Le Mans 2010 LIVE på Eurosport
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Le Mans 2010 LIVE på Eurosport
40 timmar från 24-timmars
Till helgen körs klassiska Le Mans 24-timmars på Bugattibanan utanför Le Mans. Loppet sänds direkt från start till målgång på Eurosport och Eurosport 2. Under veckan innan blir det dessutom sändningar från träningen, kvalen och Le Mans Legends där klassiska bilar ur loppets historia visas upp. Varje kväll sänds magasinet ”Le Mans 24 Minutes” direkt från Bugattibanan med gäster, reportage och senaste nytt.
Totalt bjuder Eurosport och Eurosport 2 på 40 timmar direktsändning inför och under Le Mans 24-timmars. Det blir med andra ord långa pass och mycket jobb för kommentatorsteamet som består av Paul Ahlgren, Mattias Andersson (som nyligen vann sitt första STCC-lopp), Leif Lindström, Tony Ring och Janne Tromark.
Bland förarna att hålla ögonen på i årets Le Mans finns naturligtvis dansken Tom ”Mr Le Mans” Kristensen som vunnit loppet åtta gånger tidigare. Kristensen som tävlar för Audi är revanschsugen efter att ha snuvats på titeln i fjol av Peugotteamet med Alexander Wurtz (Österrike), Marc Gené (Spanien) och David Brabham (Australien). För Peugot kör dessutom de båda f d formel 1-förarna Olivier Panis och Sebastien Bourdais.
Ett annat spännande team är ”Beechdean Mansell” där förre F1-mästaren Nigel Mansell tävlar tillsammans med sina två söner. De svenska färgerna försvaras av Niclas ”Nic” Jönsson som tävlar i LM GT 2-klassen för amerikanska Risi Competizione.
Sändningar under veckan på Eurosport & Eurosport 2
Tisdag 8 juni
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
Onsdag 9 juni
16.00-19.30: Fri träning, direkt (Eurosport 2)
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
22.00-00.00: Kval, direkt (Eurosport 2)
Torsdag 10 juni
19.00-19.30: Kval, direkt (Eurosport 2)
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
20.00-21.00: Kval, direkt (Eurosport)
22.00-00.00: Kval, direkt (Eurosport)
Fredag 11 juni
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
Lördag 12 juni
09.00-09.45: Uppvärmning, direkt (Eurosport)
11.00-12.00: Legends, direkt (Eurosport)
14.15-14.45: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
14.45-16.15: Le Mans 24-timmars, starten, direkt (Eurosport)
16.00-20.15: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
20.15-22.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
22.30-23.15: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
23.15-00.00: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
00.00-00.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
Söndag 13 juni
00.30-09.00: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
09.00-09.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
09.30-10.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
10.30-13.05: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
13.05-15.15: Le Mans 24-timmars, målgång, direkt (Eurosport)
Till helgen körs klassiska Le Mans 24-timmars på Bugattibanan utanför Le Mans. Loppet sänds direkt från start till målgång på Eurosport och Eurosport 2. Under veckan innan blir det dessutom sändningar från träningen, kvalen och Le Mans Legends där klassiska bilar ur loppets historia visas upp. Varje kväll sänds magasinet ”Le Mans 24 Minutes” direkt från Bugattibanan med gäster, reportage och senaste nytt.
Totalt bjuder Eurosport och Eurosport 2 på 40 timmar direktsändning inför och under Le Mans 24-timmars. Det blir med andra ord långa pass och mycket jobb för kommentatorsteamet som består av Paul Ahlgren, Mattias Andersson (som nyligen vann sitt första STCC-lopp), Leif Lindström, Tony Ring och Janne Tromark.
Bland förarna att hålla ögonen på i årets Le Mans finns naturligtvis dansken Tom ”Mr Le Mans” Kristensen som vunnit loppet åtta gånger tidigare. Kristensen som tävlar för Audi är revanschsugen efter att ha snuvats på titeln i fjol av Peugotteamet med Alexander Wurtz (Österrike), Marc Gené (Spanien) och David Brabham (Australien). För Peugot kör dessutom de båda f d formel 1-förarna Olivier Panis och Sebastien Bourdais.
Ett annat spännande team är ”Beechdean Mansell” där förre F1-mästaren Nigel Mansell tävlar tillsammans med sina två söner. De svenska färgerna försvaras av Niclas ”Nic” Jönsson som tävlar i LM GT 2-klassen för amerikanska Risi Competizione.
Sändningar under veckan på Eurosport & Eurosport 2
Tisdag 8 juni
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
Onsdag 9 juni
16.00-19.30: Fri träning, direkt (Eurosport 2)
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
22.00-00.00: Kval, direkt (Eurosport 2)
Torsdag 10 juni
19.00-19.30: Kval, direkt (Eurosport 2)
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
20.00-21.00: Kval, direkt (Eurosport)
22.00-00.00: Kval, direkt (Eurosport)
Fredag 11 juni
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
Lördag 12 juni
09.00-09.45: Uppvärmning, direkt (Eurosport)
11.00-12.00: Legends, direkt (Eurosport)
14.15-14.45: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
14.45-16.15: Le Mans 24-timmars, starten, direkt (Eurosport)
16.00-20.15: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
20.15-22.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
22.30-23.15: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
23.15-00.00: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
00.00-00.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
Söndag 13 juni
00.30-09.00: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
09.00-09.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
09.30-10.30: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport)
10.30-13.05: Le Mans 24-timmars, direkt (Eurosport 2)
13.05-15.15: Le Mans 24-timmars, målgång, direkt (Eurosport)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ett av motorsportårets stora höjdpunkter!
Jag rekommenderar dock att ha TV:n på men ljudet avstängt och istället koppla in datorn och leta upp en livestream med engelska eller amerikanska kommentatorer och ha det som komplement till TV:n. Leif Lindström och Jan Tromark i 24 timmar känns sådär ...
Årets Le Mans kan bli ett riktigt höjdarrace.
I LMP1 kommer det bli en klassisk batalj mellan Audi och Peugeot och det finns i klassen dessutom ett par privatteam i bra Peugeotbilar och dessutom som liten bonus kommer Nigel Mansell köra en Ginetta Protoyp i stora klassen tillsammans med sina söner. De kommer inte ha något med toppstriden att göra men det blir kul att se dem i racet.
I LMP2 kommer Highcroft över från USA med en ruggigt snabb bil som nog kan störa en och annan bil i stora klassen också.
GT-klasserna är också riktigt intressanta.
I GT1 är det roligt nog en hel del deltagande team men GT2-klassen är nog mer intressant. Fabrikssatsningar från Porsche, Ferrari, BMW och Chevrolet kommer att göra den klassen till ett av racets största höjdpunkter. BMW kommer nog få svårt att hänga med men kan liksom de gjorde på Nurburgring 24h (fast då i USA-varianten av sin BMW M3 GTR) tugga sig framåt i fältet tack vare många varv snarare än bästa farten.
Jag tror och hoppas på någon av Chevrolet två fabriks-Corvetter efter att de nu bytt från GT1 till GT2. Varför inte favoriten Jan Magnussen vars tävlingskalender varje år är sanslöst fullspäckat.
Jag rekommenderar dock att ha TV:n på men ljudet avstängt och istället koppla in datorn och leta upp en livestream med engelska eller amerikanska kommentatorer och ha det som komplement till TV:n. Leif Lindström och Jan Tromark i 24 timmar känns sådär ...
Årets Le Mans kan bli ett riktigt höjdarrace.
I LMP1 kommer det bli en klassisk batalj mellan Audi och Peugeot och det finns i klassen dessutom ett par privatteam i bra Peugeotbilar och dessutom som liten bonus kommer Nigel Mansell köra en Ginetta Protoyp i stora klassen tillsammans med sina söner. De kommer inte ha något med toppstriden att göra men det blir kul att se dem i racet.
I LMP2 kommer Highcroft över från USA med en ruggigt snabb bil som nog kan störa en och annan bil i stora klassen också.
GT-klasserna är också riktigt intressanta.
I GT1 är det roligt nog en hel del deltagande team men GT2-klassen är nog mer intressant. Fabrikssatsningar från Porsche, Ferrari, BMW och Chevrolet kommer att göra den klassen till ett av racets största höjdpunkter. BMW kommer nog få svårt att hänga med men kan liksom de gjorde på Nurburgring 24h (fast då i USA-varianten av sin BMW M3 GTR) tugga sig framåt i fältet tack vare många varv snarare än bästa farten.
Jag tror och hoppas på någon av Chevrolet två fabriks-Corvetter efter att de nu bytt från GT1 till GT2. Varför inte favoriten Jan Magnussen vars tävlingskalender varje år är sanslöst fullspäckat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Tur att man missade dra in eurosport player efter snooker-vm
Fin genomgång av fältet på Atlas: http://www.autosport.com/features/article.php/id/2854
Fin genomgång av fältet på Atlas: http://www.autosport.com/features/article.php/id/2854
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
A lap at Le Mans with the Audi drivers
* One of the world's most fascinating race tracks
* 13.629-kilometer track length
* No track tests possible
Ingolstadt/Le Mans, June 9, 2010 - The 13.629-kilometer "Circuit des 24 Heures" is considered one of the world's most fascinating race tracks on which no testing is possible. The nine Audi drivers talk about the key sectors - in alphabetical order from B like Bernhard to T like Tréluyer.
Timo Bernhard about the Dunlop Chicane: "It's nice to drive past the grandstands at the start and finish. At the right, there's the crew and the pit lane with the pit board which you've got to keep watching. At the left, there are the full grandstands. That's where you can see the enthusiasm of the fans for this race. The first turn is almost flat-out. The difficult part about it is that you've got to start braking immediately afterwards to turn into the Dunlop Chicane. You've got to brake while you're still inside the turn, that's why the rear becomes pretty light. The chicane itself is very slow. You mustn't take a shortcut across the curbs. Although that's faster, you can suffer a puncture in the process or damage the front splitter."
Dindo Capello about the S du Tertre Rouge: "The S-turns of Tertre Rouge are the first corners after the transition from the Bugatti circuit to the long track. The tarmac changes here and you can feel this pretty strongly. You approach this turn at about 250 km/h. You've got to brake and shift down two gears. When turning into the first left-hander, there's a big bump in the track which can make the car unstable. You mustn't drive over the inside curbs too aggressively because it's easy to damage the suspensions or a rim there. The best thing is to drive as close to the curb as possible because that's where the bump can be felt the least."
Romain Dumas about Tertre Rouge: "This turn isn't as easy as it looks. You approach it pretty fast and have to take a lot of momentum out of the corner with you because this corner is followed by a long straight. We all remember what happened to Mike (Rockenfeller) here two years ago. The outside curbs in this turn aren't flat but pretty aggressive. If you drive over them too hard you can lose the car - and the barrier isn't too far away, considering our high speed. As in the Porsche corners, you've got to always plan a few safety reserves in this turn - because if you make a mistake here, your race is over."
Marcel Fässler about the Hunaudières Straight: "The Hunaudières Straight is very long. Particularly at night you get the feeling as if it would never end. Especially when you're alone on the track, without a car in front of or behind you, it feels extremely long. The straight itself is actually not as demanding as one might think. But of course you've got to be fully concentrated all the time because there are pretty big speed differences between the prototypes and the GT cars. It's difficult to nicely take the speed into the chicanes because we drive with very little downforce at Le Mans. The exit of the second chicane is tricky. Especially when it's wet, it's a pretty hairy situation."
Tom Kristensen about Mulsanne: "You arrive here with almost top speed. Just before the corner there's a small bend and a bump - almost exactly at the place where you've got to brake. That's why the car can become pretty unstable while you're braking. You take the corner in second gear and at the exit you can drive over the curbs a bit. The characteristic part about it is that you're coming from the wide Hundaudières Straight on which you can even use the red areas at the right and left of the track and then, at Mulsanne, you suddenly turn onto a much narrower part of the circuit where it's very difficult to overtake a car in front of you."
André Lotterer about Indianapolis: "Indianapolis is a corner which is great fun and one of the favorites of many drivers. You arrive at very high speed and enter the turn flat-out at 300 km/h. You only brake inside the turn and can feel the high centrifugal forces in the process. You get a lot of feedback from the car. But you mustn't enter the following left-hander too fast because it's easy to slip out of it. It's possible that you'll have to wait until after Arnage to overtake a slower car."
Allan McNish about Arnage: "You arrive at Arnage from a very quick passage at a speed of over 300 km/h and have to brake down to about 80 km/h for the right-hand turn there. That's not only hard for the car but also for yourself, in your mind. The brakes are pretty hot from braking into the previous corner. The tarmac is often pretty slippery. If you make a mistake you'll quickly end up in the guard rails because the run-off area is very small. The exit of the corner is not as difficult any more as it used to be because the bumps have been leveled and the track is a bit wider now. Still, you've got to be careful because the rear of the car may get out of control on the curbs. You've got to be precise and accelerate as early as possible."
Mike Rockenfeller about the Porsche Corners: "The Porsche Corners at Le Mans are absolutely my favorite passage. You arrive at top speed and brake just slightly. When braking into the turn the track is a bit bumpy. You need a very neutral and good car to turn in, especially at the front wheels. These are the corners where you can squeeze out some time with a little risk and courage, but it's difficult in the race when you're in traffic. That's when you drive past the others on rubber on the outside. You can lose or gain a lot of time in the process. In this respect, it's an important place. This is where you can tell whether the aerodynamics of a car work or not."
Benoît Treluyer about the Ford Chicane: "The chicane looks pretty simply but it's actually a difficult turn. The first part of the chicane is pretty quick. Braking into it is very interesting. You turn in at the level of the pit lane entrance and then you can drive over the curbs pretty fast on the inside. At the exit of the second part it's important to find good traction in order to take as much speed as possible with you on to the start-finish straight. You've got to be careful not to run across the curbs too much because you can damage the splitter or other parts of the car. The crucial thing is to properly put the enormous power of the TDI engine on the ground without taking too much of a shortcut. It's not easy to find the right rhythm. But it's fun."
* One of the world's most fascinating race tracks
* 13.629-kilometer track length
* No track tests possible
Ingolstadt/Le Mans, June 9, 2010 - The 13.629-kilometer "Circuit des 24 Heures" is considered one of the world's most fascinating race tracks on which no testing is possible. The nine Audi drivers talk about the key sectors - in alphabetical order from B like Bernhard to T like Tréluyer.
Timo Bernhard about the Dunlop Chicane: "It's nice to drive past the grandstands at the start and finish. At the right, there's the crew and the pit lane with the pit board which you've got to keep watching. At the left, there are the full grandstands. That's where you can see the enthusiasm of the fans for this race. The first turn is almost flat-out. The difficult part about it is that you've got to start braking immediately afterwards to turn into the Dunlop Chicane. You've got to brake while you're still inside the turn, that's why the rear becomes pretty light. The chicane itself is very slow. You mustn't take a shortcut across the curbs. Although that's faster, you can suffer a puncture in the process or damage the front splitter."
Dindo Capello about the S du Tertre Rouge: "The S-turns of Tertre Rouge are the first corners after the transition from the Bugatti circuit to the long track. The tarmac changes here and you can feel this pretty strongly. You approach this turn at about 250 km/h. You've got to brake and shift down two gears. When turning into the first left-hander, there's a big bump in the track which can make the car unstable. You mustn't drive over the inside curbs too aggressively because it's easy to damage the suspensions or a rim there. The best thing is to drive as close to the curb as possible because that's where the bump can be felt the least."
Romain Dumas about Tertre Rouge: "This turn isn't as easy as it looks. You approach it pretty fast and have to take a lot of momentum out of the corner with you because this corner is followed by a long straight. We all remember what happened to Mike (Rockenfeller) here two years ago. The outside curbs in this turn aren't flat but pretty aggressive. If you drive over them too hard you can lose the car - and the barrier isn't too far away, considering our high speed. As in the Porsche corners, you've got to always plan a few safety reserves in this turn - because if you make a mistake here, your race is over."
Marcel Fässler about the Hunaudières Straight: "The Hunaudières Straight is very long. Particularly at night you get the feeling as if it would never end. Especially when you're alone on the track, without a car in front of or behind you, it feels extremely long. The straight itself is actually not as demanding as one might think. But of course you've got to be fully concentrated all the time because there are pretty big speed differences between the prototypes and the GT cars. It's difficult to nicely take the speed into the chicanes because we drive with very little downforce at Le Mans. The exit of the second chicane is tricky. Especially when it's wet, it's a pretty hairy situation."
Tom Kristensen about Mulsanne: "You arrive here with almost top speed. Just before the corner there's a small bend and a bump - almost exactly at the place where you've got to brake. That's why the car can become pretty unstable while you're braking. You take the corner in second gear and at the exit you can drive over the curbs a bit. The characteristic part about it is that you're coming from the wide Hundaudières Straight on which you can even use the red areas at the right and left of the track and then, at Mulsanne, you suddenly turn onto a much narrower part of the circuit where it's very difficult to overtake a car in front of you."
André Lotterer about Indianapolis: "Indianapolis is a corner which is great fun and one of the favorites of many drivers. You arrive at very high speed and enter the turn flat-out at 300 km/h. You only brake inside the turn and can feel the high centrifugal forces in the process. You get a lot of feedback from the car. But you mustn't enter the following left-hander too fast because it's easy to slip out of it. It's possible that you'll have to wait until after Arnage to overtake a slower car."
Allan McNish about Arnage: "You arrive at Arnage from a very quick passage at a speed of over 300 km/h and have to brake down to about 80 km/h for the right-hand turn there. That's not only hard for the car but also for yourself, in your mind. The brakes are pretty hot from braking into the previous corner. The tarmac is often pretty slippery. If you make a mistake you'll quickly end up in the guard rails because the run-off area is very small. The exit of the corner is not as difficult any more as it used to be because the bumps have been leveled and the track is a bit wider now. Still, you've got to be careful because the rear of the car may get out of control on the curbs. You've got to be precise and accelerate as early as possible."
Mike Rockenfeller about the Porsche Corners: "The Porsche Corners at Le Mans are absolutely my favorite passage. You arrive at top speed and brake just slightly. When braking into the turn the track is a bit bumpy. You need a very neutral and good car to turn in, especially at the front wheels. These are the corners where you can squeeze out some time with a little risk and courage, but it's difficult in the race when you're in traffic. That's when you drive past the others on rubber on the outside. You can lose or gain a lot of time in the process. In this respect, it's an important place. This is where you can tell whether the aerodynamics of a car work or not."
Benoît Treluyer about the Ford Chicane: "The chicane looks pretty simply but it's actually a difficult turn. The first part of the chicane is pretty quick. Braking into it is very interesting. You turn in at the level of the pit lane entrance and then you can drive over the curbs pretty fast on the inside. At the exit of the second part it's important to find good traction in order to take as much speed as possible with you on to the start-finish straight. You've got to be careful not to run across the curbs too much because you can damage the splitter or other parts of the car. The crucial thing is to properly put the enormous power of the TDI engine on the ground without taking too much of a shortcut. It's not easy to find the right rhythm. But it's fun."
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor mar 01, 2007 10:44
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://tvplaneten.tv4.se/1.324519?date= ... d=1.324519
http://tvplaneten.tv4.se/1.324522?date= ... d=1.324522
Eurosport och Eurosport 2.
http://tvplaneten.tv4.se/1.324522?date= ... d=1.324522
Eurosport och Eurosport 2.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Re: Le Mans 2010 LIVE på Eurosport
Pastis skrev:
Onsdag 9 juni
16.00-19.30: Fri träning, direkt (Eurosport 2)
19.30-20.00: Le Mans 24 Minutes (Eurosport)
22.00-00.00: Kval, direkt (Eurosport 2)
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vill ha en omröstning på vem som skrotar bilskrälletCheever skrev:Kolla den här besättningen
Alesi i endurance, nä inte ens jag tror på det och om inte Jean himself skrotar Ferrarin lär Fisico göra det.95 AF CORSE SRL (ITA) LMGT2 FERRARI F 430 GT (3996A) Giancarlo FISICHELLA
Jean ALESI
Toni VILANDER
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jean Alesi har ävl kört långlopp ett antal gånger tidigare?Cheever skrev:Kolla den här besättningen
Alesi i endurance, nä inte ens jag tror på det och om inte Jean himself skrotar Ferrarin lär Fisico göra det.95 AF CORSE SRL (ITA) LMGT2 FERRARI F 430 GT (3996A) Giancarlo FISICHELLA
Jean ALESI
Toni VILANDER
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det har han säkert, men inte Le Mans vad jag kommer ihåg, men jag kan ha fel - har inte bevakat LeMans så tätt de senaste åren.LuckyStrike1 skrev:Jean Alesi har ävl kört långlopp ett antal gånger tidigare?Cheever skrev:Kolla den här besättningen
Alesi i endurance, nä inte ens jag tror på det och om inte Jean himself skrotar Ferrarin lär Fisico göra det.95 AF CORSE SRL (ITA) LMGT2 FERRARI F 430 GT (3996A) Giancarlo FISICHELLA
Jean ALESI
Toni VILANDER
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ginettan var inte direkt stabil, de har bara 14 testvarv på Le Mans och den där bilen är inte lättinställd till att börja med.
Jag tror att Alesi och Fisichella har kört en hel del race i Le Mans-serien i år som uppvärmning inför Le Mans.
Jag tror att Alesi och Fisichella har kört en hel del race i Le Mans-serien i år som uppvärmning inför Le Mans.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det stämmer, satsningen är i LeMans-serien i år. Tidigare undrar jag om han har kört något.LuckyStrike1 skrev: Jag tror att Alesi och Fisichella har kört en hel del race i Le Mans-serien i år som uppvärmning inför Le Mans.
Stallet har ju även Mika Salo i systerbilen.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, lite förvånande att Gianmaria Bruni och Jamie Melo har flyttat till Risi bara. Melo och Bruni är grymt snabba och de två med Salo är en svårstoppad kombination, Melo är nog den snabbaste av dem.
Därför är det lite konstigt att Salo kör systerbilen hos AF Corse och inte kör med Melo och Bruni. Men det gör bara GT2-fighten än mer intressant.
Därför är det lite konstigt att Salo kör systerbilen hos AF Corse och inte kör med Melo och Bruni. Men det gör bara GT2-fighten än mer intressant.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Verkar ha varit punktering för Mansell - bilen kan nog repareras och köras vidare med.
Men nu verkar han kliva ur bilen. Fan då!
Live timingen fungerar för mig nu, åtminstone är det data i den.
Men nu verkar han kliva ur bilen. Fan då!
Live timingen fungerar för mig nu, åtminstone är det data i den.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag följer inte med så intensivt men varje gång jag har tittat till så är det någon eller några som får punka, va är det för skit däck/förare. Brukar det vara vanligt i Le Mans?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fjädring bak gått sönder, verkar ha skadat själva karossen så det inte gick att reparera. Bourdais skulle ha tagit över bilen på det varvet som det skedde, Lamy fick problem på sitt invarv.
Klart man är besviken när man kvalat in bilen på pole och sen inte ens får ett varv i racet.
Klart man är besviken när man kvalat in bilen på pole och sen inte ens får ett varv i racet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Banan används en gång om året och de kör på allmän väg. Dessutom har det varit en ovanligt sträng vinter i Frankrike så banan har blivit mer ojämn än vanligt.platt skrev:Jag följer inte med så intensivt men varje gång jag har tittat till så är det någon eller några som får punka, va är det för skit däck/förare. Brukar det vara vanligt i Le Mans?
Särskilt många punkteringar har det inte varit. Tror det är tre bilar som fått punka.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Okej, Jag såg lite punka på träningen och kvalet men så är det nog, dåligt underlag.LuckyStrike1 skrev:Banan används en gång om året och de kör på allmän väg. Dessutom har det varit en ovanligt sträng vinter i Frankrike så banan har blivit mer ojämn än vanligt.platt skrev:Jag följer inte med så intensivt men varje gång jag har tittat till så är det någon eller några som får punka, va är det för skit däck/förare. Brukar det vara vanligt i Le Mans?
Särskilt många punkteringar har det inte varit. Tror det är tre bilar som fått punka.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De flesta punkteringar verkar ha skett på Mulsannerakan där det alltså går som snabbast och är som ojämnast och däcken är utsatta för stora påfrestningar.
Sen ska man tänka på att de dubbelstintar och i vissa fall trippelstintar däcken vilket innebär 1,5 till 2,5 timmar på ett set däck beroende på vllken klass. Sen är det också flera olika däckstillverkare involverade.
Sen ska man tänka på att de dubbelstintar och i vissa fall trippelstintar däcken vilket innebär 1,5 till 2,5 timmar på ett set däck beroende på vllken klass. Sen är det också flera olika däckstillverkare involverade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jomen precis, och då gäller det att ta hand om däcken, det är en rätt stor del av all långloppsracing. Jag ser och lärLuckyStrike1 skrev:
Sen ska man tänka på att de dubbelstintar och i vissa fall trippelstintar däcken vilket innebär 1,5 till 2,5 timmar på ett set däck beroende på vllken klass.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror ytterst få om ens några av de punkteringar vi har sett hittills har berott på föraren och att denne kört för hårt på däcken.
Som Forrest sa - shit happens. Här i några fåtal fall.
Själv har jag varit med om att kört ett 24-timmars race på ett enda set däck så jag måste vara gudabenådad som förare
Som Forrest sa - shit happens. Här i några fåtal fall.
Själv har jag varit med om att kört ett 24-timmars race på ett enda set däck så jag måste vara gudabenådad som förare
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag är rätt säker att alla punkor berodde på föraren, men det beror ju på hur man ser det.LuckyStrike1 skrev:Jag tror ytterst få om ens några av de punkteringar vi har sett hittills har berott på föraren och att denne kört för hårt på däcken.
Som Forrest sa - shit happens. Här i några fåtal fall.
Själv har jag varit med om att kört ett 24-timmars race på ett enda set däck så jag måste vara gudabenådad som förare
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Mmmm men bil # 2 håller ledningen och det är inte direkt några duvungar som kör den bilen.
Men jag tror på Davidson, han har imponerat ända sedan sina första varv i år i Peugeoten.
Men jag tror på Davidson, han har imponerat ända sedan sina första varv i år i Peugeoten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Enligt Radio Le Mans har Peugeot bett sina två förare i fabriksbilarna som är ute nu och dra ner på tempot efter att de jagat varandra en hel del.
Orecas privat-Peugeot på tredje plats har inte fått sådana order och är nu snabbast på banan och börjar plocka in på ledarduon.
Orecas privat-Peugeot på tredje plats har inte fått sådana order och är nu snabbast på banan och börjar plocka in på ledarduon.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Gianmaria Bruni i # 82 Ferrarin har tagit ledningen i GT2-klassen. Det tog dem fyra timmar att köra från sista plats till ledning i klassen. Imponerande! Tät fight mellan dem och de två fabriks-Corvetterna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, tror med betoning på tror att det inte är några begränsningar i antalet däck man får använda i racet.
Men byter man däck i depåstoppen tar det mycket längre tid, man får inte börja byta däck förrän man tankat klart så man sparar mycket tid på att bara tanka i varannat stopp t.ex.
Men byter man däck i depåstoppen tar det mycket längre tid, man får inte börja byta däck förrän man tankat klart så man sparar mycket tid på att bara tanka i varannat stopp t.ex.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Många frågor blir det
Hur stora tankar har dom i regel (eftersom det är olika bilar)
Hur många varv klarar dom, 2,5 tim. stint det låter som relativt stor tank.
Hur stora tankar har dom i regel (eftersom det är olika bilar)
Hur många varv klarar dom, 2,5 tim. stint det låter som relativt stor tank.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "