FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse

FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Inlägg av Nisse »

Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
Användarens profilbild
PC:

Re: FIA förbjuder aerodynamiska hjälpmedel.

Inlägg av PC: »

Nisse skrev:Låter som ett skämt då lösningen presenterades på CV 2:an.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=2cvhm6.jpg
Aerodynamik :quest:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
jAsO

Inlägg av jAsO »

På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Budo

Inlägg av Budo »

jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Är det konsensus runt att det är Renault som förlorat mest? Visste man på förhand att Renault skulle förlora mest på att de togs bort? Hur visste man i så fall det? Jag förutsätter att det är ett stort hemlighetsmakeri stallen emellan vad gäller bilens inre komponenter.

Frågorna är många... jag lugnar mig lite. Skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta.
Många gånger är det mycket politik i det hela också tyvärr.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

jAsO skrev:På vems initiativ har frågan väckts? Är det FIA själva eller något stall?

Det stall som haft lösningen längst är Renault, 2-3 säsonger om jag fattat det rätt. Fjädring, stötdämpare, däck och aerodynamik är ett paket som testats fram under åtskilliga mils testande. Att då få byta ut en av delarna till något annat utan att få (kunna) testa ordentligt brukar vara negativt.
Geer

Inlägg av Geer »

FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.

Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.

Man skjuter nu på det slutgiltiga beslutet och försöker säkert hitta en annan regel som kan förbjuda dämparen.

Det finns en risk att FIA kan komma att avgöra hela mästerskapet genom att oriktigt förbjuda dämparen i Tyskland. Det vore en katastrof och vi får hoppas att inte det inträffar
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Geer skrev:FIA har sagt i det tekniska direktivet TD/020-06 att massadämpare är förbjudna enligt artikel 3.15... inga aerodynamiska delar får röra sig.

Det är för mig obegripligt hur man kan få dämparen till en aerodynamisk del.
Precis.
Jag tycker nog att det mer lutar åt en Aktiv fjädring.

Kul inovation är det iaf, precis som F1 ska va.

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

om man går tillbaka en tid till 70-80 talet då ingemar körde ner för backarna så gjorde dom ju vad dom kunde med olika regler för att han inte skulle vinna för ofta. kan det var något liknande ni inom formel 1 tro,
dom vill sätta käppar i hjulen för andra. :-) :D :aha:
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Förbjuder dom Felipe i samma veva?

Han åker ju bakom Schumi och dämpar farten för dom andra. En riktig Massa dämpare så att säga... ;)
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Inte svårt att se likheter mellan detta fall och Michelindäckshistorien för några år sedan. Så fort någon (annan än Ferrari) blir för framgångsrik måste man hitta på ett sätt att stoppa dem. Men FIA:s agerande kan säkert rättfärdigas på något, sannolikt affärsrelaterat, sätt.
Användarens profilbild
PC:

Hood skrev:Förbjuder dom Felipe i samma veva?

Han åker ju bakom Schumi och dämpar farten för dom andra. En riktig Massa dämpare så att säga... ;)
:D :D :D Den var nästan väntad...!

(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

Massa-dämpare är ett ord som känns både obekvämt och "svengelskt".)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger. 8)

Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
Användarens profilbild
PC:

ANFRAN skrev:
PC: skrev:(Apropå det... Är inte svängningsdämpare ett mer riktigt eller vedertaget uttryck istället för... ?

På tyska kallas de visst Tilger, så hädanefter ska jag kalla dem tilger. 8)

Eller nej, eftersom "tilgen" betyder "stryka; [färdig]amortera; utplåna (synd); undanröja (spår)" så ska jag kalla dem... utplånare.
Annihilator, tycker jag i sånt fall.

Någon mer än jag som läst Marvels "Fantastiska Fyran" och den "Negativa Zonen"...?
BrazilJack

Inlägg av BrazilJack »

ring.... ring....
-Äckelstone!
-Hej Bööörny det Töödt
-nämen tjena Töödt, hur är det?
-mmm... sådär, jag ringer för jag behöver din hjälp.......?
-Jaha, vad kan jag hjälpa dig med den här gången?
-Jo, det är nämligen såhär att VI har skrivit kontrakt med Massa för i år så alla andra massa som dom andra teamen har måste sluta... förstår du?
-Solklart... fixar det A.S.A.P, you have my word... like always!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Idag förhör FIA sig själva. Och i morgon eftermiddag meddelar de vad de tycker om sina beslut...
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag undrar hur F1-bilarna hade sett ut idag och vilka tekniska hjälpmedel dom hade haft om inte det funnits några restriktioner?
Brabham testade "fläkten" som sög fast dom mot marken, Tyrell provade sexhjulingar, antispinn, automatiska växellådor, massastötdämpare och launchcontrol. Hur fort hade det gått och hur många skulle ha råd att vara med? + Hur många fler skulle ha dött?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Christoffer skrev:Tyrell provade sexhjulingar
Ferrari och Williams testade också med sexhjulingar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

Razor skrev:
Christoffer skrev:Tyrell provade sexhjulingar
Ferrari och Williams testade också med sexhjulingar.
... och March.

Men i Tyrrells fall var det ju inte bara test, man tävlade faktiskt med bilen.
Blev det två säsonger (?) tills Goodyear meddelade att de inte längre kunde leverera specialdäck längre...?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var det Tyrrell som testade massastötdämpare, och var det så många år sen de först testades av ett F1-team?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

aerodynamiska hjälpmedel.
Är det inte sånt som framvinge, bakvinge extravingar mm
hur kommer bilarna att gå kör då då :lol:
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

LuckyStrike1 skrev:Var det Tyrrell som testade massastötdämpare, och var det så många år sen de först testades av ett F1-team?
Nej jag gjorde ett syftningsfel. Bra att du noterade det.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag noterade inget syftningsfel. Jag blev bara nyfiken om jag missat något vad gällde massastötdämpare och när de dök upp i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag försökte bara räkna upp några detaljer som blivit förbjudna inom F1. Var det inte massastötdämpare det kallades som Renault hade förra året. Jag kanske har misstagit mig. Massdamper hette det väl på engelska.
I.Kilmister