STORBRITANNIENS GP 2012 - SILVERSTONE. Lopp 9 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
STORBRITANNIENS GP 2012 - SILVERSTONE. Lopp 9 av 20
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 SANTANDER BRITISH GRAND PRIX
Banbeskrivning: Silverstone
Banlängd: 5.891 km, antal varv: 52, startförskjutning: 0.134 km, distans: 306.198 km
Bensinförbrukning 2008: 2.45 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.36 sekunder
Depåfönster, 52 varv
1 stopp: 32-35
2 stopp: 21-30, 40-45
3 stopp: 16-22, 32-37, 46-50
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-07-06, CEST
Träning 1 11:00-12:30 (M.Webber - Red Bull 1:46.603)
Träning 2 15:00-16:30 (F.Massa - Ferrari 1:49.967)
Lördag 2012-07-07, CEST
Träning 3 11:00-12:00 (S.Vettel - Red Bull 1:31.401)
Kvalificering 14:00-15:00 (M.Webber - Red Bull 1:30.399)
Söndag 2012-07-08, CEST
Lopp 14:00-16:00
Alla 45 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Fernando Alonso - Ferrari # 1:28:41,196
2010: Mark Webber - Red Bull # 1:24:38,200
2009: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:22:49,328
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:39:09,440
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:21:43,074
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:25:51,927
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:24:29,588
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:24:42,700
2003: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:28:34,554
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:45,015
2001: Mika Häkkinen - McLaren # 1:25:33,770
2000: David Coulthard - McLaren # 1:28:50,108
1999: David Coulthard - McLaren # 1:32:30,144
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:47:02,450
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:28:01,665
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:33:00,874
1995: Johnny Herbert - Benetton # 1:34:35,093
1994: Damon Hill - Williams # 1:30:03,640
1993: Alain Prost - Williams # 1:25:38,189
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:25:42,991
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:27:35,479
1990: Alain Prost - Ferrari # 1:18:30,999
1989: Alain Prost - McLaren # 1:19:22,131
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:33:16,367
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:19:11,780
1985: Alain Prost - McLaren # 1:18:10,436
1983: Alain Prost - Renault # 1:24:39,780
1981: John Watson - McLaren # 1:26:54,800
1979: Clay Regazzoni - Williams # 1:26:11,170
1977: James Hunt - McLaren # 1:31:46,060
1975: Emerson Fittipaldi - McLaren # 1:22:05,000
1973: Peter Revson - McLaren # 1:29:18,500
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:31:31,500
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:55:55,600
1967: Jim Clark - Lotus # 1:59:25,600
1965: Jim Clark - Lotus # 2:05:25,400
1963: Jim Clark - Lotus # 2:14:09,600
1960: Jack Brabham - Cooper # 2:04:24,600
1958: Peter Collins - Ferrari # 2:09:04,200
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 2:59:47,000
1954: Jose Frolian Gonzalez - Ferrari # 2:56:14,000
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:50:00,000
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 2:44:11,000
1951: Jose Frolian Gonzalez - Ferrari # 2:42:18,200
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:13:23,600
Alla 45 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Mark Webber - Red Bull # 1:30,399
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:29,615
2009: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:19,509
2008: Heikki Kovalainen - McLaren # 1:21,049
2007: Lewis Hamilton - McLaren # 1:19,997
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:20,253
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:19,905
2004: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:18,233
2003: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:21,209
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:18,998
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,447
2000: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:25,703
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:24,804
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:23,271
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:21,598
1996: Damon Hill - Williams # 1:26,875
1995: Damon Hill - Williams # 1:28,124
1994: Damon Hill - Williams # 1:24,960
1993: Alain Prost - Williams # 1:19,006
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:18,965
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:20,939
1990: Nigel Mansell - Ferrari # 1:07,428
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:09,099
1988: Gerhard Berger - Ferrari # 1:10,133
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:07,110
1985: Keke Rosberg - Williams # 1:05,591
1983: Rene Arnoux - Ferrari # 1:09,462
1981: Rene Arnoux - Renault # 1:11,000
1979: Alan Jones - Williams # 1:11,880
1977: James Hunt - McLaren # 1:18,490
1975: Tom Pryce - Shadow # 1:19,360
1973: Ronnie Peterson - Lotus # 1:16,300
1971: Clay Regazzoni - Ferrari # 1:18,100
1969: Jochen Rindt - Lotus # 1:20,800
1967: Jim Clark - Lotus # 1:25,300
1965: Jim Clark - Lotus # 1:30,800
1963: Jim Clark - Lotus # 1:34,400
1960: Jack Brabham - Cooper # 1:34,600
1958: Stirling Moss - Vanwall # 1:39,400
1956: Stirling Moss - Maserati # 1:41,000
1954: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:45,000
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 1:48,000
1952: Nino Farina - Ferrari # 1:50,000
1951: Jose Frolian Gonzalez - Ferrari # 1:43,400
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 1:50,800
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Lustigt att en förare kan säga att bilen inte var bra i regnet och att den andra tycker det funkade rätt okej. Jag tror bara att nico inte ville erkänna att anledningen till att han inte gick vidare från Q2 var att han var av och sen var däcken kalla och då är det omöjligt att sätta en tid. Nico kommer nog vara snabb i morgon om det blir regn.
Schumi hade snabbaste s2 och 3 idag men det spelar ju ingen roll om man inte får i hop hela varvet som alonso sa, kul att se dessa herrar på presskonferensen igen, får se om det blir ett blött race i morgon, det ska inte regna så mycket läste jag men jag hoppas att det kommer skurar för då kan allting hända.
Schumi hade snabbaste s2 och 3 idag men det spelar ju ingen roll om man inte får i hop hela varvet som alonso sa, kul att se dessa herrar på presskonferensen igen, får se om det blir ett blött race i morgon, det ska inte regna så mycket läste jag men jag hoppas att det kommer skurar för då kan allting hända.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön jul 10, 2011 18:12
- Ort: Västerås
Ja, vad säger man, F-1 består ju av en olika moment. Ett är ju att, oavsett underlag vara snabbast på ett varv för att därigenom få en så bra startplats som möjligt. Visst finns det ju, som vi tidigare ältat, ett mått av tur men efter gårdagens kval så finns väl inte så många som kan säga emot när jag påstår att P1 gick till han som visade störst mått av skills...
Vad gäller rejset så kommer väl, troligtvis, regntombolan fram, vilket ökar andelen tur som behövs för att få ta emot flaggan först...
Såg dock ingen som visade så himla mycket speed under den minder blöta delen av vare sig träning eller kval och därför tror jag att Fernando blir svår att ta...
Så, tar inte Alonso det så sticker jag ut hakan och påstår att vi får årets, vad blir det 8:e segrare...alltså en ny igen!
Vad gäller rejset så kommer väl, troligtvis, regntombolan fram, vilket ökar andelen tur som behövs för att få ta emot flaggan först...
Såg dock ingen som visade så himla mycket speed under den minder blöta delen av vare sig träning eller kval och därför tror jag att Fernando blir svår att ta...
Så, tar inte Alonso det så sticker jag ut hakan och påstår att vi får årets, vad blir det 8:e segrare...alltså en ny igen!
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön apr 26, 2009 18:26
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Bra webber!
Ferrari verkar snabba på hårda däck och Lotus är ju helt magiskt bra i racen.
Merccan är dock pinsam att skåda och MS gjorde nog vad han kunde men det räckte inte långt. Maclaren är också pinsamma idag. Dåligt stopp av merccan för nico men han hade ju inte poängläge ändå eller en pinne hade han kanske kunnat ta men det är dåligt av dem.
Ferrari verkar snabba på hårda däck och Lotus är ju helt magiskt bra i racen.
Merccan är dock pinsam att skåda och MS gjorde nog vad han kunde men det räckte inte långt. Maclaren är också pinsamma idag. Dåligt stopp av merccan för nico men han hade ju inte poängläge ändå eller en pinne hade han kanske kunnat ta men det är dåligt av dem.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
För tillfället känns det som att mästerskapsstriden håller på att bli en repris av säsongen 2010: Alonso mot Red Bull-förarna, och Hamilton med på ett hörn bara McLaren skärper till sig. Lotus är stabila men saknar nog det där lilla extra för att blanda sig i titelfighten. Enskilda segrar tror jag däremot att både Kimi och Romain kommer att ta förr eller senare.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Påstår att en hel del talar för Ferrari i år, och Alonso..
Inte bara att, som han själv säger, att de leder VM är "en gåva från ovan"
Visst har de så här långt haft en makalös tur,,
,,men det räcker inte med det,, de har i alla lägen där raceledningen haft ett finger med i spelet, gynnats.
Senast,
Alonso utslagen ur q2,, ops, rödflagg..
Alonso sätter bästa tid under gulflagg,, helt ok, inga problem..
Tror någon att Alonso i Spaniens GP, om han tagit pole position, blivit nedflyttad till sista startrutan för att han endast haft 1,3 liter bensin i bilen med ett halvt varv in till depån..
Alonso börjar kännas som Alain Prost,, fransosen som gärna vann VM med hjälp av det politiska spelet..
Dock är det nog en viss Luca som drar i en och annan tråd.
Såhär har det alltid i viss mån varit i F1,, men gillar det gör jag icke.
Inte bara att, som han själv säger, att de leder VM är "en gåva från ovan"
Visst har de så här långt haft en makalös tur,,
,,men det räcker inte med det,, de har i alla lägen där raceledningen haft ett finger med i spelet, gynnats.
Senast,
Alonso utslagen ur q2,, ops, rödflagg..
Alonso sätter bästa tid under gulflagg,, helt ok, inga problem..
Tror någon att Alonso i Spaniens GP, om han tagit pole position, blivit nedflyttad till sista startrutan för att han endast haft 1,3 liter bensin i bilen med ett halvt varv in till depån..
Alonso börjar kännas som Alain Prost,, fransosen som gärna vann VM med hjälp av det politiska spelet..
Dock är det nog en viss Luca som drar i en och annan tråd.
Såhär har det alltid i viss mån varit i F1,, men gillar det gör jag icke.
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag håller med dig om det mesta han har haft en massa flyt i år den gode alonso men sen ska man inte glömma bort att han har kört jävligt bra och varit där och plockat upp det som konkurrenterna tappat och det är ju därför han leder vm. Maclaren har ju klantat bort segrar i depån, Merceders har gett bort rätt många poäng genom att MS brutit ett antal gånger på bra placeringar, red bullhar haft problem med Vettels bil i klar ledning, Loturbilarna har också haft tekniska problem då de legat före så visst sjutton har han flyt men detta är ju en del av sporten.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Får väl säga att Ferrari har bra fart på sina saker just nu och alonso gjorde bra ifrån sig.
Schumi får man väl också vara impad i det blöta iaf för i torrt var han ingenstans...och han lär ju sjunka som en sten geneom fältet i morgon. Merccan är dock för långsam.
Kimi var en stor besvikelse och så snabb som han var i q2 så långsam var han då det blev blött....skumt, killen har väl aldrig tyckt om regn i o för sig men ändå.
Schumi får man väl också vara impad i det blöta iaf för i torrt var han ingenstans...och han lär ju sjunka som en sten geneom fältet i morgon. Merccan är dock för långsam.
Kimi var en stor besvikelse och så snabb som han var i q2 så långsam var han då det blev blött....skumt, killen har väl aldrig tyckt om regn i o för sig men ändå.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag tror att Du är lite paranoid!Lenny skrev:Påstår att en hel del talar för Ferrari i år, och Alonso..
Inte bara att, som han själv säger, att de leder VM är "en gåva från ovan"
Visst har de så här långt haft en makalös tur,,
,,men det räcker inte med det,, de har i alla lägen där raceledningen haft ett finger med i spelet, gynnats.
Senast,
Alonso utslagen ur q2,, ops, rödflagg..
Alonso sätter bästa tid under gulflagg,, helt ok, inga problem..
Tror någon att Alonso i Spaniens GP, om han tagit pole position, blivit nedflyttad till sista startrutan för att han endast haft 1,3 liter bensin i bilen med ett halvt varv in till depån..
Alonso börjar kännas som Alain Prost,, fransosen som gärna vann VM med hjälp av det politiska spelet..
Dock är det nog en viss Luca som drar i en och annan tråd.
Såhär har det alltid i viss mån varit i F1,, men gillar det gör jag icke.
Alonso leder VM för att han är den bäste föraren just nu! Så mycket bättre att han kan vinna med en underlägsen bil. Kolla vilken skillnad det är mellan honom och Massa. Jag tror inte att det någonsin var så stor skillnad mellan Schumacher och Massa.
Det betyder, i min värld, att han är mycket bättre än vad Schumacher var (som förare) under sin glans dagar.
Jörgen
PS
Bästa föraren genom tiderna är Alan Prost!
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Rent poängmässigt var det det mellan ms och massa också men det är svårt att göra en jämförelse då fältet är mycket jämnare nu och där du lätt kan vara plats 10 istället för 3. Förr om åren var det ju mer eller mindre 2-3 stall som kämpade om det och även om man hade en dålig dag så kunde man ju nästan vara säker på topp fem.
Jag ser många likheter mellan Alonso och schumi till skillnad mot dig, jag tycker att schumi gjorde det i Ferrarin mellan 96-00 som Alonso gör idag. Fast jag skulle vilja säga att Ferrarin idag är lika bra som Ferrarin var 99, vissa lopp vinner man med en bra förarinsats och andra kommer man på pallen i. Samma sak var det egentligen 00, kolla hur många gånger som RB var på pallen då jämfört med MS, den vanliga kombinationen det året var Mika, Schumi och Coulthard, sen ibland om DC hade problem så var RB på pallen men fartmässigt så var han inte där i racen typ som Massa är. Så jag tycker det är jämnt som sagt. Däremot 06 var ju massa snabb i många race då han fick köra från pole i ensamledning och då han var nöjd med bilen, samma tendens som idag med andra ord, men så fort det blev lite knepigt så var MS alltid den som var klart snabbast.
Jag ser många likheter mellan Alonso och schumi till skillnad mot dig, jag tycker att schumi gjorde det i Ferrarin mellan 96-00 som Alonso gör idag. Fast jag skulle vilja säga att Ferrarin idag är lika bra som Ferrarin var 99, vissa lopp vinner man med en bra förarinsats och andra kommer man på pallen i. Samma sak var det egentligen 00, kolla hur många gånger som RB var på pallen då jämfört med MS, den vanliga kombinationen det året var Mika, Schumi och Coulthard, sen ibland om DC hade problem så var RB på pallen men fartmässigt så var han inte där i racen typ som Massa är. Så jag tycker det är jämnt som sagt. Däremot 06 var ju massa snabb i många race då han fick köra från pole i ensamledning och då han var nöjd med bilen, samma tendens som idag med andra ord, men så fort det blev lite knepigt så var MS alltid den som var klart snabbast.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag tittade på resultaten från 2000.
De lopp som inte en av dem bröt var de inte så många placeringar från varandra, dessutom var inte alltid MS före RB.
Skillnaden mellan Massa och Alonso är definitivt större.
Nu blev det här delvis en jämförelsen mellan Massa och Rubens vilket inte var min tanke från början.
Jörgen
De lopp som inte en av dem bröt var de inte så många placeringar från varandra, dessutom var inte alltid MS före RB.
Skillnaden mellan Massa och Alonso är definitivt större.
Nu blev det här delvis en jämförelsen mellan Massa och Rubens vilket inte var min tanke från början.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja men glöm inte bort att jämförelsen haltar eftersom det inte fanns lika många andra team som kunde ta poäng från toppstallen, 00 var det ju i stort sett bara Maclaren och Ferrari som abbonerade på segrar. Det varju bara Maclaren och Ferrari som vann lopp det året, i år och även förra året så hade vi ju minst 4 stall som tog segrar. Schumi vann de tre första sen tog Maclaren 2 segrar och senvar det schumi igen etc....Barrichello vann visserligen i tyskland men det var efter att MS brytit, tvivlar på att han vunnit annars.
Men nu var det ju inte RB och schumi vi skulle jämföra hehe men vi är av lite olika åsikt här. Jag tycker att i så fall jämförelsen ska göras några år tidigare mellan 06-00 då gjorde ms väldigt mycket med en bil som inte var den bästa. Från 00 så var den ju mer eller mindre likvärdig och då vann han också vm.
Det alonso gjort så grymt i år tycker jag är de första loppen då bilen inte var så bra och han ändå plockade poäng och det var ju just sånt som MS gjorde i slutet av 90-talet.
62p att jämföra med 11 hade ms 05 mot massa, det är ju mer än 5ggr så mycket. Alltså 5 segrar t. ex. Detta året var det Maclaren som tog 10 segrar annars var det Renault som tog 8 vinster, Ferrari tog en i USA när alla andra bröt och skulle nog haft noll...Så detta året var var bilen sämre och ändå tog ms en 3e plats i vm. Lite som Alonso gjorde förrförra året fast han var två. Dock så var ju bilen bra i slutet av det året, 05 hittade Ferrari aldrig farten eller det berodde nog mest på däcken tror jag iaf.
121-80 var det 06 jämnare men å andra sidan så var ju det gamla poängsystemet 10 för vinst så 41 p är ju fyra vinster. Detta året var det bara Renault och Ferrari som vann.
Nu håller jag dock med dig om att ALonso är bättre än MS, schumi har inte den där riktiga förmågan längre att plocka ut några tiondelar extra ur materialet, den försvann när han var borta från sporten.
Men nu var det ju inte RB och schumi vi skulle jämföra hehe men vi är av lite olika åsikt här. Jag tycker att i så fall jämförelsen ska göras några år tidigare mellan 06-00 då gjorde ms väldigt mycket med en bil som inte var den bästa. Från 00 så var den ju mer eller mindre likvärdig och då vann han också vm.
Det alonso gjort så grymt i år tycker jag är de första loppen då bilen inte var så bra och han ändå plockade poäng och det var ju just sånt som MS gjorde i slutet av 90-talet.
62p att jämföra med 11 hade ms 05 mot massa, det är ju mer än 5ggr så mycket. Alltså 5 segrar t. ex. Detta året var det Maclaren som tog 10 segrar annars var det Renault som tog 8 vinster, Ferrari tog en i USA när alla andra bröt och skulle nog haft noll...Så detta året var var bilen sämre och ändå tog ms en 3e plats i vm. Lite som Alonso gjorde förrförra året fast han var två. Dock så var ju bilen bra i slutet av det året, 05 hittade Ferrari aldrig farten eller det berodde nog mest på däcken tror jag iaf.
121-80 var det 06 jämnare men å andra sidan så var ju det gamla poängsystemet 10 för vinst så 41 p är ju fyra vinster. Detta året var det bara Renault och Ferrari som vann.
Nu håller jag dock med dig om att ALonso är bättre än MS, schumi har inte den där riktiga förmågan längre att plocka ut några tiondelar extra ur materialet, den försvann när han var borta från sporten.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jamenvisst. Och eftersom Massa spöade Jacques Villeneuve under deras genomsamma säsong hos Sauber, måste ju även detta innebära att Schumacher är en mycket bättre förare än Villeneuve, eftersom då Schumacher slog Massa 2006?Krassegrand skrev:Jag tror inte att det någonsin var så stor skillnad mellan Schumacher och Massa.
Det betyder, i min värld, att han är mycket bättre än vad Schumacher var (som förare) under sin glans dagar.
Jörgen
PS
Bästa föraren genom tiderna är Alan Prost!
Samme Massa som även spöade Kimi Räikkönen i Ferrari. Alltså är då Schumacher en mycket bättre förare än Kimi Räikkönen om man använder Krassegrands logik.
Blir inte något vidare rättvisa jämförelser, va?
Ferrari.