Vem är bäste föraren?
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Vem är bäste föraren?
Omröstningar är som sagt kul. Vi tar en till.
Eftersom folk klagat på dåliga alternativ så tar alla som någon gång slagit sin teamkamrat i VM eller leder gemtemot den iår.
+ några till
Eftersom folk klagat på dåliga alternativ så tar alla som någon gång slagit sin teamkamrat i VM eller leder gemtemot den iår.
+ några till
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 7566
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Woodi, vad trevligt att se dig här, det är ju inte så ofta nuförtiden. Läser du inläggen ändå eller?
Du borde väl vara glad nu då Alesi ändå ska göra en comeback
Jag har svårt att köpa listan, den är inte tillräckligt tydlig. Menar du bäst just nu eller bäst denna säsongen eller bäst under sin aktiva karriär, för i så fall blir mina svar olika...
Du borde väl vara glad nu då Alesi ändå ska göra en comeback
Jag har svårt att köpa listan, den är inte tillräckligt tydlig. Menar du bäst just nu eller bäst denna säsongen eller bäst under sin aktiva karriär, för i så fall blir mina svar olika...
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ronnie Peterson, hands down.
Inte bäst på allt, men jäklar vilken kille på att hantera rejsbilar.
Av dem på listan lutar det åt Button, han lyckas utan åthävor och stora gester ofta göra bra resultat. Särskilt med dagens reglemente/däck kör han ju ifrån Hamilton ganska bekvämt, något jag inte trodde skulle ske i McLaren. Jag tror det bor en liten Prost i den killen.
Ska man rösta totalt sett till hela karriären blir det Schumi.
Inte bäst på allt, men jäklar vilken kille på att hantera rejsbilar.
Av dem på listan lutar det åt Button, han lyckas utan åthävor och stora gester ofta göra bra resultat. Särskilt med dagens reglemente/däck kör han ju ifrån Hamilton ganska bekvämt, något jag inte trodde skulle ske i McLaren. Jag tror det bor en liten Prost i den killen.
Ska man rösta totalt sett till hela karriären blir det Schumi.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
Synd att det inte gäller generellt race driver,s för då hade denne fått min röst (även om det inte gick så bra i F1)
http://www.racedepartment.com/content/1 ... athon.html
Kom ihåg Laguna Seca-korkskruven-sista varvet
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
http://www.youtube.com/watch?v=LB_k_wlr5BcPicard skrev:
Synd att det inte gäller generellt race driver,s för då hade denne fått min röst (även om det inte gick så bra i F1)
http://www.racedepartment.com/content/1 ... athon.html
Kom ihåg Laguna Seca-korkskruven-sista varvet
Han lyckades aldrig övertyga riktigt i F1 som sagt, CART-bilarna och CART passade honom betydligt bättre.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Jag valde också Button. Han är en tänkaren/taktikern liksom Prost.Jögga skrev:Ronnie Peterson, hands down.
Inte bäst på allt, men jäklar vilken kille på att hantera rejsbilar.
Av dem på listan lutar det åt Button, han lyckas utan åthävor och stora gester ofta göra bra resultat. Särskilt med dagens reglemente/däck kör han ju ifrån Hamilton ganska bekvämt, något jag inte trodde skulle ske i McLaren. Jag tror det bor en liten Prost i den killen.
Jag såg live F1 början av 90-talet tack vare hade en parabol med Eurosport och såg en Silverstone lopp där Prost bil så ut vara seg och låg flera placeringar bakom. Efter halva loppet vaknade Prost och körde förbi flera förare. Jag blev förvånad. Efter loppet förklarade Prost att han ville spara bilen i början. Taktikern ! Prost kallas Professorn !
Ronnie skulle passa mycket bra i dagens F1 bil. F1 bil håller en mycket hög kvalitet så att Ronnie skulle inte kunna köra sönder bilen utom bromsarna som man måste kunna hushålla med det.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
http://www.youtube.com/watch?v=cBthxGThBkcCheever skrev:http://www.youtube.com/watch?v=LB_k_wlr5BcPicard skrev:
Synd att det inte gäller generellt race driver,s för då hade denne fått min röst (även om det inte gick så bra i F1)
http://www.racedepartment.com/content/1 ... athon.html
Kom ihåg Laguna Seca-korkskruven-sista varvet
Han lyckades aldrig övertyga riktigt i F1 som sagt, CART-bilarna och CART passade honom betydligt bättre.
En lite längre version för ungdomarna som inte såg det live...
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Snygg körning.ANFRAN skrev:http://www.youtube.com/watch?v=cBthxGThBkcCheever skrev:http://www.youtube.com/watch?v=LB_k_wlr5BcPicard skrev:
Synd att det inte gäller generellt race driver,s för då hade denne fått min röst (även om det inte gick så bra i F1)
http://www.racedepartment.com/content/1 ... athon.html
Kom ihåg Laguna Seca-korkskruven-sista varvet
Han lyckades aldrig övertyga riktigt i F1 som sagt, CART-bilarna och CART passade honom betydligt bättre.
En lite längre version för ungdomarna som inte såg det live...
Påminner om Massa Hamilton förra helgen..
Skillnaden är att dom inte lämnar plats till varandra som CART förarna gör.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
I Formel 1 måste man dessutom hålla sig på banan och inte gena.olag skrev:Snygg körning.ANFRAN skrev:http://www.youtube.com/watch?v=cBthxGThBkcCheever skrev: http://www.youtube.com/watch?v=LB_k_wlr5Bc
Han lyckades aldrig övertyga riktigt i F1 som sagt, CART-bilarna och CART passade honom betydligt bättre.
En lite längre version för ungdomarna som inte såg det live...
Påminner om Massa Hamilton förra helgen..
Skillnaden är att dom inte lämnar plats till varandra som CART förarna gör.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu var det ju inte direkt en tillrättalagd Tilke-avkörnings zon som Zanardi genade över. Är det något som förstört F1 på senare år så är det alla förbannade asfalterade säkerhetszoner.Silverkatten skrev:I Formel 1 måste man dessutom hålla sig på banan och inte gena.olag skrev:Snygg körning.ANFRAN skrev: http://www.youtube.com/watch?v=cBthxGThBkc
En lite längre version för ungdomarna som inte såg det live...
Påminner om Massa Hamilton förra helgen..
Skillnaden är att dom inte lämnar plats till varandra som CART förarna gör.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det var väl bara att man lagt kerben mitt på asfalten så egentligen var väl inte asfalten därute sämre än banan i övrigt utan rejslinjen av bilderna att döma, så den var nog rätt så tillrättalagd ändå. Att han lyckades hålla kvar positionen såg ut att bero på att han slängde sig tillbaka ut på banan efter att ha varit av och i samma veva fick Herta att släppa av i utgången för att inte braka in i växellådan.Cheever skrev:Nu var det ju inte direkt en tillrättalagd Tilke-avkörnings zon som Zanardi genade över. Är det något som förstört F1 på senare år så är det alla förbannade asfalterade säkerhetszoner.Silverkatten skrev:I Formel 1 måste man dessutom hålla sig på banan och inte gena.olag skrev: Snygg körning.
Påminner om Massa Hamilton förra helgen..
Skillnaden är att dom inte lämnar plats till varandra som CART förarna gör.
Ur ett racingperspektiv är det tråkigt med avåkningszoner i asfalt förstås, men säkerhetsmässigt är det riktigt bra.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ok, sanden han kör igenom då, är den maskerad racingasfalt den med?PeppeF1 skrev: Det var väl bara att man lagt kerben mitt på asfalten så egentligen var väl inte asfalten därute sämre än banan i övrigt utan rejslinjen av bilderna att döma, så den var nog rätt så tillrättalagd ändå. Att han lyckades hålla kvar positionen såg ut att bero på att han slängde sig tillbaka ut på banan efter att ha varit av och i samma veva fick Herta att släppa av i utgången för att inte braka in i växellådan.
Ur ett racingperspektiv är det tråkigt med avåkningszoner i asfalt förstås, men säkerhetsmässigt är det riktigt bra.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Själv tycker jag den var klockren, snacka om sniper. Visst hade det kunna gått på tok, men båda körde juste och Zanardi blev historisk. Inte fulare än Rossis kopia på samma ställe vill jag påstå.
För övrigt tycker jag att det var synd att han inte lyckades i F1, och livsgnistan i den gossen är beundransvärd.
För övrigt tycker jag att det var synd att han inte lyckades i F1, och livsgnistan i den gossen är beundransvärd.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det må ha varit kvicksand, jag tycker inte materialet spelar den stora rollen i sitationen. Problemet är att Zanardi efter att ha varit utanför banan kör rakt in på banan igen och tvingar han som verkligen klarade att ta kurvan att stå på bromsen för att undvika en kollision. Utan det bedömer jag det som väldigt osannolikt att han lyckats behålla positionen.Cheever skrev:Ok, sanden han kör igenom då, är den maskerad racingasfalt den med?PeppeF1 skrev: Det var väl bara att man lagt kerben mitt på asfalten så egentligen var väl inte asfalten därute sämre än banan i övrigt utan rejslinjen av bilderna att döma, så den var nog rätt så tillrättalagd ändå. Att han lyckades hålla kvar positionen såg ut att bero på att han slängde sig tillbaka ut på banan efter att ha varit av och i samma veva fick Herta att släppa av i utgången för att inte braka in i växellådan.
Ur ett racingperspektiv är det tråkigt med avåkningszoner i asfalt förstås, men säkerhetsmässigt är det riktigt bra.
Men visst kan jag förstå att man tycker det var häftig racing om man följt uppbyggnaden och dramatiken som ledde fram till omkörningen med mindre än ett halvt varv från mål. Som isolerad händelse tycker jag dock inte den var särskilt grym.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men ditt argument tidigare var ju att det var lika bra asfalt utanför banan, och att kurben stod mitt i vägen? Men om underlaget inte spelar roll så.PeppeF1 skrev:Det må ha varit kvicksand, jag tycker inte materialet spelar den stora rollen i sitationen. Problemet är att Zanardi efter att ha varit utanför banan kör rakt in på banan igen och tvingar han som verkligen klarade att ta kurvan att stå på bromsen för att undvika en kollision. Utan det bedömer jag det som väldigt osannolikt att han lyckats behålla positionen.Cheever skrev:Ok, sanden han kör igenom då, är den maskerad racingasfalt den med?PeppeF1 skrev: Det var väl bara att man lagt kerben mitt på asfalten så egentligen var väl inte asfalten därute sämre än banan i övrigt utan rejslinjen av bilderna att döma, så den var nog rätt så tillrättalagd ändå. Att han lyckades hålla kvar positionen såg ut att bero på att han slängde sig tillbaka ut på banan efter att ha varit av och i samma veva fick Herta att släppa av i utgången för att inte braka in i växellådan.
Ur ett racingperspektiv är det tråkigt med avåkningszoner i asfalt förstås, men säkerhetsmässigt är det riktigt bra.
Men visst kan jag förstå att man tycker det var häftig racing om man följt uppbyggnaden och dramatiken som ledde fram till omkörningen med mindre än ett halvt varv från mål. Som isolerad händelse tycker jag dock inte den var särskilt grym.
Det var garanterad "häftig racing" och Zanardi var en förare som kunde bjuda på hårresande körningar och han körde inte av sina medtävlare av banan när han höll på att bli omkörd så ofta som vissa av dagens F1-förare. Det är för mig häftig racing.
Det fanns racingrörstörande Trullisar i CART med på den tiden, men varken Zanardi eller Herta var det. Och när Papis försvann blev det bättre, tyvärr försvann ju CART med sen.
Omkörningen i korkskruven är ju en riktig CART-klassiker, varför inte betrakta den som en sådan istället för att analysera sönder den?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ett delargument mot ditt svar på Krasses inlägg var det ja, men som sagt känns det ändå irrelavant eftersom liknande scenarion kan uppstå oavsett om det är nylagd asfalt, gräs eller grus utanför banmarkeringarna. Jämför med om någon skulle bromsa på sig i Nouvelle-chikanen i Monaco vid en desperat sen inbromsning och sedan trots eventuella farthinder som sänker hastigheten klara av att hålla den intjänade positionen p.g.a. att den passerade tvingas stå på bromsen för att inte ramma den som misslyckades med kurvan, skulle det vara rätt? Nu är jag inte helt hundra på hur mycket Herta stördes då jag inte sett det från hans ombordkamera men av trackside-kameran att döma så stördes han en hel del.Cheever skrev: Men ditt argument tidigare var ju att det var lika bra asfalt utanför banan, och att kurben stod mitt i vägen? Men om underlaget inte spelar roll så.
Det var garanterad "häftig racing" och Zanardi var en förare som kunde bjuda på hårresande körningar och han körde inte av sina medtävlare av banan när han höll på att bli omkörd så ofta som vissa av dagens F1-förare. Det är för mig häftig racing.
Det fanns racingrörstörande Trullisar i CART med på den tiden, men varken Zanardi eller Herta var det. Och när Papis försvann blev det bättre, tyvärr försvann ju CART med sen.
Omkörningen i korkskruven är ju en riktig CART-klassiker, varför inte betrakta den som en sådan istället för att analysera sönder den?
Jag har inget ont mot Zanardi men jag framför bara hur jag ser situationen, visst var det modigt att bromsa så sent men resultatet blev ju att han åkte av banan (med alla fyra hjul) och sedan klarade sig tack vare att den passerade blev blockad (min bedömning utifrån de bilder jag sett).
Du får gärna ha den som en klassiker, jag följde inte upprinnelsen till den utan såg den först nu och har bildat min uppfattning från det. Kanske Herta "fulat" sig förbi tidigare på liknande vis och udda fick bli jämnt? Som isolerad händelse vidhåller jag dock att jag inte tycker det var någon fantastiskt väl utförd omkörning.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nää, håller med dig Peppe. Zanardi bromsade på sig men hade tur att han i den kurvan kunde reda ut det ändå och på köpet ta sig förbi Herta.
Men som omkörning betraktat är den väl mer spektakulär än fantastisk tycker jag.
Men som omkörning betraktat är den väl mer spektakulär än fantastisk tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fast jag tror inte Zanardi såg så mycket annat än att han bromsade på sigJögga skrev:Zanardi tog den sista chans som fanns att försöka ta sig förbi Herta. Optimistiskt var det förstås, och lite för snäv vinkel för att klara böjen inom linjerna, men fler förare borde ta oväntade lägen.
Senna uttryckte det bäst tycker jag. "If I see a gap I go for it."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja det är möjligt, till och med troligt. Men det var inte en "visstja, här var det en kurva också!" utan en medveten chansning.LuckyStrike1 skrev:Fast jag tror inte Zanardi såg så mycket annat än att han bromsade på sigJögga skrev:Zanardi tog den sista chans som fanns att försöka ta sig förbi Herta. Optimistiskt var det förstås, och lite för snäv vinkel för att klara böjen inom linjerna, men fler förare borde ta oväntade lägen.
Senna uttryckte det bäst tycker jag. "If I see a gap I go for it."
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag tycker det är löjligt att klaga på omkörningen. Korkskruven är inte vilken chikan som helst och det lär ju ha krävts lite guts och feel for grip för att sladda nerför sanden i den här lutningen och hålla Herta bakom sig.
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ja för Herta!ANFRAN skrev:Jag tycker det är löjligt att klaga på omkörningen. Korkskruven är inte vilken chikan som helst och det lär ju ha krävts lite guts och feel for grip för att sladda nerför sanden i den här lutningen och hålla Herta bakom sig.
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det planerat att åka av och sladda lite på sanden och sen störta tillbaka ut på banan för att hindra Herta att återta positionen så var det sannerligen riktigt bra kört.ANFRAN skrev:Jag tycker det är löjligt att klaga på omkörningen. Korkskruven är inte vilken chikan som helst och det lär ju ha krävts lite guts och feel for grip för att sladda nerför sanden i den här lutningen och hålla Herta bakom sig.
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Den enda som möjligen har klagat på omkörningen är väl Bryan Herta.ANFRAN skrev:Jag tycker det är löjligt att klaga på omkörningen. Korkskruven är inte vilken chikan som helst och det lär ju ha krävts lite guts och feel for grip för att sladda nerför sanden i den här lutningen och hålla Herta bakom sig.
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
Däremot finns det de som väl inte tycker den var så fantastisk utan snarare spektakulär.
Jag tillhör dem. Någon planerad omkörning med medveten risktagning har jag svårt att se att det var.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vad jag ville säga var att om samma typ av omkörningen görs i morgon i F1 så blir det straff för den som genar. Tror inte CART funkade så på den tiden. Stora avåkningszoner med asfalt, som uppmanar till genande/fusk fanns ju inte riktigt på den tiden.
Jag såg detta live på Eurosport (tror jag) och då kändes omkörningen som något helt otroligt. En typisk förlösare på ett spännande race.
Jag såg detta live på Eurosport (tror jag) och då kändes omkörningen som något helt otroligt. En typisk förlösare på ett spännande race.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag såg den också live men jag kommer ihåg att jag var ganska kluven. Jag ville ju att Zanardi skulle komma om och vinna men det sätt han gjorde det på var lite smolk i bägaren.Silverkatten skrev:Jag såg detta live på Eurosport (tror jag) och då kändes omkörningen som något helt otroligt. En typisk förlösare på ett spännande race.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ANFRAN skrev:Jag tycker det är löjligt att klaga på omkörningen. Korkskruven är inte vilken chikan som helst och det lär ju ha krävts lite guts och feel for grip för att sladda nerför sanden i den här lutningen och hålla Herta bakom sig.
Men Johnny Herbert hade säkert delat ut en drivethrough...
I was misled and that is the way it went