ABU DHABI GP 2012 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 18 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
ABU DHABI GP 2012 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 18 av 20
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX
Banbeskrivning: Yas Marina Circuit
Banlängd: 5.554 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.115 km, distans: 305.355 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-11-02, CET
Träning 1 10:00-11:30 (J.Button - McLaren 1:40.263)
Träning 2 14:00-15:30 (L.Hamilton - McLaren 1:39.586)
Lördag 2012-11-03, CET
Träning 3 11:00-12:00 (L.Hamilton - McLaren 1:38.976)
Kvalificering 14:00-15:00 (S.Vettel - Red Bull 1:38.481)
Söndag 2012-11-04, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla tre segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Lewis Hamilton - McLaren # 1:37:11,886
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:39:36,837
2009: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:34:03,414
Alla tre kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:38,481
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:39,394
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:40,948
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Varnad
-
Varför bryr du dig om värmen Jari, Ska du dit eller?
Det blir ett toppen lopp, Button tar det med Alonso i hasarna.
Det blir ett toppen lopp, Button tar det med Alonso i hasarna.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
-
- Varnad
-
Jag antar att du menar gå fint i koppel, då det verkar vara det som de gjort bäst de senaste loppen.PerP skrev:Hoppas kan man ju alltid. Men de jäklans läskeblasken blir svåra att tas med. Hoppas Grosjean och Maldonado kan göra vad de är bäst på i närheten av Vettel.
Det jag finner roligt är att Alonso hävdar att Ferrarin aldrig varit snabbaste bilen i år men ändå lyckats vinna flera race samt ha 2 pole, när Red Bull kommit ikapp nu på slutet så är det bara bilen och Adrian som gjort det möjligt.
Hur kan ferrarin vara så dålig i Alonsos ögon trots 2 pole och 3 vinster?
Tycker det är lite löjligt att "alla" stämmer in i kören att Ferrarin varit underlägsen i år, tex i Tyskland så va Alonso 0.405 sekunder före 2an Vettel i kvalet. Kolla bara vad samma "alla" säger när Vettel tar pole med 0.405 sekunder?
Personligen tycker jag Ferrarin va lite långsammare de första 5 loppen, trots att Alo lyckades vinna ett av dem, men efter 5e loppet kan man inte säga att de varit särskilt underlägsna.
Red Bull va bra i början av säsongen, fick lite problem att hänga med i mitten då de inte kom med så mycket uppdateringar utan försökte justera bilen och förstå däcken bättre samt nu på slutet lyckats hitta uppdateringar som gör nytta.
Klart jag förstår att Alonso försöker psyka Vettel genom att hävda att Alonso gör Ferrarin snabb medan Newey gör Vettel snabb.
Nåväl, slutet av säsongen kommer nog bli en nagelbitare.
Första fria startar inom kort.
/Fredrik
-
Härligt att McLaren leverar, ökar definitivt möjlighteterna för Alonso.
Får inte Vettel Pole, så innebär det att Alonso har mycket goda möjlighter att slå Vettel i racet sedan, för Ferraris race-pace har varit bra på slutet.
@Fredrik
Ferrari har aldrig varit snabbast (förutom möjligen Tyskland), men de har varit med i toppen sedan cirkusen kom till Europa. De senaste loppen så tycker jag dock bilen gått fram lika mycket som RedBull, men problemet är att RedBull är ostoppbara när de står längst fram.
Får inte Vettel Pole, så innebär det att Alonso har mycket goda möjlighter att slå Vettel i racet sedan, för Ferraris race-pace har varit bra på slutet.
@Fredrik
Ferrari har aldrig varit snabbast (förutom möjligen Tyskland), men de har varit med i toppen sedan cirkusen kom till Europa. De senaste loppen så tycker jag dock bilen gått fram lika mycket som RedBull, men problemet är att RedBull är ostoppbara när de står längst fram.
-
Håller med här. Det har varit samma visa i flera år nu. När Alonso vinner race så är han minsann fantastisk, men när Vettel vinner så är det alltid bilens förtjänst. Börjar bli lite tröttsamt. Men om nu Vettel lyckas ta sin tredje titel på raken och bli legendarisk vid 25 års ålder så hoppas jag att fler kan medge vilken fantastisk förare han är.FredrikE skrev:
Tycker det är lite löjligt att "alla" stämmer in i kören att Ferrarin varit underlägsen i år, tex i Tyskland så va Alonso 0.405 sekunder före 2an Vettel i kvalet. Kolla bara vad samma "alla" säger när Vettel tar pole med 0.405 sekunder?
/Fredrik
Ferrarin har varit riktigt bra i år, med undantag för de första tävlingarna. Kvalfarten har kanske inte varit den bästa, men i racen har de i regel varit riktigt snabba.
-
-
Man kan spekkulera hur man vill, men jag tror att om Massa och Vettel bytt plats så hade Massa ledit VM och Vettel legat 9:a
Jag tycker inte Schumacher var en fantastisk förare trots sina 7 titlar. Det har han visat nu. När han var som bäst var han som Button ungefär.
Bra men ingen Kimi eller Alonso, eller Hamilton när han är på det humöret.
Jag tycker inte Schumacher var en fantastisk förare trots sina 7 titlar. Det har han visat nu. När han var som bäst var han som Button ungefär.
-
Det är du nog rätt ensam om att tro.PerP skrev:Man kan spekkulera hur man vill, men jag tror att om Massa och Vettel bytt plats så hade Massa ledit VM och Vettel legat 9:a
Men visst, sådana här bedömningar är ju nästan alltid subjektiva då vi alla har våra favoriter. Det är egentligen omöjligt att göra någon tillförlitlig rankning av förarna så länge alla inte kör likadana bilar.
-
Jag brukar inte försvara Schumi, men.PerP skrev:Man kan spekkulera hur man vill, men jag tror att om Massa och Vettel bytt plats så hade Massa ledit VM och Vettel legat 9:a
Jag håller med angående hur han var/är som förare men jag tror att hans största fördelar var andra talanger, som att dra ihop bra medarbetare. Det är väl bara Adrian Newey av toppnamnen som inte jobbade i Ferrari under tiden som Schumi tog sina 5 sista titlar. Större delen av Benneton-stallet sipprade väl över till Ferrari under tiden -96 till -99
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Mycket sant! Även om de hade kört likadana bilar så räcker inte det. En specifik bil passar olika bra till olika förare. Det är omöjligt att mäta vem som är bäst!Zwonk skrev:Men visst, sådana här bedömningar är ju nästan alltid subjektiva då vi alla har våra favoriter. Det är egentligen omöjligt att göra någon tillförlitlig rankning av förarna så länge alla inte kör likadana bilar.
Jag vet vad jag tycker! Det räcker för mig!
Jörgen
-
Jag vet ju också vad jag tycker och ingen förare vinner 7 gånger i två olika team om han inte är något alldeles extra och jag tror inte att en medelmåtta slår killar som Senna i fyra lopp i rad, eller en kille som Mika Häkkinen eller Montoya eller Kimi också för den delen. . .detta är väl enda året som Kimi kommit före MS om jag inte minns fel? Men detta är ju min åsikt
Men betänk, om MS bara var en medelmåtta när han var som bäst och ändå slog stora förare samt vann lopp fast bilen inte var den bästa på gridden så måste de andra sk "stora förarna" också vara medelmåttor eller? Schumi i spanien 96....ojojoj vilket lopp säger jag.
Idag så får jag nog säga att MS inte är någon stor förare men han är inte ett dugg sämre än resten av fältet om man räknar bort Alonso, Kimi och Hamilton och även i viss mån Vettel.
Sen så kan man ju vända mer på det....Vettel vann inte så mycket i början av året då bilen var sämre, skulle han varit en sämre förare då än vad han är nu eller skulle rosberg vara sämre idag än i det race han vann och när många höjde honom mycket? Tveksamt, det är klart att materialet spelar roll men sen ska någon köra det också.
Men betänk, om MS bara var en medelmåtta när han var som bäst och ändå slog stora förare samt vann lopp fast bilen inte var den bästa på gridden så måste de andra sk "stora förarna" också vara medelmåttor eller? Schumi i spanien 96....ojojoj vilket lopp säger jag.
Idag så får jag nog säga att MS inte är någon stor förare men han är inte ett dugg sämre än resten av fältet om man räknar bort Alonso, Kimi och Hamilton och även i viss mån Vettel.
Sen så kan man ju vända mer på det....Vettel vann inte så mycket i början av året då bilen var sämre, skulle han varit en sämre förare då än vad han är nu eller skulle rosberg vara sämre idag än i det race han vann och när många höjde honom mycket? Tveksamt, det är klart att materialet spelar roll men sen ska någon köra det också.
-
-
Kan bara hålla med dig fram tills dess kan vi ju bara spekulera i vem som är bäst även om det är intressanta spekulationer T. ex så skulle ju en kille som Alonso( som alla höjer till skyarna) inte(om man jämför teamkamrater) vara bättre än Hamilton med tanke på att de satt i samma material ett år och Hamilton slutade före i vmtabellen det året. I den jämförelsen skulle ju Hamilton vara lite snabbare tom och i så fall skulle han kanske lett VM enligt vissa men jag tror inte att alla tycker att det är en korrekt jämförelse så även jämförelser mellan kompisar är svårt ibland. Alla är väl överens om att Alonso är bra som sjutton men man kan vända på det och säga att det kanske är massa som är dålig och att Alonso framstår som bra i den bilen....Ja det finns hur många senarier som helst känns det som.
-
Enligt min mening har inte Schumi vunnit VM utan att ha en överlägsen bil. Men en del av hans storhet har varit att skaffa sig förutsättningar för att ha en bättre bil än de andra. Det är också en del av förarens talanger.Crazy F1 skrev:Men betänk, om MS bara var en medelmåtta när han var som bäst och ändå slog stora förare samt vann lopp fast bilen inte var den bästa på gridden så måste de andra sk "stora förarna" också vara medelmåttor eller? Schumi i spanien 96....ojojoj vilket lopp säger jag.
Jörgen
-
Jag undrar, är det någon förare som inte vunnit vm i en bra bil sen kan man diskutera vad överlägsen är. Men vem har vunnit vm i en dålig bil?
Jag håller med dig om att han hade en överlägsen bil 01-02 och större delen av 04 fast även om han vannn 13/14 första racen så var hans teamkompis lååååångt efter då och när bilen är rikigt bra så är teamkompisen oftast 2a eller trea typ som 02, då var ju Ferrari 1-2 i större delen av racen.
00 var väl inte bilen överlägsen utan det var ju otroligt jämnt mellan MS och Mikka, Barrichello var ju ljusår efter i större delen av racen och RB var ju ca 4 tiondelar efter i många kval och ibland lika mycket i racen. Coulthard var inte lika mycket efter Mikka men han var en bra bit efter ändå i större delen av racen. Titta på ett lopp som japan 00, vilka förare som gjorde upp om det där, MS vs Mikka, grymt! Och det kvalet de två hade, 64 tusendelar tog ms det med tillslut, men de bytta tider med varandra flera gånger!
Håller absolut med om att i F1 är en viktig del(kanske den viktigaste) att se till att man har ett team som jobbar för en och ser till att man har en bra bil! Alonso vann ju inte i en Minardi heller....Alla förare behöver bra material helt enkelt och sen kan vissa plocka ut någon tiondel extra och det är därför dessa blivit världsmästare. Schumi har enligt mig inte den förmågan längre men jag tvivlar starkt på att han skulle kunna slåss om titeln i det material han sitter i ändå. Merceders säger ju nu att man är glada om man kan ta poäng, det är ju helt värdelöst!
Jag håller med dig om att han hade en överlägsen bil 01-02 och större delen av 04 fast även om han vannn 13/14 första racen så var hans teamkompis lååååångt efter då och när bilen är rikigt bra så är teamkompisen oftast 2a eller trea typ som 02, då var ju Ferrari 1-2 i större delen av racen.
00 var väl inte bilen överlägsen utan det var ju otroligt jämnt mellan MS och Mikka, Barrichello var ju ljusår efter i större delen av racen och RB var ju ca 4 tiondelar efter i många kval och ibland lika mycket i racen. Coulthard var inte lika mycket efter Mikka men han var en bra bit efter ändå i större delen av racen. Titta på ett lopp som japan 00, vilka förare som gjorde upp om det där, MS vs Mikka, grymt! Och det kvalet de två hade, 64 tusendelar tog ms det med tillslut, men de bytta tider med varandra flera gånger!
Håller absolut med om att i F1 är en viktig del(kanske den viktigaste) att se till att man har ett team som jobbar för en och ser till att man har en bra bil! Alonso vann ju inte i en Minardi heller....Alla förare behöver bra material helt enkelt och sen kan vissa plocka ut någon tiondel extra och det är därför dessa blivit världsmästare. Schumi har enligt mig inte den förmågan längre men jag tvivlar starkt på att han skulle kunna slåss om titeln i det material han sitter i ändå. Merceders säger ju nu att man är glada om man kan ta poäng, det är ju helt värdelöst!
-
-
-
Tydligen inget straff för Gnällis.Krassegrand skrev:3!Cheever skrev:Nå vilken startruta blir det för Vettel imorgon nudå?
Om han inte får en bestraffning för att ha stannat ute på banan. Eller det gäller kanske bara om man gör det på grund av bränslebrist?
Jörgen
I was misled and that is the way it went
-
Om Vettel och Massa bytt plats så hade Webber utan tvekan varit första förare i Red Bull och Webber hade precis som Vettel fått alla fördelar.PerP skrev:Man kan spekkulera hur man vill, men jag tror att om Massa och Vettel bytt plats så hade Massa ledit VM och Vettel legat 9:a
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
-
Och ledsen att behöva säga det, förmodligen inga dubbla VM till RB, möjligen ett.Depeche skrev:Om Vettel och Massa bytt plats så hade Webber utan tvekan varit första förare i Red Bull och Webber hade precis som Vettel fått alla fördelar.PerP skrev:Man kan spekkulera hur man vill, men jag tror att om Massa och Vettel bytt plats så hade Massa ledit VM och Vettel legat 9:a
I was misled and that is the way it went
-
-
-
-
Red Bull redovisade ett tekniskt problem med bilen som gjorde att FIA godkände detta. Men senare fick FIA bara ut 850 ml soppa från bilen och det krävs 1000 ml, eller 1 l, för godkänt bränsleprov och då ändrade de beslutet och Vettel diskvalificerades från kvalet.Wolfwhistle skrev:Någon som vet hur det gick med Vettel... var det soppatorsk eller vad??
Enligt Red Bull och Renault fanns det gott om bränsle i bilen och de undersäker nu bränsletanken för att förstå varför det bara gick att få ut 850 ml bensin.
Vettel startar från depån imorgon.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Christian Horner sa i BBC att det skulle krävas "something extra ordinary" för att ta pole denna gång.
De kanske chansade och det gick fel?
Fast jag gillar Vettel så tycker jag att detta är kul. Det bäddar för ett ännu intressantare lopp imorgon.
Nu får vi se om Sebastian kan köra om.
Jörgen
Fast jag gillar Vettel så tycker jag att detta är kul. Det bäddar för ett ännu intressantare lopp imorgon.
Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den sön nov 04, 2012 05:34, redigerad totalt 1 gång.
-
-
,,Å, fy fan vad jag avskyr detta..
http://en.espnf1.com/abudhabi/motorspor ... 93922.html
Ni som säger er gilla detta,, ställ er frågan, är det verkligen racing jag vill se,,??? ,,vill ni se de bästa göra upp om det,,,?
Osportsligt, osmakligt och sabbar hela grejen med ett VM för världens främsta racerförare,,
,,detta borde bara drabba teamet..
Lika avskyvärt som att ställa Lewis allra sist efter att han tagit pole med bred marginal i Spanien, för att man stannat honom på invarvet med 1,3 liter bensin kvar,,
,,Nu fick man bara 0,85 liter ur Vettels bil, men konsekvensen är ändå orimlig för föraren som är mitt uppi en VM-fight,, att bli diskvalificerad från hela kvalet är ju helt idiotiskt, diskvalifiserad för Q3 kunde ju vara mera vettigt.
Hur som fick man ju vatten på sin kvarn, att Jean Todt och FIA gärna ser en röd bil längst upp i listan och att man inte backar för att avgöra VM på politisk väg,, tidigare såg McLaren oslagbara ut, nu RedBull.
,,börjar se ut som på Ballestres tid, vem minns inte när Prost "fick" en VM-titel i Japan..
För mig är nu en ev. VM-titel för Alonso inte värd ett vitten,,
,,och dagens nöje är förstört, trots att den enligt mig "bäste" står längst fram i starten, vilket jag glatt mig mycket åt.
http://en.espnf1.com/abudhabi/motorspor ... 93922.html
Ni som säger er gilla detta,, ställ er frågan, är det verkligen racing jag vill se,,??? ,,vill ni se de bästa göra upp om det,,,?
Osportsligt, osmakligt och sabbar hela grejen med ett VM för världens främsta racerförare,,
,,detta borde bara drabba teamet..
Lika avskyvärt som att ställa Lewis allra sist efter att han tagit pole med bred marginal i Spanien, för att man stannat honom på invarvet med 1,3 liter bensin kvar,,
,,Nu fick man bara 0,85 liter ur Vettels bil, men konsekvensen är ändå orimlig för föraren som är mitt uppi en VM-fight,, att bli diskvalificerad från hela kvalet är ju helt idiotiskt, diskvalifiserad för Q3 kunde ju vara mera vettigt.
Hur som fick man ju vatten på sin kvarn, att Jean Todt och FIA gärna ser en röd bil längst upp i listan och att man inte backar för att avgöra VM på politisk väg,, tidigare såg McLaren oslagbara ut, nu RedBull.
,,börjar se ut som på Ballestres tid, vem minns inte när Prost "fick" en VM-titel i Japan..
För mig är nu en ev. VM-titel för Alonso inte värd ett vitten,,
,,och dagens nöje är förstört, trots att den enligt mig "bäste" står längst fram i starten, vilket jag glatt mig mycket åt.
Saknar de gamla mästarna...
-
Nej självklart inte. Det är ju dumt att göra det när man med säkerhet vet att man blir diskad.Krassegrand skrev:Christian Horner sa i BBC att det skulle krävas "something extra ordinary" för att ta pole denna gång.
Jörgen
De har haft tillräckligt med bensin men av någon anledning har inte tillräckligt med bensin kunnat tas upp i pickuptanken utan stannat kvar i huvudtanken. Enligt reglerna är bensin som inte går att nå utan att ta av karossen inte tillåtet att räkna med.
Så det fanns tillräckligt med bensin kvar i Vettels bil men det saknads 150 ml i pickuptanken för bränsleprovet.
Frustrerande och irriterande för Vettel och Red Bull men så är det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
-
Jag tänkte också på det! Om det är som Red Bull säger så är det ju väldigt ovanligt och oturligt och när sådana uppgifter kommer fram blir jag misstänksam.Cheever skrev:Poängtera att det är RedBull som påstår att det fanns soppa i tanken men inte i Pick-up tanken.
Kan ju vara så att det var en chansning och att man försöker rädda ansiktet.
Vore skoj att se hur systemet med provtagningstanken är konstruerat.
Nu hoppas jag på Kimi, jag vet att chansen inte är stor men jag hoppas!
Jörgen
-
-
-
-
-
-
mycket bra kört av Kimi idag och han är ju mästare på att utnytjta andras missar. Vettel och Hamilton hade nog vunnit detta om inte problemen dykt upp men det handlar om att ta sig i mål och att få sakerna att hålla och där var en kille bäst idag.
Tur att det gick bra med Rosberg iaf, det var en grym smäll utan tvekan. Schumi nära poäng men bilen räckte inte till idag, nu fick han ju ett extra stopp pga punktering men sånt är livet.
Men vad många saker som hände idag! Galet race!
Tur att det gick bra med Rosberg iaf, det var en grym smäll utan tvekan. Schumi nära poäng men bilen räckte inte till idag, nu fick han ju ett extra stopp pga punktering men sånt är livet.
Men vad många saker som hände idag! Galet race!
-
-
-
-
-
Just leave me alone, I know what to do!Wolfwhistle skrev:Tur eller inte... Kimi var först över mål linjen och det är det som räknas . Skönt för Kimi och Lotus!!
Skönaste radiotrafiken stod Kimi för helt klart
http://youtu.be/FrDDn8ZY9wk
-
-
-
Precis när man gett upp hoppet om att Räikkönen ska få en seger i år så kommer den. Fantastiskt! Grattis, Kimi och Lotus! Och ja, radiotrafiken var för jäkla rolig!
Vettel. Detta kan man kalla "damage limitation" om något. Får ju betraktas som en seger att "bara" tappa tre poäng av ledningen. Men två rysare till race återstår!
Hamilton har ett makalöst oflyt i år. Kanske rätt beslut att lämna McLaren trots allt. Måste ju bli tröttsamt med dessa haverier stup i kvarten.
Vad är det med Webbers starter?
Vettel. Detta kan man kalla "damage limitation" om något. Får ju betraktas som en seger att "bara" tappa tre poäng av ledningen. Men två rysare till race återstår!
Hamilton har ett makalöst oflyt i år. Kanske rätt beslut att lämna McLaren trots allt. Måste ju bli tröttsamt med dessa haverier stup i kvarten.
Vad är det med Webbers starter?
-
Det bästa igår var att Kimi vann det nästbästa att Vettel gjorde ett så bra lopp och det tredje bästa att Alonso kom 2a.
Alla mina favoriter på pallen!
Och jag såg det på den nya Sony 46tummaren!
Jörgen
Alla mina favoriter på pallen!
Och jag såg det på den nya Sony 46tummaren!
Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den mån nov 05, 2012 10:59, redigerad totalt 1 gång.
-