Regeländring...
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Regeländring...
Varför inte införa en regel, där förarna får köra för samma stall i max två säsonger? Sedan måste de gå till ett annat stall i två år..
En toppenförare i en pissig bil, och en sämre förare i en toppenbil....
Det kunde nog bli rätt kul....
Alonso i en Virgin-bil, det skulle väl vara skojjigt att se..
En toppenförare i en pissig bil, och en sämre förare i en toppenbil....
Det kunde nog bli rätt kul....
Alonso i en Virgin-bil, det skulle väl vara skojjigt att se..
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har du missat? F1 är sandsäcksracing nuförtiden. Articifiella omkörningar, öppningsbara vingar för den omkörande. Likvärdiga motorer med varvtalsstopp, däck som håller i tio varv och annat krafs. Allt för showen, blääääääääää.Jari skrev:Jag tycker det låter som att du borde jobba med STCC och annan sandsäcksracing.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Re: Regeländring...
Om vi nu fantiserar att det skulle gå att genomföra... Varför skulle då Alonso köra för Virgin? Naturligtvis skulle han (precis som han gjort) köra för Ferrari eller McLaren. Skillnaden blir alltså inte så stor...?rejsbo skrev:Varför inte införa en regel, där förarna får köra för samma stall i max två säsonger? Sedan måste de gå till ett annat stall i två år..
En toppenförare i en pissig bil, och en sämre förare i en toppenbil....
Det kunde nog bli rätt kul....
Alonso i en Virgin-bil, det skulle väl vara skojjigt att se..
Jag tycker det är trevligt att Massa är Ferrari och Vettel, RedBull medan Hamilton är McLaren. Ökar bara på stallkänslan. Och ärligt talat är skillnaderna mellan topp förarna väldigt små, det är oftast stallet (och bilen) som gör skillnaden.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Näää, nu börjar de ju köra med lite teknologi och om inte jag sett fel är det massor av omkörningar och håriga fighter på banan i stället för inne i depån. Jag har missat de artificiella omkörningarna helt också, måste jag erkänna.Cheever skrev:Har du missat? F1 är sandsäcksracing nuförtiden. Articifiella omkörningar, öppningsbara vingar för den omkörande. Likvärdiga motorer med varvtalsstopp, däck som håller i tio varv och annat krafs. Allt för showen, blääääääääää.Jari skrev:Jag tycker det låter som att du borde jobba med STCC och annan sandsäcksracing.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Jari skrev:Näää, nu börjar de ju köra med lite teknologi och om inte jag sett fel är det massor av omkörningar och håriga fighter på banan i stället för inne i depån. Jag har missat de artificiella omkörningarna helt också, måste jag erkänna.Cheever skrev:Har du missat? F1 är sandsäcksracing nuförtiden. Articifiella omkörningar, öppningsbara vingar för den omkörande. Likvärdiga motorer med varvtalsstopp, däck som håller i tio varv och annat krafs. Allt för showen, blääääääääää.Jari skrev:Jag tycker det låter som att du borde jobba med STCC och annan sandsäcksracing.
Om det nu är sandsäckracing i F1, varför befarar så många att titeln kommer vara klar strax efter halva säsongen?
Ang byta förare efter 2 år, va fan, om det var slavar som körde och man själv ägde dessa, men nu är det människor som lagt hela sina liv på att komma till F1 och bli världsmästare, att dessa skulle få sätta sig i en skitbil skulle bara innebära att vi fick kassa förare rakt igenom, vilket skulle leda till kassa bilar rakt igenom.
Lite mer respekt får vi nog visa, alla hoppas ju på att de team/förare man håller på ska lyckas, och när de väl gör det så vill alla andra ändra reglerna för att deras förare ska vinna någon gång, ett team som lyckas extremt bra i sin bildesign har ju ofta dominerat i 2-5år ibland mer, sedan kommer ett annat team och klarar sig några år.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, vänd på fältet efter halva loppet så att den som ligger först hamnar sist.Fredrik i Trollhättan skrev:Neeeej. Vad säger du? Vi måste genast införa regelförändringar så det blir jämnare.....FredrikE skrev:Om det nu är sandsäckracing i F1, varför befarar så många att titeln kommer vara klar strax efter halva säsongen?
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Indy car kör Dallara cassi samt Honda motorer.Lika för alla
Indycar kör med lika chassin omotorer för alla.Enda tänkbara lösningen men trist tycker jag.Kopieringarna efter spionage i F1 gör att dom 3-4främsta i alla fall kör med lika chassin Den IndyCar Series är en öppen formel med chassi och motorer som tillhandahålls uteslutande till ligan i treårsperiod. Currently, Dallara provides chassis till alla teams and Honda is the sole engine provider, making the series essentially a "spec" series at present. För närvarande Dallara ger chassin till alla Team och Honda är den enda motorn bakom, vilket gör serien i huvudsak en "spec"-serien för närvarande. This will change in 2012 with the return of Chevrolet , and the entry of Lotus to the series. Detta kommer att förändras i 2012 med återlämnande av Chevrolet , och införandet av Lotus till serien. INGE VIDARE I F1
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Motor-reglemente Indycar.Jari tjatar hela tiden om detta
Typ: 3,5- liters (213,6 cubic inches) V-8, 32-ventiler med dubbla överliggande kamaxlar ( DOHC ), sugmotorer (ingen turbo Max.) födde diameter 93 millimeter Fyra kamaxlar , fyra ventiler per cylinder.
Weight : Minimum dry weight is 280 pounds - no headers, clutch, ECU, spark box or filters. Vikt: Minsta torrvikt är 280 pounds - inga rubriker, koppling, ecu, gnistboxen eller filter.
RPM : 10,300 ( rpm ) maximum (league-supplied rev limiter). RPM: 10.300 ( rpm ) max (liga-medföljer rev limiter).
Power output : 650 hp (485 kW). Effekt: 650 hk (485 kW).
Fuel : 100% fuel grade Ethanol . [ 15 ] Bränsle: 100% bränslekvalitet Etanol . [15]
Injector : Electronic. Injector: Electronic.
Models : Honda Racing Indy V-8. Modeller: Honda Racing Indy V-8.
Manufacturer : American Honda Motor Co., Inc. Tillverkare: American Honda Motor Co, Inc.
Weight : Minimum dry weight is 280 pounds - no headers, clutch, ECU, spark box or filters. Vikt: Minsta torrvikt är 280 pounds - inga rubriker, koppling, ecu, gnistboxen eller filter.
RPM : 10,300 ( rpm ) maximum (league-supplied rev limiter). RPM: 10.300 ( rpm ) max (liga-medföljer rev limiter).
Power output : 650 hp (485 kW). Effekt: 650 hk (485 kW).
Fuel : 100% fuel grade Ethanol . [ 15 ] Bränsle: 100% bränslekvalitet Etanol . [15]
Injector : Electronic. Injector: Electronic.
Models : Honda Racing Indy V-8. Modeller: Honda Racing Indy V-8.
Manufacturer : American Honda Motor Co., Inc. Tillverkare: American Honda Motor Co, Inc.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
V6 2012 i Indycar.Ha ha ha .V8 i F1 o V6 i USA Hallå
Den nya öppna motorn formel kommer att använda 2,2 liters twin-turbo V6-motorer för att köra under förutsättning att den kan anpassas för att producera hela utbudet av 550-750 HP. The formula would allow hybrid systems, KERS system similar to Formula 1, and other engine enhancements. Formeln skulle tillåta hybridsystem, KERS system liknande Formel 1 och andra förbättringar motor. The "push to pass" feature in 2012 will allow a limited horsepower gain up to 100 HP as opposed to the current "overtake assist" which only provides 20 HP. "Push att passera"-funktionen under 2012 kommer att möjliggöra en begränsad hästkrafter få upp till 100 hk i motsats till den nuvarande "hinna hjälpa" som bara ger 20 hk. Firestone announced that they would step down as tire provider and the end of the 2011 season, but it was announced by IZOD IndyCar Series CEO Randy Bernard on March 11, 2011 that Firestone has accepted to stay on with the IndyCar Series as sole tire supplier through 2013 season, after team owners in the series voted to keep Firestone on as the sole tire supplier earlier in the week due to safety concerns allowing a new tire supplier. Firestone meddelade att de skulle avgå som däck leverantör och i slutet av säsongen 2011, men det tillkännagavs av Izod IndyCar Series VD Randy Bernard den 11 mars, 2011 som Firestone har accepterat att bo på med IndyCar Series som ensam däckleverantör genom 2013 säsong, efter laget ägarna i serien röstade för att hålla Firestone på som enda däckleverantör tidigare i veckan på grund av säkerhetsskäl tillåta en ny däckleverantör.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Hahaa, touche. Vinner nån VM vid halva säsongen råder det inget tvivel om vem som är bäst på det de håller på med, eller hur?Fredrik i Trollhättan skrev:Neeeej. Vad säger du? Vi måste genast införa regelförändringar så det blir jämnare.....FredrikE skrev:Om det nu är sandsäckracing i F1, varför befarar så många att titeln kommer vara klar strax efter halva säsongen?
aikaik, spionage, liknande bilar och allt det där teknikspecarna du lagt upp nu.... Har du glömt nån medicin idag eller?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Den enda serien som går att gämföra med är Indycar
Jag ville gämföra F1 med någon annan serie och Indycar var den jag hittade.GP2 är långsammare än indy och lägre omsättning samt mycket sämre publiksiffror så jag ansåg att Indy var den serie F1 kan gämföra sig med vad gäller regler men Traditionens makt är större än allt och det verkar som dom alltid har kört med enhetschassin och lika motor-reglemente för alla stall medan man låter stallen i F1 bygga egna chassin under gällande reglemente.Vad jag menar med spionage är följande.Du kan ta nästan vilken chassiansvarig som helst i F1 som nått under säsongen Top3-teamen och jobbat i mer än 8-10år och fråga honom om han tagit emot pengar för att dela med sig av chassibygget.Du får naturligtvis ett absolut nej men alla dessa har garanterat gjort det(Jag lovar att lubba ett varv naken runt Mantorp om jag har fel) utom hederliga Ferrari som fick ersättning en enda gång av 10 som dom blev utsatta.Nu har Ferrari Alonso som är duktig på att få Infoså nu trampar nog även dom i klaveretsnart.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Red bull spionerade 5år innan dom startade.
Toyota satsade mer stålar än Red-Bull och nådde aldrig Top-3.Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk och köpta chassin.Red -Bull nådde dit på halva tiden gämf med Toyota.Detta helt osannolika helt otroliga senario är för mig en gåta.Ingen absolut ingen har så snabbt nått resultat.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Red Bull har varken fuskat eller köpt chassin. Det kanske bör förtydligas här.
Red Bull köpte Jaguarteamet hösten 2004. Under den perioden fram till idag är det stall som av olika anledningar fällts för regelbrott som kan sägas vara "fusk". Red Bull är inte ett av dem.
Under den perioden är det otroligt många stall som har spenderat mycket större budgets än Red Bull.
Red Bull har varit smarta, kompetenta, effektiva och de har haft Adrian Newey som fått jobba långsiktigt och det är det som ger dem resultat idag.
Det är varken en gåta eller särskilt osannolikt. Det är bara bra gjort, men om man ser tillbaka i F1-historien så är egentligen inte förar- och konstruktörstitel efter sex år särskilt märkligt. Om man sen tänker på att teamet är mycket äldre än så, nämligen startat från grunden 1997 och med två till tre ägare under den perioden så är det inte så konstigt.
Mycket av den organisationen under ledningen och ägarna i Red Bull F1 idag är från Stewart/Jaguar-tiden. Det har tagit tid att bygga upp det här teamet till ett vinnarteam.
Red Bull köpte Jaguarteamet hösten 2004. Under den perioden fram till idag är det stall som av olika anledningar fällts för regelbrott som kan sägas vara "fusk". Red Bull är inte ett av dem.
Under den perioden är det otroligt många stall som har spenderat mycket större budgets än Red Bull.
Red Bull har varit smarta, kompetenta, effektiva och de har haft Adrian Newey som fått jobba långsiktigt och det är det som ger dem resultat idag.
Det är varken en gåta eller särskilt osannolikt. Det är bara bra gjort, men om man ser tillbaka i F1-historien så är egentligen inte förar- och konstruktörstitel efter sex år särskilt märkligt. Om man sen tänker på att teamet är mycket äldre än så, nämligen startat från grunden 1997 och med två till tre ägare under den perioden så är det inte så konstigt.
Mycket av den organisationen under ledningen och ägarna i Red Bull F1 idag är från Stewart/Jaguar-tiden. Det har tagit tid att bygga upp det här teamet till ett vinnarteam.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: Red bull spionerade 5år innan dom startade.
Måste bara fråga vad du menar med "Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk"?aikaik skrev:Toyota satsade mer stålar än Red-Bull och nådde aldrig Top-3.Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk och köpta chassin.Red -Bull nådde dit på halva tiden gämf med Toyota.Detta helt osannolika helt otroliga senario är för mig en gåta.Ingen absolut ingen har så snabbt nått resultat.
I backspegeln kan man tycka att Toyota med dess resurser borde ha vunnit åtminstone något, men det tar som LS sa tid och i mina ögon gjorde Toyota ett par olika felaktiga vägval i sin strävan upp på F1-tronen. Kanske tog man det första felaktiga när man bestämde sig för att bygga verksamheten från grunden istället för att köpa ett befintligt stall.
Bygger man från start tar det tid, har man klåpare till förare tar det ännu längre.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Red Bull-teamet är ju i och för sig också byggt från grunden. Stewart 1997. De har bara haft tre ägare längs vägen.
Men det visar ju å andra sidan att det tar en väldigt lång tid. Stewart/Jaguar/Red Bull har haft om inte de största så ändå hälsosamma budgets sedan 1997 men det tog ändå drygt tio år för dem att börja vinna.
Men det visar ju å andra sidan att det tar en väldigt lång tid. Stewart/Jaguar/Red Bull har haft om inte de största så ändå hälsosamma budgets sedan 1997 men det tog ändå drygt tio år för dem att börja vinna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Precis, min poäng typ.LuckyStrike1 skrev:Red Bull-teamet är ju i och för sig också byggt från grunden. Stewart 1997. De har bara haft tre ägare längs vägen.
Men det visar ju å andra sidan att det tar en väldigt lång tid.
Edit, glömde att säga att då hade vi med britter att göra, Toyota med Tyskar, (och en och annan svensk) ser man ju hur det gick
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Nä! du var inte ensamCheever skrev:Zwonk skrev:Äh, aikaik trollar ju bara. Rätt kul är det dock. "Alla fuskar utom hederliga ärliga Ferrari."
Ooookej
Kanske bara är jag som bara tyckte att det var en obegriplig kommentar bara.
PS!. Ferrari fuskar alltid och ingen annan!!!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag är något av kung på trolling och en av de trognaste medlemmarna på forumet scandinavian trolling, men det har inget med mina bataljer med Enzo att göra.
Hur vill du se bra trolling Zwonk?
Vad har du för båt?
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/
Hur vill du se bra trolling Zwonk?
Vad har du för båt?
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Haha, tro mig, efter över tio år på det här forumet vet jag vad som menas med det.Zwonk skrev:Vad är det ni inte förstår? Uttrycket "trolla"?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Det jag inte förstod var kommentaren:
"Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk och köpta chassin"
Precis som jag skrev ovan, och jag var tydligen inte ensam. Om det är "trollning" så i så fall vem ska bli upprörd?
Låt nu aikaik svara på vad han menade tack.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Då förstår jag inte vad som skulle vara obegripligt med mitt tidigare inlägg. Jag menade att det är rätt uppenbart att aikaik bara vill provocera, och att man kanske inte ska ta hans kommentarer på så stort allvar, vilket ni verkar göra. Jag skrev också att hans inlägg är rätt underhållande.Cheever skrev: Haha, tro mig, efter över tio år på det här forumet vet jag vad som menas med det.
Det jag inte förstod var kommentaren:
"Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk och köpta chassin"
Precis som jag skrev ovan, och jag var tydligen inte ensam. Om det är "trollning" så i så fall vem ska bli upprörd?
Låt nu aikaik svara på vad han menade tack.
Vem som ska bli upprörd? I det här fallet är det väl alla utom de som håller på Ferrari.
-
- Inlägg: 8574
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och jag ansåg att kommentaren var obegriplig, inte provocerande.Zwonk skrev:Då förstår jag inte vad som skulle vara obegripligt med mitt tidigare inlägg. Jag menade att det är rätt uppenbart att aikaik bara vill provocera, och att man kanske inte ska ta hans kommentarer på så stort allvar, vilket ni verkar göra. Jag skrev också att hans inlägg är rätt underhållande.Cheever skrev: Haha, tro mig, efter över tio år på det här forumet vet jag vad som menas med det.
Det jag inte förstod var kommentaren:
"Toyota körde likt Ferarri en helt ärlig och juste linje utan fusk och köpta chassin"
Precis som jag skrev ovan, och jag var tydligen inte ensam. Om det är "trollning" så i så fall vem ska bli upprörd?
Låt nu aikaik svara på vad han menade tack.
Vem som ska bli upprörd? I det här fallet är det väl alla utom de som håller på Ferrari.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Re: Motor-reglemente Indycar.Jari tjatar hela tiden om detta
Jag saknar det verkliga V8 ljudet....aikaik skrev:Typ: 3,5- liters (213,6 cubic inches) V-8, 32-ventiler med dubbla överliggande kamaxlar ( DOHC ), sugmotorer (ingen turbo Max.) födde diameter 93 millimeter Fyra kamaxlar , fyra ventiler per cylinder.
Weight : Minimum dry weight is 280 pounds - no headers, clutch, ECU, spark box or filters. Vikt: Minsta torrvikt är 280 pounds - inga rubriker, koppling, ecu, gnistboxen eller filter.
RPM : 10,300 ( rpm ) maximum (league-supplied rev limiter). RPM: 10.300 ( rpm ) max (liga-medföljer rev limiter).
Power output : 650 hp (485 kW). Effekt: 650 hk (485 kW).
Fuel : 100% fuel grade Ethanol . [ 15 ] Bränsle: 100% bränslekvalitet Etanol . [15]
Injector : Electronic. Injector: Electronic.
Models : Honda Racing Indy V-8. Modeller: Honda Racing Indy V-8.
Manufacturer : American Honda Motor Co., Inc. Tillverkare: American Honda Motor Co, Inc.
En femliters aluminium V8:a.
Max 7500 rpm, ca 700-800 hästar.
Insprut så klart.
Jag tycker dagens motorer låter ganska likt en symaskin, för att det är för många cylindrar och för liten volym.
fyrventils teknik och dubbla överliggande. självklart...
Såsom tidigare talare nämde, etanol är helt OK...
Men det är nog inte den formulan de flesta här gillar?
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nä, det blir bara värre och värre nu. Kan man inget om motorer får man koncentrera sig på att lyssna. INGEN med lite vett och sans vill ha etanol, om det nu inte vore för att se till att det rasade motorer på löpande band och 7500 varv? Ska vi ha moppemotorer i F1-bilarna nu?
Kamaxlar? HAHAHAAAAQA!!!!
Kamaxlar? HAHAHAAAAQA!!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Inte ofta man ser någon ifrån Finland rata alkoholJari skrev:Nä, det blir bara värre och värre nu. Kan man inget om motorer får man koncentrera sig på att lyssna. INGEN med lite vett och sans vill ha etanol, om det nu inte vore för att se till att det rasade motorer på löpande band och 7500 varv? Ska vi ha moppemotorer i F1-bilarna nu?
Kamaxlar? HAHAHAAAAQA!!!!
Seriöst så förstår jag inte varför etanol skulle vara ett problem för F1-bilar.
Metanol används i andra racingklasser (och även i dragracing).
Som grädde på moset möjliggör det ett större effektuttag.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Men Etanol har inte samma energi, så för att bibehålla effekten måste man feta på bränslet med 30%, det är när motorn ligger nära gränsen för att börja spika som man tjänar på att byta till Etanol, vet inte om F1orna har ju dessa problem, trimmade turbomaskiner har det ofta däremot.Gevalia skrev:Inte ofta man ser någon ifrån Finland rata alkoholJari skrev:Nä, det blir bara värre och värre nu. Kan man inget om motorer får man koncentrera sig på att lyssna. INGEN med lite vett och sans vill ha etanol, om det nu inte vore för att se till att det rasade motorer på löpande band och 7500 varv? Ska vi ha moppemotorer i F1-bilarna nu?
Kamaxlar? HAHAHAAAAQA!!!!
Seriöst så förstår jag inte varför etanol skulle vara ett problem för F1-bilar.
Metanol används i andra racingklasser (och även i dragracing).
Som grädde på moset möjliggör det ett större effektuttag.
Så om vi ska öka effekten genom ett byte till etanol kommer nog tankning behövas, tror inte någon är villig att vikta upp bilen så mycket som behövs.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Mindre verkningsgrad gör givetvis att de kommer att dra mer soppa (med större tankar som följd).FredrikE skrev: Men Etanol har inte samma energi, så för att bibehålla effekten måste man feta på bränslet med 30%, det är när motorn ligger nära gränsen för att börja spika som man tjänar på att byta till Etanol, vet inte om F1orna har ju dessa problem, trimmade turbomaskiner har det ofta däremot.
Så om vi ska öka effekten genom ett byte till etanol kommer nog tankning behövas, tror inte någon är villig att vikta upp bilen så mycket som behövs.
Det är möjligt att det hämmar den totala prestandaökningen du får med mer pulver i motorn.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Det kommer i alla fall att ge större skillnad i prestanda i början och slutet på loppet (tyngre bil i början).Gevalia skrev:Mindre verkningsgrad gör givetvis att de kommer att dra mer soppa (med större tankar som följd).
Det är möjligt att det hämmar den totala prestandaökningen du får med mer pulver i motorn.
Jag för min del tycker att etanol är en bra idé.
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Prestandan man kan få extra beror på att man kan höja tändningen mer innan motorn spikar, jag vet som sagt inte om F1-motorerna har lika stora problem som personbilar med turbomotorer har, förmodligen inte i närheten = ganska lite effektvinst gentemot från 30% tyngre tank.Krassegrand skrev:Det kommer i alla fall att ge större skillnad i prestanda i början och slutet på loppet (tyngre bil i början).Gevalia skrev:Mindre verkningsgrad gör givetvis att de kommer att dra mer soppa (med större tankar som följd).
Det är möjligt att det hämmar den totala prestandaökningen du får med mer pulver i motorn.
Jag för min del tycker att etanol är en bra idé.
Dessutom gick man väl till v8or för att minska vikt och effekt i bilarna, samtidigt som förbrukningen minskade?
/Fredrik
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
"E85 har ett oktantal på 104 RON, det betyder att man kan öka kompressionen utan att motorn “spikar”. Låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning. "
- Ifrån :http://www.tankaetanol.nu/om_e85.html
Detta är iförsig i jämförelse med handelsbensin och F1:orna går på något helt annat.
Det där med syre bundet i bränslet kände jag faktiskt inte till innan.
Samma princip som med nirto...
Dvs möjliggör att trycka i en fetare blandning bränsle.
- Ifrån :http://www.tankaetanol.nu/om_e85.html
Detta är iförsig i jämförelse med handelsbensin och F1:orna går på något helt annat.
Det där med syre bundet i bränslet kände jag faktiskt inte till innan.
Samma princip som med nirto...
Dvs möjliggör att trycka i en fetare blandning bränsle.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
...och inte ens Saab rekommenderar sina ägare att köra på eländet. Motorerna rasar!
E85 är dött i massor av länder men i Sverige tror en del att det fortfarande är ett miljövänligt alternativ trots högre förbrukning med kanske 50% eller mer.
Nej, jag ratar knappast alkohol men precis som överallt finns det såna som dryckerna inte lämpar sig för. Bilar till exempel.
E85 är dött i massor av länder men i Sverige tror en del att det fortfarande är ett miljövänligt alternativ trots högre förbrukning med kanske 50% eller mer.
Nej, jag ratar knappast alkohol men precis som överallt finns det såna som dryckerna inte lämpar sig för. Bilar till exempel.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men det funkar fint i racing.
Det gäller att hålla isär det där lite grann.
Jag skyr etanolbilar i vanlig trafik som pesten, skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan och gjorde det heller aldrig.
Däremot är användandet av etanol och metanol i racing inget fel alls. Det skulle funka finfint i F1 om valde att gå den vägen.
Det gäller att hålla isär det där lite grann.
Jag skyr etanolbilar i vanlig trafik som pesten, skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan och gjorde det heller aldrig.
Däremot är användandet av etanol och metanol i racing inget fel alls. Det skulle funka finfint i F1 om valde att gå den vägen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Kompressionen i sig ger inte mer effekt, men ger kraft på botten/mellanregistret, när man sedan höjer tändningen kommer effekten, på bilar med ca 300hk ger en grad högre tändning ca 10hk, då ger etanolen bra med effekt.Gevalia skrev:"E85 har ett oktantal på 104 RON, det betyder att man kan öka kompressionen utan att motorn “spikar”. Låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning. "
- Ifrån :http://www.tankaetanol.nu/om_e85.html
Detta är iförsig i jämförelse med handelsbensin och F1:orna går på något helt annat.
Det där med syre bundet i bränslet kände jag faktiskt inte till innan.
Samma princip som med nirto...
Dvs möjliggör att trycka i en fetare blandning bränsle.
Nu tror jag Etanol i F1 varken skulle välta kiosker eller misslyckas, dock tror jag bilarna skulle bli tyngre och eftersom etanol kostar så mycket CO2 att framställa är vinsten marginell.
/Fredrik
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Nä, några fantastiska effekthöjningar lär vi nog inte få se.FredrikE skrev: Kompressionen i sig ger inte mer effekt, men ger kraft på botten/mellanregistret, när man sedan höjer tändningen kommer effekten, på bilar med ca 300hk ger en grad högre tändning ca 10hk, då ger etanolen bra med effekt.
Nu tror jag Etanol i F1 varken skulle välta kiosker eller misslyckas, dock tror jag bilarna skulle bli tyngre och eftersom etanol kostar så mycket CO2 att framställa är vinsten marginell.
/Fredrik
Det enda jag vill påpeka är att alkoholen inte bör ge någon sämre racing.
Möjligen något sämre prestanda vid start (tyngre), men bättre i slutet utav loppet (mer effekt).
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Sant, dock så har Pirellidäcken svårt nog som det är idag, så vem vet vad som skulle hända, samt att bilarna behöver byggas om med större tank eller tillåta tankning igen.Gevalia skrev:Nä, några fantastiska effekthöjningar lär vi nog inte få se.FredrikE skrev: Kompressionen i sig ger inte mer effekt, men ger kraft på botten/mellanregistret, när man sedan höjer tändningen kommer effekten, på bilar med ca 300hk ger en grad högre tändning ca 10hk, då ger etanolen bra med effekt.
Nu tror jag Etanol i F1 varken skulle välta kiosker eller misslyckas, dock tror jag bilarna skulle bli tyngre och eftersom etanol kostar så mycket CO2 att framställa är vinsten marginell.
/Fredrik
Det enda jag vill påpeka är att alkoholen inte bör ge någon sämre racing.
Möjligen något sämre prestanda vid start (tyngre), men bättre i slutet utav loppet (mer effekt).
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
10 000 mil är ingen sträcka att dra slutsatser från. Säg till när den passerat 40.Krassegrand skrev:Nu verkar det som att vi kommer in på privatbilar men trots att det är utanför ämnet så vill jag delge min erfarenhet av att köra en hemmakonverterad Smart i 10 000 mil på E85 utan några större problem än jag skulle haft med bensin dvs normal service.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Metanol ja, korta lopp på etanol med relativt få mil, ja. Smörjningen för t.ex långlopp eller med begränsade möjligheter att renovera motorn vid behov är mord maskinellt.LuckyStrike1 skrev:Men det funkar fint i racing.
Det gäller att hålla isär det där lite grann.
Jag skyr etanolbilar i vanlig trafik som pesten, skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan och gjorde det heller aldrig.
Däremot är användandet av etanol och metanol i racing inget fel alls. Det skulle funka finfint i F1 om valde att gå den vägen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Beror ju i och för sig vad du menar med korta lopp.
Men i t.ex. V8 Supercar kör man på E85 utan några som helst problem i alla race, GP-distans och även längre som Bathurst.
STCC och WTCC är ju inte långa race, det är 20 minuters race. Men det har fungerat perfekt i Volvobilarna där, även när man för ett par år sen körde 40-minuters race i STCC.
Jag kommer inte ihåg vilket team det var nu men det var inte länge sen som LMP2-team körde med E85 i Le Mans 24-timmars.
I Nürburgring 24-timmars har det körts flera bilar med E85.
Det är ju hyfsat långa race ändå.
Missförstå mig rätt här. Jag är ingen förespråkare för E85 i vardagsbilar. Anser det vara rena skräpet.
Men i racing fungerar det och jag ser inga som helst problem, tekniska eller av tradition, att köra med det i t.ex. F1.
När man i F1 bytte från specialbensin som rena raketbränslet till vanlig handelsbensin med hög oktan som man kör på idag fungerade det finfint, och förstörde varken showen eller ställde till med tekniska problem. Men då trodde inga att det skulle fungera, med inga får väl amatörer som vi avses i första hand.
Men i t.ex. V8 Supercar kör man på E85 utan några som helst problem i alla race, GP-distans och även längre som Bathurst.
STCC och WTCC är ju inte långa race, det är 20 minuters race. Men det har fungerat perfekt i Volvobilarna där, även när man för ett par år sen körde 40-minuters race i STCC.
Jag kommer inte ihåg vilket team det var nu men det var inte länge sen som LMP2-team körde med E85 i Le Mans 24-timmars.
I Nürburgring 24-timmars har det körts flera bilar med E85.
Det är ju hyfsat långa race ändå.
Missförstå mig rätt här. Jag är ingen förespråkare för E85 i vardagsbilar. Anser det vara rena skräpet.
Men i racing fungerar det och jag ser inga som helst problem, tekniska eller av tradition, att köra med det i t.ex. F1.
När man i F1 bytte från specialbensin som rena raketbränslet till vanlig handelsbensin med hög oktan som man kör på idag fungerade det finfint, och förstörde varken showen eller ställde till med tekniska problem. Men då trodde inga att det skulle fungera, med inga får väl amatörer som vi avses i första hand.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ok!Jari skrev:10 000 mil är ingen sträcka att dra slutsatser från. Säg till när den passerat 40.Krassegrand skrev:Nu verkar det som att vi kommer in på privatbilar men trots att det är utanför ämnet så vill jag delge min erfarenhet av att köra en hemmakonverterad Smart i 10 000 mil på E85 utan några större problem än jag skulle haft med bensin dvs normal service.
Jag återkommer!
Tänk på att det är en 699cc med turbo!
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34