Regler
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Regler
Hej ni på forumet är rutinerade inom motorsport, jag däremot är inte lika kunnig. Likväl har jag tre förslag på regeländringar för att göra sporten mer rättvis vad tycks?
1. När någon idiot exemplevis kört in i någon duktig chafförs bakdäck och punkterat så skall givetvis den skyldige straffas. Den oskyldige straffas också genom att han måste laga bilen. Detta är helt fel. Mitt förslag är därför att när detta sker så skall bilen återplaceras på sin plats i kön den hade innan olyckan. Givetvis så får man inte byta däck eller dylikt under servicen. Ifall bilen går sönder så får man poäng för sin dåvarande placering. 25% om det skedde 1/4, 50% om det skedde 2/4 och 3/4, 75% om det skedde 4/4 och 100% om det skedde sista 3 varven.
För att denna regel skall komma i spel krävs ett enheligt beslut i från domarna.
2. När det blivit SC skall bilarna efteråt släppas i väg i tidsintervall efter hur de låg innan SC kom ut.
3. Domarna skall bli tydligare och om möjligt skall en dator tas med som domare för att kunna ge ett preliminärt utslag. Ifall det skall ändras så måste alla domarna vara med på det och kunna motivera det sakligt. Gästdomarna skippas eftersom de bara dömer efter gammla vendettor.
1. När någon idiot exemplevis kört in i någon duktig chafförs bakdäck och punkterat så skall givetvis den skyldige straffas. Den oskyldige straffas också genom att han måste laga bilen. Detta är helt fel. Mitt förslag är därför att när detta sker så skall bilen återplaceras på sin plats i kön den hade innan olyckan. Givetvis så får man inte byta däck eller dylikt under servicen. Ifall bilen går sönder så får man poäng för sin dåvarande placering. 25% om det skedde 1/4, 50% om det skedde 2/4 och 3/4, 75% om det skedde 4/4 och 100% om det skedde sista 3 varven.
För att denna regel skall komma i spel krävs ett enheligt beslut i från domarna.
2. När det blivit SC skall bilarna efteråt släppas i väg i tidsintervall efter hur de låg innan SC kom ut.
3. Domarna skall bli tydligare och om möjligt skall en dator tas med som domare för att kunna ge ett preliminärt utslag. Ifall det skall ändras så måste alla domarna vara med på det och kunna motivera det sakligt. Gästdomarna skippas eftersom de bara dömer efter gammla vendettor.
Senast redigerad av PerP den tis sep 27, 2011 17:50, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Ingen av dom är bra.
Anledning är då blir loppet stoppad ofta och göra omstöpningar av bilplancerningar ofta. Det ser inte bra ut för publiken och sändningar.
Loppet måste gå på hela tiden så mycket som möjligt. Det ska vara fart !
Däremot är det bra med nuvarande system som krävs den skyldige att få starta med straff sekunder nästa lopp. Ofta ligger de nästan längst bak.
Straffutdelning för nästa lopp fungerar utmärkt och är den bästa lösning för närvarande idag.
Anledning är då blir loppet stoppad ofta och göra omstöpningar av bilplancerningar ofta. Det ser inte bra ut för publiken och sändningar.
Loppet måste gå på hela tiden så mycket som möjligt. Det ska vara fart !
Däremot är det bra med nuvarande system som krävs den skyldige att få starta med straff sekunder nästa lopp. Ofta ligger de nästan längst bak.
Straffutdelning för nästa lopp fungerar utmärkt och är den bästa lösning för närvarande idag.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det ända som kan stoppa såna som ex. Hamilton är att införa ekonomiska bestraffningar så som det var för, en fortkörning i depån 50000:- knuffa någon av banan med berått mod 100000:- osv.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag vet inte ens om tanken var god, men det får man väl anta.
Förslagen funkar dock vare sig praktiskt eller teoretiskt. Och varför i h-e ska allting vara så jäkla rättvist jämt? Alla stall/förare vet vilka förutsättningar som gäller, och den som klarar utmaningen bäst vinner.
Annars vore ju det mest rättvisa exakt identiskt inställda bilar i en enhetsserie där man lottar ut bilarna bland förarna, då kan man förhoppningsvis få alla 24 att passera mållinjen exakt samtidigt, och om någon får för sig att köra i från övriga kan man ju bestraffa honom med lika mycket som luckan han lyckats köra till sig.
Förslagen funkar dock vare sig praktiskt eller teoretiskt. Och varför i h-e ska allting vara så jäkla rättvist jämt? Alla stall/förare vet vilka förutsättningar som gäller, och den som klarar utmaningen bäst vinner.
Annars vore ju det mest rättvisa exakt identiskt inställda bilar i en enhetsserie där man lottar ut bilarna bland förarna, då kan man förhoppningsvis få alla 24 att passera mållinjen exakt samtidigt, och om någon får för sig att köra i från övriga kan man ju bestraffa honom med lika mycket som luckan han lyckats köra till sig.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Varför kan man inte bara låte Bernie och Charlie resa runt världen och stanna till hos olika bilhandlare och få fram ett resultat utifrån en kastad tärning. Högst går först, får flera "tävlande" samma siffra går dessa vidare till en ny kastomgång där man fördelar positionerna mellan dem. På det viset blir det rättvist och man kan spara enorma summor, värna om miljön samtidigt som fabrikerna kan slås igen och istället fungera som övernattningslokaler för hemlösa och uteliggare.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Åhå... detta var alltså ett seriöst menat inlägg?
Det enda jag tycker är värt att kommentera här är SC-situationerna.
Tidigare släppte man förbi varvade förare som fick lägga sig sist i kön, varför man inte gör det längre är jag osäker på.
Detta anåg jag var bra då varvade förare annars skapar alltför stora luckor i kön vid återstart.
Det enda jag tycker är värt att kommentera här är SC-situationerna.
Tidigare släppte man förbi varvade förare som fick lägga sig sist i kön, varför man inte gör det längre är jag osäker på.
Detta anåg jag var bra då varvade förare annars skapar alltför stora luckor i kön vid återstart.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om man hinner städa bort bråtet som förorsakat SC så är det bara att släppa fältet så fort alla är uppradade, detta skulle ta längre tid om man skulle låta alla som ligger mellan de topplacerade att återta ett varv. Visst skulle omstarterna bli lite intressantare om alla låg i placeringsordning men samtidigt så har ledaren hunnit varva en del bilar medan tvåan och trean inte gjort det så är det väl ganska rättvist att ledaren får det försprång det innebär då han redan förlorat på att SC:n kom ut och minskade avståndet till övriga fältet. Dessutom underlättas röjningsarbetet ju fortare man kan samla ihop fältet.
Men visst bör varvade förare vara väldigt uppmärksamma och inte börja rejsa förare som dom inte slåss om position med, där har stallen en viktig uppgift att informera sina förare om hur situationen ser ut runt omkring dem. I helgen blev Renault bestraffade för att ha givit Senna fel information vilket innebar att han rejsade mot Perez som egentligen var ett varv före.
Men visst bör varvade förare vara väldigt uppmärksamma och inte börja rejsa förare som dom inte slåss om position med, där har stallen en viktig uppgift att informera sina förare om hur situationen ser ut runt omkring dem. I helgen blev Renault bestraffade för att ha givit Senna fel information vilket innebar att han rejsade mot Perez som egentligen var ett varv före.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hade man inte för ett par år sedan regel om att de som låg ett varv efter fick passera fältet och lägga sig sist så de inte riskerade att ligga mellan ledaren och tvåan i omstarten?
Det blev en väldig röra och konstigt vill jag minnas.
Det bästa är ju bara att göra som nu. I de få tillfällen som SC behöver tas ut så är det ju inte av sportsliga skäl utan av säkerhetsskäl och då spelar millimeterrättvisa mindre roll.
Ut med SC som samlar upp ledaren och övriga fältet radar upp sig bakom och när det är säkert att börja tävla igen så släpper man starten.
SC blir alltid orättvist mot någon så det är ingen idé att försöka söka millimeterrättvisa. Det fungerar ju bra som det gör idag och är inte något problem som behöver fixas.
Det blev en väldig röra och konstigt vill jag minnas.
Det bästa är ju bara att göra som nu. I de få tillfällen som SC behöver tas ut så är det ju inte av sportsliga skäl utan av säkerhetsskäl och då spelar millimeterrättvisa mindre roll.
Ut med SC som samlar upp ledaren och övriga fältet radar upp sig bakom och när det är säkert att börja tävla igen så släpper man starten.
SC blir alltid orättvist mot någon så det är ingen idé att försöka söka millimeterrättvisa. Det fungerar ju bra som det gör idag och är inte något problem som behöver fixas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det var ingen bra lösning, för man får en massa tid bakom SC när man ska sortera om i kön. Ju kortare Sc-perioder desto bättre.PC: skrev:Åhå... detta var alltså ett seriöst menat inlägg?
Det enda jag tycker är värt att kommentera här är SC-situationerna.
Tidigare släppte man förbi varvade förare som fick lägga sig sist i kön, varför man inte gör det längre är jag osäker på.
Detta anåg jag var bra då varvade förare annars skapar alltför stora luckor i kön vid återstart.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Att det blev rörigt var väll att dom samtidigt stängde depån när det blev SC och om man hade tur hant man in innan. Sen fick vissa ta böter för dom var tvungna att in och tanka just det varvet som det blev SC. Sen stängde dom även utfarten så då krocka en del där och någon körde mot rött ljus.LuckyStrike1 skrev:Hade man inte för ett par år sedan regel om att de som låg ett varv efter fick passera fältet och lägga sig sist så de inte riskerade att ligga mellan ledaren och tvåan i omstarten?
Det blev en väldig röra och konstigt vill jag minnas.
Det bästa är ju bara att göra som nu. I de få tillfällen som SC behöver tas ut så är det ju inte av sportsliga skäl utan av säkerhetsskäl och då spelar millimeterrättvisa mindre roll.
Ut med SC som samlar upp ledaren och övriga fältet radar upp sig bakom och när det är säkert att börja tävla igen så släpper man starten.
SC blir alltid orättvist mot någon så det är ingen idé att försöka söka millimeterrättvisa. Det fungerar ju bra som det gör idag och är inte något problem som behöver fixas.
Att rätta till ledet kan max ta 1-2 varv att göra efter banan blivit grön igen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Dessutom är det ju betydligt rättvisare om varvade förare ligger kvar på sina banpositioner.
Ledaren förlorar ju kanske ett försprång på 10-20 sekunder och kanske 5-6 varvade bilar. Då är det väl inte schyst om 2 slippar allt detta och dessutom kommer ikapp? Som sagt det har prövats och fungerade dåligt.
Tycker förövrigt att man ska sträva efter så få "fjant" regler som möjligt. Snabbast från start till mål är det som ska gälla, i första hand.
Ledaren förlorar ju kanske ett försprång på 10-20 sekunder och kanske 5-6 varvade bilar. Då är det väl inte schyst om 2 slippar allt detta och dessutom kommer ikapp? Som sagt det har prövats och fungerade dåligt.
Tycker förövrigt att man ska sträva efter så få "fjant" regler som möjligt. Snabbast från start till mål är det som ska gälla, i första hand.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
F1 kommer aldrig bli helt rättvist så enkelt r det och det är nog bara att inse. Jag tycker väl inte heller att reglerna är så bra. Det jag däremot saknar är väl att exakt samma dommare ska döma varje race, då vet iaf förarna att varje incident ses på samma sätt varje gång. Sen kan utfallet skjilja sig lite men i grund och botten vet de vilken nivå som gäller.
Om man kör på någon med berått mod så ska man självklart bli bestraffad men det svåra är väl de situationer då det är så skallade Raceincidents, de verkar dock bli mindre och mindre eftersom domarna är inblandade i det mesta. I mitt tycke ska domaren vara inblandad så lite som möjligt, det är precis som i en fotbollsmatch, de ska inte ta så mycket plats annat än om de verkligen behövs.
Tro inte att jag tycker om fotboll dock
Om man kör på någon med berått mod så ska man självklart bli bestraffad men det svåra är väl de situationer då det är så skallade Raceincidents, de verkar dock bli mindre och mindre eftersom domarna är inblandade i det mesta. I mitt tycke ska domaren vara inblandad så lite som möjligt, det är precis som i en fotbollsmatch, de ska inte ta så mycket plats annat än om de verkligen behövs.
Tro inte att jag tycker om fotboll dock
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det är ju rätt enkelt fixat.Fredrik i Trollhättan skrev:SC är ju på banan för att, av säkerhetsskäl hålla ner hastigheten och hålla fältet samlat. Att i det läget ha bilar som jagar runt ett varv för att komma ikapp kan ju bli farligt...
Låt de varvade förarna krypa genom depågatan när resten av kön passerar denna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Exakt. Om rättvisa är målet är dagens regler bäst.PeppeF1 skrev:Visst skulle omstarterna bli lite intressantare om alla låg i placeringsordning men samtidigt så har ledaren hunnit varva en del bilar medan tvåan och trean inte gjort det så är det väl ganska rättvist att ledaren får det försprång det innebär då han redan förlorat på att SC:n kom ut och minskade avståndet till övriga fältet.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Problemet med ett gäng varvade förare som ligger mitt i smeten är att de inte tjänar någonting på att ligga tajt efter de som ligger på ledarvarvet. Detta skapar oftast jättelika luckor i fältet och ofta så börjar gruppen varvade att rejsa inbördes när återstarten sker vilket inte bara hindrar de som är på ledarvarvet, det skapar en onödig säkerhetsrisk dessutom...ANFRAN skrev:Exakt. Om rättvisa är målet är dagens regler bäst.PeppeF1 skrev:Visst skulle omstarterna bli lite intressantare om alla låg i placeringsordning men samtidigt så har ledaren hunnit varva en del bilar medan tvåan och trean inte gjort det så är det väl ganska rättvist att ledaren får det försprång det innebär då han redan förlorat på att SC:n kom ut och minskade avståndet till övriga fältet.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Förvisso ökar luckorna rätt snabbt, men SC är ju inte till för att spica upp tillställningen och ge omkörningsmöjligheter på ledaren. Ofta har ju ledaren en rejäl lucka innan SC som han blir av med.PC: skrev:Problemet med ett gäng varvade förare som ligger mitt i smeten är att de inte tjänar någonting på att ligga tajt efter de som ligger på ledarvarvet. Detta skapar oftast jättelika luckor i fältet och ofta så börjar gruppen varvade att rejsa inbördes när återstarten sker vilket inte bara hindrar de som är på ledarvarvet, det skapar en onödig säkerhetsrisk dessutom...ANFRAN skrev:Exakt. Om rättvisa är målet är dagens regler bäst.PeppeF1 skrev:Visst skulle omstarterna bli lite intressantare om alla låg i placeringsordning men samtidigt så har ledaren hunnit varva en del bilar medan tvåan och trean inte gjort det så är det väl ganska rättvist att ledaren får det försprång det innebär då han redan förlorat på att SC:n kom ut och minskade avståndet till övriga fältet.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
De varvade hamnar väl inte automatiskt direkt efter ledaren varje gång, eller...?Jögga skrev:Förvisso ökar luckorna rätt snabbt, men SC är ju inte till för att spica upp tillställningen och ge omkörningsmöjligheter på ledaren. Ofta har ju ledaren en rejäl lucka innan SC som han blir av med.PC: skrev:Problemet med ett gäng varvade förare som ligger mitt i smeten är att de inte tjänar någonting på att ligga tajt efter de som ligger på ledarvarvet. Detta skapar oftast jättelika luckor i fältet och ofta så börjar gruppen varvade att rejsa inbördes när återstarten sker vilket inte bara hindrar de som är på ledarvarvet, det skapar en onödig säkerhetsrisk dessutom...ANFRAN skrev: Exakt. Om rättvisa är målet är dagens regler bäst.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, självklart inte. Men de gånger backmarkers inte är mellan toppförarna finns det ju ingen anledning att "sortera" i fältet. Det som diskuterats här handlar ju om då förare hamnar mellan ledaren och övriga som slåss om segern/pallplatser och att man då ska låta dem köra runt och lägga sig sist i kön för att inte vara i vägen.PC: skrev:De varvade hamnar väl inte automatiskt direkt efter ledaren varje gång, eller...?Jögga skrev:Förvisso ökar luckorna rätt snabbt, men SC är ju inte till för att spica upp tillställningen och ge omkörningsmöjligheter på ledaren. Ofta har ju ledaren en rejäl lucka innan SC som han blir av med.PC: skrev: Problemet med ett gäng varvade förare som ligger mitt i smeten är att de inte tjänar någonting på att ligga tajt efter de som ligger på ledarvarvet. Detta skapar oftast jättelika luckor i fältet och ofta så börjar gruppen varvade att rejsa inbördes när återstarten sker vilket inte bara hindrar de som är på ledarvarvet, det skapar en onödig säkerhetsrisk dessutom...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag förslog en annan metod för att sortera in de varvade sist, men det läste du väl inte...Jögga skrev:Nej, självklart inte. Men de gånger backmarkers inte är mellan toppförarna finns det ju ingen anledning att "sortera" i fältet. Det som diskuterats här handlar ju om då förare hamnar mellan ledaren och övriga som slåss om segern/pallplatser och att man då ska låta dem köra runt och lägga sig sist i kön för att inte vara i vägen.PC: skrev:De varvade hamnar väl inte automatiskt direkt efter ledaren varje gång, eller...?Jögga skrev: Förvisso ökar luckorna rätt snabbt, men SC är ju inte till för att spica upp tillställningen och ge omkörningsmöjligheter på ledaren. Ofta har ju ledaren en rejäl lucka innan SC som han blir av med.
När jag åkte kart så hade man en annan metod... Blåflagg - slut på racet. Tyvärr så funkar ju inte det i F1, skulle bli alldeles för få målgångar som det ser ut idag med lite för många pinsamt långsamma fordon och framvingar som går sönder vid minsta lilla kontakt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, jag läste förslaget att låta dem gå i depå och vänta på grönt ljus. Visserligen görbart, men det blir ju fasligt många som hamnar ett extra varv bakom. Risken finns att ex. HRT, Virgin och Lotus hamnar så långt efter att dom inte blir klassificerade i tävlingar med mycket strul, och det tror jag inte att dom är villiga att råka ut för.PC: skrev:Jag förslog en annan metod för att sortera in de varvade sist, men det läste du väl inte...Jögga skrev:Nej, självklart inte. Men de gånger backmarkers inte är mellan toppförarna finns det ju ingen anledning att "sortera" i fältet. Det som diskuterats här handlar ju om då förare hamnar mellan ledaren och övriga som slåss om segern/pallplatser och att man då ska låta dem köra runt och lägga sig sist i kön för att inte vara i vägen.PC: skrev: De varvade hamnar väl inte automatiskt direkt efter ledaren varje gång, eller...?
När jag åkte kart så hade man en annan metod... Blåflagg - slut på racet. Tyvärr så funkar ju inte det i F1, skulle bli alldeles för få målgångar som det ser ut idag med lite för många pinsamt långsamma fordon och framvingar som går sönder vid minsta lilla kontakt...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jo, det är sant. Ett annat problem, om det ska kallas problem, är att föraren kan bli av med en hel bunt kommande varvningar när han får en helt ren bana framför sig. Men jag tycker att ledaren har gjort sig förtjänt av den eventuella lilla fördelen, så jag ser hellre att de här problemen blir kvar i F1 än att fältet stuvas om.PC: skrev:Problemet med ett gäng varvade förare som ligger mitt i smeten är att de inte tjänar någonting på att ligga tajt efter de som ligger på ledarvarvet. Detta skapar oftast jättelika luckor i fältet och ofta så börjar gruppen varvade att rejsa inbördes när återstarten sker vilket inte bara hindrar de som är på ledarvarvet, det skapar en onödig säkerhetsrisk dessutom...ANFRAN skrev:Exakt. Om rättvisa är målet är dagens regler bäst.PeppeF1 skrev:Visst skulle omstarterna bli lite intressantare om alla låg i placeringsordning men samtidigt så har ledaren hunnit varva en del bilar medan tvåan och trean inte gjort det så är det väl ganska rättvist att ledaren får det försprång det innebär då han redan förlorat på att SC:n kom ut och minskade avståndet till övriga fältet.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det här enögda resonemanget bygger ju bara på ett scenario. Om den eller de som råkar ligga före ett gäng varvade när SC kommer ut och INTE byggt lucka får ju då den till skänks eftersom, framförallt, HRT och Virgin sällan är på alerten vid omstart...Crazy F1 skrev:Kan bara hålla med ANFRAN, lite cred ska man väl ha för att man byggt upp en lucka. Sen måste jag väl erkänna att jag tycker det blir rätt intressant då SC kommer ut eftersom det kan bli jämnare race eller iaf omkastningar.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Förvisso, men den som är först har ju trots allt redan får krångla med att köra om. Dessutom brukar ju backmarkers försöka hålla sig undan så gott dom kan vid omstart, och den lilla nackdelen att tappa en smula vid omstarten får man väl leva med.
Det kommer aldrig att bli helt rättvist, men det minst orättvisa tycker jag är dagens system. Hade syftet varit som i amerikansk rejsing så vore det förstås på sin plats att låta backmarkers ta sig om, men dom tar ju till och med ut sopmaskiner vid SC ibland.
Det kommer aldrig att bli helt rättvist, men det minst orättvisa tycker jag är dagens system. Hade syftet varit som i amerikansk rejsing så vore det förstås på sin plats att låta backmarkers ta sig om, men dom tar ju till och med ut sopmaskiner vid SC ibland.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Har man inte lyckats bygga någon lucka innan SC kommer ut är det väl heller inte särskilt troligt att det är så många varvade bilar i denna lucka.PC: skrev: Det här enögda resonemanget bygger ju bara på ett scenario. Om den eller de som råkar ligga före ett gäng varvade när SC kommer ut och INTE byggt lucka får ju då den till skänks eftersom, framförallt, HRT och Virgin sällan är på alerten vid omstart...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Tja... om du vill så kan vi väl säga så...PeppeF1 skrev:Var det ett svar på mitt inlägg?PC: skrev:Vill man inte se, så är det bara att blunda...
Sen kan man ju alltid välja bort ingående data och forma sitt tyckande efter snävare ramar och då är det kanske något helt annat... och då kan du bortse ifrån det. Välj själv.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt scenariet du målar upp med en ledare utan nämnvärd lucka (<1 sek kanske) till den andraplacerade men med ett gäng med varvade bilar i just denna lilla lucka som skulle ge ledaren ett orättvist försprång vid en omstart efter SC-period.PC: skrev:Tja... om du vill så kan vi väl säga så...PeppeF1 skrev:Var det ett svar på mitt inlägg?PC: skrev:Vill man inte se, så är det bara att blunda...
Sen kan man ju alltid välja bort ingående data och forma sitt tyckande efter snävare ramar och då är det kanske något helt annat... och då kan du bortse ifrån det. Välj själv.
Det är ju inte en ren tillfällighet att en del bilar råkar ha varvat några bilar medan andra inte gjort det under ett rejs, dessa har inte varit tillräckligt snabba för att ha hunnit göra det innan SC-perioden och får således ta tag i det efteråt.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ska man ha DRS, Kalle Anka-däck och annat articifiellt för att underlätta omkörningar är det väl lika bra att gå hela vägen och köra omstarter NASCAR-style kan jag tycka.PeppeF1 skrev:Jaha, då har man valt att ta tillbaka lyckliga hunden för varvade under SC-situationer, illa.
Det var bara ett steg i det mer PK F1 på senare år. Allt för att få till en show. Men att värna traditioner, nä där går gränsen...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
De får de väl inte nu heller???? De får väl bara täcka upp och sen ska de hålla den.
Personligen tycker jag att det är löjligt att ens skriva ner regeln för idag så är inte omkörningarna som de var förr, det är väldigt sällan någon bromsar sig förbi någon nu utan de kör förbi med DRS och i det läget så spelar det ingen roll om bilen framför väljer innern. Jag tycker absolut att det är bra med omkörningar men det får inte vara hur lätt som helst och förarna måste få försvara sig så gott det går så länge man inte trycker någon av banan.
Personligen tycker jag att det är löjligt att ens skriva ner regeln för idag så är inte omkörningarna som de var förr, det är väldigt sällan någon bromsar sig förbi någon nu utan de kör förbi med DRS och i det läget så spelar det ingen roll om bilen framför väljer innern. Jag tycker absolut att det är bra med omkörningar men det får inte vara hur lätt som helst och förarna måste få försvara sig så gott det går så länge man inte trycker någon av banan.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Mina tankegångar verkar gå i linje med hur regelmakarna hos FIA tänker.PeppeF1 skrev:Ja du får ursäkta mig men jag förstår inte riktigt scenariet du målar upp med en ledare utan nämnvärd lucka (<1 sek kanske) till den andraplacerade men med ett gäng med varvade bilar i just denna lilla lucka som skulle ge ledaren ett orättvist försprång vid en omstart efter SC-period.PC: skrev:Tja... om du vill så kan vi väl säga så...PeppeF1 skrev: Var det ett svar på mitt inlägg?
Sen kan man ju alltid välja bort ingående data och forma sitt tyckande efter snävare ramar och då är det kanske något helt annat... och då kan du bortse ifrån det. Välj själv.
Det är ju inte en ren tillfällighet att en del bilar råkar ha varvat några bilar medan andra inte gjort det under ett rejs, dessa har inte varit tillräckligt snabba för att ha hunnit göra det innan SC-perioden och får således ta tag i det efteråt.
Eftersom jag tydligen inte kan förklara dessa för dig så råder jag dig att ta kontakt med FIA, de borde ju kunna förklara.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Detta efterlevde vi på kartbanorna här hemma redan på 70-talet, funkade utan problem. Märkligt att man i bilsportens kungaklass inte förstått det förrän nu...FredrikE skrev:Det här kan däremot bli en utmaning för dommarna:
In 2012, drivers will not be allowed to move back onto the racing line after having moved off it to defend their position.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
PC även på de gokartbanor och lopp där jag kört har den främre dragit sig lite tillbaka mot idealspåret efter upptäckning och det är just detta som jag undrar hur de ska bedöma...Nu tror jag som sagt inte att det kommer spela så stor roll eftersom drs kommer göra att bilarna är förbi redan inbromsningen.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59