F3000 - Brasiliens GP

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Former Prost F1 driver and pre-season F3000 championship favourite Tomas Enge set the best time in the first qualifying session at Interlagos today (Friday).

Enge driving on of the new Lola B2/50 cars for the first time in anger set a best lap of 1m27.003s around the Brazilian circuit. He recorded the lap midway through the 40-minute session and looked in control for much of the remainder. However the dying seconds Super Nova's Sebastien Bourdais made a last gasp effort and came within 0.04s of stealing the provisional pole.

Local favourite Ricardo Sperafico gave the crowd plenty to cheer by setting the third best time, while brother Rodrigo was eighth. Three Brazilian's filled the top five places in fact, with Mario Haberfeld fourth and some-time Williams F1 test driver Antonio Pizzonia fifth.

Track conditions were quite difficult and a number of drivers had spins. Least fortunate of these was Patrick Friesacher who sustained heavy damaged to his car after going into the barriers backwards on the exit of Turn 3. He currently lies back in 14th and will be hoping the Red Bull Jr mechanics can repair the car in time for him to take part in the second session later today.

Kod: Markera allt

Qualifying 1, Interlagos (unofficial)
Pos Driver Team Time
1 Tomas Enge Arden Team Russia 1m27.003s
2 Sebastien Bourdais Super Nova Racing 1m27.047s
3 Ricardo Sperafico Petrobras Junior 1m27.456s
4 Mario Haberfeld Team Astromega 1m27.465s
5 Antonio Pizzonia Petrobras Junior 1m27.482s
6 Ryan Briscoe Nordic Racing 1m27.516s
7 Giorgio Pantano Coloni 1m27.535s
8 Rodrigo Sperafico Durango 1m27.581s
9 Ricardo Mauricio Red Bull Jr 1m27.664s
[b]10 Bjorn Wirdheim Arden Team Russia 1m27.862s[/b]
Ett 40min kval återstår...
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Och här är slutresultatet
1) Bourdais, 1min26s056
2) Enge, 1min26s120
3) Haberfeld, 1min26s383
4) Ri.Sperafico, 1min26s516
5) Wirdheim, 1min26s578
6) Toccacelo, 1min26s608
7) Pizzonia, 1min26s647
8) Maurício, 1min26s824
9) Ro.Sperafico, 1min26s824
10) Pantano, 1min26s904
11) Briscoe, 1min27s281
12) Nguyen, 1min27s331
13) Muller, 1min27s465
14) Saelens, 1min27s465
15) Monteiro, 1min27s617
16) Schmidt, 1min28s272
17) Friesacher, 1min28s275
18) Alexandre Sperafico, 1min28s628
19) Kiesa, 1min28s819
20) Baumgartner, 1min43s431.
Wirdheim 5'a, helt ok tycker jag. Nu gäller det bara att ta några platser till i loppet :)

/Viktor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njae, med tanke på att Enge också kör Arden så...
nåja, Enge är ju beprövad F1-förare kanske?
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Alla som är före Björn körde F3000 förra året och körde då också på denna bana (som Björn aldrig har kört på) så jag tycker nog att det är bra.

/Viktor

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Viktor den 2002-03-30 00:52 ]</font>
TAB666

Inlägg av TAB666 »

´Woho !
Det är ju bra som fan att kvala in som 5:a i första racet i en ny klass och på en ny bana. Skulle var så coolt om han under säsongen slår Enge vilket borde höja på en del ögonbryn i F1.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Starkt jobbat Björn! :up: Imorgon blir det podiet.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-03-29 23:58, Jari wrote:
Njae, med tanke på att Enge också kör Arden så...
nåja, Enge är ju beprövad F1-förare kanske?
Men om han hade varit Finne så.... :saw:
Jag kom inte sist!
Hannu

Inlägg av Hannu »

Finnar kör inte F3000 :grin:

Tycker också det var starkt av Björn. ska bli roligt att se rracet idag :grin:

Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-03-30 12:20, Hannu wrote:
Finnar kör inte F3000 :grin:

Tycker också det var starkt av Björn. ska bli roligt att se rracet idag :grin:
Ha ha, den var nästan bra Hannu! :beer:

Jag kom inte sist!
Hannu

Inlägg av Hannu »

*hehe* :smile:

Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Nu verkar det vara kört! Eurosport verkar ha bestämtsig för att inte visa F3000 idag. Enligt en av kommentatorerna (i Englnad) så är det pga att alla kontrakt inte är klara ännu. På Eurosport.com har de också tagit bort F3000 och satt in en fotbolls match!
Det bästa är nog att ha Eurosport på kl 20.00 ändå, med tanke på hur många gånger de har ändrat så kanske de kan ändra tillbaka och visa F3000 ändå...

/Viktor
Hannu

Inlägg av Hannu »

Jaha Eurosport i ett nötskal, först så sabbade de F1 med guldkommentarorerna, sen CART och nu F3000.. ja de får inrikta sig på lite billigare motorsporter som folkrace :grin:

Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

JAAAA! En femte plats i debuten är helt ok! Bara brasilianare framför! Hoppas det bara beror på att de kan banan otroligt bra.
1) Rodrigo Sperafico (BRA/Durango), 35 voltas
2) Mario Haberfeld (BRA/Astromega) a 0s7
3) Ricardo Maurício (BRA/Red Bull Jr.) a 3s9
4) Antonio Pizzonia (BRA/Petrobras Jr.) a 5s2
5) Bjorn Whirdheim (SUE/Arden) a 5s4
6) Enrico Toccacelo (ITA/Coloni) a 6s5
7) Ricardo Sperafico (BRA/Petrobras Jr.) a 6s7
8) Giorgio Pantano (ITA/Coloni) a 7s6
9) Tiago Monteiro (POR/Super Nova) a 8s9
10) Patrick Friesacher (AUT/Red Bull Jr.) a 9s3
11) Alex Muller (ALE/PSM) a 9s6
12) Ryan Briscoe (AUS/Nordic) a 11s0
13) Rob Nyugen (AUS/Astromega) a 11s3
14) Sébastien Bourdais (FRA/Super Nova) a 11s4
15) Nicolas Kiesa(DIN/PSM) a 12s5
16) Tony Schmidt (ALE/PSM) a 15s3
/Viktor

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Viktor den 2002-03-30 20:13 ]</font>
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Kan man följa loppet på nätet? Länk?

Jävla Eurosport.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det är juh slut! :grin:
TAB666

Inlägg av TAB666 »

On 2002-03-30 20:32, MGRacing wrote:
Kan man följa loppet på nätet? Länk?

Jävla Eurosport.
Vet inte , men det är mer jävla Bernie !
Eurosport har tydligen fåt den dåliga "feeden" tidigare år ,medans andrra kanaler får supersignal med "onboard" kameror. Synd som fan att det ska vara så svårt och DYRT för eurosport att få bra motorsport. Dom är ju ( i vanliga fall ) kungar på det.
Det är ju i alla fall bra att dom har motogp som kommer rocka som vanligt
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Björn verkar ha stallat på gridden, betydde det att han kom iväg sist? I så fall är det ju rejält bra att komma femma. Enge verkade dock ha varit klart bäst, innan han fick fel på bilen, så Björn får det nog kämpigt med att slå sin stallkompis i första taget.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

F--bannade eurosport här ha man hällt upp sin grogg å sen får man se på en j--vla vänskapmatch i fotboll.
Blev han femma??
TAB666

Inlägg av TAB666 »

On 2002-03-30 21:44, AndersF1 wrote:
Björn verkar ha stallat på gridden, betydde det att han kom iväg sist? I så fall är det ju rejält bra att komma femma. Enge verkade dock ha varit klart bäst, innan han fick fel på bilen, så Björn får det nog kämpigt med att slå sin stallkompis i första taget.
Det är ju imponerande som fan !
Synd bara att man inte kunde se det.
CLO

Inlägg av CLO »

On 2002-03-30 20:47, TAB666 wrote:
men det är mer jävla Bernie !
Eurosport har tydligen fått den dåliga "feeden" tidigare år ,medans andra kanaler får supersignal med "onboard" kameror.
Vilka "andra kanaler"? Finns det någon annan europeisk tv-kanal som sänt F3000 live?...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Både Enge och Björn hade betydligt bättre varvtider än vinnaren. Så OM nu inte han (?) skulle stalletm otorn hade han förmodligen vunnit! :smile:

Aja, dubbelt Arden på Imola! :grin:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Någon på Atlas postade detta. Det fanns ingen källa angiven, men jag tvivlar inte på att det stämmer.

Wirdheim stalled his engine on the grid, and got going when the others were a couple of hundred meters ahead. But Bjorn did a great race, passed at least 12 (according to himself 15!) cars on his way to the fifth place in the race.

His mentor, Eje Elgh, said that the F1 teams after the race had been asking him a lot of questions about Bjorn.

Sen kunde det vara väldigt trevligt om Eurosport lät oss se racen oxå. Vi har ju fått se skiten varje år när det mest har varit plantageägarsöner (som dock har fått spö av Europeer tack och lov :smile:) i farten, men nu när vi äntligen har en svensk med blir det inget. Det är ju samma med CART :mad:

Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

On 2002-04-02 22:04, Lemon wrote:
Någon på Atlas postade detta. Det fanns ingen källa angiven, men jag tvivlar inte på att det stämmer.

Wirdheim stalled his engine on the grid, and got going when the others were a couple of hundred meters ahead. But Bjorn did a great race, passed at least 12 (according to himself 15!) cars on his way to the fifth place in the race.

His mentor, Eje Elgh, said that the F1 teams after the race had been asking him a lot of questions about Bjorn.

Sen kunde det vara väldigt trevligt om Eurosport lät oss se racen oxå. Vi har ju fått se skiten varje år när det mest har varit plantageägarsöner (som dock har fått spö av Europeer tack och lov :smile:) i farten, men nu när vi äntligen har en svensk med blir det inget. Det är ju samma med CART :mad:
Det är från http://www.expressen.se/. Mycket roligt att höra! Ska bli kul att följa honom i år. Kanske han kan få testa F1 redan iår, någon som vet om Arden har kontakt med något F1 team?
Är ju 3 år sedan som Peter fick testa för Minardi så nu är det dags för nästa svensk tycker jag :smile:

/Viktor
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

2nd April 2002 Press Release
FIA F3000 Championship Round One - Brazil

Having dominated pre-season testing, the Arden team arrived in Brazil with high expectations for the season ahead. During qualifying, Tomas Enge recorded the fastest time in the first session before Super Nova’s Sebastien Bourdais bettered his time by 0.06 secs in the second session leaving him 2nd on the grid. Young Swedish rookie, Bjorn Wirdheim, on his first visit to Brazil, improved during both sessions eventually qualifying 5th despite losing time on his fastest lap avoiding a spinning Bourdais.

The race took place in searing heat immediately after Formula One qualifying. Enge made a reasonable start slotting in behind Bourdais into the first corner but this didn’t last long as the Czech driver easily passed the Frenchman into turn 4 and immediately started to pull away.

Wirdheim’s first F3000 start didn’t go quite to plan as he stalled when the lights turned to green. Eventually starting from last position, the Arden driver started a remarkable recovery. As Enge continued to build his lead Wirdheim gradually started working his way through the field. Visually faster than other cars the young Swede produced some stunning moves on several seasoned drivers, Saleens, Pantano, Sperafico, Toccacelo, Friesacher, to name just a few!

By lap 28 of 35, Enge had managed to produce an enormous lead of 12.5 seconds over Rodrigo Sperafico with Wirdheim now in an incredible 6th position. Unfortunately disaster struck on the 29th lap as the leading Arden car slowed with fuel pressure problems, forcing Enge to pit and retire from the race with a fuel pump failure.

Shortly after Enge’s retirement the safety car was deployed in order to retrieve a crashed car thus enabling the now 5th Wirdheim to close up to Pizzonia. Despite several attempts to pass the local hero during the remaining two laps Wirdheim had to settle for 5th position after what had been an incredible debut.

[...]

Bjorn Wirdheim commented “Having never seen the circuit before it was a lot more technical than I expected it to be. I used the first session to learn the track and pushed hard in the second. After too much wheel spin on my practice start I used too few revs on the next one and unfortunately lost the engine. As soon as I restarted I just pushed as hard as possible and made some aggressive moves. The car was excellent in the race and I could run very close to the cars in front. After the restart I pushed Pizzonia as hard as possible but he defended very robustly, sometimes too robustly! Overall I was happy with my weekend just disappointed that I stalled as I am sure that I would have been on the podium.”

Christian Horner commented “Obviously we are disappointed that we didn’t win the race after Tomas had such a commanding lead. He had recorded 27 fastest laps up to that point which was extremely impressive. Bjorn’s performance was incredible especially as it was his F3000 debut. He was sensible in qualifying and if he hadn’t stalled I am sure he would have won the race after Tomas’ retirement. We now look forward to the start of the European season at Imola in two weeks time. ”

Ser ju bra ut för fortsättningen. :up:
Hoppas som sagt att man får se racen också...

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Värst vad Björn gnäller på andra förare då, kan han inte hålla klaffen. :roll:
Hansson

Inlägg av Hansson »

Någon som vet hur det går med sändningarna på Eurosport ?
När man kikar på TV-programmet för den 13/4 så finns det ingen F3000. På British Eurosport så finns det LIVE sändning utav F3000 den 13/4 men denna kanal sänds väl bara i Storbritanien och har ett annat program utbud än "vanliga" Eurosport ?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det har tydligen strulat lite med avtalet mellan FIA och Eurosport så det är fortfarande oklart angående sändningarna från F3000 den här säsongen. Djävligt typiskt att det ska bli så just i år, nu när vi har en svensk förare att följa. :sad:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!