ETCC

All racing med "standardbilar".
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Skönt att se hur Alfa regerade kvalet.
Det rasade tydligen en hel del växellådor i helgen.
De får ju bara använda "vanliga" växellådor. Inga sekvensiella lådor är tillåtna.

Forza Alfa Romeo!
Loppet går vid 15 tiden på Eurosport.
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Hej alla.....

Pratade just F Ekblom som berättade att man inte känner bilen riktigt ännu men att man ändå är skapligt nöjda med vad man presterat. Att vara tredje BMW är inte så mycket att säga om eftersom Schnitzer har haft sina bilar mycket längre en vad Ekbloms Belgiska team har. Schnitzer delar ju inte heller med sej av den information dom har om sina bilar.
Ekblom och Co hittade några tiondelar till under Warmupen och nu är det bara att hålla tummarna.....

JanneB/Canaldigital
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Vad kör Gabrielle Tarquini för något i år? Såg inte hans namn bland dem som kvalat.

Ska bli kul och se vad S60 kan gör i loppet också.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Alfa är för starka, BMW och Volvo hade inget att sätta mot. Men andra loppet var rätt trevligt att titta på med ren racing, vilket förvånade Tony Ring och Leif Lindström.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad är det för motorreglemente i ETCC? Alforna ser ut att ha bra många fler hästar under huven, som de drog ifrån på rakorna.

Kul med två svenskar på topp-6 i båda racen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Även kul att det sänds i SVT Extra och i SVT:s Pole position. :up:
Det är alltid skönt att slippa reklamen. :smile:

Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Kul också att se att Rickard Rydell inte har tappat stinget!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Svårt att hitta svar på hur mycket effekt de har i ETCC

This year, the FIA European Touring Car Championship will feature two 50-kilometre races, run back to back, with a 30-minute period separating them. The grid for the first race will be established on the Saturday afternoon, during a 30-minute qualifying session. The grid for the second race will depend on the result of the first race, with the top six cars being placed in reverse order on the grid.

Another change for 2002 will see a traditional FIA 10-6-4-3-2-1 points scale being used for the FIA European Touring Car Championship, counting towards two titles, the FIA European Touring Car Drivers Champion, and the FIA European Touring Car Manufacturers Champion.

The Super 2000 cars are defined as those homologated by the FIA in Group N, produced in quantities of at least 2500 identical units and modified by a kit homologated in Super 2000. The cars, with revs limited to 8500 rpm, have wheels of a maximum size of 9" by 17". Neither four-wheel drive nor sequential gearboxes are allowed. The cars will be more powerful and faster than the Super Production cars, which can be brought up to Super 2000 standards with a kit, but are significantly cheaper than the cars of the Super Touring era. A new aerodynamics kit, along with larger fenders and bigger wheels give the cars a distinctive look.

Engines must be derived from homologated model.
Maximum capacity 2000 cc, normally aspirated
Maximum no. of cylinders 6
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

hehe det blev lite flummigt.
Engines 2 litre engines with rev limiter device set at 8500 rpm
Maximum output ± 330 bhp
Gearboxes Mechanical, 6 speed,
sequential shifting allowed
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-04-21 18:14, AndersF1 wrote:
Vad är det för motorreglemente i ETCC? Alforna ser ut att ha bra många fler hästar under huven, som de drog ifrån på rakorna.
Grundläggande regler för ETCC är.
Begränsad trimmning av motorn (för att ge mellan 250 - 260 bhp vid 8500 varv/min). Motorn är inte utrustad med turbo och begränsad till 2.0 liters slagvolym.

Fullt reglementsenlig störtbur måste finnas monterad i bilen.

Basic dimensioner på bil får inte ändras.

Bilen måste ha orginalbilens hjulupphängning monterad förutom dämpare och stötdämpare.

Standard chassikomponenter som sidokjolar bakspoiler måste användas. Fram få annan frontspoiler monteras.

Växellådans ytterhölje måste användas. Innehållet får modifieras, dock måste standard H mönster för växelförare användas.

Säkerhets utrustning som måste finnas i bilen. Komplett race tank anpassad för användning av specialbränsle, inbyggt sprinklersystem för släckning av bränder inuti coupen på sedanen, säkerhetsfilm måste finnas på framrutan för att förhindra splitter/glasskärvor vid kollisioner, godkända racing stolar med 6-punkts racing säkerhetsbälten.

Fälgarnas storlek får inte överstiga 9" x 17" samt får ej heller vara lättare än 9 kg/fälg.

Michelin däck måste användas (specifierat i reglementet).

Minst 80 millimeter markfri gång.

Bakre vinge måste vara monterad på koffertlucka (storleken begränsas i relementet).

Frontspoiler får användas i viss utsträckning för att förbättra de aerodynamiska egenskaperna.

Startklar bil måste väga in med en vikt av minst 1140 kg.

Avslutar med en gammal länk om reglementet. https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1108
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.

Tärnström
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Om någon undrar hur det gick så titta in på https://f1.tauzero.se/?url=news&id=1588&dept=OTHER

PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

On 2002-04-21 21:58, JTarnstrom wrote:
Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.

Tärnström
Fast det blir kul när ETCC kommer till Anderstorp i sommar! F-n vad häftigt det skall bli att se Larini och Giovanardi bränna runt i karusellkurvan i sina röda 156 GTA Alfor! :smile: :smile: :smile:
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Jarama ingår i ETCC-kalendern, som även bjuder på intressanta banor som Brno, Pergusa och Donington. :smile:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Brno borde få F1. En av de vackrare banorna i europa. Donington är OK.

Tärnström
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Hitta en liten bild på Brno Bild
Alfisti
Inlägg: 166
Blev medlem: lör feb 02, 2002 01:00
Ort: Karlstad

Inlägg av Alfisti »

Hehe..Total Alfadominans...Kul värre att titta på för en 156ägare! Får nog börja spara till en GTA, eller köpa ett lustgaskit:bang:
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

On 2002-04-21 21:58, JTarnstrom wrote:
Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.

Tärnström
Ja, eller på Brands Hatch (Indy Circuit)
Det var helt klart favoritbanan på TOCA
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lite kul är ju att de ska köra på Anderstorp i år. Till skillnad mot vad jag har hört från många andra så gillar jag den banan (även om depåbyggnader och allt annat runt omkring är under all kritik och pinsamt eftersatt)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish