämligen såhär att VI har skrivit kontrakt med Massa för i år så alla andra massa som dom andra teamen har måste sluta... förstår du?
-Solklart... fixar det A.S.A.P, you have my word... like always!
-Äckelstone!
-Hej Bööörny det Töödt
-nämen tjena Töödt, hur är det?
-mmm... sådär, jag ringer för jag behöver din hjälp.......?
-Jaha, vad kan jag hjälpa dig med den här gången?
-Jo, det är nämligen såhär att VI har skrivit kontrakt med Massa för i år så alla andra massa som dom andra teamen har måste sluta... förstår du?
-Solklart... fixar det A.S.A.P, you have my word... like always!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag undrar hur F1-bilarna hade sett ut idag och vilka tekniska hjälpmedel dom hade haft om inte det funnits några restriktioner?
Brabham testade "fläkten" som sög fast dom mot marken, Tyrell provade sexhjulingar, antispinn, automatiska växellådor, massastötdämpare och launchcontrol. Hur fort hade det gått och hur många skulle ha råd att vara med? + Hur många fler skulle ha dött?
Brabham testade "fläkten" som sög fast dom mot marken, Tyrell provade sexhjulingar, antispinn, automatiska växellådor, massastötdämpare och launchcontrol. Hur fort hade det gått och hur många skulle ha råd att vara med? + Hur många fler skulle ha dött?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
... och March.Razor skrev:Ferrari och Williams testade också med sexhjulingar.Christoffer skrev:Tyrell provade sexhjulingar
Men i Tyrrells fall var det ju inte bara test, man tävlade faktiskt med bilen.
Blev det två säsonger (?) tills Goodyear meddelade att de inte längre kunde leverera specialdäck längre...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag försökte bara räkna upp några detaljer som blivit förbjudna inom F1. Var det inte massastötdämpare det kallades som Renault hade förra året. Jag kanske har misstagit mig. Massdamper hette det väl på engelska.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister