Här MÅSTE Schumacher ta massor med poäng (fler än Alonso) för att inte bli hopplöst distanserad av den regerande mästaren. Scuderia har farten, är erkänt duktiga strateger, bra depåarbete mm. Räcker det för en seger här? Eller kommer Alonso att ta sin sedvanliga "söndagspromenad"?
Jag hoppas på ett resultat, de finns säkert de som hoppas på annat resultat!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Jag vet inte hur detta ska sluta, men schumi är väl den mest vinstrikaste föraren på gille de villeneuve banan och han brukar vara bra här. Tyvärr har Alonso varit ruggigt bra överallt iår så det kan nog luta åt en vinst för Alonso om inte Ferrari får en otrolig fart på kärran. Jag tror faktiskt att Ferrari kommer att gå om Renault innan årets slut, men då kommer det att vara för sent...nästa års säsong om schumi fortsätter kommer att handla om Ferrari och Bridgestone!
ANFRAN, varför tror du det? Denna helgen verkar det verkligen som de inte har koll på grejerna och det är väl inget som talar för MS här bortsett från att han vunnit en massa lopp här.
Alonso däremot verkar vara dundersnabb och i mycket bra form...
Ofta ser man under de sista 20 minuterna att stallen tar in både förarna och byter däck på båda samtidigt, t.ex. idag i Montreal. Varför lyckas man aldrig med detta under loppen (dvs. vid SC)?
För varje bil har väl egen tank-rig, men det kanske blir trassligt med 2 tankslangar...?
Tveksamt om man får tanka utanför stallets tankruta? De har ju t.ex. jordkablar där. Dessutom blir det en tvär in- och utfart, som säkert gör det lite besvärligt och lätt att förlora tid. Det kanske inte är tillåtet heller?
Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Det finns väl bara en depåruta per stall i F1 under race, så att tanka två bilar samtidigt som i IRL, NASCAR eller Champ Car är inte tillåtet i F1. Så har ialla fall jag uppfattat det.
I de situationer där stall tar in båda bilarna samtidigt, får ju alltid den ena snällt stå och köa bakom stallkamraten och vänta på att han blir klar.
Det skedde ju senast i Australien där Montoya stod och köade bakom Kimi i depån. (osportsligt som vissa kallar det)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fp730a skrev:Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Nja, Renault missade jag, men jag såg att Ferrari tog in båda bilarna (igår var det väl). Fast de tankar ju inte då, utan bara byter däck. Det kanske är därför det är ok under kvalet.
Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Fp730a skrev:Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Nja, Renault missade jag, men jag såg att Ferrari tog in båda bilarna (igår var det väl). Fast de tankar ju inte då, utan bara byter däck. Det kanske är därför det är ok under kvalet.
Bytte de däck på båda bilarna samtidigt?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
JTarnstrom skrev:Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...
Tärnström
Alonso kan ju ta över Ferrari när Kimi har härjat runt där några år och även ta ett par titlar med Ferrari, efter avslutat uppdrag hos McLaren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
JTarnstrom skrev:Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...
Tärnström
Tycker gott du kan hålla dig till att vara foppollsexpert i stället...
Du är långt ute i det blå med dina formelbilsteorier.
Kimi är den enda som kan matcha Alonso i ren fart och förr eller senare måste de sitta i likvärdiga bilar och då visar det sig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Förra året satt Kimi i den bättre bilen, i år sitter han i en sämre. Om du ska vänta tills de sitter i exakt likvärdigt material kan du få vänta, såvida inte Kimi skriver på för McLaren nästa säsong.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Kimi har sin sedvanliga "tur"! När motorn äntligen inte lägger av, vingar sitter kvar, farten finns mm, ja då tar de ordinarie mekanikerna semester och han möts i depå av ett dussin klantskallar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
JTarnstrom skrev:Förra året satt Kimi i den bättre bilen, i år sitter han i en sämre. Om du ska vänta tills de sitter i exakt likvärdigt material kan du få vänta, såvida inte Kimi skriver på för McLaren nästa säsong.
Tärnström
Som sagt, du skall nog hålla dig till foppoll. McLaren vann mig veterligen inte konstruktörsmästerskapet i fjol och en bil som inte håller kan aldrig vara bäst. Snabbast så länge den går, möjligen, men det är ganska vid skillnad på de två.
Jag tycker inte Kimi skall skriva på för klåparna några fler år.
Jag tror också att han själv är mer sugen på vinster och det går inte om stallet skall sumpa hans chanser varje gång.
Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:
Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Och så länge han har den inställningen blir han aldrig världsmästare. Det finns tillfällen då 2 p kan vara den enda skillnaden.
Men kärringstopp?!?! Hallå!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?
Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Crazy F1 skrev:Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Frågan är ju hur det hade sett ut om inte MS harvat bakom trulli så länge... men det hade väl bara blivit en andraplats för det. Alonso/Renault/Michelin-kombon är för stark just nu. Men jag kan inte låta bli att undra huruvida Alonso inte ångrar sig inför nästa år.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:
Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Och så länge han har den inställningen blir han aldrig världsmästare. Det finns tillfällen då 2 p kan vara den enda skillnaden.
Men kärringstopp?!?! Hallå!
Kärringstopp?
Han hade ingen koppling, den brann redan första gången han var i depå.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1 skrev:Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?
Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Då hade de fått soppatorsk!
Hur räknar du egentligen?
Kimi såg ut att vara den enda som kunde hota Alonso, men depåpersonalen gör vad de kan för att slippa bära hem de tyngsta bucklorna.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:
Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Och så länge han har den inställningen blir han aldrig världsmästare. Det finns tillfällen då 2 p kan vara den enda skillnaden.
Men kärringstopp?!?! Hallå!
Kärringstopp?
Han hade ingen koppling, den brann redan första gången han var i depå.
Ja det är den officiella versionen ja...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Crazy F1 skrev:Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?
Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Då hade de fått soppatorsk!
Hur räknar du egentligen?
Kimi såg ut att vara den enda som kunde hota Alonso, men depåpersonalen gör vad de kan för att slippa bära hem de tyngsta bucklorna.
Och Kimi bidrar med sitt för att slippa kånka på andrapriset... bronset är väl lättare...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Crazy F1 skrev:Men Enzo, Kimi har väl aldrig sagt att han är intresserad av att vinna mästerskapet, han vill väl bara vinna något lopp varje år så är han nöjd
Vadå soppatorsk Jari...han hade väl kunnat tanka lite mera
Nej, man tankar fullt och kör så länge det räcker. Sen måste man tanka igen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!