BMW lägger av!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
BMW lägger av!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FOTA är ett gäng jubelidioter.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag röstade nej till EU, jag sade nej till FOTA. Hur många gånger ska man behöva ha rätt innan man får bestämma allt?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns ingen motsättning mellan att vara emot och att stå upp för något. Det kan du lära dig om du går vilken grundkurs i filosofi som helst.Silverkatten skrev:Vad är det för fel på EU nu då? Felet med EU är ju att vi inte använder oss av Euron i Sverige.
Men det är ju lättare att vara emot saker än att stå upp för något...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kanske det, men vad har detta med BMW att göra? Om man vill lägga av ska man väl få göra det?JTarnstrom skrev:FOTA är ett gäng jubelidioter.
Man är med i en förening som arbetar för att göra F1 bättre och sedan bestämmer sig cheferna ovanför motorsportfolket att satsningen inte håller och meddelar att man ska sluta. Ser inget fel i det. Tror du Theissen själv beslutat det för att han har tröttnat? Nej naturligtvis inte.
Å andra sidan kommer inte heller jag att sakna dem. Tycker de varit ett skittråkigt gäng med noll personlighet.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju det som är poängen - det är inte stallet som vill lägga av, det är styrelsen som fattar det beslutet - och det är just det som Mosley har varnat för.Pastis skrev:Kanske det, men vad har detta med BMW att göra? Om man vill lägga av ska man väl få göra det?JTarnstrom skrev:FOTA är ett gäng jubelidioter.
Man är med i en förening som arbetar för att göra F1 bättre och sedan bestämmer sig cheferna ovanför motorsportfolket att satsningen inte håller och meddelar att man ska sluta. Ser inget fel i det. Tror du Theissen själv beslutat det för att han har tröttnat? Nej naturligtvis inte.
Å andra sidan kommer inte heller jag att sakna dem. Tycker de varit ett skittråkigt gäng med noll personlighet.
Och visst har BMW:s avhopp att göra med FOTA. FOTA skulle ju komma med kostnadsbegränsningar som skulle göra det möjligt för stallen att delta. Uppenbarligen har de misslyckats med detta. BMW:s avhopp visar på hur illa genomtänkt hela konceptet med FOTA är.
Mosley har aldrig velat hindra någon från att hoppa av. Däremot förutsåg han just det som håller på att ske och ville skapa möjligheter för nya stall att ta sig in i sporten. BMW har genom sitt agerande förhindrat ett nytt stall från att ta sig in i sporten genom att ta upp en plats i onödan. Nu är det förmodligen försent.
Fler stall kommer förmodligen att hoppa av. Toyota och Renault. Det skulle i så fall innebära att FOTAhar förhandlat sig till en maktposition som de inte skulle ha haft. De är snart inte representativa för stallen eftersom de stall som står utanför FOTA utgör en alldeles för stor andel. Risken är också att förhandlingarna om det nya Concorde-avtalet försenas, vilket isig innebär nya risker. Ju längre tid som går innan allt är klart och underskrivet, desto fler kommer att få kalla fötter (inte minst gubbarna hos CVC).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.
Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.
Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.
Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vi är nästan överens. Att stall av Williams typ har lagt av har ju förekommit tidigare. På senare år har dock de uppdrivna kostnaderna legat bakom detta. De höga instegskostnaderna har sedan gjort att inga andra än stora biltillverkare har kunnat ge sig in i leken (med resultat att kostnaderna har skjutit i höjden ytterligare). Att stall lägger av är inget nytt. Att det är ett problem att stall lägger av är dock något som är relativt nytt inom sporten.Pastis skrev:Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.
Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.
Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det blir svårt att dra klockan bakåt och jag vete tusan hur man ska kunna lösa det här på sikt. Ferrari är ju en biltillverkare som varit med hela tiden och de har ju varit riktigt dåliga under många perioder och fick storpisk av rena racerstallen. Utöver Ferrari så har i "moderna tider" varit Renault 1977-1985, Alfa Romeo under 1979-1985, Honda 1964-1968, och Lotus under en himla massa år och då gick det bra och kostnaderna skenade inte.JTarnstrom skrev:Vi är nästan överens. Att stall av Williams typ har lagt av har ju förekommit tidigare. På senare år har dock de uppdrivna kostnaderna legat bakom detta. De höga instegskostnaderna har sedan gjort att inga andra än stora biltillverkare har kunnat ge sig in i leken (med resultat att kostnaderna har skjutit i höjden ytterligare). Att stall lägger av är inget nytt. Att det är ett problem att stall lägger av är dock något som är relativt nytt inom sporten.Pastis skrev:Även Williams skulle få lägga av om ekonomin inte gick ihop. Historiskt sett har vi sett massor med misslyckade stall inom Formel 1 som gått in med stor energi och sedan tvingats smita ut med svansen bakom ryggen. Och de har varit rena racingstall, din dröm.
Men å andra sidan var jag i grunden emot att biltillverkarna gick in och höjde ribban till en orimlig nivå, och i längden kommer det inte att hålla med att ha 1500 anställda som driver 2 racerbilar under ett år. Nu vet vi ju inte om BMW presskonferens handlar om F1, det kan ju vara WTCC eller båda.
Ser med spänning fram till dagens besked från BMW.
Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag är av den uppfattningen att FIA gör bäst i att dra pluggen ur nästa säsong. Det behövs en omstart, utan ett skuldtyngt CVC och med kostnadsnivåer som möjliggör för stall att delta utan subventioner från multinationella ägarföretag.Pastis skrev:
Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Men hur sannolikt är det? Så länge Bernie styr över pengarna så lär han ha sista ordet. Det är ju hemskt att säga, men kunde inte gubben snart dö? Han kommer aldrig att frivilligt låta någon annan ta över och hans storhetsvansinne fortsätter. Det senaste är väl F1-banan i Bulgarien! Vem behöver ytterligare en svindyr F1-bana i ett gammalt öststatsland, när det finns klassiker som Silverstone, Spa och andra som kanske bara behöver rustas upp lite?JTarnstrom skrev:Jag är av den uppfattningen att FIA gör bäst i att dra pluggen ur nästa säsong. Det behövs en omstart, utan ett skuldtyngt CVC och med kostnadsnivåer som möjliggör för stall att delta utan subventioner från multinationella ägarföretag.Pastis skrev:
Jag är inte man att rädda F1, kanske behövs en krasch och en nystart för att göra serien livskraftig igen?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fortsätter det så här kan inte ens Bernie rädda CVC. Det kommer att lösa sig själv.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kanske det, men tyvärr så kommer fokus alltmera att handla om ekonomi, maktkamp, försäljningar och liknade än det som händer på banan. Fy fan vad trist!JTarnstrom skrev:Fortsätter det så här kan inte ens Bernie rädda CVC. Det kommer att lösa sig själv.
Men jag förstår BMW, även om de kunde ha slutat på ett snyggare sätt. F1 liknar allt mera en skandal och allt mindre om racing och utveckling.
Jag vill se F1 som:
o Tillåter utveckling av motorer, speciellt bränsleeffektiviteten.
o Tillåter tester under säsongen och att yngre testförare måste utföra 50 % av dem.
o Klara regler som ska hållas i 3-5 års perioder.
o Nya regler ska ha en framförhållning med 3 år när det gäller stora tekniska ändringar som är dyra, så stallen slipper panikutveckla vilket är mycket dyrt.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tack Mosely! För detta är i stort sett FIAs och alltså ditt fel.
Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
När det gäller regeländringar så tycker jag att de skulle gälla under säg x år för att sedan göras om, ungefär som riksdagsval. Alla skulle veta att det kommer nya regler om x år men fram tills dess är det bara att köra på. Att ha stabila regler längre än så gör bara att ett eller två stall kan dominera under långtid.
Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
När det gäller regeländringar så tycker jag att de skulle gälla under säg x år för att sedan göras om, ungefär som riksdagsval. Alla skulle veta att det kommer nya regler om x år men fram tills dess är det bara att köra på. Att ha stabila regler längre än så gör bara att ett eller två stall kan dominera under långtid.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
BMW:s beslut kan ju knappast skyllas på FIA. Det är FOTA som inte har kommit överens om villkor som BMW:s styrelse har kunnat gå med på. Sedan FOTA vann maktkampen är det ju de som har haft bollen att ta fram de förutsättningar som ska göra att stallen stannar - det var ju det hela kriget gick ut på. Nu har BMW varit med och vunnit, och de har därmed alla möjligheter att skapa de förutsättningar de efterfrågar, men då vill de inte vara med längre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.
BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.Fredrik i Trollhättan skrev:Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.
BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Vilket stall ska jag då hålla på?olag skrev:Ron DennisCheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Han kastar i en Mercedes motor och gör en Brawn
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Hah!kanotisten skrev:Peter Sauber kanske? Vore rätt kul, dessutom kanske en möjlighet för Kimi att få köra nästa säsong..Cheever skrev:OK, vem köper stallet för en spottsyver och gör det till ett vinnarstall nästa år?
Kimi har bra betalt från Ferrari oavsett vad han gör, så han kan nog lika gärna köra.
Det finns ingen i fältet som kan matcha en motiverad Kimi ändå...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag kan läsa. Jag jobbar med fordonsutveckling och vet att utveckling kostar pengar. Med budgettak kommer förvisso fler ha råd men färre ha råd med tekniska expriment. Man kommer få ett likriktat startfält med köpta lösningar. Man kommer gå mot säkra kort. Ingen har råd med en dålig bil.JTarnstrom skrev:Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Det känns inte bra alls.
Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det förklarar fortfarande inte varför du tror att FOTA:s lösning skulle innebära mer innovation när deras enda sätt att strypa kostnaderna är att standardisera sporten.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag kan läsa. Jag jobbar med fordonsutveckling och vet att utveckling kostar pengar. Med budgettak kommer förvisso fler ha råd men färre ha råd med tekniska expriment. Man kommer få ett likriktat startfält med köpta lösningar. Man kommer gå mot säkra kort. Ingen har råd med en dålig bil.JTarnstrom skrev:Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
Det känns inte bra alls.
Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Men snälla... Det var väl inte FOTA som införde vartalbegränings och frysning av motorreglementet? Det var väl inte FOTA som ville ha enhetsmotorer? Alla dessa dåliga idéer kommer från Mosely, därför är dagens situation hans fel.
Att Pisk-Max sen försöker lösa sina egenskapade problem genom att införa ett budgettak gör honom inte till reserv-jesus. Ett budgettak som var för lågt och som skulle införas allt för snabbt. Dessutom något som nästan är helt omöjligt att kontrollera. (En av de löjligaste detaljerna, enligt mig, var att förarnas löner skulle ligga utanför inte ingenjörernas. Jag ser de stora ingenjörerna som lika stora stjärnor som förarna, varför ska inte de ha betalt för?)
Att Pisk-Max sen försöker lösa sina egenskapade problem genom att införa ett budgettak gör honom inte till reserv-jesus. Ett budgettak som var för lågt och som skulle införas allt för snabbt. Dessutom något som nästan är helt omöjligt att kontrollera. (En av de löjligaste detaljerna, enligt mig, var att förarnas löner skulle ligga utanför inte ingenjörernas. Jag ser de stora ingenjörerna som lika stora stjärnor som förarna, varför ska inte de ha betalt för?)
