Ny bil
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
På Fredag åker jag till Tyskland (Berlin) och hämtar en ny (eller snarare lätt begagnad) E430 Kombi!
Köpte för ett par veckor sedan en E320 kombi, men lämnade tillbaka den eftersom det visade sig vara krockskadad (eller i alla fall omlackad). Den här bilen köper jag av en MB handlare, som skriftligen garanterar mätarställning och olycksfalls-frihet samt ger ett års full garanti. Borde vara säkert...
Lite dyrare än 320:n, samt även lite mer pengar än vad jag först tänkt spendera på en bil blev det, men två extra burkar pluss en massa mer utrusting skadar ju aldrig! Efter att ha dragit av Tyska momsen på 16%, och tullat in bilen i Schweiz (där jag bor) med 11,6% så blir slutpriset exakt halva svenska listpriset för en ny svensksåld bil med samma utrusting! Kanske inte så troligt att någon skulle betala list-pris för en utgående modell (nya E-klassen är ju på intågande, även om den inte finns som kombi ännu), men jag tycker ändå att det är rätt fanktastiskt med tanke på att det är en två år gammal bil med bara 3100 mil på mätaren.
Hoppas det inte är alltför mycket trafik på Fredag, sa att man får en chans att se vad den går för på autobahn. Är speciellt nyfiken på fjädringskomforten. 320:n hade sport-paket med lägre fjädring vilket är standard i "Avant-Grade" utförande. Gillade inte alls hur stötigt bilen gick, inte alls värdigt en Mercedes. 430:n är en "Elegance". Visserligen 17" fälgar, men utan sport-paket, så den borde vara bekvämare! Den andra anmärkningen jag hade på 320 var styrningen vilken inte kändes helt bra i motorvägs-fart. 430:n har "parameter-lenkung" vilket jag antar är fartberoende servo. Hoppas att det hjälper!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-08 21:57 ]</font>
Köpte för ett par veckor sedan en E320 kombi, men lämnade tillbaka den eftersom det visade sig vara krockskadad (eller i alla fall omlackad). Den här bilen köper jag av en MB handlare, som skriftligen garanterar mätarställning och olycksfalls-frihet samt ger ett års full garanti. Borde vara säkert...
Lite dyrare än 320:n, samt även lite mer pengar än vad jag först tänkt spendera på en bil blev det, men två extra burkar pluss en massa mer utrusting skadar ju aldrig! Efter att ha dragit av Tyska momsen på 16%, och tullat in bilen i Schweiz (där jag bor) med 11,6% så blir slutpriset exakt halva svenska listpriset för en ny svensksåld bil med samma utrusting! Kanske inte så troligt att någon skulle betala list-pris för en utgående modell (nya E-klassen är ju på intågande, även om den inte finns som kombi ännu), men jag tycker ändå att det är rätt fanktastiskt med tanke på att det är en två år gammal bil med bara 3100 mil på mätaren.
Hoppas det inte är alltför mycket trafik på Fredag, sa att man får en chans att se vad den går för på autobahn. Är speciellt nyfiken på fjädringskomforten. 320:n hade sport-paket med lägre fjädring vilket är standard i "Avant-Grade" utförande. Gillade inte alls hur stötigt bilen gick, inte alls värdigt en Mercedes. 430:n är en "Elegance". Visserligen 17" fälgar, men utan sport-paket, så den borde vara bekvämare! Den andra anmärkningen jag hade på 320 var styrningen vilken inte kändes helt bra i motorvägs-fart. 430:n har "parameter-lenkung" vilket jag antar är fartberoende servo. Hoppas att det hjälper!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-08 21:57 ]</font>
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 713
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vågar du köra snabbare än 110 km/h? Gamla E-Klass tycker jag är Mercedes näst fulaste sedan förra S-Klass (Ej W125).Hoppas det inte är alltför mycket trafik på Fredag, sa att man får en chans att se vad den går för på autobahn. Är speciellt nyfiken på fjädringskomforten. 320:n hade sport-paket med lägre fjädring vilket är standard i "Avant-Grade" utförande. Gillade inte alls hur stötigt bilen gick, inte alls värdigt en Mercedes. 430:n är en "Elegance". Visserligen 17" fälgar, men utan sport-paket, så den borde vara bekvämare! Den andra anmärkningen jag hade på 320 var styrningen vilken inte kändes helt bra i motorvägs-fart. 430:n har "parameter-lenkung" vilket jag antar är fartberoende servo. Hoppas att det hjälper!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-08 21:57 ]</font>
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
On 2002-04-11 09:24, Helgonet wrote:Jag toppade bilen (drygt 250 på mätaren) några gånger när jag åkte hem från Tyskland. Roligast var en gång när jag låg i ca 180 med en BMW 5-serie bakom som hel-ljusblinkade för omkörning trots att jag hade trafik framför mig och inte kunde köra fortare. När det blev fritt drog jag upp bilen i 250 och BMWn försvann snabbt i backspegeln!Vågar du köra snabbare än 110 km/h?
Jag tycker dock att det känns obehagligt att köra över 200 km/t så länge det finns bilar i mitten-filen. Troligen en vane-sak att våga lita på att ingen plötsligt går ut i vänster-filen.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Att nämna Mercedes-design i mitt sälskap och be mig hålla tyst är som att be en hund att sluta vifta på sin svans... Här är lite synpunkter och betyg på några (dock inte alla!) MB modeller:On 2002-04-11 09:24, Helgonet wrote:
Gamla E-Klass tycker jag är Mercedes näst fulaste sedan förra S-Klass (Ej W125).
W100 (1963 –1981 600) *****
Otroligt maffig bil! Snyggast i ”kort” utförande (allting är ju relativt!)
W113 ”Pagoda” (1963 – 1970 230 SL - 280SL) ****
”Hel-rätt” design som finns i många fina färg-kombinationer, tex silver- eller ljusblål metalick eller vit med röd skinn-inredning. Snyggast är senare årsmodellerna med nackstöd och div detaljförändringar i inredningen.
W111 Coupe/cabriolet ”falch-kuhler” (1967 – 1971 280 SEC 3,5) *****
Efter facliften (1967?) med den lägre kylaren blev fen-coupen Mercedes kanske genom tiderna vackraste modell. Allra läckrast är cabben, men även coupen (som går att köpa för rimliga pengar) får enkelt fem stjärnor!
W108 (1967 –1972 250S – 280SEL 3.5) *****
De lyxigare modellern (mer krom) är hur vackra som hellst. Ett snyggt diskret avsteg från original-looken är (vilket är ganska populärt) att montera 14” lättmetall-fälgarna som kom i mitten av 70-talet. Gärna tillsammans med däck med smal vit rand.
W107 Roadster (1971 – 1989 SL) ****
Klassiskt vacker Mercedes-design. Rätt tråkig bil att köra faktiskt (Frugan kör en 1989 300SL, möjligen mår modellen bättre av en V8:a). Gör sig bäst i 14” original Lm-fälgar. Inredningen absolut snyggast efter face-liften 1985 då bilen samtidigt fick modernare 15” hjul. Tyvärr kan man inte montera 14” på dessa bilar (bromsarna får inte plats).
W107 Coupe (1972 – 1980 280SL – 450 SLC) *
Med det längre axelavståndet blir de klassiska SL-proportionerna genast hel-fel!
W116 (1973 –1980 280S – 450SEL) *****
Underbar glidar-bil. Inredningsdesign samt komfort som håller än idag. Ägde själv en 1973 280SE. Gör sig extra bra i L-version, samt (naturligtvis) original lm-fälgar samt avsaknad av alla ”turk-atribut”.
W123 Sedan (1977 – 1985 200 – 280E) **
En klassisk kvalitets-Mercedes. Inget fel på designen, men den är lite tråkig. En vävårdad 280E med metalick-lack, lättmetall-fälgar och skinn kan dock se en smula elegant ut.
W123 Coupe (1979 - 1985 230CE – 1985 280CE): ***
En lyckad coupe-förvandling! Gör sig som de flesta Mercedes bäst i original-skick, utan kromlister runt skärmarna och (gud bevare) stor stjärna i grillen!
W126 Sedan (1980 – 1990 280SE – 1990 560SEL) *****
Kanske min absoluta favorit bland S-klassarna. Stilig, med klassiskt snygga linjer. Körde tills aldeles nyligen en 1986 300SE. Passar som de flesta Mercedes bäst i metalick-lack. Allra snyggast efter face-liften 1986. 14” original passar bra till de äldre årsmodellerna. 15” tummarna (f.o.m. 1986) är också OK, men lite tråkiga. Lågprofilsdäck på BBS-fälgar eller liknande kan förstöra hela utseendet, dock med ett undantag; Lorinsers 16” fälgar (liknar original 15” fast djupare) vilka är ur-läckra. Även vita blinkers (bak och fram) förhöjer faktiskt utseendet!
W 126 Coupe (1982 – 1990 380SEC - 560SEC) ****
Gillar faktiskt 4d Sedan bättre, men visst är coupen också fin-fin. Rullar, liksom sedanen, med fördel på original lättmetall-fälgar, alternativt Lorinser 16”.
W201 (1984 – 1993 190 – 190E 2,6) **
Mini-W126 som dock saknar S-klassens elegans
W124 Sedan(1986 – 1995 200E – E500) ***
Lite tråkig design men ser ändå rätt så bra ut efter face-liften 1993 (?)
W124 Coupe (1987 - 1996 220CE - E320C) ***
Ingen coupe så vacker att man blir tår-ögd av att titta på den, men ändå helt OK.
W129 (1990 – 2001 280SL – 600SL) **
Tvärt emot många andra MB entusiaster så finner jag W129 designen tämligen tråkig och intet-sägande.
W140 Sedan (1991 - 1998 300SE – S 600L) -
Det bästa man kan säga om designen är att bilen ser dyr och vräkig ut. Själv hittar ja inte en enda ren snygg linje på karossen. Lite synd på vad som annars med sin otroligt solida kvalitetskänsla skulle kunna varit den sista klassiska Mercedesen med de gamla kvalitets-värderingarna.
W140 Coupe (1993 - 1998 420SEC – 600SEC) *
Inte särskillt mycket bättre än limousinen.
W202 (1994 – 1999 C180 – C280) **
Korrekt men tråkig design.
W208 (1998 – 2002 CLK200 – CLK430) ****
Lyckad coupe-design, betydligt snyggare än W202 C-klass som den baseras på. Kräver, liksom W210, snygga fälgar, samt lackerade ”sparklådor”.
W163 (1997 – nu ML230 – ML500) **
Det skär i hjärtat att behöva säga det men BMW X5 är tuffare! Om det inte vore för den billiga ”Opel-inredningen” så skulle jag ändå kunna tänka mig att äga en ML400 CDI.
W210 Sedan (1996 - 2001 E200 – E430) ****
Liksom många andra Mercedes-modeller så kan W210 totalt olika intryck beroende på utförande. En Classic med 15” navkapslar ger knappast något lycko-rus, medan en metalick-färgad Avant Garde med original 5-ekrade fälgar (allra helst 17”), diskret tonade rutor samt lackade trösklar gör designen en helt annan rättvisa. AMG-bilarna har enligt mig lite för mycket ”Biltema-look” över sig. Min egen nyinköpta E430 kombi Elegance (silver med 17” 11-ekrade fälgar) ser (vilket namnet antyder) rätt så elegant och seriös ut, men jag köpte knappast bilen pga utseendet.
W170 (1997 – nu SLK200 – SLK 320) ****
Helt igenom lyckat försök att skapa en ungdomlig ”budget SL”. Gör sig bäst med lackerade dörr-trösklar samt fälgar minimum 17”.
W220 Sedan (1999 - nu S320 – S600L) ***
Ser ut som om man försökt få bilen att se mindre ut än vad den egentligen är (vilket troligen också är sanningen efter kritiken från ”dinosaurien” W140 ). Saknar tidigare S-klassernas pondus. Fronten är inte särkillt rolig. Hela bilen får dock godkännt.
W215 (2000 - nu CL500 – CL600) ****
Fin-fin bil med vacker design. Av någon anledning så infinner sig ändå inte det där riktiga ha-begäret.
W203 (2000 - nu C200 – C320) ***
Helt OK exteriört (inredningen luktar dock Opel). Samma grund-design som W220 S-klasse och jag tycker faktiskt den gör sig bättre i det mindre formatet! AMG-kittet ser (till skillnad från E-klassen) helt OK ut.
W??? (2002 SL500): ****
Läcker bil, men jag avvaktar med den 5:e stjärnan till jag hunnit smälta designen lite...
W??? (senast E-klassen): **
En besvikelse i verkligheten, reklambilderna såg bättre ut!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-15 23:05 ]</font>
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Det är ganska enkelt den gamla SL:en hette R129 och den nya R230 och samma gäller med W210 den nya heter W211.On 2002-04-15 22:29, Joakim Quensel wrote:
W??? (2002 SL500): ****
Läcker bil, men jag avvaktar med den 5:e stjärnan till jag hunnit smälta designen lite...
W??? (senast E-klassen): **
En besvikelse i verkligheten, reklambilderna såg bättre ut!
Men vad har du emot 211:an? Den är ju betydligt snyggare än den lite ålderstigna 210:an och att du inte gillar nya SL är för mig en gåta den är ju bara så urläcker, den ända som kan slå den är kommande SLR.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vafan Engis, skulle inte du köpa en Audi eller nått liknandeOn 2002-04-19 19:35, Engis wrote:
Idag var jag och köpte en "ny" bil, en Ford Fiesta -87 för 5000:-. Jag testade att dra på att vad bilen gav med vid 100 trodde jag inte att bilen skulle hålla sig på vägen längre.
Kanske inte riktig samma klass som JQ´s mem vafan en bil är en bil
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag har absolut inget emot nya SL! SL för en miljon måste bedömmas med höga krav och jag är lite osäker på om jag kan ge den högsta betyg för design. Jag provsatte SL 55 AMG hos Mercedes i Berling, och jag tycker att inredningen känns en smula enkel för en såpass dyr bil.On 2002-04-20 09:30, Salo wrote:
Men vad har du emot 211:an? Den är ju betydligt snyggare än den lite ålderstigna 210:an och att du inte gillar nya SL är för mig en gåta den är ju bara så urläcker, den ända som kan slå den är kommande SLR.
Vad gäller nya E-klass så gillar jag gammla fronten bättre. Desigersarna verkar inte ha kunan bestämma sig om strålkastarna skulle vara runda eller elipsoida. Själva karossen är knappast särkillt nydanande i designen jämfört med ammla E-klassen. Som om man skulle tagit W210 och pumpaat upp den lite grann så att linjerna inte blev så distinkta.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-21 21:22 ]</font>
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Kan ju inte direkt påstå att jag håller med dig du får nog titta en gång tillOn 2002-04-21 20:59, Joakim Quensel wrote:
Själva karossen är knappast särkillt nydanande i designen jämfört med gammla E-klassen. Som om man skulle tagit W210 och pumpaat upp den lite grann så att linjerna inte blev så distinkta.
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, Vi tjackade en Audi A4 Avant -00 i höstas men vi behövde en extrabil för att frakta mej till och från Seglingen, jag har tröttnat på att åka T-bana.On 2002-04-20 14:59, Lemon wrote:Vafan Engis, skulle inte du köpa en Audi eller nått liknandeOn 2002-04-19 19:35, Engis wrote:
Idag var jag och köpte en "ny" bil, en Ford Fiesta -87 för 5000:-. Jag testade att dra på att vad bilen gav med vid 100 trodde jag inte att bilen skulle hålla sig på vägen längre.
Kanske inte riktig samma klass som JQ´s mem vafan en bil är en bil
Effie, som bilen heter (efter Effie i serien Ernie) är riktig pigg när men hittar rätt varvtal och vevar duktigt med spaken, växel lådan kanske inte är den mest distinkta man kan hitta men det duger.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Engis den 2002-04-22 08:31 ]</font>
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nu har jag tittat en gång till, och jag tycker att nya E-klassen liknar lite för mycket de uppblåsta barbapappa-bilarna från CitroenOn 2002-04-21 22:11, Salo wrote:
Kan ju inte direkt påstå att jag håller med dig du får nog titta en gång till
Föresten Salo, vilken modell håller du själv som din favorit-merca?
Du verkar ju också kunna det mesta vad gäller MB (är du MB-mek?), vet du om MB Audio 30 har lågnivå för subwoofer? Om inte, kan man omvandla högtalar-signal till lågnivå, och i så fall, hur bra låter det?
Finns det någon bra plats att placera en diskret sub (med kommande bebis och barnvagn skippar jag nog 2 x 12" lådan som jag hade i gammla bilen)? Kanske kan man köpa något som passar i reservhjulsbaljan, själv har jag i alla fall aldrig fått puntkering. I högra "reservhjulbaljan" sitter CD-växlaren, så den platsen är ju tyvärr upptagen.
En sista fråga, passar vinterhjulen (original 15" LM) från W126?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-04-22 22:18 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker nya E-klassen är helt okay. Mercedes börjar nu få lite ordning nu på de nya modellerna med C och E-klassen.
Själv ska jag beställa en S60 T5 imorgon men .... helt plötsligt är jag inte ett dugg förtjust i bakpartiet på den bilen som jag nu tycker ser väldigt märkligt ut ... får väl ta och vänja mig antar jag.
Själv ska jag beställa en S60 T5 imorgon men .... helt plötsligt är jag inte ett dugg förtjust i bakpartiet på den bilen som jag nu tycker ser väldigt märkligt ut ... får väl ta och vänja mig antar jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vet inte om du köper bilen privat, eller om du är begränsad till en ny firmabil. Om inte så rekomenderar jag starkt att du kollar lite på "gebrauchtwage" i tyskland, tex www.mobile.de eller www.autoscout24.de.On 2002-04-22 22:11, LuckyStrike1 wrote:
Själv ska jag beställa en S60 T5 imorgon men ....
Inget större fil på en S60 T5, men för dryga 300,000 (vilket jag antar att en T5 med lite utrustning kostar) så finns det många två år begagnade MB och BMW. Min kollega köpte tex en fullutrustad (jag menar absolut full-utrustad, TV, navi, special-lack, parkering, största stereon + hela övriga utrustingslistan, nypris långt över SEK 500,000) BMW 330 Ci. Han fick betala EUR 32,000 = ca SEK 300,000 och bilen hade bara1000 mil på nätaren (auktoriserad BMW handlare).
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är begränsad till firmabil så det är därför ... hade det varit privat hade det blivit något annat. Som t.ex den där BMW:n ... det är ju ett kanonpris för en sån bil, trots direktimport
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hade jag varit du skulle jag ta en S60 AWD istället... skiljer inte så mycket i rena prestanda men du får en trevligare bil...On 2002-04-22 22:30, LuckyStrike1 wrote:
Är begränsad till firmabil så det är därför ... hade det varit privat hade det blivit något annat. Som t.ex den där BMW:n ... det är ju ett kanonpris för en sån bil, trots direktimport
Ung samma pengar också...
/E
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
En kompis till mig köpte en gubbkörd Amazon -65 en gång i mitten på nittiotalet.
En vecka före påsk så kom vi på att vi inte hade något ståndsmässigt att åka till Elmia med, vad göra?
Jo, fram med vinkelslipen och sänka taket
Tyvärr fanns ingen tid att bygga en showvinnare, så det fick bli hardtop med bakre sidorutor i plexi.
Bilen Mercurifierades med ett par Saab V4 framskärmar över bakhjulen, kofångarna svetsades fast i nederkant på karossen och ett par bakljus från en Anglia fick bilda fenor.
Som kronan på verket så värmdes fjädrarna ner tills bilen låg på genomslagsgummina (vilket var ett misstag, för vi fick byta stödlagergummin varannan vecka).
Det gjordes även en massa andra bonn-customgrejer åxå, men det kan jag berätta om en annan gång.
När långfredagen kom så var det ju ingen som hade haft körkort ett tag som hade nån lust att köra denna olagliga pjäs.
Så vi fick tag i en körkåt, nybliven körkortsinnehavare, sen bar det iväg.
Direkt utanför Tanumshede så har E6:an en rejäl raksträcka, så ordern var given: testa toppfarten!!
När fjunisen hade pressat den gamla bjärtonen ett par kilometer så hördes det som om den skulle explodera (jag drog fötterna åt mig, där jag satt iframsätet), och vi hade kommit upp i den svindlande farten av 107km/t!!!
Eftersom alla (utom fjunisen) hade druckit öl så kom vi överrens om att gasen skulle hållas i botten hela vägen - inga ursäkter!
När vi kom hem på kvällen - vilket var ett under eftersom piketen stoppade oss i Jönköping och undrade vad fan det var vi åkte i? Som tur var så var de grabbarna inte så tekniska och med hjälp av ett två veckor gammalt besiktningspapper på bilen (jodå), så lyckades vi övertala dem att, visst de nya ombyggnadsreglerna är jättesnälla!!
Hur som helst, när vi kom hem efter en hel dags fullgasande så gjorde vår customracer 165Km/t!
Det visade sig senare att den verkliga farten var ännu högre, vilket vi testade när vi körde flygande kilometern mot en Buick LImited 58!
Vi hade en 740 turbo som referrens, och han hade stora problem att hänga med (Buicken vann)
En vecka före påsk så kom vi på att vi inte hade något ståndsmässigt att åka till Elmia med, vad göra?
Jo, fram med vinkelslipen och sänka taket
Tyvärr fanns ingen tid att bygga en showvinnare, så det fick bli hardtop med bakre sidorutor i plexi.
Bilen Mercurifierades med ett par Saab V4 framskärmar över bakhjulen, kofångarna svetsades fast i nederkant på karossen och ett par bakljus från en Anglia fick bilda fenor.
Som kronan på verket så värmdes fjädrarna ner tills bilen låg på genomslagsgummina (vilket var ett misstag, för vi fick byta stödlagergummin varannan vecka).
Det gjordes även en massa andra bonn-customgrejer åxå, men det kan jag berätta om en annan gång.
När långfredagen kom så var det ju ingen som hade haft körkort ett tag som hade nån lust att köra denna olagliga pjäs.
Så vi fick tag i en körkåt, nybliven körkortsinnehavare, sen bar det iväg.
Direkt utanför Tanumshede så har E6:an en rejäl raksträcka, så ordern var given: testa toppfarten!!
När fjunisen hade pressat den gamla bjärtonen ett par kilometer så hördes det som om den skulle explodera (jag drog fötterna åt mig, där jag satt iframsätet), och vi hade kommit upp i den svindlande farten av 107km/t!!!
Eftersom alla (utom fjunisen) hade druckit öl så kom vi överrens om att gasen skulle hållas i botten hela vägen - inga ursäkter!
När vi kom hem på kvällen - vilket var ett under eftersom piketen stoppade oss i Jönköping och undrade vad fan det var vi åkte i? Som tur var så var de grabbarna inte så tekniska och med hjälp av ett två veckor gammalt besiktningspapper på bilen (jodå), så lyckades vi övertala dem att, visst de nya ombyggnadsreglerna är jättesnälla!!
Hur som helst, när vi kom hem efter en hel dags fullgasande så gjorde vår customracer 165Km/t!
Det visade sig senare att den verkliga farten var ännu högre, vilket vi testade när vi körde flygande kilometern mot en Buick LImited 58!
Vi hade en 740 turbo som referrens, och han hade stora problem att hänga med (Buicken vann)
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
On 2002-04-22 23:42, EnzoF1 wrote:
Hade jag varit du skulle jag ta en S60 AWD istället... skiljer inte så mycket i rena prestanda men du får en trevligare bil...
Ung samma pengar också...
/E
AWD'n har ju mindre motor och högre förmånsvärde och längre leveranstid ... vet inte riktigt om jag vill det. Är inte så där jättetänd på fyrhjulsdrift - inte om jag ska försaka motoreffekt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Apropå ny bil då, eller?On 2002-04-23 00:02, G-town wrote:
En kompis till mig köpte en gubbkörd Amazon -65 en gång i mitten på nittiotalet.
Några gamla kompisar fick en blöt lördag kväll för sig att det skulle vara mer raggarmässigt att åka cab, så iväg till garaget och kapade taket av den Taanus de för tillfället åkte i. Tyvärr blev bilen lite okörbar utan tak, så de fick vända hem igen och svetsa igen dörrarna för att få lite stabilitet i bilen. Men efter det gick det hyfsat och med lite filtar på strategiska ställen såg det ut som den var en proffsigt omgjord tygcab. Han som ägde bilen tyckte dock inte riktigt att det var en lika strålande ide dan efter, eftersom det var hans enda bil, som han bl.a. var tvungen att åka till jobbet med... Efter några veckor tyckte inte heller polisen att det var en så strålande ide, så det blev skroten med körförbud. Konstigt hur goda ideer ofta förstörs dagen efter...
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Nu gick du för långt, man svär inte i kyrkanOn 2002-04-22 21:49, Joakim Quensel wrote:
Nu har jag tittat en gång till, och jag tycker att nya E-klassen liknar lite för mycket de uppblåsta barbapappa-bilarna från Citroen
Lite svårt att välja men CL (C215) får nog stå som favorit otroligt stor bil men ändå smidig i formerna, sen är det lite av framtidens bil med hybridkaross som innebär att man använder olika material i karossen, stål, aluminium, magnesium, samt plast jo detta blir min favoritFöresten Salo, vilken modell håller du själv som din favorit-merca?
Men själv får jag hålla tillgodo med en S203 och den är inte helt fel tycker jag, men om inredning liknar Opel eller ej kan jag inte uttala mig om då jag saknar Opel referens.
Nej det finns ingen lågnivåutgång på Audio 30, original BOSE system kopplas in på högtalarutgången och i samma system så sitter subwoofer vid höger hjulhus precis bakom baksätet.vet du om MB Audio 30 har lågnivå för subwoofer? Om inte, kan man omvandla högtalar-signal till lågnivå, och i så fall, hur bra låter det? Finns det någon bra plats att placera en diskret sub?
Nej, bultcirkeln är den samma men inpressningshjupet skiljer och eftersom det är 15” så tror jag inte ens du får på dem för bromsarna.En sista fråga, passar vinterhjulen (original 15" LM) från W126?
JQ,kolla även privat meddelande.