BMW lägger av!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

BMW lägger av!

Inlägg av JTarnstrom »

Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Auf wiedersehen, BMW!

Blir Renault nästa stall till rakning?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

FOTA är ett gäng jubelidioter.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Någon som är förvånad?

De är fullständigt värdelösa trotts hyffsat erfaret förarmatterial.

Kommer inte att sakna dem!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag röstade nej till EU, jag sade nej till FOTA. Hur många gånger ska man behöva ha rätt innan man får bestämma allt?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Vad är det för fel på EU nu då? Felet med EU är ju att vi inte använder oss av Euron i Sverige.

Men det är ju lättare att vara emot saker än att stå upp för något...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Vad är det för fel på EU nu då? Felet med EU är ju att vi inte använder oss av Euron i Sverige.

Men det är ju lättare att vara emot saker än att stå upp för något...
Det finns ingen motsättning mellan att vara emot och att stå upp för något. Det kan du lära dig om du går vilken grundkurs i filosofi som helst.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:FOTA är ett gäng jubelidioter.
Kanske det, men vad har detta med BMW att göra? Om man vill lägga av ska man väl få göra det?

Man är med i en förening som arbetar för att göra F1 bättre och sedan bestämmer sig cheferna ovanför motorsportfolket att satsningen inte håller och meddelar att man ska sluta. Ser inget fel i det. Tror du Theissen själv beslutat det för att han har tröttnat? Nej naturligtvis inte.

Å andra sidan kommer inte heller jag att sakna dem. Tycker de varit ett skittråkigt gäng med noll personlighet.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
JTarnstrom skrev:FOTA är ett gäng jubelidioter.
Kanske det, men vad har detta med BMW att göra? Om man vill lägga av ska man väl få göra det?

Man är med i en förening som arbetar för att göra F1 bättre och sedan bestämmer sig cheferna ovanför motorsportfolket att satsningen inte håller och meddelar att man ska sluta. Ser inget fel i det. Tror du Theissen själv beslutat det för att han har tröttnat? Nej naturligtvis inte.

Å andra sidan kommer inte heller jag att sakna dem. Tycker de varit ett skittråkigt gäng med noll personlighet.
Det är ju det som är poängen - det är inte stallet som vill lägga av, det är styrelsen som fattar det beslutet - och det är just det som Mosley har varnat för.

Och visst har BMW:s avhopp att göra med FOTA. FOTA skulle ju komma med kostnadsbegränsningar som skulle göra det möjligt för stallen att delta. Uppenbarligen har de misslyckats med detta. BMW:s avhopp visar på hur illa genomtänkt hela konceptet med FOTA är.

Mosley har aldrig velat hindra någon från att hoppa av. Däremot förutsåg han just det som håller på att ske och ville skapa möjligheter för nya stall att ta sig in i sporten. BMW har genom sitt agerande förhindrat ett nytt stall från att ta sig in i sporten genom att ta upp en plats i onödan. Nu är det förmodligen försent.

Fler stall kommer förmodligen att hoppa av. Toyota och Renault. Det skulle i så fall innebära att FOTAhar förhandlat sig till en maktposition som de inte skulle ha haft. De är snart inte representativa för stallen eftersom de stall som står utanför FOTA utgör en alldeles för stor andel. Risken är också att förhandlingarna om det nya Concorde-avtalet försenas, vilket isig innebär nya risker. Ju längre tid som går innan allt är klart och underskrivet, desto fler kommer att få kalla fötter (inte minst gubbarna hos CVC).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.

Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.

Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.

Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.

Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Vi är nästan överens. Att stall av Williams typ har lagt av har ju förekommit tidigare. På senare år har dock de uppdrivna kostnaderna legat bakom detta. De höga instegskostnaderna har sedan gjort att inga andra än stora biltillverkare har kunnat ge sig in i leken (med resultat att kostnaderna har skjutit i höjden ytterligare). Att stall lägger av är inget nytt. Att det är ett problem att stall lägger av är dock något som är relativt nytt inom sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Då var det officiellt att BMW inte kör F1 nästa år.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.

Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.

Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Vi är nästan överens. Att stall av Williams typ har lagt av har ju förekommit tidigare. På senare år har dock de uppdrivna kostnaderna legat bakom detta. De höga instegskostnaderna har sedan gjort att inga andra än stora biltillverkare har kunnat ge sig in i leken (med resultat att kostnaderna har skjutit i höjden ytterligare). Att stall lägger av är inget nytt. Att det är ett problem att stall lägger av är dock något som är relativt nytt inom sporten.
Det blir svårt att dra klockan bakåt och jag vete tusan hur man ska kunna lösa det här på sikt. Ferrari är ju en biltillverkare som varit med hela tiden och de har ju varit riktigt dåliga under många perioder och fick storpisk av rena racerstallen. Utöver Ferrari så har i "moderna tider" varit Renault 1977-1985, Alfa Romeo under 1979-1985, Honda 1964-1968, och Lotus under en himla massa år och då gick det bra och kostnaderna skenade inte.

Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
Jag är av den uppfattningen att FIA gör bäst i att dra pluggen ur nästa säsong. Det behövs en omstart, utan ett skuldtyngt CVC och med kostnadsnivåer som möjliggör för stall att delta utan subventioner från multinationella ägarföretag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:
Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
Jag är av den uppfattningen att FIA gör bäst i att dra pluggen ur nästa säsong. Det behövs en omstart, utan ett skuldtyngt CVC och med kostnadsnivåer som möjliggör för stall att delta utan subventioner från multinationella ägarföretag.
Men hur sannolikt är det? Så länge Bernie styr över pengarna så lär han ha sista ordet. Det är ju hemskt att säga, men kunde inte gubben snart dö? Han kommer aldrig att frivilligt låta någon annan ta över och hans storhetsvansinne fortsätter. Det senaste är väl F1-banan i Bulgarien! Vem behöver ytterligare en svindyr F1-bana i ett gammalt öststatsland, när det finns klassiker som Silverstone, Spa och andra som kanske bara behöver rustas upp lite?
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fortsätter det så här kan inte ens Bernie rädda CVC. Det kommer att lösa sig själv.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Fortsätter det så här kan inte ens Bernie rädda CVC. Det kommer att lösa sig själv.
Kanske det, men tyvärr så kommer fokus alltmera att handla om ekonomi, maktkamp, försäljningar och liknade än det som händer på banan. Fy fan vad trist!

Men jag förstår BMW, även om de kunde ha slutat på ett snyggare sätt. F1 liknar allt mera en skandal och allt mindre om racing och utveckling.

Jag vill se F1 som:

o Tillåter utveckling av motorer, speciellt bränsleeffektiviteten.
o Tillåter tester under säsongen och att yngre testförare måste utföra 50 % av dem.
o Klara regler som ska hållas i 3-5 års perioder.
o Nya regler ska ha en framförhållning med 3 år när det gäller stora tekniska ändringar som är dyra, så stallen slipper panikutveckla vilket är mycket dyrt.
Bild
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Tack Mosely! För detta är i stort sett FIAs och alltså ditt fel.

Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.

När det gäller regeländringar så tycker jag att de skulle gälla under säg x år för att sedan göras om, ungefär som riksdagsval. Alla skulle veta att det kommer nya regler om x år men fram tills dess är det bara att köra på. Att ha stabila regler längre än så gör bara att ett eller två stall kan dominera under långtid.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

BMW:s beslut kan ju knappast skyllas på FIA. Det är FOTA som inte har kommit överens om villkor som BMW:s styrelse har kunnat gå med på. Sedan FOTA vann maktkampen är det ju de som har haft bollen att ta fram de förutsättningar som ska göra att stallen stannar - det var ju det hela kriget gick ut på. Nu har BMW varit med och vunnit, och de har därmed alla möjligheter att skapa de förutsättningar de efterfrågar, men då vill de inte vara med längre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.

BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.

BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.

Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Cheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Ron Dennis :)

Han kastar i en Mercedes motor och gör en Brawn
:lol:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

olag skrev:
Cheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Ron Dennis :)

Han kastar i en Mercedes motor och gör en Brawn
:lol:
Vilket stall ska jag då hålla på? :cry: 8)
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Cheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Peter Sauber kanske? :P Vore rätt kul, dessutom kanske en möjlighet för Kimi att få köra nästa säsong..
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

kanotisten skrev:
Cheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Peter Sauber kanske? :P Vore rätt kul, dessutom kanske en möjlighet för Kimi att få köra nästa säsong..
Hah!
Kimi har bra betalt från Ferrari oavsett vad han gör, så han kan nog lika gärna köra.
Det finns ingen i fältet som kan matcha en motiverad Kimi ändå...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nick och Kimi nästa år...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Jag kan läsa. Jag jobbar med fordonsutveckling och vet att utveckling kostar pengar. Med budgettak kommer förvisso fler ha råd men färre ha råd med tekniska expriment. Man kommer få ett likriktat startfält med köpta lösningar. Man kommer gå mot säkra kort. Ingen har råd med en dålig bil.

Det känns inte bra alls.

Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

De har ett ganska najs superkluster i Hinwil, Albert2 som var Europas snabbaste privata dator när den kom 2006. Skulle vara perfekt att ha och starta en ny fildelningstjänst med. ;)
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Jag kan läsa. Jag jobbar med fordonsutveckling och vet att utveckling kostar pengar. Med budgettak kommer förvisso fler ha råd men färre ha råd med tekniska expriment. Man kommer få ett likriktat startfält med köpta lösningar. Man kommer gå mot säkra kort. Ingen har råd med en dålig bil.

Det känns inte bra alls.

Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
Det förklarar fortfarande inte varför du tror att FOTA:s lösning skulle innebära mer innovation när deras enda sätt att strypa kostnaderna är att standardisera sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Men snälla... Det var väl inte FOTA som införde vartalbegränings och frysning av motorreglementet? Det var väl inte FOTA som ville ha enhetsmotorer? Alla dessa dåliga idéer kommer från Mosely, därför är dagens situation hans fel.
Att Pisk-Max sen försöker lösa sina egenskapade problem genom att införa ett budgettak gör honom inte till reserv-jesus. Ett budgettak som var för lågt och som skulle införas allt för snabbt. Dessutom något som nästan är helt omöjligt att kontrollera. (En av de löjligaste detaljerna, enligt mig, var att förarnas löner skulle ligga utanför inte ingenjörernas. Jag ser de stora ingenjörerna som lika stora stjärnor som förarna, varför ska inte de ha betalt för?)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
Hur var förhållandet för Honda? Knappast bättre i fråga om sponsorbiten. Ett gyllene tillfälle att göra en "Brawn" tyvärr lär inte köparen av BWM komma lika billigt undan.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
Hur var förhållandet för Honda? Knappast bättre i fråga om sponsorbiten. Ett gyllene tillfälle att göra en "Brawn" tyvärr lär inte köparen av BWM komma lika billigt undan.
Honda hade det väl ännu sämre förspänt med sponsorer. Nu spelar det kanske mindre roll eftersom sponsorerna knappast följer med på köpet. Med tanke på att Brawn har klent med sponsorer i dagsläget är ju frågan hur det kommer att se ut nästa år. Då kommer inte Honda betala för verksamheten. Jag tror att ett eller annat stall kan drabbas av akuta finansieringsproblem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
Jag är helt säker på att de flesta stallen kommer att flytta sina utvecklingsavdelningar till Asien där (lika) kompetenta ingenjörer kostar en bråkdel av vad de gör i Europa.

Egentligen behövs inga budgetbegränsningar (som i alla fall inte går att kontrollera). Det är bara att sätta reglerna så att utvecklingsinsatser ger minimal utdelning. Främst handlar det då om aerodynamik - plan botten och inga (alternativt helt plana så att man kan visa sponsorloggan) vingar gör susen.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Nick och Kimi nästa år...
Två arbetslösa f d F1-förare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Cuscino skrev:Jag är helt säker på att de flesta stallen kommer att flytta sina utvecklingsavdelningar till Asien där (lika) kompetenta ingenjörer kostar en bråkdel av vad de gör i Europa.

Egentligen behövs inga budgetbegränsningar (som i alla fall inte går att kontrollera). Det är bara att sätta reglerna så att utvecklingsinsatser ger minimal utdelning. Främst handlar det då om aerodynamik - plan botten och inga (alternativt helt plana så att man kan visa sponsorloggan) vingar gör susen.
I branschen har vi använt Indien, Malaysia och Filippinerna i flera år. Skulle förvåna om inte F1 använders av dessa lågkostnadsländer redan nu. Att man skulle vara "lika kompetent" i dessa länder stämmer inte riktigt ännu. Man saknar erfarenhet av bilprojekt och behöver en hel del handledning. Jag arbetar som sagt som fordonskonstruktör och lägger en hel del jobb i både Indien och Filippinerna.
Regler som ger identiska bilar är precis vad jag är rädd för. Steget blir kort till en enhetsserie med chassin från samma tillverkare.
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.

BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.

Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Slusk skrev:
JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.

BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.

Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.

//S
Du kan kanske ta fram lite siffror på hur dyr den där kontrollapparaten skulle bli.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Många företag har svårigheter med att övervaka sin egen verksamhets förmåga att hålla budget...
FIA-anställd controller är nog vad som krävs...
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

JTarnstrom skrev:
Slusk skrev:
JTarnstrom skrev: Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.

Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.

//S
Du kan kanske ta fram lite siffror på hur dyr den där kontrollapparaten skulle bli.
Den skulle bli oändligt stor och verkar du inte greppa.
Du skriver gärna folk på näsan med dina synpunkter men när du själv är ute och seglar har du j*vligt svårt att backa, ge dig nu.

Budgettak= idioti och omöjligt att genomföra, punkt!

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Med tanke på de enorma summor det ändå handlar om i kostnadsbesparingar så skulle kontrollapparaten inte bli speciellt dyr. Det är heller inte tänkt att varje transaktion ska övervakas i realtid. Inte heller var det tänkt att budgettaket skulle behöva skapa millimeterrättvisa. Jag tror att det var Frank Williams som sade att även om något av de större stallen skulle kunna spendera några tiotals miljoner mer så är ändå gapet betydligt mindre än med dagens system. Självklart är ett budgettak möjligt att övervaka. Det är bara en fråga om att komma överens om hur det ska göras och sedan får man lära sig vartefter. Det vore ett nytt sätt att arbeta och en viss inkörning skulle kräas men med tiden skulle det inte vara några problem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Tärnan har säkert inte mer rätt än någon annan här men hans sätt att underbygga sina argument gör att dessa går att ta ställning till i mycket högre grad. Ett bra exempel är kostnaderna för övervakning av ett budgettak där en del beskriver det som självklart att den blir hög eller t o m 'enorm' eller 'oändlig' och 'omöjlig att genomföra'. Det skulle vara intressant att få lite mer kött på benen där, det har i alla fall levererats exempel på argumentation för en motiverad kostnad.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Renault redovisar en förlust på 2,7 miljarder euro för det första halvåret i år. Det bådar inte gott för F1-delen.
Bild
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Och här är siffrorna för Mercedes andra kvartal.

Daimler den Verlust im 2. Quartal 2009 auf - 1,0 Milliarden Euro
Förlusten för första kvartalet var 1.4 miljarder så totalt 2,4 miljarder.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mercedes har, till skillnad mot Renault, gjort klart att de ska fortsätta med F1.
Det känns som att Renault letar efter en bra ursäkt att dra sig ur och nu har de en.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Jo visst är det så, ville bara visa motsvarande siffror för Mercedes.
Jag var själv inne på att Renault skulle bli nästa stall efter Honda, de har även fått statligt stöd vilket gör det hela ännu jobbigare att försvara men jag fick fel BMW hant före.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

BMW kommer säkerligen räddas och jag förstår deras beslut. Med den turbulens som varit i F1 i år så är organisationen inte proffsgi nog och inget man vill binda upp sig i tre år till för.
Hade de fått reglerna klara för nästa år och bara behövde binda upp sig för ett år i taget med option att binda upp sig för tre år efter det, hade de kanske varit med nästa år också?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Patrik L skrev:Tärnan har säkert inte mer rätt än någon annan här men hans sätt att underbygga sina argument gör att dessa går att ta ställning till i mycket högre grad. Ett bra exempel är kostnaderna för övervakning av ett budgettak där en del beskriver det som självklart att den blir hög eller t o m 'enorm' eller 'oändlig' och 'omöjlig att genomföra'. Det skulle vara intressant att få lite mer kött på benen där, det har i alla fall levererats exempel på argumentation för en motiverad kostnad.
Vi kan börja med att spekulera i hur kontrollen skulle gå till.
En controller hos varje stall anställd av FIA är det enda sättet enligt min mening.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det blir nog svårt att rädda BMW. Stallet är baserat åt helvete och kostnaderna för att driva eländet är gigantiska. Förutsättningarna är sämre än för Honda. Honda hade i alla fall en bli klar till kommande säsong och fabriken var baserad i England. Dessutom är det Honda som betalar för driften av årets säsong. Frågan är om BMW kommer att vara lika generösa mot en potentiell ny ägare. Är dem inte det så är utsikterna små att stallet kan räddas.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666