BAHRAINS GP 2012 - SAKHIR. Lopp 4 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
BAHRAINS GP 2012 - SAKHIR. Lopp 4 av 20
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Sakhir
Banlängd: 5.412 km, antal varv: 57, startförskjutning: 0.246 km, distans: 308.238 km
Bensinförbrukning 2008: 2.60 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-04-20, CEST
Träning 1 09:00-10:30
Träning 2 13:00-14:30
Lördag 2012-04-21, CEST
Träning 3 10:00-11:00
Kvalificering 13:00-14:00
Söndag 2012-04-22, CEST
Lopp 14:00-16:00
Alla sju segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 1:39:20,396
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:31:48,182
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:31:06,970
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:33:27,515
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:29:46,205
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:29:18,531
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:34,875
Alla sju kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:54,101
2009: Jarno Trulli - Toyota # 1:33,431
2008: Robert Kubica - BMW Sauber # 1:33,096
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:32,652
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31,431
2005: Fernando Alonso - Renault # 3:01,902
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30,139
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
Tackar!
Jaha en som kan denna banan är Alonso men rågan är om bilen räcker till, det är nog rätt tveksamt faktiskt. Sen lär värmen slita hårt på däcken så Button ligger nog bra till med sin mjuka körstil. Det ska även bli intressant att se om Merccan hade "a one hit wonder" eller om de på riktigt kan vara med och slåss i toppen.
Jaha en som kan denna banan är Alonso men rågan är om bilen räcker till, det är nog rätt tveksamt faktiskt. Sen lär värmen slita hårt på däcken så Button ligger nog bra till med sin mjuka körstil. Det ska även bli intressant att se om Merccan hade "a one hit wonder" eller om de på riktigt kan vara med och slåss i toppen.
-
- Varnad
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
HUR JÄVLA DÅLIGA ÄR DE MED SCHUMIS BIL!??? Detta är inte första gången han har problem medan Nico aldrig har det. DRS fungerade inte ju! Det ger ingen poletid men kanske 3 tiondelar på ett varv på denna banan lätt så det känns rätt tungt och med schumis otur lär han ju bli påkörd eller krascha i starten.
-
-
-
-
-
-
Schumacher saknar viljan att vinna. Man ser det på honom han tycker det är svinkul att bara köra. Han bryr sig inte om att det går dåligt han bara glider runt och skämtar. Hade han brytt sig så hade han skällt de som klantar sig så hade de inte klantat sig igen nu ger Schumi ett lungt intryck vilket gör att mekanikerna också tar det lungt.
Bra läge för tex Räikkonen imorgon med få använda däck. Har dock inte koll på hur många varv alla gjorde. Men känns som om Alonso inte använt hårt däck någon gång. Kan vara intresant att ha i åtanke.
Edit: Han körde elva som jag misstänkte. Antar att han då tog ett lungt varv på mjuka i Q1, använde samma i första försöket i Q2, tog ett nytt sätt mjuka i andra försöket för att sedan glida runt på något av dessa sätt i Q3. Inebär att han har 3 orörda hårda och 1 mjukt par kvar. Möjligen att han använde det tredje sättet då jag istället trodde han åkte på skrubbat. Men tiderna var så långsamma så verkar klart märkligt.
Bra läge för tex Räikkonen imorgon med få använda däck. Har dock inte koll på hur många varv alla gjorde. Men känns som om Alonso inte använt hårt däck någon gång. Kan vara intresant att ha i åtanke.
Edit: Han körde elva som jag misstänkte. Antar att han då tog ett lungt varv på mjuka i Q1, använde samma i första försöket i Q2, tog ett nytt sätt mjuka i andra försöket för att sedan glida runt på något av dessa sätt i Q3. Inebär att han har 3 orörda hårda och 1 mjukt par kvar. Möjligen att han använde det tredje sättet då jag istället trodde han åkte på skrubbat. Men tiderna var så långsamma så verkar klart märkligt.
-
Jag tror du har helt fel angående Schumi PerP. Ok första året tillbaka, då var det glida omkring, njuta av tillvaron och vinka till publiken, men från andra halvan i fjol har han utmanat och sett riktigt vass ut.
Och vad vet vi om hur livat det är bakom kulisserna? Visserligen har han aldrig varit den som skrikit och domderat, han är mer analyserande än så. Men han lär garanterat göra vad han kan för att undvika att samma problem upprepas.
Om man analyserar säsongen så har det varit en växellåda, ett framhjul och en DRS som felat. Det som skulle kunnat vara mänskligt fel är framhjulet, men där visade lollipop-systemet grönt ljus. Växellådan och DRS förefaller vara tekniska problem som är svårt att göra något åt, åtminstone är de sannolikt inte någon person som missat.
Och förstås Grosjean, men det kan man knappast lasta stallet eller MS för
Och vad vet vi om hur livat det är bakom kulisserna? Visserligen har han aldrig varit den som skrikit och domderat, han är mer analyserande än så. Men han lär garanterat göra vad han kan för att undvika att samma problem upprepas.
Om man analyserar säsongen så har det varit en växellåda, ett framhjul och en DRS som felat. Det som skulle kunnat vara mänskligt fel är framhjulet, men där visade lollipop-systemet grönt ljus. Växellådan och DRS förefaller vara tekniska problem som är svårt att göra något åt, åtminstone är de sannolikt inte någon person som missat.
Och förstås Grosjean, men det kan man knappast lasta stallet eller MS för
-
PerP har helt rätt, [Schumacher] är inte i närheten av sin gamla glöd.Jögga skrev:Jag tror du har helt fel angående Schumi PerP. Ok första året tillbaka, då var det glida omkring, njuta av tillvaron och vinka till publiken, men från andra halvan i fjol har han utmanat och sett riktigt vass ut.
När [Schumacher] vandrade ner depågatan på Spa med en drivaxel i handen som lossnat från hans Ferrari och sulade in den i garaget, då fanns det lite jävlaranama i gubben.
Intressant kval hur som haver, Kimi/Lotus gör bort sig igen? När ska dom lära sig? Orutin? Från vem i så fall?
Jag varnade för Vettel sist, hade dock inte räknat med att han skulle vara tillbaka på topp redan nu. Det bevisar bara vilken snubbe han är. Även om han inte vinner imorgon har han skaffat sig en enorm portion självförtroende.
Tror på McLarenseger imorgon, Button kommer att ta det här
I was misled and that is the way it went
-
-
Jag tror inte det behöver vara så dåligt för Kimi starta elva med minst fyra fräscha däckpar. Som bäst kanske han hade kunnat bli 5 eller liknande men då fått använda upp två nya set.
Men om man tittar på listan så ser man många med onödigt många försök, kanske inte är så farligt med däcken som Janne och Eje antydde. Teamen brukar ju ha koll på sådant.
Vad jag menade med Schumi var väl inte precis att han inte vill vinna. Men han ser allt för glad ut trots att det gick dåligt för honom.Däri ligger problemet. När han var som bäst såg han till att sådana fel inte inträffade.
Men om man tittar på listan så ser man många med onödigt många försök, kanske inte är så farligt med däcken som Janne och Eje antydde. Teamen brukar ju ha koll på sådant.
Vad jag menade med Schumi var väl inte precis att han inte vill vinna. Men han ser allt för glad ut trots att det gick dåligt för honom.Däri ligger problemet. När han var som bäst såg han till att sådana fel inte inträffade.
-
-
Vad jag vet så....Cheever skrev:Vad jag vet skrev inte jag att du skrev det, bara att PerP har rätt och att S-[Schumacher] inte är i närheten av sin gamla glöd.Jögga skrev:Vad jag vet skrev jag inte att han hade sin gamla glöd, bara att PerP har fel i att han saknar viljan att vinna.
Nej, men Schumis gamla glöd tog ju slut för nånstans 8-10 år sen. Visserligen var han snubblande nära -06 men -04 var ju lite åka och vinka till publiken också med den bilen. I Ferrari från 2000 var det ju smooth sailing för det mesta, och -03 var väl senast han tog nacksving på en bil.
-
Att han är annorlunda i sitt sätt att vara är ju helt klart, jag minns inte ett lopp under sin förra karriär då han var cool då något gått sönder och jag minns inte att han talade om en raceincident då han blev på körd bakifrån heller så det biten har absolut ändrats. Men å andra sidan så har han alltid kört om VM då och jag tror att det gör att man bli mer förbannad. Sen så tror jag nog att han inte har samma glöd som han hade innan men visst fan vill han vinna, det tror jag! Däremot så kanske han hanterar besvikelser på ett annat sätt nu än vad han gjorde innan och därför så verkar han "inte bry" sig iaf inte utåt men jag hade nog inte klarat av att hålla masken men han gör ett rätt bra jobb.
När han i förra racet sa att han tycket synd om en mekaniker som klantat sig så börjar man ju dock undra varför han inte skäller mer på teamet för han har haft mer oflyt i Mercedes än Nico utan tvekan eller så tänker han, "det som är gjort är gjort och alla gör nog sitt bästa" och att det inte lönar sig att skälla kanske....vad vet jag men jag tror han har fel, han måste visa att han blir förbannad och lite tåga för då kanske mekanikerna taggar till!
När han i förra racet sa att han tycket synd om en mekaniker som klantat sig så börjar man ju dock undra varför han inte skäller mer på teamet för han har haft mer oflyt i Mercedes än Nico utan tvekan eller så tänker han, "det som är gjort är gjort och alla gör nog sitt bästa" och att det inte lönar sig att skälla kanske....vad vet jag men jag tror han har fel, han måste visa att han blir förbannad och lite tåga för då kanske mekanikerna taggar till!
-
Det finns en tid och en plats för allt, se bara vilka kommentarer Vettel fick efter sitt uttalande om gurkan. Beröm i plenum, kritik i enrum så långt det nu går. Särskilt när man inte säkert vet vad som hänt och vem den skyldige är, man ser rätt korkad ut om man skäller ut nån som sen visar sig oskyldig.
Dessutom är han äldre, och förhoppningsvis har han dragit lärdom av de tavlor han gjorde under sin första karriär.
Dessutom är han äldre, och förhoppningsvis har han dragit lärdom av de tavlor han gjorde under sin första karriär.
-
[Schumacher] behöver väl inte skälla på mekanikerna för att de ska veta att de gjorde fel? Han som skötte höger framhjul drämde ju näven i asfalten direkt när det hände, och jag gissar att lollipopkillen också insåg sitt misstag.
Det är lite intressant med sådana depåincidenter. Där står tjugo pers samlade runt bilen och ska byta hjul på fem sekunder. Varenda lilla misstag kan bli ödesdigert. Tänk om det blev lika stora konsekvenser varje gång en förare missade bromspunkten med en meter eller en uppväxling med en halv sekund – då skulle stallcheferna få avskeda förare i tid och otid.
Det är lite intressant med sådana depåincidenter. Där står tjugo pers samlade runt bilen och ska byta hjul på fem sekunder. Varenda lilla misstag kan bli ödesdigert. Tänk om det blev lika stora konsekvenser varje gång en förare missade bromspunkten med en meter eller en uppväxling med en halv sekund – då skulle stallcheferna få avskeda förare i tid och otid.
-
-
Visst är det så, det kan vi jämföra med hur det är om en hockeymålvakt gör ett misstag i en match, då kan det också bli ödesdigert men gör utespelaren det så är det oftast inte lika farligt.
Nej visst, de tjänar kanske inget på att ge kritik offentligt sen vad som sker bakom stängda dörrar är nog en annan sak.
Angående hans gamla glöd att den inte finns längre så är det nog sant men sen är han inte lika snabb heller... Men han har nog tillräckligt med glöd för att vinna ännu dock men han behöver en bättre bil än vad han behövde för 10 år sedan.
Jag trodde att Maldonado skulle bli nerflyttat men han startar ju före MS ännu, fick han ingen bestraffning eller?
Nej visst, de tjänar kanske inget på att ge kritik offentligt sen vad som sker bakom stängda dörrar är nog en annan sak.
Angående hans gamla glöd att den inte finns längre så är det nog sant men sen är han inte lika snabb heller... Men han har nog tillräckligt med glöd för att vinna ännu dock men han behöver en bättre bil än vad han behövde för 10 år sedan.
Jag trodde att Maldonado skulle bli nerflyttat men han startar ju före MS ännu, fick han ingen bestraffning eller?
Senast redigerad av Crazy F1 den sön apr 22, 2012 08:43, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Nåja. Motgångar har ju inte fattats. Diskvalificerad från en hel säsong t.ex. och borta en halv med brutet ben. Minns att det var många (inklusive Elgh) som gissade att han inte skulle komma tillbaka till säsongen 2000. Han kom inte bara tillbaka utan började sin segersvit...Zwonk skrev: Tänkte på samma sak. Med tanke på vilket flyt Schumacher har haft genom hela sin karriär är det väl bara rättvist att han får känna på lite hårdare tider.
-
-
Låter trevligt fast då spelar det tyvärr inte in de som sparat däck:( någon roll
Ju mer jag tänker på växellådsbytet blir jag förbryllad. Schui har gått imål en gång i år och borde ju redan kunnat byta växellåda efter förra loppet men menar de att hans växellådor inte håller mer än ett race eller? Han hade ju fan problem med lådan i australien också!!! Vad sätter de i för skit!
Ju mer jag tänker på växellådsbytet blir jag förbryllad. Schui har gått imål en gång i år och borde ju redan kunnat byta växellåda efter förra loppet men menar de att hans växellådor inte håller mer än ett race eller? Han hade ju fan problem med lådan i australien också!!! Vad sätter de i för skit!
-
-
-
-
-
Jahaja, blev ju ett spännande lopp nästan. Både Mercedes och McLaren helt under isen, vem hade trott det?
Och Vettel bevisar igen vilken kapabel förare han är, lyckas dessutom spara däck och hålla undan till seger, riktigt starkt.
Ja, Kimi studsar tillbaka från klantigheterna i Kina och kör ett kanonlopp, taktiskt perfekt och väl utfört. Han hade en chans att ta Vettel, men lyckades inte riktigt. Lotus måste vara ganska nöjda...
Skoj att det höll för Di Resta också Äntligen en hyfsad placering. Och han fick lite TV-tid också Anfran
Och Vettel bevisar igen vilken kapabel förare han är, lyckas dessutom spara däck och hålla undan till seger, riktigt starkt.
Ja, Kimi studsar tillbaka från klantigheterna i Kina och kör ett kanonlopp, taktiskt perfekt och väl utfört. Han hade en chans att ta Vettel, men lyckades inte riktigt. Lotus måste vara ganska nöjda...
Skoj att det höll för Di Resta också Äntligen en hyfsad placering. Och han fick lite TV-tid också Anfran
-
-
Räikkönen har verkligen gjort en grym comeback. Man börjar nästan glömma att han har varit borta i två år. En pallplats hade ju redan legat i luften ett tag, så kul att Lotus nu fick allt att funka. Grosjean ser också riktigt stabil ut. Kul för Frankrike, det var ett tag sedan de hade en förare på pallen senast.
Fyra olika stall har nu vunnit de fyra första racen. Någon som har koll på när något sånt hände senast? Inte på 2000-talet i alla fall. Verkar lovande inför fortsättningen!
Fyra olika stall har nu vunnit de fyra första racen. Någon som har koll på när något sånt hände senast? Inte på 2000-talet i alla fall. Verkar lovande inför fortsättningen!
-
-
Nico fick inget straff idag, det skulle han haft kan man tycka efter ha tryckt Alonso & Hamilton av banan. Tyvärr är det ju banan som gör det möjligt, hade aldrigt hänt på Imola, typ.Crazy F1 skrev:Hade schumi kört som Nico idag så hade nog alla sagt att han varit ful och smutsig
[Schumacher] hade ju inte så mycket TV-tid idag, men jag är säker på att han gjorde flera fula moves han med