BELGIENS GP 2012 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8502
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
BELGIENS GP 2012 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 20
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 SHELL BELGIAN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Spa-Francorchamps
Banlängd: 7.004 km, antal varv: 44, startförskjutning: 0.124 km, distans: 308.052 km
Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder
Depåfönster, 44 varv
1 stopp: 23-29
2 stopp: 15-20, 27-33
3 stopp: 9-12, 18-22, 29-34
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-08-31, CEST
Träning 1 10:00-11:30 (M.Schumacher - Mercedes 1:54.355)
Träning 2 14:00-15:30 (M.Webber - Red Bull 1:50.321)
Lördag 2012-09-01, CEST
Träning 3 11:00-12:00 (M.Webber - Red Bull 2:08.988)
Kvalificering 14:00-15:00 (S.Vettel - Red Bull 1:48.298)
Söndag 2012-09-02, CEST
Lopp 14:00-16:00
Alla 44 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:26:44,893
2010: Lewis Hamilton - McLaren # 1:29:04,268
2009: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:23:50,995
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:22:59,394
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:20:39,066
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:30:01,295
2004: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:32:35,2741
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:21:20,634
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:08:05,002
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:28:14,494
1999: David Coulthard - McLaren # 1:25:43,057
1998: Damon Hill - Jordan # 1:43:47,407
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,717
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:15,125
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:47,875
1994: Damon Hill - Williams # 1:28:47,170
1993: Damon Hill - Williams # 1:24:32,124
1992: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:10,721
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:27:17,669
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:26:31,997
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:40:54,196
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:28:00,549
1987: Alain Prost - McLaren # 1:27:03,217
1986: Nigel Mansell - Williams # 1:27:57,925
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:34:19,893
1983: Alain Prost - Renault # 1:27:11,502
1970: Pedro Rodriguez - BRM # 1:38:09,900
1968: Bruce McLaren - McLaren # 1:40:02,100
1967: Dan Gurney - Eagle # 1:40:49,400
1966: John Surtees - Ferrari # 2:09:11,300
1965: Jim Clark - Lotus # 2:23:34,800
1964: Jim Clark - Lotus # 2:06:40,500
1963: Jim Clark - Lotus # 2:27:47,600
1962: Jim Clark - Lotus # 2:07:32,300
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:03,800
1960: Jack Brabham - Cooper # 2:21:37,300
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:37:06,300
1956: Peter Collins - Ferrari # 2:40:00,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:39:29,000
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:44:42,400
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:48:30,300
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 3:03:46,300
1951: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:45:46,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 2:47:26,000
Alla 44 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:48,298
2010: Mark Webber - Red Bull # 1:45,778
2009: Giancarlo Fisichella - Force India # 1:46,308
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:47,338
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:45,994
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:46,391
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:56,232
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:43,726
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:52,072
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,646
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,329
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:48,682
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:49,450
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:50,574
1995: Gerhard Berger - Ferrari # 1:54,392
1994: Rubens Barrichello - Jordan # 2:21,163
1993: Alain Prost - Williams # 1:47,571
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:50,545
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:47,811
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,365
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,867
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:53,718
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:52,026
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:54,331
1985: Alain Prost - McLaren # 1:55,306
1983: Alain Prost - Renault # 2:04,615
1970: Jackie Stewart - March # 3:28,000
1968: Chris Amon - Ferrari # 3:28,600
1967: Jim Clark - Lotus # 3:28,100
1966: John Surtees - Ferrari # 3:38,000
1965: Graham Hill - BRM # 3:45,400
1964: Dan Gurney - Brabham # 3:50,900
1963: Graham Hill - BRM # 3:54,100
1962: Graham Hill - BRM # 3:57,000
1961: Phil Hill - Ferrari # 3:59,300
1960: Jack Brabham - Cooper # 3:50,000
1958: Mike Hawthorn - Ferrari # 3:57,100
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 4:09,800
1955: Eugenio Castellotti - Lancia # 4:18,100
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:22,100
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:30,000
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 4:37,000
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 4:25,000
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 4:37,000
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Hur brukar det vara med vädret på Spa jämfört med Epen, där vi ska bo.
Jag frågar för att när vi var på Nurburgring och bodde i Cochem så var det T-shirt väder på balkongen i Cochem men kallt som f*n på banan. Jag köpte faktiskt en jacka bara för att inte frysa ihjäl.
Jörgen
Jag frågar för att när vi var på Nurburgring och bodde i Cochem så var det T-shirt väder på balkongen i Cochem men kallt som f*n på banan. Jag köpte faktiskt en jacka bara för att inte frysa ihjäl.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Nu börjar det bli snart thriller !
Varje dag närmar sig SPA
Mycket bra och vackert banan bland skog o kullar.
Eau Rouge är unik kurvan, där Kimi är duktigt att utnyttja max
så att han tar dom på rakan efter Eau Rouge, liksom Hakkinen
en gång kom förbi Schumi år 2000 ?
Kimi gjorde det förut en gång förbi Fisichella. Det tog väldigt många varv
tills slut kom Kimi förbi.
Jag tippar att Kimi kan vinna SPA om Lotus stallet har lyckas utvecklat bilen anpassad för SPA banan. Kimi har ju stort erfaren av banan och hoppas stallchefen går med Kimis direktiv, vilka inställningar av bilen krävs.
Spännande
Varje dag närmar sig SPA
Mycket bra och vackert banan bland skog o kullar.
Eau Rouge är unik kurvan, där Kimi är duktigt att utnyttja max
så att han tar dom på rakan efter Eau Rouge, liksom Hakkinen
en gång kom förbi Schumi år 2000 ?
Kimi gjorde det förut en gång förbi Fisichella. Det tog väldigt många varv
tills slut kom Kimi förbi.
Jag tippar att Kimi kan vinna SPA om Lotus stallet har lyckas utvecklat bilen anpassad för SPA banan. Kimi har ju stort erfaren av banan och hoppas stallchefen går med Kimis direktiv, vilka inställningar av bilen krävs.
Spännande
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
For Kimis skull hoppas jag pa varmt vader men det ser inte ut sa hittils.
Bor 40 km fran banan. Har varit och rekat, nasta gang kan jag hitta ett B&B 2 km fran banan.
Vilken parkering ar bast om man vill sta vid Kemmel-rakan?
Jorgen
PS
Ber om ursakt for avsaknaden av prickar!
Bor 40 km fran banan. Har varit och rekat, nasta gang kan jag hitta ett B&B 2 km fran banan.
Vilken parkering ar bast om man vill sta vid Kemmel-rakan?
Jorgen
PS
Ber om ursakt for avsaknaden av prickar!
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Regn Fredag,,Krassegrand skrev:Nan som vet vad det blir for vader i helgen?
Jorgen
Ev lite dugg på Lördag,,
,,och torrt o. ca. 17 grader C. på Söndag.
Men det blir Lewis som tar det.
Räkan kommer släppa ut bilen utanför banan i kurva 1 på 1:a varvet för att få bättre fart uppför Eau R. och ut på Kemel,, gammalt recept han alltid kör med, men ar det fortfarande ok att göra så?
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Låter som Red Bull-väderLenny skrev:Regn Fredag,,Krassegrand skrev:Nan som vet vad det blir for vader i helgen?
Jorgen
Ev lite dugg på Lördag,,
,,och torrt o. ca. 17 grader C. på Söndag.
Men det blir Lewis som tar det.
Räkan kommer släppa ut bilen utanför banan i kurva 1 på 1:a varvet för att få bättre fart uppför Eau R. och ut på Kemel,, gammalt recept han alltid kör med, men ar det fortfarande ok att göra så?
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Regn var det verkligen idag!!!!Lenny skrev:Regn Fredag,,Krassegrand skrev:Nan som vet vad det blir for vader i helgen?
Jorgen
Ev lite dugg på Lördag,,
,,och torrt o. ca. 17 grader C. på Söndag.
Men det blir Lewis som tar det.
Räkan kommer släppa ut bilen utanför banan i kurva 1 på 1:a varvet för att få bättre fart uppför Eau R. och ut på Kemel,, gammalt recept han alltid kör med, men ar det fortfarande ok att göra så?
Jag sag inte en racerbil innan mitt resesallskap fros so att vi var tvugna att aka till hotellet.
Tur att jag tog med jackan fran Nurbergring!
Hoppas att det stammer att det blir battre imorgon.
Dock vore det battre for Lotus om det var varmare.
Nytt forsok imorgon.
Jorgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ar det verkligen det?platt skrev:Ja det är det!Lenny skrev: , men ar det fortfarande ok att göra så?
Jag trodde att det bara var det aret. Det maste ju vara ett undantag fran reglen om att man inte far dra fordel av att kora utanfor banan. Eller ar det sa att det ar ett staende undantag?
Jorgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Kimi Lotusen verkar ha problem att få upp farten på kemmelrakan vissa gånger. Schumi lyckas köra förbi Kimi på denna rakan. Ibland Kimi kunde inte köra förbi Schumi kemmelrakan. Men till slut lyckades Kimi och dra ifrån Schumi tack vare 2 stop. Mindre slitaget på däck.
Men vad skulle det hända om Kimi valde 1 stop hela loppet? Kanske vinna eller bli tvåa....
Nu gäller att Lotus stallet göra rätta inställningar inför snabba banan Monza. För Lotusen verkar ha svårt att få till topp hastigheten.
Men vad skulle det hända om Kimi valde 1 stop hela loppet? Kanske vinna eller bli tvåa....
Nu gäller att Lotus stallet göra rätta inställningar inför snabba banan Monza. För Lotusen verkar ha svårt att få till topp hastigheten.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Vad säger ni om Grosjeans bestraffning då? Jag tycker väl att avstängning känns som ett väl hårt straff, men visst, det hade ju kunnat gå riktigt illa. Ska bli kul att se D'Ambrosio i en konkurrenskraftig bil.
I övrigt får man väl säga att Lotus fart var en besvikelse idag. Nu minskade ju ändå Räikkönens poängavstånd till täten, så rätt lyckat i alla fall.
McLaren ser verkligen starka ut nu. Många race kvar, men risken är väl att de igen har vaknat för sent för att på allvar kunna utmana om VM.
Synd för Sauber, kul för Hulkenberg.
I övrigt får man väl säga att Lotus fart var en besvikelse idag. Nu minskade ju ändå Räikkönens poängavstånd till täten, så rätt lyckat i alla fall.
McLaren ser verkligen starka ut nu. Många race kvar, men risken är väl att de igen har vaknat för sent för att på allvar kunna utmana om VM.
Synd för Sauber, kul för Hulkenberg.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Om Grosjean blir avstängd ett lopp för det där så borde Maldonado blivit avstänngd på livstid för alla grejer den idioten sysslat med.
Skrattade gott åt tjyvstarten. Men sedan fastnade skrattet i halsgropen efter kraschen.
Sedan undrar jag om inte de jävla Marussiorna förstörde Massas chanser på Hulkenberg, han var precis bakom. Sedan klipptes det bort. Nästa gång man såg honom var det två traktorer i bredd framför honom och Webber i hans slipstream. Som tur var så klarade ju inte Webber att ta honom. Grymt race av Massa dock. Tror Alonso fått problem med att göra det bättre.
Idiotstrategi ifrån Mercedes. Men vad kan man annars vänta sig. Ross har förlorat stinget.
Skrattade gott åt tjyvstarten. Men sedan fastnade skrattet i halsgropen efter kraschen.
Sedan undrar jag om inte de jävla Marussiorna förstörde Massas chanser på Hulkenberg, han var precis bakom. Sedan klipptes det bort. Nästa gång man såg honom var det två traktorer i bredd framför honom och Webber i hans slipstream. Som tur var så klarade ju inte Webber att ta honom. Grymt race av Massa dock. Tror Alonso fått problem med att göra det bättre.
Idiotstrategi ifrån Mercedes. Men vad kan man annars vänta sig. Ross har förlorat stinget.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Skillnaden antar jag är att här skedde det i starten med fullt av bilar runt omkring.PerP skrev:Om Grosjean blir avstängd ett lopp för det där så borde Maldonado blivit avstänngd på livstid för alla grejer den idioten sysslat med.
Skrattade gott åt tjyvstarten. Men sedan fastnade skrattet i halsgropen efter kraschen.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Att trycka ut någon , om än så bara med två hjul på gräset på insidan inför inbromsning,, han kunde lika gärna kastat in en bomb i kurvan,,Bopper skrev:Skillnaden antar jag är att här skedde det i starten med fullt av bilar runt omkring.PerP skrev:Om Grosjean blir avstängd ett lopp för det där så borde Maldonado blivit avstänngd på livstid för alla grejer den idioten sysslat med.
Skrattade gott åt tjyvstarten. Men sedan fastnade skrattet i halsgropen efter kraschen.
,,ofelbart får man en bil som inte får stopp och rammar rakt in i högen av bilar som försöker ta första högern, La sourse eller vad den nu heter..
Det kunde lika gärna slutat med ett par dödsfall,, och den som inte respekterar andras liv har inte där att göra.
Grosjean hade gott om plats,, gott om tid,, bestraffningen är löjeväckande mild..
Saknar de gamla mästarna...