ITALIENS GP 2012 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
ITALIENS GP 2012 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 20
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2012
Banbeskrivning: Autodromo di Monza
Banlängd: 5.793 km, antal varv: 53, startförskjutning: 0.309 km, distans: 306.720 km
Bensinförbrukning 2008: 2.53 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder
Depåfönster, 53 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 17-22, 33-41
3 stopp: 11-16, 26-29, 42-46
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-09-07, CEST
Träning 1 10:00-11:30 (L.Hamilton - McLaren 1:23.865)
Träning 2 14:00-15:30 (S.Vettel - Red Bull 1:24.010)
Lördag 2012-09-08, CEST
Träning 3 11:00-12:00 (S.Vettel - Red Bull 1:23.170)
Kvalificering 14:00-15:00 (S.Vettel - Red Bull 1:22.275)
Söndag 2012-09-09, CEST
Lopp 14:00-16:00
Alla 61 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:20:46,172
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 1:16:24,572
2009: Rubens Barrichello - Brawn GP # 1:16:21,706
2008: Sebastian Vettel - Toro Rosso # 1:26:47,494
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:18:37,806
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14:51,975
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:14:28,659
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:15:18,4482
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14:19,838
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:16:19,982
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:16:58,4932
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:31,638
1999: Heinz-Harald Frentzen - Jordan # 1:17:02,923
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17:09,672
1997: David Coulthard - McLaren # 1:17:04,609
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17:43,632
1995: Johnny Herbert - Benetton # 1:18:27,916
1994: Damon Hill - Williams # 1:18:02,754
1993: Damon Hill - Williams # 1:17:07,509
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:18:15,349
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:17:54,319
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:17:57,878
1989: Alain Prost - McLaren # 1:19:27,550
1988: Gerhard Berger - Ferrari # 1:17:39,744
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:14:47,707
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:17:42,889
1985: Alain Prost - McLaren # 1:17:59,451
1984: Niki Lauda - McLaren # 1:20:29,065
1983: Nelson Piquet - Brabham # 1:23:10,880
1982: Rene Arnoux - Renault # 1:22:25,734
1981: Alain Prost - Renault # 1:26:33,897
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:22:00,220
1978: Niki Lauda - Brabham # 1:07:04,540
1977: Mario Andretti - Lotus # 1:27:50,300
1976: Ronnie Peterson - March # 1:30:35,600
1975: Clay Regazzoni - Ferrari # 1:22:42,600
1974: Ronnie Peterson - Lotus # 1:22:56,600
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 1:29:17,000
1972: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:29:58,400
1971: Peter Gethin - BRM # 1:18:12,600
1970: Clay Regazzoni - Ferrari # 1:39:06,880
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:39:11,260
1968: Denny Hulme - McLaren # 1:40:14,800
1967: John Surtees - Honda # 1:43:45,000
1966: Ludovico Scarfiotti - Ferrari # 1:47:14,800
1965: Jackie Stewart - BRM # 2:04:52,800
1964: John Surtees - Ferrari # 2:10:51,800
1963: Jim Clark - Lotus # 2:24:19,600
1962: Graham Hill - BRM # 2:29:08,400
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:13,000
1960: Phil Hill - Ferrari # 2:21:09,200
1959: Stirling Moss - Cooper # 2:04:05,400
1958: Tony Brooks - Vanwall # 2:03:47,800
1957: Stirling Moss - Vanwall # 2:35:03,900
1956: Stirling Moss - Maserati # 2:23:41,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:25:04,400
1954: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:47:47,900
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:49:45,900
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 2:50:45,600
1951: Alberto Ascari - Ferrari # 2:42:39,300
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:51:17,400
Alla 61 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:22,275
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 1:21,962
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:24,066
2008: Sebastian Vettel - Toro Rosso # 1:37,555
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:21,997
2006: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:21,484
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:20,878
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:20,089
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,963
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:20,264
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:22,216
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:23,770
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:22,432
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:25,289
1997: Jean Alesi - Benetton # 1:22,990
1996: Damon Hill - Williams # 1:24,204
1995: David Coulthard - Williams # 1:24,462
1994: Jean Alesi - Ferrari # 1:23,844
1993: Alain Prost - Williams # 1:21,179
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:22,221
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:21,114
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:22,533
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:23,720
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:25,974
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:23,460
1986: Teo Fabi - Benetton # 1:24,078
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:25,084
1984: Nelson Piquet - Brabham # 1:26,584
1983: Riccardo Patrese - Brabham # 1:29,122
1982: Mario Andretti - Ferrari # 1:28,473
1981: Rene Arnoux - Renault # 1:33,467
1979: Jean-Pierre Jabouille - Renault # 1:34,580
1978: Mario Andretti - Lotus # 1:37,520
1977: James Hunt - McLaren # 1:38,080
1976: Jacques Laffite - Ligier # 1:41,350
1975: Niki Lauda - Ferrari # 1:32,240
1974: Niki Lauda - Ferrari # 1:33,160
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 1:34,800
1972: Jacky Ickx - Ferrari # 1:35,650
1971: Chris Amon - Matra # 1:22,400
1970: Jacky Ickx - Ferrari # 1:24,140
1969: Jochen Rindt - Lotus # 1:25,480
1968: John Surtees - Honda # 1:26,070
1967: Jim Clark - Lotus # 1:28,500
1966: Mike Parkes - Ferrari # 1:31,300
1965: Jim Clark - Lotus # 1:35,900
1964: John Surtees - Ferrari # 1:37,400
1963: John Surtees - Ferrari # 1:37,300
1962: Jim Clark - Lotus # 1:40,350
1961: Wolfgang von Trips - Ferrari # 2:46,300
1960: Phil Hill - Ferrari # 2:41,400
1959: Stirling Moss - Cooper # 1:39,700
1958: Stirling Moss - Vanwall # 1:40,500
1957: Stuart Lewis-Evans - Vanwall # 1:42,400
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 2:42,600
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:46,500
1954: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:59,000
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:02,700
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 2:05,700
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:53,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:58,600
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hoppas Merccan är lite bättre nu så att de kan få ta lite poäng som de gjorde i början av säsongen.
Jag har letat lite i statistiken och så här ser det ut.
Schumacher har brutit 6/12 lopp varav alla utom ett pga tekniska problem.
Rosberg har inte brutit något pga tekniska.
Schumacher ligger 38 poäng bakom Nico i tabellen men har slagit Nico vid alla gånger utom en då båda gått i mål så man får nog säga att det är rätt jämnt där eller kanske lite fördel schumi då materialet håller. Men det handlar dock om att ta bilen i mål och där har ju Nico lyckats bäst.
Jag har letat lite i statistiken och så här ser det ut.
Schumacher har brutit 6/12 lopp varav alla utom ett pga tekniska problem.
Rosberg har inte brutit något pga tekniska.
Schumacher ligger 38 poäng bakom Nico i tabellen men har slagit Nico vid alla gånger utom en då båda gått i mål så man får nog säga att det är rätt jämnt där eller kanske lite fördel schumi då materialet håller. Men det handlar dock om att ta bilen i mål och där har ju Nico lyckats bäst.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja men inte då det beror på att växellådan gås sönder, att drs vingen hakar upp sig, att ett hjul inte skruvas på av mekanikerna, att vattenpumpen går sönder samt att han blir påkört av en viss förare som idag inte är med på gridden....Men annars så håller jag med dig, i Spanien t. ex men det skrev jag också.
Schumi slog Nico rätt ordentligt idag och när bilen är okej så är han ju med i topp fem men bilen håller inte så enkelt är det, jag har nämligen svårt att tro att förarna var bra i början av säsongen och var med och slogs om topp 5 för att sedan bli dåliga i mitten av säsongen och nu hyfsade ett lopp...nej det är ju uteslutande bilen som inte räcker till syns det.
Massa körde okej idag absolut men alonso hade ju problem. Hamilton och Button såg riktigt bra ut och de vinner nog om det inte blir en krasch i morgon.
Ja Force india har varit bra två lopp nu.
Schumi slog Nico rätt ordentligt idag och när bilen är okej så är han ju med i topp fem men bilen håller inte så enkelt är det, jag har nämligen svårt att tro att förarna var bra i början av säsongen och var med och slogs om topp 5 för att sedan bli dåliga i mitten av säsongen och nu hyfsade ett lopp...nej det är ju uteslutande bilen som inte räcker till syns det.
Massa körde okej idag absolut men alonso hade ju problem. Hamilton och Button såg riktigt bra ut och de vinner nog om det inte blir en krasch i morgon.
Ja Force india har varit bra två lopp nu.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 19:27
Hoppas detta inte händer i starten igen:
http://2.bp.blogspot.com/-ZOmvQmmyN2Y/U ... osjean_002
Kommer alonso klara att köra upp sig till en pallplats månntro?
http://2.bp.blogspot.com/-ZOmvQmmyN2Y/U ... osjean_002
Kommer alonso klara att köra upp sig till en pallplats månntro?
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Massa kommer att ta det. Är helt säker på det efter att ha sett kvalet. Han spöar alltså Alonso med 1,4 sekunder. Detta är imponerande!
Fullt medveten om att Alonsos bil var fel. Eller var det möjligen fel på föraren i första kurvan? Men när Massa är långt efter raljeras det, nu har Massa bevisat två helger på raken att han är tillbaka.
Blir nog DNF på Alonso. Bilen är mystisk och något fel är det allt.
Fullt medveten om att Alonsos bil var fel. Eller var det möjligen fel på föraren i första kurvan? Men när Massa är långt efter raljeras det, nu har Massa bevisat två helger på raken att han är tillbaka.
Blir nog DNF på Alonso. Bilen är mystisk och något fel är det allt.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
The stewards förtsätter att förnedra sig själva,,
Vettels bestraffning är ju helt befängd,,
,,kopia på förra året, men nu passar det,, finns nog ingen så naiv att han tror Fernando fått samma behandling om rollerna var de omvända (vilket de dessutom var förra året)
Hamilton där han hör hemma,,
,,skulle haft en bekväm ledning i VM, om inte stallet fuckat up vartenda race i första halvan av säsongen.
Peres,, såklart,,
Vettels bestraffning är ju helt befängd,,
,,kopia på förra året, men nu passar det,, finns nog ingen så naiv att han tror Fernando fått samma behandling om rollerna var de omvända (vilket de dessutom var förra året)
Hamilton där han hör hemma,,
,,skulle haft en bekväm ledning i VM, om inte stallet fuckat up vartenda race i första halvan av säsongen.
Peres,, såklart,,
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja Maclaren har verkligen klantat bort mycket i år medan Alonso är där och tar minsta chans han får.
Vet inte vad jag tycker om Vettels bestraffning, det är ju ingen större skillnad mot förra året men det är ju hemmaplan för Alon och domarna tycker om att döma...Då hade jag hellre dömt i fallet med senna och diresta eller med rosberg som tryckte ut honom med ena däcket.
Vet inte vad jag tycker om Vettels bestraffning, det är ju ingen större skillnad mot förra året men det är ju hemmaplan för Alon och domarna tycker om att döma...Då hade jag hellre dömt i fallet med senna och diresta eller med rosberg som tryckte ut honom med ena däcket.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Inga nya regler, däremot har de infört en hårdare bedömning de senaste racen vilket straffen Maldonado fåt på sistone och Grosjeans avstängning tydligt vittnar om. Incidenter som tidigare knappt hade bestraffats och om de hade gjort det, inte alls så hårt som nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Alo mot Vet förra året så lämnade alonso honom utrymme att köra förbi om han kunde men han höll sig inte på banan, han blev inte prejjad, däcken på vänster sida var utanför banan bara, och därmed lyckades han med omkörningen. I det här fallet var det dock ganska tydligt att vettel inte tänkt lämna en bilbredd och hela Alonsos bil hamnade utanför banan på gräset = tämligen farligt i den hastigheten. Vad som dock är mysko med domarnas officiella rapport säger antyder att det räknades som en raka för den regeln dom hänvisade till gäller rakor innan inbromsning.Crazy F1 skrev:Vet inte vad jag tycker om Vettels bestraffning, det är ju ingen större skillnad mot förra året men det är ju hemmaplan för Alon och domarna tycker om att döma...Då hade jag hellre dömt i fallet med senna och diresta eller med rosberg som tryckte ut honom med ena däcket.
Edit: Titta på den här fina jämförelsen:
http://www.youtube.com/watch?v=6ejUFPjaVQQ
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Bättre jämförelse: http://youtu.be/s_qvsjfKMsg
En jävla skillnad på omkörning, tycker jag. Vettels omkörning var städad och genomtänkt medan Alonsos var helt omdömeslös. Vettels straff var ett hån.
Edit: Finns det inga överstrykningar på det här forumet?! Glöm det där om att Vettels straff var ett hån. Jag tvivlade på att Vettel såg att Alonso försökte ta sig om på yttern, men på ombordbilderna från Vettels bil ser man att han kastar en blick i vänster backspegel innan han fortsätter längre ut till vänster. Jag tycker fortfarande att Alonsos omkörning var omdömeslös, men Vettels insats var inte mycket bättre.
En jävla skillnad på omkörning, tycker jag. Vettels omkörning var städad och genomtänkt medan Alonsos var helt omdömeslös. Vettels straff var ett hån.
Edit: Finns det inga överstrykningar på det här forumet?! Glöm det där om att Vettels straff var ett hån. Jag tvivlade på att Vettel såg att Alonso försökte ta sig om på yttern, men på ombordbilderna från Vettels bil ser man att han kastar en blick i vänster backspegel innan han fortsätter längre ut till vänster. Jag tycker fortfarande att Alonsos omkörning var omdömeslös, men Vettels insats var inte mycket bättre.
Senast redigerad av ANFRAN den tis sep 11, 2012 00:36, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Förra året låg Vettel på utsidan om Alonso i Curva Grande - precis som Alonso gjorde på Vettel nu. Skillnaden var att Alonso var längre upp jämsides med Vettel i år än Vettel var på Alonso ifjol.Lenny skrev:Det där tror jag är fel sekvens från förra året,,
,,min minnesbild är att Vettel trängdes ut på insidan i Curva Grande och det rök ordentligt i gruset...
Väldigt lika situationer men ändå med en avgörande betydelse - OCH hårdare domarbedömningar införda i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att det var en Ferrari på Monza har nog lika liten betydelse som att det var Pirro som var domare.
Det är tycker jag ändå en klar skillnad där Vettel tränger Alonso betydligt mer än vad Alonso gjorde mot Vettel ifjol. Och det har inget att göra med Ferrari på Monza.
Det är tycker jag ändå en klar skillnad där Vettel tränger Alonso betydligt mer än vad Alonso gjorde mot Vettel ifjol. Och det har inget att göra med Ferrari på Monza.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej det tror jag inte.Crazy F1 skrev:tror du inte att det påverkar att det är en hemmabana? Det tror jag, det är ju samma sak som med hemma och bortaplan i vissa sporter...även om domarna ska vara objektiva så gott det går så är det kanske inte så konstigt om de påverkas lite.
Funktionärer på banan? Ja, kanske.
Domarna? Nej.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Kanske har du rätt..PerP skrev:Dina minnesbilder tenderar att missgynna AlonsoLenny skrev:Det där tror jag är fel sekvens från förra året,,
,,min minnesbild är att Vettel trängdes ut på insidan i Curva Grande och det rök ordentligt i gruset...
Speciellt försöker jag förtränga minnesbilderna från Singapore -08,,
,,jag håller alla tummar för att vi ska slippa uppleva att Fernando gör ett tidigt däcksbyte, och att den av stallet pressade Picuet,, förlåt,, Massa, gör en "oförsiktig" manöver mot en konkurrent varvet efter eller så...
Alonso är en duktig förare,, ja,, men ingen favorit för mig,, det har du absolut rätt i Per..
Saknar de gamla mästarna...