SYDKOREAS GP 2011 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 16 av

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8502
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

SYDKOREAS GP 2011 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 16 av

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2011 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX

Banbeskrivning: Korean International Circuit
Banlängd: 5.615 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.195 km, distans: 308.630 km
Bensinförbrukning: Inga data.

Depåfönster, 55 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43

Tidschema (Bästa tid från 2010 inom parantes)
Fredag 2011-10-14, CEST
Träning 1 03:00-04:30 (L.Hamilton - McLaren 1:40.887)
Träning 2 07:00-08:30 (M.Webber - Red Bull 1:37.942)
Lördag 2011-10-15, CEST
Träning 3 04:00-05:00 (R.Kubica - Renault 1:37.354)
Kvalificering 07:00-08:00 (S.Vettel - Red Bull 1:35.585)
Söndag 2011-10-16, CEST
Lopp 08:00-10:00

Alla segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 2:48:20,810

Alla kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:35,585


© Forza Motorsport 1998 - 2011. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jag kommer inte i håg 2010 här, är banan bra?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Ja, bara det inte regnar. Fråga Webber :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Helt OK bana, men kass depåinfart. Vädret var ju inte optimalt ifjol, så lite svårbedömt, men bra rejs.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jögga är det depåinfarten breve betongmuren som är blind?

Är det någon som vet var DRS kommer vara, hoppas inte på långa rakan, där borde de fan kunna köra om ändå!
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Bopper skrev:Ja, bara det inte regnar. Fråga Webber :D
Tack nu mins jag, Webber bort med en gång eller hur.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Jögga är det depåinfarten breve betongmuren som är blind?

Är det någon som vet var DRS kommer vara, hoppas inte på långa rakan, där borde de fan kunna köra om ändå!
Japp. Infarten är i en högerböj med betongmur direkt vid asfaltkanten. Inge Bra hette konstruktören tror jag ;)
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev: Är det någon som vet var DRS kommer vara, hoppas inte på långa rakan, där borde de fan kunna köra om ändå!
Andra halvan av långa rakan blir det.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tack och tack men frågan är om man ens behöver drs på den rakan...
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Får man fråga varför du är så emot DRS. Eftersom Mercan är snabb rakt fram så gynnas ju Schumi. Lättare att köra förbi sopor och svårare för tex Hamilton att plocka honom.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

PerP självklart vill jag att Schumi ska komma högt upp, men det finns gränser, jag tycker att det blir så konstlat på något sätt. Men du har rätt i att så länge det gynnar schumi så kanske jag borde tycka det är okej :wink:

Sen anser jag att det faktiskt är för lätt att köra om med DRS på vissa ställen, bilen framför har inte en suck att sätta emot och hur bra är omkörningen då...jag vill inte se någon som kör om på rakan och sen är 50 m före i inbromsningen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:PerP självklart vill jag att Schumi ska komma högt upp, men det finns gränser, jag tycker att det blir så konstlat på något sätt. Men du har rätt i att så länge det gynnar schumi så kanske jag borde tycka det är okej :wink:

Sen anser jag att det faktiskt är för lätt att köra om med DRS på vissa ställen, bilen framför har inte en suck att sätta emot och hur bra är omkörningen då...jag vill inte se någon som kör om på rakan och sen är 50 m före i inbromsningen...
En bra räserförare definieras av hur bra man är på att svänga anser jag, inte hur duktig man är att blockera på raksträckorna.

DRS är bra!
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

men den krävs ingen bra förare för att köra om någon på en raka om min bil är 10hm/h snabbaer
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Men först måste man komma inom en sekund efter!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Hänger du inte med i svängarna så hittar du ingen fart ut på rakorna... :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant och sant men ändå. . .
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Självklart! Das Wingelmeister kör ju för Ross så han ser nog helst att DRS försvinner... :wink:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men var det inte någon som sa att han hade kört om mer med drs än vad han förlorat :lol: Så jag fattar inte riktigt ditt resonemang då...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Men var det inte någon som sa att han hade kört om mer med drs än vad han förlorat :lol: Så jag fattar inte riktigt ditt resonemang då...
Det var väl i alla fall inte vad Ross sa?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Men var det inte någon som sa att han hade kört om mer med drs än vad han förlorat :lol: Så jag fattar inte riktigt ditt resonemang då...
I artikeln som du själv länkar till så uttalar Ross det rakt motsatta. Så vad är det som är så svårt att fatta, menar du...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nej det ross säger i artilken är väl att de i Canada gärna sett att DRS inte fanns eftersom de där troligtvis hamnat längre upp eller?
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Men Jisses då ...
Varför referera till en text man inte själv förstår?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Är det inte en klok tanke att utvärdera vilka för- och nackdelar DRS haft? De flesta brukar ha den inställningen vid förändringar att man kör en testperiod, utvärderar och justerar problem eller avvecklar beroende på utfall.

Det finns säkert en hel del att lära sig till nästa säsong, ex. om man ska köra en eller två zoner med en eller två mätpunkter. I Kanada blev det ju faktiskt inte speciellt lyckat att ha två zoner med en mätpunkt eftersom den som kördes om inte kunde försvara sig, och dessutom blev duktigt frånåkt på nästa raka. Den som körde om fick sin sekund "gratis" förutsatt att han inte klantade sig.
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Jag tycker man egentligen skall få köra med DRS som i kvalet. Kan skapa intresanta lägen.

Dock är det väl inte tänkt så utan just tänkt för att förarna skall våga göra fler depåstopp och därmed skapa fler strategiska möjligheter så vi får ett bra race.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag refererar till texten eftersom Ross säger att man måste utvärdera OM DRS varit bra, inte hurvida schumacher tjänar på det. . . vad är det för skumt med det?

Jag hade också hellre sett att man släppte DRS fritt i så fall.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Krasse är du här :) ?

SChumi snabbast på 1a passet i regn dock...
Nu är det 2a träningen iaf och Maclaren ser bra ut så de har nog konserverat formen, det hade varit riktigt kul om en Maclaren kunde ta en pole faktiskt.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Jag refererar till texten eftersom Ross säger att man måste utvärdera OM DRS varit bra, inte hurvida schumacher tjänar på det. . . vad är det för skumt med det?
Du säger detta:
Crazy F1 skrev: Men var det inte någon som sa att han hade kört om mer med drs än vad han förlorat
...utan att tala om vem som sagt detta.

Sen refererar du till en text där Ross säger :
"We had a couple of races this year where we wished there had been no DRS because we lost places. Montreal was a good example..."

Lätt rörigt kan man tycka... :wink:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nu ska du inte var sån, men ja det kanske är rörigt för dig men för mig är det glasklart :wink:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

PerP skrev:Jag tycker man egentligen skall få köra med DRS som i kvalet. Kan skapa intresanta lägen.

Dock är det väl inte tänkt så utan just tänkt för att förarna skall våga göra fler depåstopp och därmed skapa fler strategiska möjligheter så vi får ett bra race.
Det blir väl tämligen onödigt om det får användas fritt i rejs och kommer då funka som F-ducten ifjol, eller vad tänker du att det kan skapas för lägen?
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PeppeF1 skrev:
PerP skrev:Jag tycker man egentligen skall få köra med DRS som i kvalet. Kan skapa intresanta lägen.

Dock är det väl inte tänkt så utan just tänkt för att förarna skall våga göra fler depåstopp och därmed skapa fler strategiska möjligheter så vi får ett bra race.
Det blir väl tämligen onödigt om det får användas fritt i rejs och kommer då funka som F-ducten ifjol, eller vad tänker du att det kan skapas för lägen?
Då är det isåfall lika bra att vara utan, så slipper man en kostnad :)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det är ju det jag menar, är det fri använding så blir det lika för alla.
men vissa kanske vågar använda det i kurvor då andra inte vågar och då kan det bli intressant ändå...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Det är ju det jag menar, är det fri använding så blir det lika för alla.
men vissa kanske vågar använda det i kurvor då andra inte vågar och då kan det bli intressant ändå...
Man kanske skulle gå hela vägen och ha en fullständigt manöverbar vinge. Som Jim Hall hade på sin Chap 2C redan 1965... 8)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Ja, dom vingarna var ju dessutom så driftsäkra att dom förbjöds :)
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Ja, dom vingarna var ju dessutom så driftsäkra att dom förbjöds :)
:up: :aha: :rolling:
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det där var faktiskt mer än vad jag kände till, förbjöds de av den anledningen ?
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Det var en väldigt udda utfart från depån!
Där var en incident där Rosberg körde på Alguersuari som just kom ut ur depån när Rosberg redan hade problem i kurva 1.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Det där var faktiskt mer än vad jag kände till, förbjöds de av den anledningen ?
Nja... det var nog så att det lossnade delar vid något race... och då kunde man utan några betänkligheter förbjuda dessa fördelar som Chaparral hade... och historien upprepade sig med Chap 2J.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Första träningen averkad. Inget roligt, det ända roliga hade varit om Vettel hade dundrat in i Vergien bilen ( vad elak jag är )
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Det där var faktiskt mer än vad jag kände till, förbjöds de av den anledningen ?
Nja, inte riktigt. Chaparal kördes i CanAm-serien.
Men i F1 förbjöds rörliga vingar på grund av att dom inte var säkra. Det var inte alltid dom gick att "vika upp" igen när dom kom till nästa böj.

Man förbjöd vingar efter att Hill och Rindt kraschade i Spaniens GP 1969. På den tiden hade man monterat vingarna direkt på hjulnavet och dom var monterade högt. Både Hill och Rindts vingar lossnade på samma ställe på banan med några varv emellan, och CSI (dåvarande FIA) förbjöd höga vingar men lämnade öppet för att montera dem på chassit.

I samma veva förbjöds rörlig aerodynamik som ansågs opålitlig och det hängde kvar tills man för något år sedan tillät justerbar framvinge.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha men då kändes ju inte det konceptet som något säkert om jag säger så...


"detta skriver FIA idag på autosport.com" angående regler om spårbyte och så kan vi släppa vad man får göra.


The wording will confirm that drivers can make one move to defend their position, and must then leave at least one full car's width of asphalt on the outside (which does not include the kerb) if they return to their racing line.



Detta innebär ju en tydligare defenition av vad man får och inte får göra.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

God morgon!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

God morgon.

Ett fruktansvärt dåligt kval av MS, nu vet jag inte hur mycket vibrationer påverkar en varvtid men han har haft tillräckligt med fart denna helg för att ta sig till q3 han har ju varit minst lika snabb som Nico på två av de 3 träningarna så jag vet i fan vad detta var....Han har ju kvalat bättre den senaste tiden så man undrar ju vad detta var.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Han gjorde väl en missbedömning när teamet frågade om hur illa det var med vibrationerna. Det hade kanske varit bättre att komma in och få ett nytt set däck. Men nu har han fler däck att leka med imorgon.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

sant Krasse...Men håller han sig borta från problem och gör en bra start så finns det hopp, hans tider i fp3 var ju tom snabbare än Nicos så mycket kan nog berott på däcken.

Men VILKET VARV av Hamilton, grymt alltså! Kul tycker jag att se någon annan i pole för en gångs skull. Men det är synd att inte Maclaren hade denna fart lite tidigare eller rättare sagt så har de haft bra fart ett tag men de har klantat bort sig.


Massa före alonso hehe säkert bara för att vi pratat om honom :wink: :)

webber har det inte lätt, han blir ju bara långsammare och långsammare.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Trots Lewis pole så tror jag att Button kommer i mål före honom imorgon!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

som sagt synd att McLaren ska vakna så sent! Undrar om HL mamma har varit framme och ryckt han i örat?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men har inte maclaren varit på g ett bra tag nu men inte fått ut det mesta av paketet så att säga..
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

platt skrev:som sagt synd att McLaren ska vakna så sent! Undrar om HL mamma har varit framme och ryckt han i örat?
Ja han såg inte glad ut efter att han tagit första startplats!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Inte för att föringa Massas insats men man måste ju ändå säga att han klådde Alonso då spanjoren gjorde en miss i första sektor precis som Webber, vilket var anledningen till att han inte kunde utmana tex Button. Tydligt att RBR och MCL ligger rätt lika förnärvarande i kval men att McLaren borde ha en fördel i race. Så jag tror på dubbel för de silvriga. RBR får slåss med Ferrari om placeringarna där bakom.