Alx Danielsson blir nerflyttad

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Alx Danielsson blir nerflyttad

Inlägg av guuben »

Diskutera gärna förare, men gör det sakligt och inte i trollningssyfte. Inte svårt att räkna ut vad poängen var tänkt att vara med denna tråd.

Moderatorn
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

Felet är att han inte kan köra bil .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Han var inte tillräckligt snabb tillräckligt tidigt i karriären, tyvärr. Annars har han ju nästan samma kvaliteter som Heiki har/hade. Med lite tur så skulle han kanske kunnat spela andre fiol i något stall, renault kanske.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Jante lever och frodas...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Alx hade inte riktigt de resurser och kontakter som behövdes tidigt i karriären. Han hade otur i England, under Formel Ford-åren, att hamna i lite fel sällskap. Stallen höll inte riktigt vad de lovade och det blev ett eller två år för mycket. Nästa smäll var ju kontraktet med DAMS i World Series. Det blev ett bortkastat år, desvärre. DAMS gick från topp till botten när man bytte ut nyckelpersonal i teamet och lade alltför mycket krut på andra klasser. När Alx väl hamnade i stall som satsade lika helhjärtat som han själv, då kom alltid resultaten, även om det på pappret fanns andra stall som var bättre. Att det inte räckte till F1 var tråkigt men få svenskar har kommit så nära. Tyvärr sprack det på målsnöret och med alla ägg i F1-korgen fanns det inte mycket annat att göra för Alx.

Tror man att Alx inte kan köra bil saknar man kompetens att bedöma förare öht. Alx är Sveriges bästa förare för tillfället, i konkurrens med Ekström. Alx växte enormt mycket som förare under sitt sista år i World Series. Det var världsklass på hans körning. Dock bör han försöka få fart på åkandet igen om han inte ska tappa för mycket. Ferrari Challenge anses förstås av många vara ett steg nedåt i karriären men det kan också vara ett led i en större plan att få fart på åkandet igen. Alx har kapacitet att tillhöra den yppersta världseliten inom sportvagnar och personligen hoppas jag att han hittar en väg ut på den internationlla arenan igen. Det är han värd.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:
Tror man att Alx inte kan köra bil saknar man kompetens att bedöma förare öht. .
Nu förstår jag inte logiken.
Alx har ju inte presterat något av sådant värde att han skulle ens ha nämnts i en tidning utanför Sverige.
Samtidigt har du inte gjort annat än gnällt på världsmästaren Kimi som förare.

Jag tror detta räcker för min del (':D')
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Har han bara insett att F1-spåret är kört, och det har han väl?
Borde ALX kunna få till en rätt bra karriär i sportvagnar eller varför inte i standardvagnar. Köra bil kan han uppenbarligen.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

guuben skrev:
JTarnstrom skrev:
Tror man att Alx inte kan köra bil saknar man kompetens att bedöma förare öht. .
Nu förstår jag inte logiken.
Alx har ju inte presterat något av sådant värde att han skulle ens ha nämnts i en tidning utanför Sverige.
Samtidigt har du inte gjort annat än gnällt på världsmästaren Kimi som förare.

Jag tror detta räcker för min del (':D')

Ditt inlägg visar vilket syfte du hade med den här tråden. Sluta upp med att irritera dig på vad andra tycker. Det finns ingen som hindrar dig att ha en egen åsikt om Kimi, Alx eller någon annan förare. Därför behöver du heller inte ständigt hacka på andra för att de har de åsikter de har. Du har svårt för att skilja på sak och person men framöver vill det till att du lär dig det om du ska undgå avstängning.

