Poängsystemet :)
-
Poängsystemet :)
Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
Den som får en ledning i VM kan ju i principen köra safe o plocka pallplatser o klara VM på det.
Vad tycker ni andra gamla gäddor då?
Den som får en ledning i VM kan ju i principen köra safe o plocka pallplatser o klara VM på det.
-
Re: Poängsystemet :)
Visst, fast det finns inte poäng system i världen som kan göra att Fonzo inte tar titel i år, om det nu är det anledningen till topicen?Ankan skrev:Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
-
- Moderator
Jag föreslår följande poängsystem från seger ned till sjundeplatsen:
4, 6, 8, 5, 3, 2, 1
Utöver detta får man 10 poäng för brutet lopp.
Med detta system skulle Räikkönen fortfarande vara med i matchen.
Dessutom bör motorreglerna ändras så att två motorer måste användas vid ett och samma tillfälle.
Tärnström
4, 6, 8, 5, 3, 2, 1
Utöver detta får man 10 poäng för brutet lopp.
Med detta system skulle Räikkönen fortfarande vara med i matchen.
Dessutom bör motorreglerna ändras så att två motorer måste användas vid ett och samma tillfälle.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Bra förslag.
Jag föreslår ju annars att segraren ska få 1 poäng och alla andra 0 poäng. Och sen 100 gånger så mycket poäng i säsongens sista lopp.
Jag föreslår ju annars att segraren ska få 1 poäng och alla andra 0 poäng. Och sen 100 gånger så mycket poäng i säsongens sista lopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
- Moderator
Nisse, det där tycker jag låter som ett jävligt osportsligt förslag
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Men det skulle bli spännande i mästerskapet och det är ju viktigt ...
Lite mer seriöst: det finns inget bra sportsligt poängsystem som kan hindra en överlägsen bil/förarkombination att dominera mästerskapet.
Det finns däremot en massa dåliga osportsliga poängsystem som kan hålla liv i vilket mästerskap som helst fram till sista omgången.
Med det tidigare poängsystemet hade Alonsos ledning i VM vid det här laget varit ännu större än vad det är nu, om jag räknat rätt.
Lite mer seriöst: det finns inget bra sportsligt poängsystem som kan hindra en överlägsen bil/förarkombination att dominera mästerskapet.
Det finns däremot en massa dåliga osportsliga poängsystem som kan hålla liv i vilket mästerskap som helst fram till sista omgången.
Med det tidigare poängsystemet hade Alonsos ledning i VM vid det här laget varit ännu större än vad det är nu, om jag räknat rätt.
-
-
Ja, det tycker jag med och därför ser jag inte problemet med dagens poängsystem alls.
Med det tidigare poängssystemet hade Alonsos ledning varit ännu större. Idag hade han utökat försprånget med dubbelt så många poäng.
En dominerande förar/bil-kombination ska inte hindras på konstgjord väg.
Vill man ha jämna mästerskap till sista loppet finns det oerhört enkla knep att ta till - se på WTCC. Där jagar förarna inte segrar utan pallplatser istället.
Dagens poängsystem är bra - Alonso är bara helt enkelt bättre.
Med det tidigare poängssystemet hade Alonsos ledning varit ännu större. Idag hade han utökat försprånget med dubbelt så många poäng.
En dominerande förar/bil-kombination ska inte hindras på konstgjord väg.
Vill man ha jämna mästerskap till sista loppet finns det oerhört enkla knep att ta till - se på WTCC. Där jagar förarna inte segrar utan pallplatser istället.
Dagens poängsystem är bra - Alonso är bara helt enkelt bättre.
-
Men var verkligen tanken att F1 skulle bli mer spännande? Jag tror att det var en säkerhetsfråga. Förarna skulle inte behöva ta risker, i form av omkörningar, för att plocka extra poäng. I stället kan de nu avvakta och ändå inte tappa särskilt mycket till framförvarande.Ankan skrev:Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
-
Å andra sidan hade förstrånget kunnat ätas upp snabbare om någon annan blir en vinnare. Man kan vända hur mycket som helst på det där.LuckyStrike1 skrev:Med det tidigare poängsystemet hade Alonsos ledning i VM vid det här laget varit ännu större än vad det är nu, om jag räknat rätt.
Jag tycker hur som helst att det ska vara en större poängskillnad mellan första och andra plats än mellan andra plats och tredje. Segern är något alldeles speciellt... guld, prestige, bäst. Det ska markeras i varje vettigt poängsystem. Om man inte vill ha mer än tio poäng till segraren av historiska skäl och ändå ha åtta poängplockare kan man ju sätta 10-7-6-5-4-3-2-1. Annars föreslog någon i en annan tråd 12-8-6-5-4-3-2-1.
-
Nej - skälen var två:Cuscino skrev:Men var verkligen tanken att F1 skulle bli mer spännande? Jag tror att det var en säkerhetsfråga. Förarna skulle inte behöva ta risker, i form av omkörningar, för att plocka extra poäng. I stället kan de nu avvakta och ändå inte tappa särskilt mycket till framförvarande.Ankan skrev:Ja, jag tycker att sedan vi bytte poäng system så har F1 knappast blivit med spännande iaf som väl tanken var?
Man ville ge poäng till fler bilar - med två-tre dominerande stall var det bara deras bilar som tog poäng och inga andra och det ville man ändra på.
Man ville se till att mästerskapet inte kunde avgöras så tidigt efter att Schumacher avgjort tidigt både 2001 och 2002. Man ville hålla mästerskapet levande längre. Det skulle bli svårare att skaffa sig stora ledningar tidigt och avgöra VM tidigt.
Det var de två skälen till att man ändrade poängsystemet.
Hur som helst tror jag det har liten skillnad. Jag tycker i alla fall att det är bättre när 8 förare får poäng istället för sex förare. Det gör fler strider på banan intressanta då det är mer poängplatser att slåss om.
Samtidigt tror jag inte värdet av en vinst för förarna har minskat det allra minsta när skillnaden mellan första och andra plats är två poäng. En seger är en seger helt enkelt. Vad gäller mästerskapet har det oavsett poängssytem alltid körts på placeringar för att vinna mästerskap genom historien. Det kommer aldrig att ändras.
Och om en förare på åtta lopp tar 5 segrar och 3 andraplatser så finns det nog inga vettiga poängsystem som kan stoppa honom från att ta en överlägsen ledning i VM. Inte heller borde det finnas några - äras den som äras bör.