Canadas GP

Kungaklassen av motorsport...
Gösta

Canadas GP

Inlägg av Gösta »

Nu börjar det dra ihop sig igen!

Här MÅSTE Schumacher ta massor med poäng (fler än Alonso) för att inte bli hopplöst distanserad av den regerande mästaren. Scuderia har farten, är erkänt duktiga strateger, bra depåarbete mm. Räcker det för en seger här? Eller kommer Alonso att ta sin sedvanliga "söndagspromenad"?

Jag hoppas på ett resultat, de finns säkert de som hoppas på annat resultat! :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Detta vill man gärna se igen!

Bild

Fast det behöver inte vara Alonso med på bilden, det skulle kunna vara tex Massa!! :D

Även denna bild är "vacker" 8)

Bild

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Håller Schumacher på att bli varvad på den sista bilden?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Håller Schumacher på att bli varvad på den sista bilden?

Det du ser är utgången av "Tosa", bilden togs i April i år!

Ja, han håller på att bli varvad. :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, det har ju hänt förr att Alonso i en Renault har varvat Schumacher i en Ferrari så det var ju säkrast att fråga.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Här ser man en tapper skara som försöker få fart på Fiaten, när schumie varit ute och kört sönder den fina bilen. :D :D :D

Bild

Tyvär hjälper det inte :D :D :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag vet inte hur detta ska sluta, men schumi är väl den mest vinstrikaste föraren på gille de villeneuve banan och han brukar vara bra här. Tyvärr har Alonso varit ruggigt bra överallt iår så det kan nog luta åt en vinst för Alonso om inte Ferrari får en otrolig fart på kärran. Jag tror faktiskt att Ferrari kommer att gå om Renault innan årets slut, men då kommer det att vara för sent...nästa års säsong om schumi fortsätter kommer att handla om Ferrari och Bridgestone!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Schumacher vinner. Ni läste det här först.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kimi börjar knappa in nu, ni hörde det här först!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso kommer från Spanien. Ni läste det här först.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

ANFRAN, varför tror du det? Denna helgen verkar det verkligen som de inte har koll på grejerna och det är väl inget som talar för MS här bortsett från att han vunnit en massa lopp här.
Alonso däremot verkar vara dundersnabb och i mycket bra form...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Okej jag ändrar mig. Alonso vinner. Ni läste det här först.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Nico Rosberg på sjätteplats! Härligt att han äntligen lyckats göra ett bra kval.

Renault ser starka ut men förhoppningsvis kan Räikkönen utmana.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Ofta ser man under de sista 20 minuterna att stallen tar in både förarna och byter däck på båda samtidigt, t.ex. idag i Montreal. Varför lyckas man aldrig med detta under loppen (dvs. vid SC)?
För varje bil har väl egen tank-rig, men det kanske blir trassligt med 2 tankslangar...?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Tveksamt om man får tanka utanför stallets tankruta? De har ju t.ex. jordkablar där. Dessutom blir det en tvär in- och utfart, som säkert gör det lite besvärligt och lätt att förlora tid. Det kanske inte är tillåtet heller?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det finns väl bara en depåruta per stall i F1 under race, så att tanka två bilar samtidigt som i IRL, NASCAR eller Champ Car är inte tillåtet i F1. Så har ialla fall jag uppfattat det.

I de situationer där stall tar in båda bilarna samtidigt, får ju alltid den ena snällt stå och köa bakom stallkamraten och vänta på att han blir klar.

Det skedde ju senast i Australien där Montoya stod och köade bakom Kimi i depån. (osportsligt som vissa kallar det)

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Fp730a skrev:Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Nja, Renault missade jag, men jag såg att Ferrari tog in båda bilarna (igår var det väl). Fast de tankar ju inte då, utan bara byter däck. Det kanske är därför det är ok under kvalet.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Kimi börjar knappa in nu, ni hörde det här först!
Vi har hört det där ganska många gånger nu och det lär inte bli mer sant ju mer du ropar det ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bopper skrev:
Fp730a skrev:Jag tror bara det är ettan och tvåan i mästerskapet året innan som har en "extra" stor depåplats.. Tror jag.. Har hört någonstans.. Du tänkte på när Renault gjorde så idag.. ?
Nja, Renault missade jag, men jag såg att Ferrari tog in båda bilarna (igår var det väl). Fast de tankar ju inte då, utan bara byter däck. Det kanske är därför det är ok under kvalet.
Bytte de däck på båda bilarna samtidigt?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...

Tärnström
Alonso kan ju ta över Ferrari när Kimi har härjat runt där några år och även ta ett par titlar med Ferrari, efter avslutat uppdrag hos McLaren.

Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jag tror faktiskt dom bytte däcken samtidigt men dom tankade (givetvis) inte upp dom.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Alonso är näste Schumacher. Nu vet han vad ett vinnande recept är. Det enda som kommer att hindra honom att slå Schumachers rekord är att han förmodligen kommer att bli uttråkad ganska snart. Han har inte samma passion för själva bilkörningen som Schumacher har, det har han uttryckt i intervjuer. Förmodligen lägger han av efter ett par säsonger i McLaren. Jag tror inte att han fortsätter i något annat stall. Han gick till McLaren för att söka sig en utmaning. När han har antagit den utmaningen finns det ingen poäng med att göra om det, i något annat stall. Kimi är rökt. Hans enda chans är att hålla ut tills Alonso lägger av och hoppas på att det inte kommer någon ny förmåga. Men nu väntar ju Hamilton i kulissen, så...

Tärnström
Tycker gott du kan hålla dig till att vara foppollsexpert i stället...
Du är långt ute i det blå med dina formelbilsteorier.

Kimi är den enda som kan matcha Alonso i ren fart och förr eller senare måste de sitta i likvärdiga bilar och då visar det sig.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Förra året satt Kimi i den bättre bilen, i år sitter han i en sämre. Om du ska vänta tills de sitter i exakt likvärdigt material kan du få vänta, såvida inte Kimi skriver på för McLaren nästa säsong.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Idag visar ju Montya sitt gamla vanliga jag. Synd bara att Rosberg blev hans offer. Nico var ju med så bra.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Vad håller Montoya på med? Nu vill nog snart inte ens Ganassi ha honom.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Kimi har sin sedvanliga "tur"! När motorn äntligen inte lägger av, vingar sitter kvar, farten finns mm, ja då tar de ordinarie mekanikerna semester och han möts i depå av ett dussin klantskallar. :D

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mekanikern var förmodligen en utklädd Montoya.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Snabb kille den där Kimi??? :D :D :D
Lite halt i hårnålen? Inget han visste han hade ju bara passerat där 70 ggr idag!! :D

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

En klantig miss av Räikkönen. Det var uppenbarligen inte McLarens dag idag heller.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Förra året satt Kimi i den bättre bilen, i år sitter han i en sämre. Om du ska vänta tills de sitter i exakt likvärdigt material kan du få vänta, såvida inte Kimi skriver på för McLaren nästa säsong.

Tärnström
Som sagt, du skall nog hålla dig till foppoll. McLaren vann mig veterligen inte konstruktörsmästerskapet i fjol och en bil som inte håller kan aldrig vara bäst. Snabbast så länge den går, möjligen, men det är ganska vid skillnad på de två.
Jag tycker inte Kimi skall skriva på för klåparna några fler år.
Jag tror också att han själv är mer sugen på vinster och det går inte om stallet skall sumpa hans chanser varje gång.

Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Snabb kille den där Kimi??? :D :D :D
Lite halt i hårnålen? Inget han visste han hade ju bara passerat där 70 ggr idag!! :D
Ralf kanske borde ringt och varnat honom för varje varv som gick och det blev halare och halare...
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Vilken otur Kimi hade igen denna gången var det på det sista varven när ska killen ha lite tur....??
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev: Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Och så länge han har den inställningen blir han aldrig världsmästare. Det finns tillfällen då 2 p kan vara den enda skillnaden.

Men kärringstopp?!?! Hallå!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?

Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Crazy F1 skrev:Jag satt och funderade på en sak till...Är Ferrari dumma eller?
Deras dåliga kval och start förklarades rätt snabbt med att de var blytunga och då funderar jag på varför SCHUMI INTE körde på ett stopp? Han var trots allt ute till 33 varvet och det hade bara behövts tre varv till för att ha kört halva distansen. På slutet visade ju även schumi att det fanns fart i bilen när han klämde i med en 1.15 runda. Med andra ord så var både han och DÄCKEN i mycket bra kondition.
Frågan är ju hur det hade sett ut om inte MS harvat bakom trulli så länge... men det hade väl bara blivit en andraplats för det. Alonso/Renault/Michelin-kombon är för stark just nu. Men jag kan inte låta bli att undra huruvida Alonso inte ångrar sig inför nästa år.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev: Visst, han tappade fästet i hårnålen på det näst sista varvet men segern var redan borta för honom och en andra eller tredjeplats har liten betydelse för honom...
Och så länge han har den inställningen blir han aldrig världsmästare. Det finns tillfällen då 2 p kan vara den enda skillnaden.

Kärringstopp?
Han hade ingen koppling, den brann redan första gången han var i depå.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?

Då hade de fått soppatorsk!
Hur räknar du egentligen?
Kimi såg ut att vara den enda som kunde hota Alonso, men depåpersonalen gör vad de kan för att slippa bära hem de tyngsta bucklorna.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:

Kärringstopp?
Han hade ingen koppling, den brann redan första gången han var i depå.
Ja det är den officiella versionen ja... :D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
Crazy F1 skrev:Intressant utvecling på loppet, jag tycker dock det är skumnt att så många inklusive Eje och Janne anser att det är Kimi som är den ända som kan utmana Alonso med tanke på att han är 55 ! poäng efter i mästerskapet och schumi är 25...Schumis placeringar i år är även de bättre än Kimi, men ändå är Kimi den ända som kan utmana, hur går detta ihop?

Då hade de fått soppatorsk!
Hur räknar du egentligen?
Kimi såg ut att vara den enda som kunde hota Alonso, men depåpersonalen gör vad de kan för att slippa bära hem de tyngsta bucklorna.
Och Kimi bidrar med sitt för att slippa kånka på andrapriset... bronset är väl lättare... :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Silver eller brons?
Skitsamma så länge man inte vinner.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Silver eller brons?
Ja framförallt vinner man inga mästerskap med den inställningen...

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men Enzo, Kimi har väl aldrig sagt att han är intresserad av att vinna mästerskapet, han vill väl bara vinna något lopp varje år så är han nöjd :D

Vadå soppatorsk Jari...han hade väl kunnat tanka lite mera :roll:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:Men Enzo, Kimi har väl aldrig sagt att han är intresserad av att vinna mästerskapet, han vill väl bara vinna något lopp varje år så är han nöjd :D

Vadå soppatorsk Jari...han hade väl kunnat tanka lite mera :roll:
Nej, man tankar fullt och kör så länge det räcker. Sen måste man tanka igen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Silver eller brons?
Ja framförallt vinner man inga mästerskap med den inställningen...
Menar du inställningen på kopplingen eller den uppgivna däcksskillens inställning?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Fem raka? Alonso har väl vunnit fyra lopp i rad.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Alldeles riktigt. Det framgår i texten också. Han har fem segrar i år, det var det som jag hade i bakhuvudet när jag skrev rubriken.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu är jag riktigt snurrig. Men så blir det när man kollar Champ Car och skriver samtidigt. Sex segrar! Inget annat.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher gjorde fem misstag idag.

Kimi gjorde tre.

Alltså var Kimi bättre :D