ETCC
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Hej alla.....
Pratade just F Ekblom som berättade att man inte känner bilen riktigt ännu men att man ändå är skapligt nöjda med vad man presterat. Att vara tredje BMW är inte så mycket att säga om eftersom Schnitzer har haft sina bilar mycket längre en vad Ekbloms Belgiska team har. Schnitzer delar ju inte heller med sej av den information dom har om sina bilar.
Ekblom och Co hittade några tiondelar till under Warmupen och nu är det bara att hålla tummarna.....
JanneB/Canaldigital
Pratade just F Ekblom som berättade att man inte känner bilen riktigt ännu men att man ändå är skapligt nöjda med vad man presterat. Att vara tredje BMW är inte så mycket att säga om eftersom Schnitzer har haft sina bilar mycket längre en vad Ekbloms Belgiska team har. Schnitzer delar ju inte heller med sej av den information dom har om sina bilar.
Ekblom och Co hittade några tiondelar till under Warmupen och nu är det bara att hålla tummarna.....
JanneB/Canaldigital
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Svårt att hitta svar på hur mycket effekt de har i ETCC
This year, the FIA European Touring Car Championship will feature two 50-kilometre races, run back to back, with a 30-minute period separating them. The grid for the first race will be established on the Saturday afternoon, during a 30-minute qualifying session. The grid for the second race will depend on the result of the first race, with the top six cars being placed in reverse order on the grid.
Another change for 2002 will see a traditional FIA 10-6-4-3-2-1 points scale being used for the FIA European Touring Car Championship, counting towards two titles, the FIA European Touring Car Drivers Champion, and the FIA European Touring Car Manufacturers Champion.
The Super 2000 cars are defined as those homologated by the FIA in Group N, produced in quantities of at least 2500 identical units and modified by a kit homologated in Super 2000. The cars, with revs limited to 8500 rpm, have wheels of a maximum size of 9" by 17". Neither four-wheel drive nor sequential gearboxes are allowed. The cars will be more powerful and faster than the Super Production cars, which can be brought up to Super 2000 standards with a kit, but are significantly cheaper than the cars of the Super Touring era. A new aerodynamics kit, along with larger fenders and bigger wheels give the cars a distinctive look.
Engines must be derived from homologated model.
Maximum capacity 2000 cc, normally aspirated
Maximum no. of cylinders 6
This year, the FIA European Touring Car Championship will feature two 50-kilometre races, run back to back, with a 30-minute period separating them. The grid for the first race will be established on the Saturday afternoon, during a 30-minute qualifying session. The grid for the second race will depend on the result of the first race, with the top six cars being placed in reverse order on the grid.
Another change for 2002 will see a traditional FIA 10-6-4-3-2-1 points scale being used for the FIA European Touring Car Championship, counting towards two titles, the FIA European Touring Car Drivers Champion, and the FIA European Touring Car Manufacturers Champion.
The Super 2000 cars are defined as those homologated by the FIA in Group N, produced in quantities of at least 2500 identical units and modified by a kit homologated in Super 2000. The cars, with revs limited to 8500 rpm, have wheels of a maximum size of 9" by 17". Neither four-wheel drive nor sequential gearboxes are allowed. The cars will be more powerful and faster than the Super Production cars, which can be brought up to Super 2000 standards with a kit, but are significantly cheaper than the cars of the Super Touring era. A new aerodynamics kit, along with larger fenders and bigger wheels give the cars a distinctive look.
Engines must be derived from homologated model.
Maximum capacity 2000 cc, normally aspirated
Maximum no. of cylinders 6
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Grundläggande regler för ETCC är.On 2002-04-21 18:14, AndersF1 wrote:
Vad är det för motorreglemente i ETCC? Alforna ser ut att ha bra många fler hästar under huven, som de drog ifrån på rakorna.
Begränsad trimmning av motorn (för att ge mellan 250 - 260 bhp vid 8500 varv/min). Motorn är inte utrustad med turbo och begränsad till 2.0 liters slagvolym.
Fullt reglementsenlig störtbur måste finnas monterad i bilen.
Basic dimensioner på bil får inte ändras.
Bilen måste ha orginalbilens hjulupphängning monterad förutom dämpare och stötdämpare.
Standard chassikomponenter som sidokjolar bakspoiler måste användas. Fram få annan frontspoiler monteras.
Växellådans ytterhölje måste användas. Innehållet får modifieras, dock måste standard H mönster för växelförare användas.
Säkerhets utrustning som måste finnas i bilen. Komplett race tank anpassad för användning av specialbränsle, inbyggt sprinklersystem för släckning av bränder inuti coupen på sedanen, säkerhetsfilm måste finnas på framrutan för att förhindra splitter/glasskärvor vid kollisioner, godkända racing stolar med 6-punkts racing säkerhetsbälten.
Fälgarnas storlek får inte överstiga 9" x 17" samt får ej heller vara lättare än 9 kg/fälg.
Michelin däck måste användas (specifierat i reglementet).
Minst 80 millimeter markfri gång.
Bakre vinge måste vara monterad på koffertlucka (storleken begränsas i relementet).
Frontspoiler får användas i viss utsträckning för att förbättra de aerodynamiska egenskaperna.
Startklar bil måste väga in med en vikt av minst 1140 kg.
Avslutar med en gammal länk om reglementet. https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1108
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Fast det blir kul när ETCC kommer till Anderstorp i sommar! F-n vad häftigt det skall bli att se Larini och Giovanardi bränna runt i karusellkurvan i sina röda 156 GTA Alfor!On 2002-04-21 21:58, JTarnstrom wrote:
Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.
Tärnström
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: lör feb 02, 2002 01:00
- Ort: Karlstad
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Ja, eller på Brands Hatch (Indy Circuit)On 2002-04-21 21:58, JTarnstrom wrote:
Det trista med ETCC är att de kör på så tråkiga banor. Standardvagnsracing ska köras på mindre banor enligt mitt förmenande. F1-banorna är överdimensionerade för standardvagnar. Av europeiska banor skulle jag föredra Zolder, möjligen Jarama, Oulton Park eller varför inte Mantorp eller Karlskoga? Fartkänslan blir för dålig (ur åskådarperspektiv)med banor som Magny-Cours.
Tärnström
Det var helt klart favoritbanan på TOCA
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite kul är ju att de ska köra på Anderstorp i år. Till skillnad mot vad jag har hört från många andra så gillar jag den banan (även om depåbyggnader och allt annat runt omkring är under all kritik och pinsamt eftersatt)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish