BELGIENS GP 2011 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Hur,,rent ut sagt,,, fan, tänker dom där stewardsen egentligen.. :o

Ska vi verkligen behöva se den satans dåren fortsätta köra,,
,,fem platser ned på gridden är ju ett skämt,,

,,sånt här vill man helt enkelt slippa se..

Nej,, skicka hem honom till hans kommunistdiktator till sponsor,,
,,och låt honom stanna där.
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja jag undrar vad fan de sysslar med i Merceder detta är ju ett helt sjukt misstag, tänk om detta hänt varvet efter i Eau Rouge....All den tur som schumi ev hade i sin förra karriär har han iaf inte nu! Rosberg därmeot har turen med sig med både det tekniska, strategier och körning.

intressant repotage innan loppet om någon såg det "inside Gp" om schumis karriär och hur fansen ser på honom.

Först tyckte jag det såg ut som det var hamiltons fel men efter ett par repriser ser man ju att det är pastor som får ta på sig det.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8574
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ja Hamilton/Maldonado-incidenten så live definitivt ut att vara Lewis fel, såg ut som om han körde in i Pastor med flit. Men som sagt, efter lite mer ingående studerande syns det ganska tydligt att det var en manöver i frustration eller nåt. Avsiktligt i alla fall. Bort med honom ett par lopp.

Annars ett spännande kval minst sagt. Q2 var en rysare, Och Eje har aldrig haft mer fel :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Ja jag undrar vad fan de sysslar med i Merceder detta är ju ett helt sjukt misstag, tänk om detta hänt varvet efter i Eau Rouge.
Var det en hjulbult som inte var ordentligt spänd? På BBC (igår) verkade det som att Mercedes inte ville bekräfta det. Det kan ju ha varit något allvarligare.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag förstår inte vad du far efter Krassegrand. För mig är det ju solklart att skunki körde sönder materialet...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag kan inte svära på det jag gick mest på de kommentarer jag läst. Men som du säger så har de inte bekräftat det på hemsidan.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Kan bli ett toppenrace detta..

Schumi klättrande från sista, Hamilton och Vettel i topp,,

,,tror Hamilton kommer dominera detta,,
,,men om Bruno sticker upp gör det inget.. :wink:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jari skrev:Jag förstår inte vad du far efter Krassegrand. För mig är det ju solklart att skunki körde sönder materialet...
Åh,, förlåt jag tänkte inte på det! :wink: :up:
Har följt F1 sedan 70-talet!
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Pastor borde inte få köra F1 något mer, förutom att han är bedrövlig förare så visar han att han inte kan hantera känslor!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag vet inte om jag tycker att det är FIAs sak att kasta ut Pastorn, det skulle nog vara lite märkligt med tanke på vad andra gjort förr om åren. Det var trots allt inte någon större fara, och det kan ju ha varit ett misstag. Han skulle skrämmas lite och missbedömde situationen.

Om Frank är missnöjd med honom och anser att checken inte väger upp insatsen lär han åka ut i alla fall.

Inte för att jag är speciellt förtjust i Pastorn, men med tanke på Hamiltons track record blir det ju lite märkligt isåfall.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Hur långt upp tror Ni att Schumis kommer innan han kör sönder bilen?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Krassegrand skrev:Hur långt upp tror Ni att Schumis kommer innan han kör sönder bilen?
Det går ju riktigt bra! 10a nu och 2 stopp mot de flesta som bara gjort 1! Vilka däck har han nu under säkerhetsbilen??
Senast redigerad av Krassegrand den sön aug 28, 2011 15:06, redigerad totalt 1 gång.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Mercedes verkar slita sina däck för hårt. Rosberg var snabb med nya däck men tappar snabbt fart, antagligen är det likadant med Schumacher.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Save fuel!! Är inte det en kod för att släppa förbi teamkamraten?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag måste tyvärr erkänna att Schumacher gör ett mycket bra lopp idag! Varför gör han inte så i vanliga fall? Behöver han den extra tändvätska som en trehjulig bil ger för att kunna göra sitt bästa?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror inte det var det schumi var ju redan hack i här på honom innan han fick den radiotraffiken och jag tror teamet skiter i om det är Nico eller MS som är först av deras bilar.

Ja vilket lopp av gubben, han kan köra bil ännu, ge honom en bättre bil så är han med där uppe helt klart. Idag gjorde han ju en helt sjuk start, tio bilar på ett varv....Måste vara rekord eller nått och det var ju grunden för hans lopp. Det var ju visserligen en SC men han gjorde ju även ett stopp mer än de Nico så det var nog ingen jättefördel.

Krasse när man är gammal så tar det lite längre tid att få upp farten vettu
nä men skämt åsido, hans varvtider i loppen de senaste 4 racen har varit rätt bra och minst lika snabba som Ros men sen har han ju haft otur blandat med att han ser till att hamna i trubbel och då tappar man ju poäng och placeringar.

Lenny du hade rätt, det blev ett superlopp!Vilka bataljer det var idag och ändå inget regn! SPA måste vara kvar på kalender.

Vettel var ju stark jag trodde att han skulle få det tuffare, hade Button varit lite mer med i starten så hade nog han tagit vinsten dock.

Är det någon som vet varför Massa var inne två gånger i depå???

Ledsen att jag inte var här under loppet Krasse, det var lite hög puls
:) :) :wink:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag undrar hur det skulle ha gått för Alonso om man hade satt på mjuka däck vid det stoppet där man nu satte på de hårdare däcken och sedan gjort ytterligare ett stopp så nära slutet som möjligt!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tänkte samma sak men jag tror inte de hade den farten riktigt, de gjorde nog ett så snabbt lopp de kunde efter de förutsättningar som fanns.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Sanningen kommer allt närmare för Der Altes mest blåögda fans : om man GER honom en bra bil; så...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

bara för att du avskyr mannen så behöver väl inte det betyda att du inte kan se att han kan ratta en f1bil lika bra som sin 17 år yngre teamkollega..
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Är det någon som vet varför Massa var inne två gånger i depå???
Min VPN lade av under några minuter så jag missade det men jag hörde dem prata om Massas punktering.
Crazy F1 skrev:Krasse när man är gammal så tar det lite längre tid att få upp farten vettu
Nog vet jag det!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag såg ingen punktering men det är inte helt omöjligt för jag tyckte mig se ett kraftigt låst hjul från Massa nått varv innan.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:Jag undrar hur det skulle ha gått för Alonso om man hade satt på mjuka däck vid det stoppet där man nu satte på de hårdare däcken och sedan gjort ytterligare ett stopp så nära slutet som möjligt!
Med tanke på avstånden och temot hos Webber och Button hade det sannolikt blivit en fjärdeplats ändå. Men din gissning är lika bra som min.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:Save fuel!! Är inte det en kod för att släppa förbi teamkamraten?
Det kan det förstås vara, men teamorder är ju tillåtet så det är ju onödigt att snacka kod. Dessutom hade man ju en eller ett par varv tidigare sagt att dom var fria att rejsa varandra, så jag gissar att dom menade vad dom sa.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Precis det finns ingen anledning att köra med teamorder i koder och ännu mindre för plats fem :)
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Dessutom hade man ju en eller ett par varv tidigare sagt att dom var fria att rejsa varandra, så jag gissar att dom menade vad dom sa.
David Couthard och Martin Brundle tolkade det som att "Michael is comming to get You!"
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:
Jögga skrev:Dessutom hade man ju en eller ett par varv tidigare sagt att dom var fria att rejsa varandra, så jag gissar att dom menade vad dom sa.
David Couthard och Martin Brundle tolkade det som att "Michael is comming to get You!"
Man kan väl tolka det lite som man vill. Dom kanske menade "Don't let Michael past you" lika väl.

Dock är det ju inte längre nödvändigt att tala i kod, alltså är det minst lika sannolikt att dom menade precis vad dom sa. Båda gångerna.
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

Båda Mercedes-förarna körde riktigt bra idag. Schumachers uppkörning får nog kanske räknas som hans bästa insats sedan comebacken. Och grym start av Rosberg! Synd att det alltid bara hinner gå några varv innan han tvingas släppa fram snabbare bilar.

Annars kan man notera att Red Bull satte sista spiken i kistan för konkurrenterna i mästerskapet, och att Hamilton som vanligt kör in i sina medtävlare. :D
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Ja, det blir pinsamt tydligt att Mercedes ligger långt efter topp 3. Men den gamle visar gryende form, hoppas att han håller sig ifrån medtävlarna hädanefter så kan han komma ikapp Rosberg i tabellen också 8)
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag funderade lite på taktiken när det gäller däckbyten. Jag tycker att de flesta toppteamen kör någon slags kass kompromiss där man kör en lång stint på de hårdare däcken mot slutet av loppet. Vore det inte bättre att antingen ta de hårda däcken i början av loppet när bilen är tyngre och det är lättare att få värme i däcken (detta kanske mest gäller Ferrari) eller ett så kort stint som möjligt alldeles i slutet av loppet.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag måste bara förmedla en kommentar från Maldonado angående kontroversen med Hamilton. Han sa att båda hade gjort misstag och var inte riktigt nöjd ned att bara han blev bestraffad eftersom Hamilton också dömdes att ha gjort fel på samma sätt som han gjorde i loppet med Kobyashi.
Jag har inga åsikter om vem som hade fel eller rätt men Hamilton gav ju Maldonado lite vatten på sin kvarn.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

För att kunna starta på hårt måste man kvala på hårt, så där ryker startpositionen, och just helgens lopp var det ju kritiskt med livslängden för Red Bull och därför var Vettel tvungen att köra på hårt sista stinten.

Alonso gick i depå efter 29 körda varv, så han hade 15 varv på hårt.
Vettel gick i depå efter 30 körda varv, så han hade 14 varv på hårt. Han hade då kört på sitt mjuka set sedan varv 14

Båda led av svår blister på vänster fram, så det fanns nog inte mycket att välja på. Men jag tror inte för en sekund att dom bytt till hårt om det inte var nödvändigt, särskilt inte Alonso. Han hade däremot inte råd att göra två stopp på 15 varv, så då var det bättre att chansa på hårt och försöka hålla Webber och Button bakom.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Hade inte Massa några hårda däck kvar när han gjorde sitt sista stopp? Om han hade det borde det ju varit smartare att ta ett set mjuka till mål men det var kanske slut på de bra däcken för Massa.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag måste erkänna att jag hade taskig koll på Massa under loppet, men han var i depå på 9, 30 och 32. Sista stoppet efter punktering.

Han borde alltså ha haft ett set mjuka kvar. Vilken blandning han gick i mål med vet jag dock inte.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hm de kanske gjorde bedömningen att hans mjuka däck var använda och att det var bättre att gå på ett set hårda.

Ja det är lite pinsamt att Merceders är så långt efter, hade de haft mer fart hade ju Nico varit med och slagits om pallen idag, kanske tom ms hade kunnat det men nu är det ju alldeles för långt efter och jag förstår inte hur de ska kunna ta igen en sekund tills nästa år. Det gör man bara inte så där...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Jag måste erkänna att jag hade taskig koll på Massa under loppet, men han var i depå på 9, 30 och 32. Sista stoppet efter punktering.

Han borde alltså ha haft ett set mjuka kvar. Vilken blandning han gick i mål med vet jag dock inte.
Jag är ganska säker på att de satte på hårda på sista stoppet. 12 varv kvar?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det beror ju på vad det är för problem med bilen, och om dom har en lösning på det. Honda 2008 var ju inget att skryta med (9a i VM, 14p ), men BrawnGP var ju en hyffsad bil och dom vann både WDC och WCC året efter.

Det går, men chanserna att upprepa den bedriften är förstås inte speciellt stor.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:
Jögga skrev:Jag måste erkänna att jag hade taskig koll på Massa under loppet, men han var i depå på 9, 30 och 32. Sista stoppet efter punktering.

Han borde alltså ha haft ett set mjuka kvar. Vilken blandning han gick i mål med vet jag dock inte.
Jag är ganska säker på att de satte på hårda på sista stoppet. 12 varv kvar?
OK. Det låter ju märkligt om dom gick i mål på hårda, eftersom dom borde lagt på dem varv 30. Det borde även finnas ett set mjuka kvar, men som Crazy F1 skrev kanske det kanske inte var nåt att använda.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Kul och spännande race..

Lite impad av Vettel som omväxling, och även av "den gamle" :up:

Lite synd att Bruno förivrade sig med tung bil, och mycket synd att Lewis krachade..
Lewis måste för övrigt slagit i huvudet riktigt hårt, eftersom han tar på sig incidenten till 100% enligt uppgift,,
,,visst kunde han lämnat mera plats till Koba, men helt slut på asfalt var det inte, och Koba hade inte en chans att nypa Lewis på utsidan, så varför försöka..

Ang. Pastorn,, om någon fortfarande betvivlar mordförsöket, postar jag en liten filmsnutt, där någon kommer i full karriär rammandes en annan bil, och satsar så hårt att han nästan sätter sin egen bil i muren i backen mot EauRouge..
http://www.youtube.com/watch?v=8hHG3rPl ... re=related
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag tror inte att Koba tänkte försöka ta Hamilton på yttern, men han förväntade sig nog inte att Hamilton skulle försöka ta rejslinjen heller.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:Lewis måste för övrigt slagit i huvudet riktigt hårt, eftersom han tar på sig incidenten till 100% enligt uppgift,,
Kul kul! :rolling: :argh2:
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag undrar egentligen hur det känns att sitta i en F1bil, vi som skriver här har kanske både den ena och den andra erfarenheten av motorsport men att behöva reagera inom någon hundradels sekund på vad som händer kan ju inte vara lätt och det är ju inte konstigt att det sker krascher. Men å andra sidan så är det ju inte så många förare som klarar av att ratta en F1a heller men de som får betalt för att köra borde ju klara av det :wink:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Jag undrar egentligen hur det känns att sitta i en F1bil, vi som skriver här har kanske både den ena och den andra erfarenheten av motorsport men att behöva reagera inom någon hundradels sekund på vad som händer kan ju inte vara lätt och det är ju inte konstigt att det sker krascher. Men å andra sidan så är det ju inte så många förare som klarar av att ratta en F1a heller men de som får betalt för att köra borde ju klara av det :wink:
Jag tror att Du täckte in det mesta där! :)
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Hehe, det var en helgardering :)

Kolla på när Hamstern testar Renault i Top Gear. Visst skulle jag vilja testa, men jag kör nog bäst i TV-soffan trots allt :D
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Japp det gäller att aldrig spika något det är därför jag tror att Vettel vinner VM eller Alonso eller Hamilton eller Webber eller Button :wink:
Användarens profilbild
Tux
Inlägg: 27
Blev medlem: tor okt 09, 2008 13:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Tux »

Lenny skrev:Kul och spännande race..

Ang. Pastorn,, om någon fortfarande betvivlar mordförsöket, postar jag en liten filmsnutt, där någon kommer i full karriär rammandes en annan bil, och satsar så hårt att han nästan sätter sin egen bil i muren i backen mot EauRouge..
http://www.youtube.com/watch?v=8hHG3rPl ... re=related
"F1 2011 - Spa - Onboard Ham..."
This video is no longer available due to a copyright claim by Formula One Management. :evil: