Folk är tydligen inte ense om vad som orsakade Glocks avåkning i kvalet. Var det understyrning? Var han ouppmärksam? Hade styrningen pajat? Pekade höger framhjul rakt fram?
Jag tänkte att jag skulle vara lite ambitiös innan konspirationsteorierna sätter fart. Så jag tog några bildrutor från ett laggigt klipp (http://www.youtube.com/watch?v=5GfsF123HOI), letade efter bilder med liknande rattutslag från avåkningen och när han svängde in i chikanen, samt jämförde hur mycket de målade markeringarna på däcken hade flyttat sig i sidled.
De övre bilderna är från chikanen, de nedre från avåkningen.
Precis innan han kommer ut på gräset.
Här är han ute i gruset och närmar sig muren.
Bara någon bildruta kvar tills han slår i däcktraven.
Skillnaden mellan hur hjulen är vinklade är minimal. Att Glock skulle ha vridit på ratten 90 grader medan framhjulen pekat rakt fram stämmer inte – i så fall hade han kört rakt fram i chikanen.
Däcket på höger fram är lite knepigare att hålla reda på med blotta ögat, förmodligen för att kameran sitter till vänster om luftintaget ovanför Glock. Men även höger framhjul tycks ha betett sig på samma sätt som i chikanen.
Det här är bilder (i kronologisk ordning) från två sekvenser: den vänstra från ingången till chikanen, den högra från utgången av chikanen till dess att han driver ut och av banan. Jag har försökt mäta rattutslaget med linjal i ett bildprogram, men jag KAN ha mätt lite fel.
Markeringen på däcket rör sig ju inte särskilt mycket. Det är någon pixel hit eller dit. Och det är inte förrän på de två sista bilderna till vänster, när han har fått ner farten och verkligen börjar svänga in i chikanen, som man tydligt kan se att hjulet är vinklat.
Men gradantalen, däckmarkeringen och den gröna hjälplinjen stämmer bra överens med varandra.
Slutsats? Jag vet fortfarande inte varför Glock körde av, men att styrningen skulle ha havererat kan vi nog utesluta.
Frågor?
Inget fel på Glocks styrning
-
- Moderator
Nej, inga:
TG: It was just a mistake on my side. I had a bit of oversteer out of the last chicane and tried to take as much speed as possible out of the last corner. I opened the steering wheel, because I saw I was on a good time for Q2, and I just opened the steering wheel and at the last moment tried to turn back again. Then I misjudged around 50 centimetres - I thought I was half a metre to the right, but I wasn't. Then I just touched the grass slightly with the front left wheel and then the car just took off and I had no chance.
TG: It was just a mistake on my side. I had a bit of oversteer out of the last chicane and tried to take as much speed as possible out of the last corner. I opened the steering wheel, because I saw I was on a good time for Q2, and I just opened the steering wheel and at the last moment tried to turn back again. Then I misjudged around 50 centimetres - I thought I was half a metre to the right, but I wasn't. Then I just touched the grass slightly with the front left wheel and then the car just took off and I had no chance.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
- Mr Forza Motorsport
-