MALAYSIAS GP 2012 - SEPANG. Lopp 2 av 20
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
MALAYSIAS GP 2012 - SEPANG. Lopp 2 av 20
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 PETRONAS MALAYSIA GRAND PRIX
Banbeskrivning: Sepang
Banlängd: 5.543 km, antal varv: 56, startförskjutning: 0.000 km, distans: 310.408 km
Bensinförbrukning 2008: 2.50 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.45 sekunder
Depåfönster, 56 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-03-23, CET
Träning 1 03:00-04:30 (M.Webber - Red Bull 1:37.651)
Träning 2 07:00-08:30 (M.Webber - Red Bull 1:36.876)
Lördag 2012-03-24, CET
Träning 3 06:00-07:00 (L.Hamilton - McLaren 1:36.340)
Kvalificering 09:00-10:00 (S.Vettel - Red Bull 1:34.870)
Söndag 2012-03-25, CET
Lopp 10:00-12:00
Alla 13 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:37:39,832
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:33:48,412
2009: Jenson Button - Brawn GP # 55:30,622
2008: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:31:18,555
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:32:14,930
2006: Giancarlo Fisichella - Renault # 1:30:40,529
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:31:33,736
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:07,490
2003: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:32:22,1952
2002: Ralf Schumacher - Williams # 1:34:12,9121
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:47:34,801
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35:54,235
1999: Eddie Irvine - Ferrari # 1:36:38,494
Alla 13 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:34,870
2010: Mark Webber - Red Bull # 1:49,327
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:35,181
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:35,748
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:35,043
2006: Giancarlo Fisichella - Renault # 1:33,840
2005: Fernando Alonso - Renault # 3:07,672
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33,074
2003: Fernando Alonso - Renault # 1:37,044
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35,266
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35,220
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:37,397
1999: Michael Schumacher - Ferrari # 1:39,688
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jaha då var det dags igen då, skönt när det bara är en vecka mellan loppen och denna bana ger oss kanske en verkligare bild av hur det faktiskt ser ut mellan teamen så det ska bli spännande. Första träningen pallar jag inte men andra blir perfekt till frukosten!
Nu är det även sagt att FIA godkänt Merccans vinge helt klart så kopierandet lär börja. Sedan läste jag att många team verkar skeptiska till hur RB tar ut avgaserna så det lär ju de andra kopiera...Man kan ju undra vad det är för något som Maclaren har som de andra skulle vilja ha, de är ju klart snabbast iaf.
Nu är det även sagt att FIA godkänt Merccans vinge helt klart så kopierandet lär börja. Sedan läste jag att många team verkar skeptiska till hur RB tar ut avgaserna så det lär ju de andra kopiera...Man kan ju undra vad det är för något som Maclaren har som de andra skulle vilja ha, de är ju klart snabbast iaf.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Sådärja, nu fick äntligen presskonferensen förgyllas av några "obviously" igen
Schumacher som genomförde detta kvalet på ett mycket stabilt sätt. Riktigt imponerande i sista sektorn under sitt försök. Dessutom blir Rosberg hyfsat utkvalad för andra tävlingen i rad.
McLaren ser ruggigt bra ut, och om inget oförutsett händer borde det inte vara några större problem för dem att promenera hem segern imorgon. Vettel skall visserligen inte underskattas, men 6:e-platsen är långt bak i fältet, och här skall han nog inte hoppas för mycket på att kunna profitera på en SC-situation som i Australien.
I övrigt ett spännande kval!
Schumacher som genomförde detta kvalet på ett mycket stabilt sätt. Riktigt imponerande i sista sektorn under sitt försök. Dessutom blir Rosberg hyfsat utkvalad för andra tävlingen i rad.
McLaren ser ruggigt bra ut, och om inget oförutsett händer borde det inte vara några större problem för dem att promenera hem segern imorgon. Vettel skall visserligen inte underskattas, men 6:e-platsen är långt bak i fältet, och här skall han nog inte hoppas för mycket på att kunna profitera på en SC-situation som i Australien.
