LuckyStrike1 skrev:Lite mer seriöst: det finns inget bra sportsligt poängsystem som kan hindra en överlägsen bil/förarkombination att dominera mästerskapet.
Tack och lov för det! En överlägsen bil/förarkombination ska väl ändå dominera!
Ja, det tycker jag med och därför ser jag inte problemet med dagens poängsystem alls.
Med det tidigare poängssystemet hade Alonsos ledning varit ännu större. Idag hade han utökat försprånget med dubbelt så många poäng.
En dominerande förar/bil-kombination ska inte hindras på konstgjord väg.
Vill man ha jämna mästerskap till sista loppet finns det oerhört enkla knep att ta till - se på WTCC. Där jagar förarna inte segrar utan pallplatser istället.
Dagens poängsystem är bra - Alonso är bara helt enkelt bättre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan skrev:Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
Men var verkligen tanken att F1 skulle bli mer spännande? Jag tror att det var en säkerhetsfråga. Förarna skulle inte behöva ta risker, i form av omkörningar, för att plocka extra poäng. I stället kan de nu avvakta och ändå inte tappa särskilt mycket till framförvarande.
LuckyStrike1 skrev:Med det tidigare poängsystemet hade Alonsos ledning i VM vid det här laget varit ännu större än vad det är nu, om jag räknat rätt.
Å andra sidan hade förstrånget kunnat ätas upp snabbare om någon annan blir en vinnare. Man kan vända hur mycket som helst på det där.
Jag tycker hur som helst att det ska vara en större poängskillnad mellan första och andra plats än mellan andra plats och tredje. Segern är något alldeles speciellt... guld, prestige, bäst. Det ska markeras i varje vettigt poängsystem. Om man inte vill ha mer än tio poäng till segraren av historiska skäl och ändå ha åtta poängplockare kan man ju sätta 10-7-6-5-4-3-2-1. Annars föreslog någon i en annan tråd 12-8-6-5-4-3-2-1.
Ankan skrev:Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
Men var verkligen tanken att F1 skulle bli mer spännande? Jag tror att det var en säkerhetsfråga. Förarna skulle inte behöva ta risker, i form av omkörningar, för att plocka extra poäng. I stället kan de nu avvakta och ändå inte tappa särskilt mycket till framförvarande.
Nej - skälen var två:
Man ville ge poäng till fler bilar - med två-tre dominerande stall var det bara deras bilar som tog poäng och inga andra och det ville man ändra på.
Man ville se till att mästerskapet inte kunde avgöras så tidigt efter att Schumacher avgjort tidigt både 2001 och 2002. Man ville hålla mästerskapet levande längre. Det skulle bli svårare att skaffa sig stora ledningar tidigt och avgöra VM tidigt.
Det var de två skälen till att man ändrade poängsystemet.
Hur som helst tror jag det har liten skillnad. Jag tycker i alla fall att det är bättre när 8 förare får poäng istället för sex förare. Det gör fler strider på banan intressanta då det är mer poängplatser att slåss om.
Samtidigt tror jag inte värdet av en vinst för förarna har minskat det allra minsta när skillnaden mellan första och andra plats är två poäng. En seger är en seger helt enkelt. Vad gäller mästerskapet har det oavsett poängssytem alltid körts på placeringar för att vinna mästerskap genom historien. Det kommer aldrig att ändras.
Och om en förare på åtta lopp tar 5 segrar och 3 andraplatser så finns det nog inga vettiga poängsystem som kan stoppa honom från att ta en överlägsen ledning i VM. Inte heller borde det finnas några - äras den som äras bör.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish