Lite om GPL
-
-
-
Vore kul om vi kunde dra igång Forza-GPL-cup 2002 till hösten.
Om ni är nya så ska ni besöka den här sidan.
http://hotgrids.racesimcentral.com/
Och naturligvis extrabanor...
http://magnust.d2g.com/
Det finns nämligen hur mycket uppdateringar som helst och jag får nog säga att om man har alla så är GPL fortfarande snyggas.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-05-20 14:38 ]</font>
Om ni är nya så ska ni besöka den här sidan.
http://hotgrids.racesimcentral.com/
Och naturligvis extrabanor...
http://magnust.d2g.com/
Det finns nämligen hur mycket uppdateringar som helst och jag får nog säga att om man har alla så är GPL fortfarande snyggas.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-05-20 14:38 ]</font>
-
-
Nu har jag spelat lite mer GPL och kommit fram till ett par trista saker som irriterar mig mycket.
Ljudet knastrar hela tiden, det ligger på något konstigt brus.
Bilden hackar till lite då och då, fps ligger runt 36 någonting men likväl så hackar det till då och då.
Sånt här händer aldrig på mitt psx..
/ Tommi
Bilden hackar till lite då och då, fps ligger runt 36 någonting men likväl så hackar det till då och då.
/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
-
-
GPL är det spel jag aldrig har lyckats klara av ... GP3, GP3 2000, EA Sports F1 spel .. inga större problem men GPL - där kör jag av eller kan inte få stopp på bilen i varje kurva .... förstår inte hur ni bär er åt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Tommi, kör du Windows 2000 eller XP?On 2002-05-21 08:11, Tommi wrote:
Nu har jag spelat lite mer GPL och kommit fram till ett par trista saker som irriterar mig mycket.
/ Tommi
(Med ett Soundblaster kort?)
-
-
Kaha: japp japp, wxp och någonform av soundblaster PCI kort, minns inte vilken modell det var jag stoppade i burken där hemma.
Mad Mako: det hackar till på andra ställen än depån oxo, det kan hacka till mitt i en kurva så man tappar bilen som en annan Sato.
Hur får man bromsarna att ta ordentligt när man kör med en gamepad? dvs. jag styr analog men gasar och bromsar digitalt.
Måste jag köpa ratt och pedaler? Vill kunna tvärnita.
/ Tommi
Mad Mako: det hackar till på andra ställen än depån oxo, det kan hacka till mitt i en kurva så man tappar bilen som en annan Sato.
Hur får man bromsarna att ta ordentligt när man kör med en gamepad? dvs. jag styr analog men gasar och bromsar digitalt.
Måste jag köpa ratt och pedaler? Vill kunna tvärnita.
/ Tommi
-
Vi kan väl börja med ratt. Ja, det måste du förmodligen ha.
Ljudet är ett problem om du kör Win XP, men laddar du hem de senaste drivrutinerna från soundblaster så ska det funka. Ljudproblemet är det som får ditt spel att hacka till så där.
Det viktigaste är att du uppdaterar till 1.2 och laddar hem Direct3D-patchen. Även CPU-fix är bra, du slipper i alla fall att sätta i CD när du ska spela. Allt detta finns på: http://www.papy.com/gpl/download.html
Vad gäller det överiga så får du ta så mycket datorn orkar och du har lust med. JF-carset är snyggt och trevligt.
Ljudet är ett problem om du kör Win XP, men laddar du hem de senaste drivrutinerna från soundblaster så ska det funka. Ljudproblemet är det som får ditt spel att hacka till så där.
Det viktigaste är att du uppdaterar till 1.2 och laddar hem Direct3D-patchen. Även CPU-fix är bra, du slipper i alla fall att sätta i CD när du ska spela. Allt detta finns på: http://www.papy.com/gpl/download.html
Vad gäller det överiga så får du ta så mycket datorn orkar och du har lust med. JF-carset är snyggt och trevligt.
-
Är det bara jag som har detta problem?
Har inte spelat GPL så mycket eftersom gamla burken (PII) bara orkade med en ruggigt dålig framerate. Tänkte jag skulle ge spelet ett nytt försök på nya datorn med hyggliga prestanda (P4, 2GHz, GeForce3, 512MRAM) men... det ser ut som man kommit åt hyperspace-knappen! Bilen går lite VÄL fort och klockan håller samma tempo den. Funkar inte GPL med vassare datorer eller vad kan vara fel?
Har inte spelat GPL så mycket eftersom gamla burken (PII) bara orkade med en ruggigt dålig framerate. Tänkte jag skulle ge spelet ett nytt försök på nya datorn med hyggliga prestanda (P4, 2GHz, GeForce3, 512MRAM) men... det ser ut som man kommit åt hyperspace-knappen! Bilen går lite VÄL fort och klockan håller samma tempo den. Funkar inte GPL med vassare datorer eller vad kan vara fel?
-
De flesta vet antagligen om det här redan, men det finns väl alltid någon som missat det.
Nåt cp-strul i WinXP och Win2000 gör att man bara kan ha 60Hz i uppdateringsfrekvens när man lirar spel. Att utsätta sina ögon för det är ren och skär tortyr.
Det finns refreshrate-fix-program att tanka hem. Tyvärr vet jag ingen länk till något för Nvidiakort(GF-serien). Men det är bara att söka efter på tex. Google.
Nåt cp-strul i WinXP och Win2000 gör att man bara kan ha 60Hz i uppdateringsfrekvens när man lirar spel. Att utsätta sina ögon för det är ren och skär tortyr.
Det finns refreshrate-fix-program att tanka hem. Tyvärr vet jag ingen länk till något för Nvidiakort(GF-serien). Men det är bara att söka efter på tex. Google.
-
Jo, jag var lite sne på det där ett bra tag, laddade ner den fixen på DirectConnect. För mig strular refresh rate fixen (v2.0) till det med tv-utgången så den slutar funka. Kör nvidias 28.32 drivrutiner med fix. Kollade just på google att fixen(v2.1) inte funkar som den ska med nyare än 27.41. Kan ju vara det som spökar för mig? Hur får man tag i äldre drivrutiner? Nvidia delar väl bara ut de senaste?
-
Problemt med W2K och XP är att ACPIn klumpar ihop en hel massa kort på samma IRQ.On 2002-05-21 15:21, Tommi wrote:
Kaha: japp japp, wxp och någonform av soundblaster PCI kort, minns inte vilken modell det var jag stoppade i burken där hemma.
ACPI stör för Advanced Comand and Power Interface, och den sköter energispar funktionerna i datorn.
När man spelar spel så kommer både grafikkortet och ljukortet att behöva hög bandbredd, och då blir det konflikter.
(Soundblaster verka ha extra mycket problem, troligvis så behöver dom mer bandbredd än andra kort.)
Lösningen kan vara att prova olika versioner av drivrutinerna till grafikkort och ljudkort. Vissa kombinationer verka funka bättre ihop.
För att verkligen lösa problemet kan ta bort ACPIn, detta gör man genom att installera om Windows. När texten "If you want to install third-party RAID-board or SCSI-drive, press F6" kommer uoo så kan man trycka F5, så kommer det upp en meny där man kan välja ACPI variant eller ingen ACPI ("Standard-PC"), intuitivt inte sant (Så funkar det i a f i W2K, jag tror att det är samma i XP)
Själv funderar jag på att installera en W98 för spel. W98 klumpar inte ihop korten på samma IRQ.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kaha den 2002-05-21 18:44 ]</font>
-
-
-
-
VA??
Sa**ns puckon. Ska iofs kanske installera om skiten ifall jag orkar formatera om diskarna till raid 0. Fast då måste jag ju välja F6 och då kanske jag inte kan välja F5 sen...
Om man ska köra flera OS, vilken ordning är bäst att installera i så fall. Bäst att köra in det enklaste först kanske, dvs. 98SE sen XP/2000 och sist Linux.
Sa**ns puckon. Ska iofs kanske installera om skiten ifall jag orkar formatera om diskarna till raid 0. Fast då måste jag ju välja F6 och då kanske jag inte kan välja F5 sen...
Om man ska köra flera OS, vilken ordning är bäst att installera i så fall. Bäst att köra in det enklaste först kanske, dvs. 98SE sen XP/2000 och sist Linux.
-
-
När vi ändå snackar om puckade saker som har med OS att göra...
Jag kör W2k och har ett litet problem som går mig på nerverna, det är nämligen så att jag inte kan starta Adobe Illustrator med min vanliga användarprofil, men det går bra när jag är inloggad som admin.
Något är ju pretty fucked up förstår jag, men jag får inte bukt med det. Jag har gjort all felsökning man kan tänka sig.
Är det någon som känner att den är en fena på logfiler och felmeddelnaden och tror att den skulle kunna hjälpa till?
Jag kör W2k och har ett litet problem som går mig på nerverna, det är nämligen så att jag inte kan starta Adobe Illustrator med min vanliga användarprofil, men det går bra när jag är inloggad som admin.
Något är ju pretty fucked up förstår jag, men jag får inte bukt med det. Jag har gjort all felsökning man kan tänka sig.
Är det någon som känner att den är en fena på logfiler och felmeddelnaden och tror att den skulle kunna hjälpa till?
-
Det är en datorstandard vad jag har förstått, från de enklare mikrdatorerna och uppåt, man har 16 Interruptlevels med 4 grupper i varje. Sen är det ju en annan sak att man inte kan konfigurera de så bra som man borde. Vet inte ens om windows använder undergrupperna? Gör linux det?
Programmerar du ditt eget OS kan du säkert använda alla 64 möjliga interrupter.
Programmerar du ditt eget OS kan du säkert använda alla 64 möjliga interrupter.
-
-
60Hz-buggen berör alla som kör XP eller W2k, oavsett grafikkort. Om man inte märker det på flimret kan man se det på att bilden inte är centrerad på skärmen. Det fenomenet kan iofs. uppstå ändå, men oftast beror det på att uppdateringsfrekvensen ändrats.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2002-05-22 11:01 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2002-05-22 11:01 ]</font>
-
-
Här är ett program som lär ska vara bra för att låsa uppdateringsfrekvensen. Jag har inte provat det själv då jag har ett ATi-kort.
http://www.entechtaiwan.com/ftp/pstrip.exe
Ett annat:
http://www.speedy3d.com/ftp/download.ph ... -setup.exe
Hercules gör fina ljudkort. Själv har jag Game Theater XP
http://europe.hercules.com/products/gt_ ... t_xp61.php
Jag hade tidigare ett vanligt SB 1024 Live! och tyckte att det funkade okej, faktiskt. De flesta brukar få bukt med problemen med sina SB-kort efter lite pulande.
http://www.entechtaiwan.com/ftp/pstrip.exe
Ett annat:
http://www.speedy3d.com/ftp/download.ph ... -setup.exe
Hercules gör fina ljudkort. Själv har jag Game Theater XP
http://europe.hercules.com/products/gt_ ... t_xp61.php
Jag hade tidigare ett vanligt SB 1024 Live! och tyckte att det funkade okej, faktiskt. De flesta brukar få bukt med problemen med sina SB-kort efter lite pulande.
-
-
Jag har haft bekymmer men efter lite trix med drivrutiner så funkar GPL för mig nu. Det som jag tror löste mycket av mina problem var att hitta rätt drivrutiner till mitt grafik-kort, tog det som fanns på tillverkarens sida. (Samma med Soundblaster-live) Ska väl tillägga om det inte framgått att jag är inte speciellt datakunnig.
-
Alltså, några problem i den bemärkelsen att det inte går att spela är det inte.On 2002-05-22 17:02, LuckyStrike1 wrote:
Betyder allt det här alltså att det är problem att köra GPL med Windows XP för alla oss som inte är datahackers???
Det beror på hur kinkig man är med flimriga skärmar.
Problemet med uppdateringsfrekvensen gäller alla spel (som körs i fullskärmsläge) på alla grafikkort tillsammans med XP och W2k.
-
Piss oxo, nu har jag tagit hem den wxp drivis som finns på creative till mitt SB PCI128 och det blev inte någon skillnad alls.
Receptet på min lilla dator är P3 962MHz 512MB ram, GeForce2 Ti 200 64MB, SB PCI128 dom grejerna borde ju GPL funka bra på tycker jag.
Är problemet det att jag kör wxp? måste man göra en w98 partition för att kunna köra gpl ordentligt?
Receptet på min lilla dator är P3 962MHz 512MB ram, GeForce2 Ti 200 64MB, SB PCI128 dom grejerna borde ju GPL funka bra på tycker jag.
Är problemet det att jag kör wxp? måste man göra en w98 partition för att kunna köra gpl ordentligt?
-
-
Ingen skillnad skrev jag. jag hade fel. det är sämre nu och jag lyckas inte gör "rollback" till den gamla drivisen heller.
filen es1370mp.sys är den enda som verkar vara av härkomst creative..
hur i h-e får man tebax orginal drivisen? i w98 var det ju busenkelt.
får väl gå till min lokala pc-nasare och köpa ett nytt ljudkort.
/ Tommi
filen es1370mp.sys är den enda som verkar vara av härkomst creative..
hur i h-e får man tebax orginal drivisen? i w98 var det ju busenkelt.
får väl gå till min lokala pc-nasare och köpa ett nytt ljudkort.
/ Tommi
-
Det kan det finnas något som heter PCI latency i BIOS du ska ställa till noll.
Har du moderkort med VIAchipset? Tanka hem senaste 4in1-drivarna och installera.
http://www.viahardware.com
Annars får du prova följande:
Avinstallera kortet - stäng av datorn - ryck ur kortet - starta om - rensa registret från Creativeprylar - starta om - stäng av - stoppa i kortet - installera om med önskade drivare.
En smidig liten operation(not) men det borde hjälpa.
Har du moderkort med VIAchipset? Tanka hem senaste 4in1-drivarna och installera.
http://www.viahardware.com
Annars får du prova följande:
Avinstallera kortet - stäng av datorn - ryck ur kortet - starta om - rensa registret från Creativeprylar - starta om - stäng av - stoppa i kortet - installera om med önskade drivare.
En smidig liten operation(not) men det borde hjälpa.
-
Funtar på att köpa ett sånt där Fortissimo II kort istället så jag slipper strulet.
Frågan är om det kortet är så mycket bättre än SB:t så jag slipper allt strul?
Testade hit och dit i natt och kom fram till att inget hjälper ordentligt.
Har tillochmed ställt ner antalet ljud i GPL till 3st för att få så lite hack som möjligt men ändå sjunker FPSen till c:a 20 när man växlar eller framkallas däckstjut.
/ Tommi
Frågan är om det kortet är så mycket bättre än SB:t så jag slipper allt strul?
Testade hit och dit i natt och kom fram till att inget hjälper ordentligt.
Har tillochmed ställt ner antalet ljud i GPL till 3st för att få så lite hack som möjligt men ändå sjunker FPSen till c:a 20 när man växlar eller framkallas däckstjut.
/ Tommi
-
-
-
-
-
-
-
-
Yihaa!!
Nu har jag slängt SandBläster kortet och köpt ett kort med det långa krångliga namnet Hercules Gamesurround Fortissimo II och det gjorde susen.
GPL går nu med 36.xx fps i 1600x1200 (tror jag det var, iaf. högsta som gick att välja) utan att hacka det minsta.
Kalas!!
/ Tommi
Nu har jag slängt SandBläster kortet och köpt ett kort med det långa krångliga namnet Hercules Gamesurround Fortissimo II och det gjorde susen.
GPL går nu med 36.xx fps i 1600x1200 (tror jag det var, iaf. högsta som gick att välja) utan att hacka det minsta.
Kalas!!
/ Tommi
-
-