FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Inlägg av Nisse »

Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Re: FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Inlägg av PC: »

Nisse skrev:Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
Aerodynamik :quest:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Många gånger är det mycket politik i det hela också tyvärr.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Det stall som haft lösningen längst är Renault, 2-3 säsonger om jag fattat det rätt. Fjädring, stötdämpare, däck och aerodynamik är ett paket som testats fram under åtskilliga mils testande. Att då få byta ut en av delarna till något annat utan att få (kunna) testa ordentligt brukar vara negativt.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.

Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.

Man skjuter nu på det slutgiltiga beslutet och försöker säkert hitta en annan regel som kan förbjuda dämparen.

Det finns en risk att FIA kan komma att avgöra hela mästerskapet genom att oriktigt förbjuda dämparen i Tyskland. Det vore en katastrof och vi får hoppas att inte det inträffar
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Geer skrev:FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.

Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.
Precis.
Jag tycker nog att det mer lutar åt en Aktiv fjädring.

Kul inovation är det iaf, precis som F1 ska va.

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
om man går tillbaka en tid till 70-80 talet då ingemar körde ner för backarna så gjorde dom ju vad dom kunde med olika regler för att han inte skulle vinna för ofta. kan det var något liknande ni inom formel 1 tro,
dom vill sätta käppar i hjulen för andra. :-) :D :aha:
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Förbjuder dom Felipe i samma veva?

Han åker ju bakom Schumi och dämpar farten för dom andra. En riktig Massa dämpare så att säga... ;)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Inte svårt att se likheter mellan detta fall och Michelindäckshistorien för några år sedan. Så fort någon (annan än Ferrari) blir för framgångsrik måste man hitta på ett sätt att stoppa dem. Men FIA:s agerande kan säkert rättfärdigas på något, sannolikt affärsrelaterat, sätt.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Hood skrev:Förbjuder dom Felipe i samma veva?

Han åker ju bakom Schumi och dämpar farten för dom andra. En riktig Massa dämpare så att säga... ;)
:D :D :D Den var nästan väntad...!

(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger. 8)

Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

ANFRAN skrev:
PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger. 8)

Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
Annihilator, tycker jag i sånt fall.

Någon mer än jag som läst Marvels "Fantastiska Fyran" och den "Negativa Zonen"...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
BrazilJack
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 22, 2005 12:22

Inlägg av BrazilJack »

ring.... ring....
-Äckelstone!
-Hej Bööörny det Töödt
-nämen tjena Töödt, hur är det?
-mmm... sådär, jag ringer för jag behöver din hjälp.......?
-Jaha, vad kan jag hjälpa dig med den här gången?
-Jo, det är nämligen såhär att VI har skrivit kontrakt med Massa för i år så alla andra massa som dom andra teamen har måste sluta... förstår du?
-Solklart... fixar det A.S.A.P, you have my word... like always!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Idag förhör FIA sig själva. Och i morgon eftermiddag meddelar de vad de tycker om sina beslut...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag undrar hur F1-bilarna hade sett ut idag och vilka tekniska hjälpmedel dom hade haft om inte det funnits några restriktioner?
Brabham testade "fläkten" som sög fast dom mot marken, Tyrell provade sexhjulingar, antispinn, automatiska växellådor, massastötdämpare och launchcontrol. Hur fort hade det gått och hur många skulle ha råd att vara med? + Hur många fler skulle ha dött?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Christoffer skrev:Tyrell provade sexhjulingar
Ferrari och Williams testade också med sexhjulingar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Razor skrev:
Christoffer skrev:Tyrell provade sexhjulingar
Ferrari och Williams testade också med sexhjulingar.
... och March.

Men i Tyrrells fall var det ju inte bara test, man tävlade faktiskt med bilen.
Blev det två säsonger (?) tills Goodyear meddelade att de inte längre kunde leverera specialdäck längre...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var det Tyrrell som testade massastötdämpare, och var det så många år sen de först testades av ett F1-team?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

aerodynamiska hjälpmedel.
Är det inte sånt som framvinge, bakvinge extravingar mm
hur kommer bilarna att gå kör då då :lol:
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

LuckyStrike1 skrev:Var det Tyrrell som testade massastötdämpare, och var det så många år sen de först testades av ett F1-team?
Nej jag gjorde ett syftningsfel. Bra att du noterade det.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag noterade inget syftningsfel. Jag blev bara nyfiken om jag missat något vad gällde massastötdämpare och när de dök upp i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag försökte bara räkna upp några detaljer som blivit förbjudna inom F1. Var det inte massastötdämpare det kallades som Renault hade förra året. Jag kanske har misstagit mig. Massdamper hette det väl på engelska.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister