Observationer från Maranello idag

Kungaklassen av motorsport...
Fredrik i Trollhättan

Observationer från Maranello idag

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Besökte Ferrari idag och tredje gången gillt. Idag körde man F1 på Fiorano.
Och till min glädje körde man mycket.
Men man körde lite underligt.
Sponsorsjippo tänkte jag först men kanske inte. Man körde med en bil verkade vara Bergers från mitten av 90-talet. Man bröt med diverse testbilar av produktions bilar. Senare under eftermiddagen körde man ett stort antal varv i en betydligt modernare F1:a. Smal framvinge men med slicks. Man körde 5 varv i stöten och sen ut med en mattsvart 599 (tror jag det var) med tejp och grejor på. Den lätt väldigt likt F1:an. Ibland stannade man och körde i cirklar som för att testa sidogrepp. Det som talar mot sponsorjippo var att läktaren var tom och att det bara satt förare i de tvåsitsiga bilarna på banan. Man höll på ända fram till 19-tiden.
Häftigt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kul Info! Det var ju ett tag sedan man testade på den banan.
Fredrik i Trollhättan

Bild

Bild

Bild

Tre bilder från mobilkameran. På bilden längst ner fastnade det svarta monstret jag skrev om ovan. Nedväxlingarna lätt som gevärsskott och den var snabb. Man körde också med en produktionsbil (den nya halvkombin) och den såg ut som den åkte på nedkylningsvarv innan den fick släpp i en kurva. Den automatiska varningsblinkersfunktionen slog till vid varje bromsning så nog gav han järnet alltid.
När F1:orna körde hördes det ända ner till Maranello centrum.
Tänk förr, innan testförbudet, och man låg där och nötte varv efter varv hela veckorna om man låg efter i VM.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

F1:an är från 2003. Gissar jag med bergsäkert tonfall.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Efter lite bildgooglande säger jag att den är från 2008.
Fredrik i Trollhättan

Är inte 2008 lite för nytt för att inte bryta mot testförbudet? Eller får man köra med 2010 hur mycket man vill?
Bilen hade dessutom slicks vilket man ju inte hade säsongen 2008...