Det blev ett härans liv på förarna i S60 Challenge när Volvo släpte nyheten https://f1.tauzero.se/?url=news&id=1601&dept=OTHER om att man skulle köra utom tävlan med en S60 diesel och nu erbjuder Volvo sig att köpta tillbaka bilarna av de som känner sig lurade på att de skulle tävla i en enhetsklass.
Lite klumpigt skött det här och fortsättning lär följa.
Robert(Daily), har du någon ytterligare info om förarreaktionerna?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-04-26 13:57 ]</font>
S60 Challenge
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
JBS, nedan så ser du ett antal åsikter från mer eller mindre inblandade parter.
-S60-förarna hjälper ju bara Volvo att marknadsföra sin bilmodell och sen får dom dessutom betala en bra slant för "besväret".
-Enhetsklass är enhetsklass.
-Men en bil som har gasdrift, disel eller el hör hem i klasser som tillåter detta i sitt reglemente. Sedam må Volvo gjort hur mycket bra som helst inom motorsport, men dom får aldrig bli så stora att dom står utanför reglementet.
-Det som är det värsta med bilar som "bara är med" är ju att dom orsakar problem för de andra förarna som får ett extra hinder att ta sig förbi, -och en extra risk till incidenter.
-Kastar mig in i Dieseldebatten med lite hstoria från Vauxhall Vectra Challenge.
Där promotade Vauxhall en gasdriven Vectra utan tävlan som vann race men ändå inte samt då och då var inblandad i raceincidents.Det var ett j--la liv på de andra förarna.
Tänk om Volvo.
-Volvo kringgår sina egna regler och sätter in en fabriksförare som ni menar att det inte spelar någon roll om han vinner eller inte. Vad tror ni dom som sliter med att hålla bilen i riktigt skick och efter reglerna tycker om att Jens och diseln vinner och tar första platsen,pokalen och äran av dom, med kanske oxå en snabbare bil.
-S60-förarna hjälper ju bara Volvo att marknadsföra sin bilmodell och sen får dom dessutom betala en bra slant för "besväret".
-Enhetsklass är enhetsklass.
-Men en bil som har gasdrift, disel eller el hör hem i klasser som tillåter detta i sitt reglemente. Sedam må Volvo gjort hur mycket bra som helst inom motorsport, men dom får aldrig bli så stora att dom står utanför reglementet.
-Det som är det värsta med bilar som "bara är med" är ju att dom orsakar problem för de andra förarna som får ett extra hinder att ta sig förbi, -och en extra risk till incidenter.
-Kastar mig in i Dieseldebatten med lite hstoria från Vauxhall Vectra Challenge.
Där promotade Vauxhall en gasdriven Vectra utan tävlan som vann race men ändå inte samt då och då var inblandad i raceincidents.Det var ett j--la liv på de andra förarna.
Tänk om Volvo.
-Volvo kringgår sina egna regler och sätter in en fabriksförare som ni menar att det inte spelar någon roll om han vinner eller inte. Vad tror ni dom som sliter med att hålla bilen i riktigt skick och efter reglerna tycker om att Jens och diseln vinner och tar första platsen,pokalen och äran av dom, med kanske oxå en snabbare bil.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kan väl inte ta förstaplatsen om den är med utom tävlan.
Sen kan den distrahera de andra och vara inblandad i incidenter, de argumenten kan jag väl köpa.
Låt sunkdiseln bara köra kvalet eller nåt då så blir det tyst på gnällpellarna samtidigt som de får visa att sunkdieseln kan plåga sig runt rätt snabbt och den är inte ivägen i loppet.
Med en rutinerad förare som Jens och order att inte påverka utgången av loppet skulle det nog inte vara nåt problem.
Händer väl då och då att bilar/mc kör lopp utom tävlan. japanska superbike senast. BPR på sin tid tror jag hade prototypbilar ibland som var med utom tävlan.
Sen kan den distrahera de andra och vara inblandad i incidenter, de argumenten kan jag väl köpa.
Låt sunkdiseln bara köra kvalet eller nåt då så blir det tyst på gnällpellarna samtidigt som de får visa att sunkdieseln kan plåga sig runt rätt snabbt och den är inte ivägen i loppet.
Med en rutinerad förare som Jens och order att inte påverka utgången av loppet skulle det nog inte vara nåt problem.
Händer väl då och då att bilar/mc kör lopp utom tävlan. japanska superbike senast. BPR på sin tid tror jag hade prototypbilar ibland som var med utom tävlan.