Moderatorn

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:Har han bara insett att F1-spåret är kört, och det har han väl?
Borde ALX kunna få till en rätt bra karriär i sportvagnar eller varför inte i standardvagnar. Köra bil kan han uppenbarligen.
Alx vill nog ha lite mer pulver under huven än vad standardvagnar kan erbjuda. ALMS vore en bra serie att synas i, eller GrandAm.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jag tänkte DTM om den serien kommer att finnas kvar, men nu när Kristensen har sagt att sportvagnar är framtiden kan det ju vara nåt. Jag skulle gärna se en ny "storhetsperiod" för sportvagnar och gärna med Loeb/Alx etc i faggorna
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

MIN ÅSIKT om ALX är att det har bara gått utförsbacke för honom sen han hade en liten chans (alla pallar inte för trycket) och alla förare kan inte bli mästare och alla länder kan inte få en ....så e de.
Kanske om tio år så har vi i Sverige en formel1 förare - hoppas kan man ju alltid :-) fast JAG ser inte några som helst förutsättningar för det IDAG.
Men om tio har jag nog tappat intresset för det här forumet, fast länge har jag hängt med....alltför länge enligt somliga
javascript:emoticon(':D')

Den nästa "nordbo" som JAG trodde att skulle komma in i formel1 var estländaren Marko Asmer men det bar inte där heller hela vägen. Jag vet inte sen vad gick fel men han kom ända upp till att bli testad som förare i nåt formel1stall. Det skulle varit fantastiskt roligt för lilla Estland att få fram en förare - nu kommer ju alla från Finland :-) men de är väl nåt slag av broderfolk.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:
Cheever skrev:Har han bara insett att F1-spåret är kört, och det har han väl?
Alx vill nog ha lite mer pulver under huven
Oj då, går han på sånt javascript:emoticon(':D')
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

guuben skrev:MIN ÅSIKT om ALX är att det har bara gått utförsbacke för honom sen han hade en liten chans (alla pallar inte för trycket) och alla förare kan inte bli mästare och alla länder kan inte få en ....så e de.
Kanske om tio år så har vi i Sverige en formel1 förare - hoppas kan man ju alltid :-) fast JAG ser inte några som helst förutsättningar för det IDAG.
Men om tio har jag nog tappat intresset för det här forumet, fast länge har jag hängt med....alltför länge enligt somliga
javascript:emoticon(':D')

Den nästa "nordbo" som JAG trodde att skulle komma in i formel1 var estländaren Marko Asmer men det bar inte där heller hela vägen. Jag vet inte sen vad gick fel men han kom ända upp till att bli testad som förare i nåt formel1stall. Det skulle varit fantastiskt roligt för lilla Estland att få fram en förare - nu kommer ju alla från Finland :-) men de är väl nåt slag av broderfolk.
Det hade knappast att göra med att Alx inte pallade trycket. När F1-chansen gick upp i rök var säsongen slut sedan länge. Och ska man tala om att palla tryck - killen satte sig i en Porsche och vann helgen efter att hans mor hade förolyckats. Jag vet hur viktigt det var för honom att vinna den dagen och vann var just vad han gjorde. Just förmågan att leverera under press skulle jag vilja påstå är Alx stora fördel. Har han då några nackdelar, om du frågar mig som har jobbat med honom? Jodå, men inget som inte hade gått att slipa bort. Han hade, kanske på grund av sin bristande rutin, ibland svårt att förutse vad konkurrenterna hade för planer i huvudet. Ibland kunde han släppa till en lucka vilket gjorde att bakomvarande kastade sig in i luckan. Ibland med resultat att Alx svängde in, omedveten om att han hade öppnat upp. Det var dock något som han blev allt bättre på. Den så kallade racecraften var inte helt utvecklad. Året då han vann WSbR var det åtgärdat.

I fråga om ren talang anser jag att vi sedan Ronnie Petersons glada dagar haft tre förare som har hållt världsklass i det avseendet: Fredrik Larsson, Alx och Mattias Ekström. Bräck och Lill-Lövis kom längre i sina karriärer än vad Alx förmodligen kommer att göra men i båda fall talar vi arbetssegrar. Det är absolut inget fel på det, en talang i sig kan man säga.

Marko Asmer är naturligtvis en bra förare, som alla på den nivån, men han hade inte det sista. Jag pratade en gång med en motorsportprofil från England som dömde ut Asmer för att han hade för dålig koordinationsförmåga - han klarade inte att köra bil och snacka i mobil samtidigt. Kanske inte det mest avgörande testet men en kul story i alla fall.

Jag ser inte heller några större förutsättningar till att vi kommer att få se en svensk F1-förare inom nära framtid. Möjligen om de nya budgetreglerna ger större startfält så att fler möjligheter öppnar sig. Annars blir det extremt svårt.

Lombardi

Inlägg av Lombardi »

Marcus Ericsson ligger väl närmast F1? Rätt ålder, vet var gaspedalen sitter, rätt folk bakom sig.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Marcus gör ju comeback i brittiska F3 för Räikkönens stall. Tog pole direkt. Det är definitivt inte fel stall att befinna sig i och åldersmässigt ligger han okej till.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Marcus kom tvåa i det första loppet idag och vann det andra... ett ganska hyfsat inhopp i brittiska F3.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
piraten

Inlägg av piraten »

Hur är det med Jimmy Lindgren?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

piraten skrev:Hur är det med Jimmy Lindgren?
Jag tror in te. Det är en Jimmy Lindgren och endel andra som söker med ljus och lykta efter svenskt potential för formel1. Så här verkade för mig åtminstpone när jag Googla. Tyvärrrr.
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

guuben skrev:
Jag tror in te. Det är en Jimmy Lindgren och endel andra som söker med ljus och lykta efter svenskt potential för formel1. Så här verkade för mig åtminstpone när jag Googla. Tyvärrrr.
Din satsbyggnad ser ut som ett allmänt katastrofområde! Ändå har du fräckheten att i en annan tråd klaga på att Pastis missat ett komma. Dina poster är ofta svåra att få någon mening ur och den här var inget undantag.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Nigel skrev:
guuben skrev:
Din satsbyggnad ser ut som ett allmänt katastrofområde! Ändå har du fräckheten att i en annan tråd klaga på att Pastis missat ett komma. Dina poster är ofta svåra att få någon mening ur och den här var inget undantag.
Stenkastning i glashus är en populär folksport som jag själv är en utövare av .
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Nigel skrev:
guuben skrev:
Skillnaden är stor: Det som Pastis skrev kunde uppofattas på två olika sätt, min skrift bara på ett (hur katastrofal min satsbyggnad än ser ut). Visst kunde jag ha skrivit bättre men när man tillågger saker som man kommer på under skrivandets gång så blir ordföljderna inte altid så lyckade...såsom nu :-)

Nu gick det upp för mig vad bruntunga betyder (man lär sig så länge man lever) javascript:emoticon(':lol:')
Senast redigerad av guuben den mån jun 01, 2009 13:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

guuben skrev:
Nigel skrev:
guuben skrev: Jag tror in te. Det är en Jimmy Lindgren och endel andra som söker med ljus och lykta efter svenskt potential för formel1. Så här verkade för mig åtminstpone när jag Googla. Tyvärrrr.
Skillnaden är stor: Det som Pastis skrev kunde uppofattas på två olika sätt, min skrift bara på ett (hur katastrofal min satsbyggnad än ser ut). Visst kunde jag ha skrivit bättre men när man tillågger saker som man kommer på under skrivandets gång så blir ordföljderna inte altid så lyckade...såsom nu :-)
Fördelen med Pastis inlägg var att det kunde uppfattas på flera sätt. Ditt inlägg uppfattar man inte alls.

Kod: Markera allt

Så här verkade för mig åtminstpone när jag Googla.
Denna mening kan man fundera länge på.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Christoffer skrev:
guuben skrev:
Nigel skrev: Din satsbyggnad ser ut som ett allmänt katastrofområde! Ändå har du fräckheten att i en annan tråd klaga på att Pastis missat ett komma. Dina poster är ofta svåra att få någon mening ur och den här var inget undantag.
Fördelen med Pastis inlägg var att det kunde uppfattas på flera sätt. Ditt inlägg uppfattar man inte alls.
Uppfattar eller vill inte uppfatta? - elementärt min käre Watson.

OCH
Frågan som Piraten ställde var intressant, inte min satsbyggnad.

OCH
Fortsätt fundera om du inte har viktigare för dig - det har jag. So long.
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

guuben skrev:Frågan som Piraten ställde var intressant, inte min satsbyggnad.
Ditt inlägg skulle kanske också ha varit intressant - om det hade gått att förstå.
piraten

Inlägg av piraten »

guuben skrev:
Du har rätt. Jag missförstod en grej jag läste. :up: