EUROPAS GP 2012 - VALENCIA CITY. Lopp 8 av 20

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

EUROPAS GP 2012 - VALENCIA CITY. Lopp 8 av 20

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 GRAND PRIX OF EUROPÉ

Banbeskrivning: Valencia city
Banlängd: 5.419 km, antal varv: 57, startförskjutning: 0.000 km, distans: 308.883 km
Bensinförbrukning 2008: x.xx kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.28 sekunder

Depåfönster, 57 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 12-15, 33-37
3 stopp: 6-12, 20-27, 37-45

Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-06-22, CEST
Träning 1 10:00-11:30 (M.Webber - Red Bull 1:40.403)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Alonso - Ferrari 1:37.968)
Lördag 2012-06-23, CEST
Träning 3 11:00-12:00 (S.Vettel - Red Bull 1:37.258)
Kvalificering 14:00-15:00 (S.Vettel - Red Bull 1:36.975)
Söndag 2012-06-24, CEST
Lopp 14:00-16:00

Alla fyra segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:39:36,169
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:40:29,571
2009: Rubens Barrichello - Brawn GP # 1:35:51,289
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:35:32,339

Alla fyra kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:36,975
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:37,587
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:39,498
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:38,989

© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi hade problem med kopplingen idag igen...ovanligt...Vi får se om han kan slå rekord för mest brutna mekaniska problem en säsong...

Annars ser det ju väldigt jämnt ut men att Maclaren är så dåliga förvånar mig mycket.
EsaF

Inlägg av EsaF »

Då har kvalresultaten hunnit smälta in...missade kvalet, så när som dom sista 9 minutera på Q3 så ni får ta mina tankar för vad dom är...
Om jag nu förstod det hela rätt så var det ganska mycket "chansning" vad gäller Vettels avslut. Inget att säga om själva bedriften, han var ju snabbast men som en klar diskussionsfråga kan man ju börja fundera på hur mycket "tur" det låg i hans varv, 70/30..?
Som vanligt, i år, blandar sig fler och fler in i leken...Lotus var väl ingen överraskning, bara hoppas att dom får sakerna att hålla imorgon...eller hur långt Maldonade kan hålla sina "nerver" (!?)i styr.
Sen är det inte alls roligt att inse att dom röda inte är först bland dom som har hästmotorer...(suck)
Så vad tror ni, blir det en ytterligare ny segrare imorgon?
Användarens profilbild
Wolfwhistle

Inlägg av Wolfwhistle »

Japp EsaF och segrare nr 8 kör en Lotus och är finne :)
EsaF

Inlägg av EsaF »

...det vore ju inte helt tokigt :-)
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

EsaF skrev:hur mycket "tur" det låg i hans varv, 70/30..?
Tur tror jag man kan prata om när det skiljer 2 tiondelar mellan 10 förare men när han dammar in ett varv 3 tiondelar snabbare än 2an Hamilton så tycker inte jag att det är tur.
EsaF skrev:Så vad tror ni, blir det en ytterligare ny segrare imorgon?
Hoppas på Kimi!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Strongt av Vettel och Hamilton,, :up:

,,Nico tyckte han blev hindrad bakom den som satte det näst snabbaste varvet,, :roll:
,,han ska nog återvända till dataspelen, där det inte finns en massa yttre faktorer som stör,,

,,verkar aldrig bli nåt av Nico, växer liksom aldrig upp, har kört länge nu..
Saknar de gamla mästarna...
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Vettels varv är inte imponerande för det att han vinner!
Jag tror att hans setup gör en racevinst omöjlig och då är inte 0,3s pole en bedrift, men om han vinner då är det stort...

Kimi (Min favorit) misslyckas igen, iceman har gått och blivit mjukglass?
EsaF

Inlägg av EsaF »

Är nog inne lite på samma linje beträffande tur eller annat vad gäller Vettel. Sen är det ju en annan sak att stå etta varven är avklarade men det går ju inte att bortse från att ju blir lite lättare att vinna om man startar först...

Jag vet inte riktigt vad man ska tro om Iceman, mjukglass eller vad? Känns lite som att han behöver snäppa upp det hela ett litet snäpp till, jamenar bil har han ju så det räcker, nu är det väl bara resten som ska sitta på plats.

Det är inte utan att tankarna börjar likna dom du skrev om Lenny, vad gäller Nico. Börjar bli en hel del annat som "alltid" stör honom...

Vad gäller rejset så finns det väl stor risk för en och annan PaceCar med allt vad det innebär.

Jag tror dock att det blir ett tätt rejs med en, för säsongen ny segrare, Kimi!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Fp730a skrev:Vettels varv är inte imponerande för det att han vinner!
Jag tror att hans setup gör en racevinst omöjlig och då är inte 0,3s pole en bedrift, men om han vinner då är det stort...

Kimi (Min favorit) misslyckas igen, iceman har gått och blivit mjukglass?
Intressant resonemang!
Hoppas att Kimi har gjort tvärt om!

Jörgen
EsaF

Inlägg av EsaF »

Vilket rejs!!! På tråkigaste banan!! Alonso!!!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Varför stannade Alonso?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

"Problem with the car." :D
EsaF

Inlägg av EsaF »

Han ville nog ge publiken lite extra show ;-)
Användarens profilbild
Picard

Inlägg av Picard »

:wink:

Oavsett vem man har som favorit, måste man erkänna att Alonso är otrolig på att studsa tillbaka.

Kimi Mc och Webber :up:
Maldonado :down:
EsaF

Inlägg av EsaF »

Är det mitt minne som sviker eller har jag dragits med i den allmänna hysterin kring årets säsong för när var det senast så mycket körning om positionerna?
Dom var ju en hel drös som turades om att köra om!

En annan reflektion landar kring käre Pastor M...nu sägs det väl en hel del som inte riktigt stämmer från kommentatorerna på Viasat men när det pratas om att folket på banan har olika sätt att köra, beroende på om man har Pastor eller någon annan intill sig så står det ju för något...

Skönt för övrigt, att det inte blev så många incidenter som domarna gav sig in i...
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Dagen till trots måste man erkänna att Vettel hade magisk fart och jag bävar inför resten av säsongen. Var har dom hittat farten??

Fantastisk Alonso, varför kallas han krokodilen???

Kimi såg inte ut att vara på hugget och får andraplatsen till skänks... Dålig insats från hans sida.!
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Picard skrev::wink:

Oavsett vem man har som favorit, måste man erkänna att Alonso är otrolig på att studsa tillbaka.

Kimi Mc och Webber :up:
Maldonado :down:
Studsa och studsa,, han vinner ju på ren tur,,

,,skulle inte ens varit på podiet.

Riktigt skitrace enl. min "objektiva" bedömning :wink:
För mycket strul och haverier för min smak helt enkelt.

Det enda som var kul, var att Räkan och Schumi fick kliva upp.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Var är Du Crazy F1?
Schumi var på podiet!:)

Kimi tog en ny andraplats, mycket välförtjänt! Det verkar som att de börjar lära sig hur däcken fungerar.

Kimi hade lite konfrontationer med både Hamilton och Maldonado och klarade sig oskadd ur båda men när 2 vildhjärnor drabbar samman så kan det bara sluta på ett sätt. Det var mycket dumt av Hamilton att kämpa så hårt får att först hålla Kimi bakom sig och sedan Maldonado. Jag försvarar inte Maldonado på något vis men resultatet för Lewis visar ju om han gjorde rätt eller inte.

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kul lopp får man ju säga och fan vad roligt för en annan att MS äntligen fick kliva upp på pallen, detta är andra loppet som MS inte hade problem och även andra loppet som han är före Rosberg. Sen måste man ju säga att han inte hade tagit en pallplats utan turen utan det hade nog blivit en 5e plats.

Vettel grym precis som Roman idag men materialet höll inte.

Alonso, jadu, den mannen är grym på att köra bil.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Skönt att höra av Dig!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher under utredning för att ha kör om, eller kört för fort, under gulflagg.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

jaha det vore ju tragiskt om det blev så för Hamilton körde också han om under gulflagg...

Nu var det visst drs men vad säger regeln? Får man använda den i området innan gulflaggen eller?Annars är det ju lugnt men om man absolut inte ens får öppna den om det är gulflagg någonstans på banan så ska han ha straff.

Nu verkar det som att han använt drs men saktat ner, vad säger regeln då?
EsaF

Inlägg av EsaF »

Blir ju intressant att se om Schumis tilltag kommer att rendera bestraffning och får en så ska ju andra också få straff.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Ett händelserikt race på den här banan. Det hade man inte väntat sig! Skönt med ett bra resultat för Kimi efter ett par lite sämre tävlingar. Kul också att se Schumacher på pallen, hoppas nu bara att han får behålla placeringen. Force India gjorde ett riktigt bra lopp också. :up:

Tråkigt för Vettel och Grosjean, men de lär ju komma igen. Anmärkningsvärt att två segerkandidater bryter med tekniska problem så pass nära inpå varandra. Inte ofta det händer nuförtiden.
Fp730a skrev: Fantastisk Alonso, varför kallas han krokodilen???

Kimi såg inte ut att vara på hugget och får andraplatsen till skänks... Dålig insats från hans sida.!
Alonso får ju segern till skänks p.g.a. Vettels och Grosjeans haverier samt Hamiltons långsamma depåstopp. Ändå är han är fantastisk medan Räikkönen gör en dålig insats? Tycker Kimi var bra på hugget under t.ex. omkörningarna av Maldonado och Hamilton.
EsaF

Inlägg av EsaF »

Schumi klarar sig, skönt på något sätt.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/100709
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp väldigt skönt. Men Pastor blev bestraffad men det hjälper ju inte Hamilton.
EsaF

Inlägg av EsaF »

Crazy F1 skrev:Men Pastor blev bestraffad men det hjälper ju inte Hamilton.
...den var ju kanske inte riktigt lika klar, om nån nu hade frågat mig istället för domarna...kan ju tycka att det mer liknade en raceincident.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Håller med att den inte var så lätt, jag antar att de gick på att Pastor var utanför banan och borde backat av. Hade han varit på banan och det blivit krock så hade det nog varit lugnt. Och sen så tror jag att förare som kör som honom har mer ögon på sig.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

EsaF skrev:
...den var ju kanske inte riktigt lika klar, om nån nu hade frågat mig istället för domarna...kan ju tycka att det mer liknade en raceincident.
Rejsar gör man på banan, inte brevid.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Intressant att du säger det då de vid ett par tillfällen i år har varit utanför banan och racat utan bestraffning. . . Inte minst Rosberg och Hamilton för att bara nämna två. Domarna är som sagt inte konsekventa och det irriterar mig men jag tycker absolut att Pastor är för optimistisk i sina moves precis som Roman och att de litar på att andra ska flytta sig annars blir det krasch. Webber är ju ett solklart exempel på en som inte våga vara kvar i racelinjen i går.
EsaF

Inlägg av EsaF »

PC: skrev:
EsaF skrev:
Rejsar gör man på banan, inte brevid.
...finns en poäng i det du skriver och det stärker väl mest Pastorns bestraffning. Lewis hade ju kunnat valt ett annat spår, gett Pastorn plats att fortsätta rejsa om det.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Föga förvånande när förra årets bad boy krokar ihop med årets bad boy
EsaF

Inlägg av EsaF »

Gevalia skrev:Föga förvånande när förra årets bad boy krokar ihop med årets bad boy
...hehehe, sånt som händer när det är tuffa rejs ;-)
Användarens profilbild
PC:

Gevalia skrev:Föga förvånande när förra årets bad boy krokar ihop med årets bad boy
Massa var ju inte ens i närheten...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Intressant att du säger det då de vid ett par tillfällen i år har varit utanför banan och racat utan bestraffning. . . Inte minst Rosberg och Hamilton för att bara nämna två. Domarna är som sagt inte konsekventa och det irriterar mig men jag tycker absolut att Pastor är för optimistisk i sina moves precis som Roman och att de litar på att andra ska flytta sig annars blir det krasch. Webber är ju ett solklart exempel på en som inte våga vara kvar i racelinjen i går.
Om man kör utanför banmarkering och in på banan igen och krokar ihop med en annan bil har man alltid löpt stor risk för bestraffning.

Det är i högsta grad konsekvent.

Sen får man se på varje enskild situation som just en enskild situation. Men som racerförare vet man om att kör man utanför banans markering och in igen och krokar ihop med en annan bil finns det risk för bestraffning.

Sen kan det finnas olika orsaker till att man hamnar utanför banmarkeringen liksom till hur man hamnar på banan igen, och det avgör ofta om man blir bestraffad eller inte.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:

LuckyStrike1 skrev:
Crazy F1 skrev:Intressant att du säger det då de vid ett par tillfällen i år har varit utanför banan och racat utan bestraffning. . . Inte minst Rosberg och Hamilton för att bara nämna två. Domarna är som sagt inte konsekventa och det irriterar mig men jag tycker absolut att Pastor är för optimistisk i sina moves precis som Roman och att de litar på att andra ska flytta sig annars blir det krasch. Webber är ju ett solklart exempel på en som inte våga vara kvar i racelinjen i går.
Om man kör utanför banmarkering och in på banan igen och krokar ihop med en annan bil har man alltid löpt stor risk för bestraffning.

Det är i högsta grad konsekvent.

Sen får man se på varje enskild situation som just en enskild situation. Men som racerförare vet man om att kör man utanför banans markering och in igen och krokar ihop med en annan bil finns det risk för bestraffning.

Sen kan det finnas olika orsaker till att man hamnar utanför banmarkeringen liksom till hur man hamnar på banan igen, och det avgör ofta om man blir bestraffad eller inte.
Jag fattar inte varför avåkningszonerna på många av banorna nu för tiden bara är målade på asfalten. Det borde väl vara en enkel sak att få dit en yttermarkering som det straffar sig att köra över.
Cato

Inlägg av Cato »

Sågpå BBC då de snackade med maldonado efter loppet och killen säger:

-He tried to put me out of the track, you know.
And he didnt leave any room to stay and do the corner side by side. I jumped over the curb and i couldnt avoid the accident you know.
I dont know why he drive like that, he was struggling to much with his tyres. He was completly loss, and that moment i was gating(?) very good pace you know. Its difficult to say but he try very aggresive movement on me.

Snacka om att ha noll koll. Sedan ska väl han knappast yttra sig om sådant han gör själv fast värre? :) Redan på varv 2 tryckte han ju ut kimi av banan.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Äsch, jag tycker inte det där är så mycket att snacka om. Nu fick han straff, men han kunde lika gärna ha friats i mina ögon.

Man har sett betydligt värre och farligare grejer i F1 av betydligt mer erfarna förare än den där lilla struntsaken som i slutändan bara förstörde deras två race och chans till bra placeringar för båda förarna.

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Utan att försvara Maldonado så tycker jag att Lewis försvarade sig för optimistiskt både mot Kimi och Pastor. Skillnaden är att Kimi är smartare än Maldonado!

Jörgen
Användarens profilbild
Picard

Inlägg av Picard »

Krassegrand skrev:Utan att försvara Maldonado så tycker jag att Lewis försvarade sig för optimistiskt både mot Kimi och Pastor. Skillnaden är att Kimi är smartare än Maldonado!

Jörgen
:up:
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

2 stycken tjurskallar som inte ger sig.
Ja, det slutar nästan alltid i tårar.
Båda hade kunnat undvika det som hände, även fast Pastorn är mest skyldig.

Det syntes lång väg (flera kurvor innan) att det skulle sluta i trasig kolfiber.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja precis jag satt hemma och sa att detta kommer att smälla. Raceincident!
Användarens profilbild
PC:

Crazy F1 skrev:Ja precis jag satt hemma och sa att detta kommer att smälla. Raceincident!
Jag upprepar mig.

Om det skall kunna kallas raceincident så måste man ju rejsa om det.
Är man utanför banan så är man tillfälligt utanför rejset, fajtas gör man innanför banmarkeringarna.

Om man ligger stumt intill innermarkeringen så skall man inte behöva fundera på om någon är innanför, inte ens om det är Maldonado.

...och om den här idioten Maldonado får hållas, så kommer snart något mycket mer allvarligt hända. Jag tycker han kom lindrigt undan...
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Picard skrev:
Krassegrand skrev:Utan att försvara Maldonado så tycker jag att Lewis försvarade sig för optimistiskt både mot Kimi och Pastor. Skillnaden är att Kimi är smartare än Maldonado!

Jörgen
:up:
,,vilket ju i och för sig, inte ställer några större krav på Kimi, eftersom Pastor är en idiot...

Tycker dock Lewis får skylla sig själv, eftersom alla känner till detta faktum.

Däremot har jag själv funderat på en sak ett tag nu,,

,,på, om det är Domenicali eller Horner som avlönar McLaren-mekarna..
Lutar väl åt Domi..
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:Däremot har jag själv funderat på en sak ett tag nu,,

,,på, om det är Domenicali eller Horner som avlönar McLaren-mekarna..
Lutar väl åt Domi..
:lol: :wink: 8)
Användarens profilbild
PC:

Lenny skrev:
,,vilket ju i och för sig, inte ställer några större krav på Kimi, eftersom Pastor är en idiot...

Tycker dock Lewis får skylla sig själv, eftersom alla känner till detta faktum.
Nä... det är fel att låta honom hållas. Vi kan få en ny Schumi på halsen... :idea:
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Vettel och Helmut Marko klarar verkligen inte att ta en motgång.
Kan bara skratta åt de båda.
Nu säger Vettel att safetycar togs ut enbart för att Vettels försprång skulle tas bort. Helmut håller naturligtvis med.

Hans-Joachim Stuck uttalar sig och varnar de båda.

"However Stuck has warned both that accusing the FIA of such behaviour could be seen as “unsportsmanlike conduct.”

“Sebastian Vettel should learn to be a good loser,” Stuck told German Eurosport. “It was clear there was debris on the circuit, representing a danger of puncture to the other cars. For that reason, the safety car was justified.”
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
EsaF

Inlägg av EsaF »

Depeche skrev:Vettel och Helmut Marko klarar verkligen inte att ta en motgång.
Nu säger Vettel att safetycar togs ut enbart för att Vettels försprång skulle tas bort. Helmut håller naturligtvis med.

"However Stuck has warned both that accusing the FIA of such behaviour could be seen as “unsportsmanlike conduct.”

“Sebastian Vettel should learn to be a good loser,” Stuck told German Eurosport. “It was clear there was debris on the circuit, representing a danger of puncture to the other cars. For that reason, the safety car was justified.”
...snark. VI får väl hoppas att årets tävlingar kan hjälpa till och lära käre Sebbe och polers lite mer sportslighet vilket i sin tur kanske kan vara med och höja nivån på hans "utspel".
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Depeche skrev:Vettel och Helmut Marko klarar verkligen inte att ta en motgång.

Det sas ju redan i söndags innan adrenalinet och besvikelsen lagt sig.