I övrigt ett spännande kval!
Ferrari.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Vilket tjat om det här med obviously. Förra säsongen höll jag räkningen under presskonferenserna och den som använde uttrycket mest var ofta Webber som ju har engelska som modersmål. Kanske ska vi svenskar hacka lite på honom...Eau Rouge skrev:Sådärja, nu fick äntligen presskonferensen förgyllas av några "obviously" igen
Kanske blir det så när man förväntas prata om något alla redan sett?
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån okt 10, 2011 19:27
Jag tror att folk inte gillar detta ord är pga att de uttalar det typ obb-viously typ medans tex mark webber uttalar det mer som oviously.Fredrik i Trollhättan skrev: Vilket tjat om det här med obviously. Förra säsongen höll jag räkningen under presskonferenserna och den som använde uttrycket mest var ofta Webber som ju har engelska som modersmål. Kanske ska vi svenskar hacka lite på honom...
Kanske blir det så när man förväntas prata om något alla redan sett?
Sen är det väl just det att det är hans modersmål vilket gör att ordet inte sticker ut då han använder det.
På tal om språk, är det bara jag som skrattar lite då massa säger third? Låter exakt som turd.
För att återgå till topic lite, kan någon hota hamilton imorgon om han lyckas göra en bra start/bilen inte går sönder?
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag vill påstå att Button är ett seriöst hot mot Hamilton, för att inte tala om Hamilton själv förståsCato skrev:Jag tror att folk inte gillar detta ord är pga att de uttalar det typ obb-viously typ medans tex mark webber uttalar det mer som oviously.Fredrik i Trollhättan skrev: Vilket tjat om det här med obviously. Förra säsongen höll jag räkningen under presskonferenserna och den som använde uttrycket mest var ofta Webber som ju har engelska som modersmål. Kanske ska vi svenskar hacka lite på honom...
Kanske blir det så när man förväntas prata om något alla redan sett?
Sen är det väl just det att det är hans modersmål vilket gör att ordet inte sticker ut då han använder det.
På tal om språk, är det bara jag som skrattar lite då massa säger third? Låter exakt som turd.
För att återgå till topic lite, kan någon hota hamilton imorgon om han lyckas göra en bra start/bilen inte går sönder?
Visserligen långt ner till Massa, men han ska nog pricka vid nån varvning ska du se
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jag är mest förundrad över Mercedes dåliga racepace. Visserligen trodde jag väl på förhand att de skulle tappa i race gentemot farten de hade i kvalet, men att droppa från en stark 3:e-plats till en tursam 10:e känns som ett väl stort hopp.
Visserligen hade Schumacher lite oflyt efter Grosjeans fyllekörning, men efter omstarten tog han ju inte ikapp nånting. Han plockade tre bilar tämligen omgående men sedan stagnerades farten kraftfullt och han fick som sagt ganska turligt med sig en poäng. Hade det inte varit för Maldonados motorras och Vettels fadäs hade det blivit en blygsam 12:e-plats (!).
I övrigt blir jag återigen väldigt imponerad av Fernando Alonsos säregna förmåga att utnyttja materialet till 100 procent. Han var långt ifrån snabbast, men väldigt kalkylerande och smart.
Även Sergio Perez förtjänar en stor eloge. Liksom Hamilton som jag tyckte höll huvudet kallt. Och lite oväntat var det Button som idag gjorde ett riktigt uselt race. Han brukar vara säkerheten personifierad, men det var inte mycket som stämde idag.
Ett helt okej race enligt min uppfattning. Väntetiden på närmare en timme förtar ganska mycket av spänningen och uppbyggnaden.
Visserligen hade Schumacher lite oflyt efter Grosjeans fyllekörning, men efter omstarten tog han ju inte ikapp nånting. Han plockade tre bilar tämligen omgående men sedan stagnerades farten kraftfullt och han fick som sagt ganska turligt med sig en poäng. Hade det inte varit för Maldonados motorras och Vettels fadäs hade det blivit en blygsam 12:e-plats (!).
I övrigt blir jag återigen väldigt imponerad av Fernando Alonsos säregna förmåga att utnyttja materialet till 100 procent. Han var långt ifrån snabbast, men väldigt kalkylerande och smart.
Även Sergio Perez förtjänar en stor eloge. Liksom Hamilton som jag tyckte höll huvudet kallt. Och lite oväntat var det Button som idag gjorde ett riktigt uselt race. Han brukar vara säkerheten personifierad, men det var inte mycket som stämde idag.
Ett helt okej race enligt min uppfattning. Väntetiden på närmare en timme förtar ganska mycket av spänningen och uppbyggnaden.
Ferrari.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
"Schumacher hit me",,, ja jösses sicken stolle..PC: skrev:Jag får nog ta tillbaka vad jag sa om Grosjean sist, han verkar fortfarande ha svårt att hålla huvudet kallt. Fick inte han någon glass av sin stallkompis...?
http://www.planetf1.com/driver/18227/76 ... her-hit-me
Han får väl köra med Massas favorit,, "he destroyd my race,,, a lot you know"
Lite besviken att Peres inte fick kliva högst upp när nu allt gick så bra.
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Jo, det var lite synd. En seger för Sauber låg ju definitivt i luften. Det hade varit kul med en riktig skrällseger, det är så sällan det händer i F1. Men grym insats av Perez hur som helst.Lenny skrev: Lite besviken att Peres inte fick kliva högst upp när nu allt gick så bra.
Det är fascinerande att Mercedes kan vara så bra i kvalen och så dåliga i racen. Brawn har nog en hel del att fundera på.
Nu när Alonso vann börjar det bli riktigt pinsamt för Massa. Börjar tvivla på att han är kvar i stallet så länge till.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Säga vad man vill om F1 men tråkgit är det inte...
Lotus visar bra fart i det torra. Alonso gjorde bra ifrån sig men hade lite tur, regn och en för het Perez gav honom segern. Massa är kass som vanligt.
Merceders vet man inte riktigt med eftersom de antingen blir påkörda bakifrån eller spränger växellådor. Men klart är ju iaf att de inte har lika bra race som kvalpace men det finns nog potential iaf för de verkar inte köra med kvalinställningar. Klart är även att Rosberg klart har tappat till Schumi som det ser ut i nuläget får man väl tillägga.
RB är snabba i race men inte alls så överlägsna som innan. Vettel kör med huvudet under armen och skyller på alla andra då han kör av deras vingar.
Button gjorde ett ovanligt misstag.
Hamilton hade ingen fart.
Lotus visar bra fart i det torra. Alonso gjorde bra ifrån sig men hade lite tur, regn och en för het Perez gav honom segern. Massa är kass som vanligt.
Merceders vet man inte riktigt med eftersom de antingen blir påkörda bakifrån eller spränger växellådor. Men klart är ju iaf att de inte har lika bra race som kvalpace men det finns nog potential iaf för de verkar inte köra med kvalinställningar. Klart är även att Rosberg klart har tappat till Schumi som det ser ut i nuläget får man väl tillägga.
RB är snabba i race men inte alls så överlägsna som innan. Vettel kör med huvudet under armen och skyller på alla andra då han kör av deras vingar.
Button gjorde ett ovanligt misstag.
Hamilton hade ingen fart.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Rosberg har förvandlats till en riktig sopa. Mercedes är en riktig skitbil dock, kan bara kvala. I racetrim ligger enbart nykomlingsteamen och Massas Ferrari efter va det verkar.
Sauber och Williams har däremot hittat något bra. Ferrari kan köpa över Sauber och göra om dem till fabriksteamet med Perez och Alonos. Iofs synd om Kobayashi att köra skräp. Men ärligt dags för japanen att göra ett bra race nu också. Material för pallen har han bevisligen.
Sauber och Williams har däremot hittat något bra. Ferrari kan köpa över Sauber och göra om dem till fabriksteamet med Perez och Alonos. Iofs synd om Kobayashi att köra skräp. Men ärligt dags för japanen att göra ett bra race nu också. Material för pallen har han bevisligen.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Får man en bil specialdesignad åt sig gäller det ju att gå ut och leverera också, något som Rosberg misslyckats mer med än pensionären hittills i år.
Gamlingen kan i alla fall skylla på trasig växellåda och en fransos i bakhjulet, men har trots det tagit poäng. Men såklart hade jag förväntat mig mer efter kvalinsatserna också.
Gamlingen kan i alla fall skylla på trasig växellåda och en fransos i bakhjulet, men har trots det tagit poäng. Men såklart hade jag förväntat mig mer efter kvalinsatserna också.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja Nico har ju inte haft några problem i loppen som schumi så han har liksom bara haft problem att vara snabb pga av däcken. Kanske skulle schumi haft samma problem men jag tror han skulle varit några tiondelar snabbare för så var trenden förra året. Jag kan inte fatta att Nico var långsammare på nya regndäck än MS på begagnade, då är det något allvarligt fel med bilen.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Man får väl protestera så mycket man vill, typ.Crazy F1 skrev:Nu läste jag idag att Lotus och RB har lämnat in en protest mot Merceders F-duct. Jag trodde det var avslutat, hur många gånger får man protestera???
För övrigt är det väldigt dött på alla forum just nu och inget händer! Jag blir uttråkad!
Dels kan man protestera till Steward of the meeting som handhar det diciplinära ansvaret under rejshelger.
Dels kan man lämna in en protest till IT (International Tribunal) som behandlar ärendet. När dom meddelar domslut kan det överklagas till ICA (International Court of Appeal) som har slutordet. När ICA sagt sitt är saken utredd och något ytterligare steg finns inte.
Så man kan protestera officiellt en gång, och överklaga det beslutet en gång. Men innan dess kan man ju be FIA klargöra regeltolkningar lite mer inofficiellt, vilket också är en form av protest.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo, det kan det fast det heter inte lagligt eftersom det inte är en lag utan en regel.Crazy F1 skrev:Ja det är klart men att det ska hållas på innan varje lopp börjar bli lite väl tjatigt, antingen är det lagligt eller inte, det kan väl inte vara lagligt ett race och sen inte i nästa.
F1-historien är fullt av tekniska lösningar som varit tillåtna i ett eller flera race för att sen plötsligt inte vara tillåtna längre.
Det finns massor av exempel på det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja, eftersom alla ingengörer försöker dra alla fördelar som reglementet tillåter håller dom sig inom gråzonen mer eller mindre hela tiden. Den som töjt regeln bäst brukar ha en fördel över de andra, som i sin tur blir sura för att dom inte kan kopiera/få sin lösning att fungera lika bra alternativt dom har missat ett hål som någon annan utnyttjar.
Kan man då inte bygga en likadan själv måste man ju få FIA att förbjuda konkurrenten från att använda sin mojäng.
Sen finns det förstås dom som kommer på sånt som inte finns reglerat alls, vilket DDD och EBD var bra exempel på.
Kan man då inte bygga en likadan själv måste man ju få FIA att förbjuda konkurrenten från att använda sin mojäng.
Sen finns det förstås dom som kommer på sånt som inte finns reglerat alls, vilket DDD och EBD var bra exempel på.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
http://www.youtube.com/watch?v=ey13gsWhYMYKrassegrand skrev:?????Jögga skrev:DDD och EBD
jag kommer inte ihåg detta!
Jörgen
http://www.f1technical.net/forum/viewto ... =6&t=10674
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ok, tack!Picard skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ey13gsWhYMYKrassegrand skrev:?????Jögga skrev:DDD och EBD
jag kommer inte ihåg detta!
Jörgen
http://www.f1technical.net/forum/viewto ... =6&t=10674
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är för att F1 är en högteknologisk sport där teknisk utveckling är viktigare och spelar en större roll än den idrottsliga prestationen.Crazy F1 skrev:Bra bana det där alltså
Hm jo men det kan ibland bli lite väl mycket tjat fram och tillbaka om dessa lagligheter.
Det är så klart min personliga åsikt men helt snett ute tror jag inte det är.
Till saken hör att jag länge varit ett fan av F1 men att jag inte anser att den idrottsliga prestationen i F1 har en lika stor andel som i andra motorsportgrenar på såväl två som fyra hjul.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Det är viktigt att hålla tillbaka utvecklingen lagom mycket. När Senna förolyckades hade utvecklingen av downforce och bromsar gått för långt och det krävdes i det närmaste övermänskliga egenskaper för att bromsa på rätt ställe. Kom ihåg att det hände 3 allvarliga olyckor samma helg och en i Monaco ett par veckor senare.
Jörgen
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nu tror jag personligen inte att olyckorna på Imola hade med tekniken att göra och det baserar jag på att Rubens helt enkelt körde för fort in i Variante Bassa, Senna och Ratzenberger körde av på fullgaspartier (mystisk avåkning i Tamburello och tappad framvinge innan Villenueve). Startkrashen och det tappade hjulet i depån hade sannolikt inte heller med det att göra.
Man hade dessutom till säsongen 1994 plockat bort alla så kallade driver aids från föregående år.
En reflektion på LuckyStrike1:s inlägg så är jag böjd att hålla med. F1 är en lagsport där förarens roll är rätt liten i förhållande till yttre omständigheter, kvalité på materialet och stallets förmåga att utveckla bilen. Jämför med MotoGP t.ex. där föraren gör enorm skillnad trots att det är prototyprejsing det med.
Man hade dessutom till säsongen 1994 plockat bort alla så kallade driver aids från föregående år.
En reflektion på LuckyStrike1:s inlägg så är jag böjd att hålla med. F1 är en lagsport där förarens roll är rätt liten i förhållande till yttre omständigheter, kvalité på materialet och stallets förmåga att utveckla bilen. Jämför med MotoGP t.ex. där föraren gör enorm skillnad trots att det är prototyprejsing det med.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja, i själva verket hade man ju kraftigt minskat downforce, bromsar och teknisk utveckling till 1994 och bilarna var inte lika fysiskt krävande att köra som de var åren innan.
Dessutom har utvecklingen sedan 1994, med start redan året därpå, stadigt ökat så det tror jag inte för en sekund var orsaken.
Skulle Ayrton Senna åka av och krascha i en relativt enkel fullfartsvänster för att bilarna hade mycket downforce och var svåra att bromsa? Barrichello köra av över en curb i en relativt enkel chikan? Roland Ratzenberger köra av på en raksträcka inför en enkel fullfartshöger?
Knappast.
Hela den Imolahelgen var en närmast osannolik kombination av händelser och olyckliga omständigheter som bidrog till två mycket tragiska händelser och en allvarlig olycka.
Dessutom har utvecklingen sedan 1994, med start redan året därpå, stadigt ökat så det tror jag inte för en sekund var orsaken.
Skulle Ayrton Senna åka av och krascha i en relativt enkel fullfartsvänster för att bilarna hade mycket downforce och var svåra att bromsa? Barrichello köra av över en curb i en relativt enkel chikan? Roland Ratzenberger köra av på en raksträcka inför en enkel fullfartshöger?
Knappast.
Hela den Imolahelgen var en närmast osannolik kombination av händelser och olyckliga omständigheter som bidrog till två mycket tragiska händelser och en allvarlig olycka.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror inte heller att Imola berodde på att det gick för fort utan det var olyckliga omständigheter och jag är övertygad om att man skulle kunna göra om de där sakerna som bilarna gjorde utan att det skulle behöva sluta som det gjorde.
Absolut, F1 är absolut en lagsport och det gäller att få teamet att arbeta åt samma håll, i år vet man ju knappt vilket team som gjort bäst i från sig och det är ju det som är så spännande.
Jag är dock emot att det blir alltför många restriktioner och jag hade gärna sett att bilarna fick tanka och att de kunde lägga upp olika strategier som förr, jag tyckte det gjorde att sporten fick en dimension till. Nu går det inte att mixa så mycket eftersom alla mer eller mindre har samma mängd soppa jämnt.
Sen hade jag gärna sett att bakvingen var större igen och att framdäcken blev bredare men det är min personliga åsikt och hade kanske inte gjort att sporten blivit bättre.
Absolut, F1 är absolut en lagsport och det gäller att få teamet att arbeta åt samma håll, i år vet man ju knappt vilket team som gjort bäst i från sig och det är ju det som är så spännande.
Jag är dock emot att det blir alltför många restriktioner och jag hade gärna sett att bilarna fick tanka och att de kunde lägga upp olika strategier som förr, jag tyckte det gjorde att sporten fick en dimension till. Nu går det inte att mixa så mycket eftersom alla mer eller mindre har samma mängd soppa jämnt.
Sen hade jag gärna sett att bakvingen var större igen och att framdäcken blev bredare men det är min personliga åsikt och hade kanske inte gjort att sporten blivit bättre.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Det händer fortfarande olyckor idag som är i princip lika "spektakulära"LuckyStrike1 skrev:Nja, i själva verket hade man ju kraftigt minskat downforce, bromsar och teknisk utveckling till 1994 och bilarna var inte lika fysiskt krävande att köra som de var åren innan.
Dessutom har utvecklingen sedan 1994, med start redan året därpå, stadigt ökat så det tror jag inte för en sekund var orsaken.
Skulle Ayrton Senna åka av och krascha i en relativt enkel fullfartsvänster för att bilarna hade mycket downforce och var svåra att bromsa? Barrichello köra av över en curb i en relativt enkel chikan? Roland Ratzenberger köra av på en raksträcka inför en enkel fullfartshöger?
Knappast.
Hela den Imolahelgen var en närmast osannolik kombination av händelser och olyckliga omständigheter som bidrog till två mycket tragiska händelser och en allvarlig olycka.
Skillnaden mellan då och nu är att när det händer blir följderna mindre allvarliga.
Det handlar inte om tekniska hjälpmedel utan om bilen fundamentala säkerhetskonstruktion
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Här kommer det upp en massa tro på osannolika händelser och otroliga sammanträffanden????
Är det inte lite motsägelsefullt att tro på otroliga saker och bygga sitt resonemang på osannolika händelser?
Faktum är att förarnas organisation (fackförening) hade tynat bort och skyddet för förarna var eftersatt. Det tog inte särskilt lång tid efter att man återupplivade organisationen (med Gerhard Berger som ordförande tror jag) som man fick hissat upp sidorna på cockpiten så att förarens huvud skulle få bättre stöd vid sidokollision, en av förbättringarna.
Barrichellos avåkning var exakt vad man kan förvänta sig när bromspunkten måste vara exakt. Han har säkert bromsat en halvmeter för sent och klarade första delen av chickanen men inte den andra delen.
Jag säger inte att bilarna var svåra att bromsa! Det var precis tvärt om men om man ska köra fortare än de andra så måste man utnyttja hela potentialen och tex bromsa på helt rätt ställe!
Jörgen
Är det inte lite motsägelsefullt att tro på otroliga saker och bygga sitt resonemang på osannolika händelser?
Faktum är att förarnas organisation (fackförening) hade tynat bort och skyddet för förarna var eftersatt. Det tog inte särskilt lång tid efter att man återupplivade organisationen (med Gerhard Berger som ordförande tror jag) som man fick hissat upp sidorna på cockpiten så att förarens huvud skulle få bättre stöd vid sidokollision, en av förbättringarna.
Barrichellos avåkning var exakt vad man kan förvänta sig när bromspunkten måste vara exakt. Han har säkert bromsat en halvmeter för sent och klarade första delen av chickanen men inte den andra delen.
Jag säger inte att bilarna var svåra att bromsa! Det var precis tvärt om men om man ska köra fortare än de andra så måste man utnyttja hela potentialen och tex bromsa på helt rätt ställe!
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!