Var ska F1-loppen köras?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
TurboF1

Var ska F1-loppen köras?

Inlägg av TurboF1 »

Var ska F1-loppen köras egentligen? Just nu tycker jag att kalendern är en aning obalanserad av två olika orsaker.

Det ena problemet är att loppen körs på allt för dåliga banor där det inte går att köra om, t.ex. Valencia, Singapore, Hungaroring. Årets lopp i Valencia innehöll inte en enda duell. Riktiga racingbanor som Spa blir det allt färre av.

Det andra problemet är fördelningen av loppen på olika världsdelar. Nordamerika och Afrika har inga lopp, Latinamerika bara ett. Dessa tre världsdelar har traditionellt sett haft många F1-lopp men har bara haft ett lopp tillsammans i år, medan Mellanöstern har två! Att man struntar i USA har jag förståelse för, eftersom det landet har sina egna serier (NASCAR, CART, osv.). Nu tillkommer visserligen Canada nästa år (som det verkar), vilket är bra. Stora länder som Indien och Ryssland saknar F1-lopp.

År 2009 har det sett ut så här fördelat på världsdelar (och länder):
Nordamerika 0
Latinamerika 1 Brasilien – Interlagos
Afrika 0
Europa 9 England – Silverstone; Tyskland – Nürburgring; Belgien – Spa; Spanien – Catalunya; Spanien – Valencia; Monaco – Monte Carlo; Italien – Monza; Ungern – Hungaroring; Turkiet – Istanbul
Asien 6 Bahrain – Sakhir; Abu Dhabi - Yas Marina; Japan – Suzuka; Kina – Shanghai; Malaysia – Sepang; Singapore – Singapore
Australien och Oceanien 1 Australien – Melbourne

Så här borde det se ut enligt mig (18 lopp):
Nordamerika 1 Canada – Montreal
Latinamerika 2 Brasilien – Interlagos och Argentina - Buernos Aires - eller Mexico
Afrika 1 Sydafrika (Kyalami ?)
Europa 8: England – Silverstone/Donington (låt oss ge nya Donington en chans innan vi dömer ut den); Tyskland – Nürburgring/Hockenheim; Belgien – Spa; Spanien – Catalunya; Monaco – Monte Carlo; Italien – Monza (gärna alternering med Imola); Turkiet – Istanbul. Sista loppet i Frankrike (om de kan få fram en bra bana). Men varför inte Ryssland? – som är en stor potentiell marknad för F1 - om de kan få fram en bra bana
Asien 5 (Bahrain eller Abu Dhabi; Japan – Suzuka; Kina – Shanghai; Malaysia – Sepang; Indien – någon lämplig bana - Mycket stor marknad för F1!)
Australien och Oceanien 1 (Australien – Melbourne)

Eventuellt 6 i Asien och 7 i Europa (tveksam till Turkiet och Frankrike) om man fixar bra banor i Asien.

Bort med Valencia, Singapore, Ungern och ett lopp i Mellanöstern.
In med Canada och ett race i Latinamerika och ett race i Afrika.
Om Ryssland och Indien kan fixa fram bra banor så tycker jag att de ska ha varsitt lopp.

5 bästa F1-banorna (ej rangordnade): Spa, Suzuka, Interlagos, Shanghai och Monte Carlo (men det räcker med 1 stadslopp).