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur var förhållandet för Honda? Knappast bättre i fråga om sponsorbiten. Ett gyllene tillfälle att göra en "Brawn" tyvärr lär inte köparen av BWM komma lika billigt undan.JTarnstrom skrev:Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
I was misled and that is the way it went
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Honda hade det väl ännu sämre förspänt med sponsorer. Nu spelar det kanske mindre roll eftersom sponsorerna knappast följer med på köpet. Med tanke på att Brawn har klent med sponsorer i dagsläget är ju frågan hur det kommer att se ut nästa år. Då kommer inte Honda betala för verksamheten. Jag tror att ett eller annat stall kan drabbas av akuta finansieringsproblem.Cheever skrev:Hur var förhållandet för Honda? Knappast bättre i fråga om sponsorbiten. Ett gyllene tillfälle att göra en "Brawn" tyvärr lär inte köparen av BWM komma lika billigt undan.JTarnstrom skrev:Att ta över en verksamhet som BMW:s kräver stora pengar även om man får köpa skiten för en krona. Enligt Pitpass redogörelser för ekonomin i storstallen täcker sponsorerna bara cirka 30 procent av kostnaderna av driften. Det innebär att ägarna har subventionerat resten, dvs 70 procent. Att kliva in och ta över en sådan verksamhet, utan möjlighet att subventionera den med ägarpengar, ställer ju enorma krav på att hitta nya sponsorer. Större krav än vad någon av biltillverkarna har lyckats uppfylla, med andra ord.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag är helt säker på att de flesta stallen kommer att flytta sina utvecklingsavdelningar till Asien där (lika) kompetenta ingenjörer kostar en bråkdel av vad de gör i Europa.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tror vi kommer få se fler konsultbolag som sysslar med utveckling inom motorsport som ett resultat.
Egentligen behövs inga budgetbegränsningar (som i alla fall inte går att kontrollera). Det är bara att sätta reglerna så att utvecklingsinsatser ger minimal utdelning. Främst handlar det då om aerodynamik - plan botten och inga (alternativt helt plana så att man kan visa sponsorloggan) vingar gör susen.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
I branschen har vi använt Indien, Malaysia och Filippinerna i flera år. Skulle förvåna om inte F1 använders av dessa lågkostnadsländer redan nu. Att man skulle vara "lika kompetent" i dessa länder stämmer inte riktigt ännu. Man saknar erfarenhet av bilprojekt och behöver en hel del handledning. Jag arbetar som sagt som fordonskonstruktör och lägger en hel del jobb i både Indien och Filippinerna.Cuscino skrev:Jag är helt säker på att de flesta stallen kommer att flytta sina utvecklingsavdelningar till Asien där (lika) kompetenta ingenjörer kostar en bråkdel av vad de gör i Europa.
Egentligen behövs inga budgetbegränsningar (som i alla fall inte går att kontrollera). Det är bara att sätta reglerna så att utvecklingsinsatser ger minimal utdelning. Främst handlar det då om aerodynamik - plan botten och inga (alternativt helt plana så att man kan visa sponsorloggan) vingar gör susen.
Regler som ger identiska bilar är precis vad jag är rädd för. Steget blir kort till en enhetsserie med chassin från samma tillverkare.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.JTarnstrom skrev:Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.Fredrik i Trollhättan skrev:Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.Silverkatten skrev:Håller exakt med Pastis. Mer utveckling och racing mindre politik.
Självklart så måste tillverkarna i dessa tider få utveckla nya motorer. Tänk att få se de nya lösningarna, de vi ska köra omkring med om 10-15 år redan nu ute på banorna. Då syftar jag på elbilar, bränslecellsbilar eller vad man nu kan hitta på.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.
BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
//S
"All bleeding eventually stops."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du kan kanske ta fram lite siffror på hur dyr den där kontrollapparaten skulle bli.Slusk skrev:Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.JTarnstrom skrev:Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.Fredrik i Trollhättan skrev: Går man på Tärnströms linje plockar man snart fram stötstångsmotorerna.
Privatstall främjar inte den tekniska utvecklingen av sporten.
BMW drar sig ur för att man misslyckats. Man kan inte pumpa in pengar i en verksamhet som inte levererar resultat. Sen kan man försöka skylla på vad man vill. Jag tro Toyota är näste man.
Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
//S
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
Den skulle bli oändligt stor och verkar du inte greppa.JTarnstrom skrev:Du kan kanske ta fram lite siffror på hur dyr den där kontrollapparaten skulle bli.Slusk skrev:Jag förstår inte att folk med läsförståelse kan tro att det är rimligt att införa ett budgettak på utvecklingsarbete som inte innebär en löjligt stor och DYR kontrollapparat.JTarnstrom skrev: Men hur många gånger ska man behöva tala om hur saker och ting förhåller sig: Det är ju för bövelen FOTA som vill göra inskränkningar i teknologin för att spara pengar. FIA står för ett friare reglemente, men med budgettak. Det verkar vara många som har fått detta faktum helt om bakfoten.
Brister det i läsförståelsen? Eller föredrar du att hålla fast vid en felaktig uppfattning bara för att det känns bättre? Du framstår inte som vidare insatt i händelseutvecklingen...
//S
Du skriver gärna folk på näsan med dina synpunkter men när du själv är ute och seglar har du j*vligt svårt att backa, ge dig nu.
Budgettak= idioti och omöjligt att genomföra, punkt!
//S
"All bleeding eventually stops."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med tanke på de enorma summor det ändå handlar om i kostnadsbesparingar så skulle kontrollapparaten inte bli speciellt dyr. Det är heller inte tänkt att varje transaktion ska övervakas i realtid. Inte heller var det tänkt att budgettaket skulle behöva skapa millimeterrättvisa. Jag tror att det var Frank Williams som sade att även om något av de större stallen skulle kunna spendera några tiotals miljoner mer så är ändå gapet betydligt mindre än med dagens system. Självklart är ett budgettak möjligt att övervaka. Det är bara en fråga om att komma överens om hur det ska göras och sedan får man lära sig vartefter. Det vore ett nytt sätt att arbeta och en viss inkörning skulle kräas men med tiden skulle det inte vara några problem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Tärnan har säkert inte mer rätt än någon annan här men hans sätt att underbygga sina argument gör att dessa går att ta ställning till i mycket högre grad. Ett bra exempel är kostnaderna för övervakning av ett budgettak där en del beskriver det som självklart att den blir hög eller t o m 'enorm' eller 'oändlig' och 'omöjlig att genomföra'. Det skulle vara intressant att få lite mer kött på benen där, det har i alla fall levererats exempel på argumentation för en motiverad kostnad.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
BMW kommer säkerligen räddas och jag förstår deras beslut. Med den turbulens som varit i F1 i år så är organisationen inte proffsgi nog och inget man vill binda upp sig i tre år till för.
Hade de fått reglerna klara för nästa år och bara behövde binda upp sig för ett år i taget med option att binda upp sig för tre år efter det, hade de kanske varit med nästa år också?
Hade de fått reglerna klara för nästa år och bara behövde binda upp sig för ett år i taget med option att binda upp sig för tre år efter det, hade de kanske varit med nästa år också?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Vi kan börja med att spekulera i hur kontrollen skulle gå till.Patrik L skrev:Tärnan har säkert inte mer rätt än någon annan här men hans sätt att underbygga sina argument gör att dessa går att ta ställning till i mycket högre grad. Ett bra exempel är kostnaderna för övervakning av ett budgettak där en del beskriver det som självklart att den blir hög eller t o m 'enorm' eller 'oändlig' och 'omöjlig att genomföra'. Det skulle vara intressant att få lite mer kött på benen där, det har i alla fall levererats exempel på argumentation för en motiverad kostnad.
En controller hos varje stall anställd av FIA är det enda sättet enligt min mening.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det blir nog svårt att rädda BMW. Stallet är baserat åt helvete och kostnaderna för att driva eländet är gigantiska. Förutsättningarna är sämre än för Honda. Honda hade i alla fall en bli klar till kommande säsong och fabriken var baserad i England. Dessutom är det Honda som betalar för driften av årets säsong. Frågan är om BMW kommer att vara lika generösa mot en potentiell ny ägare. Är dem inte det så är utsikterna små att stallet kan räddas.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666