Avgör Spaniens GP årets säsong?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Avgör Spaniens GP årets säsong?

Inlägg av JTarnstrom »

De första F1-racen har körts i rena Nascar-tempot och en knapp fjärdedel av säsongen är redan avverkad. Brawn dominerar fortfarande och nästa race blir nog avgörande för hur resten av säsongen kommer att gestalta sig. Med tanke på det ekonomiska läget kommer nog både ett eller annat stall att ge upp årets säsong om det inte sker en större förändring i och med Spaniens GP. Skulle Button gå loss ytterligare i toppen kommer han att bli svårstoppad. Med dagens poängsystem kommer han inte ens att behöva ligga i topp för att ta hem titeln om han bara fortsätter att ta bilen i mål, detta i jämförelse med poänggenomsnittet för tidigare säsongers segrare. Som en jämförelse: Om Hamilton placerar sig som trea i genomsnitt i årets återstående tävlingar kommer han upp i 87 poäng, en summa som inte räcker till för att utmana om titeln. Det visar varför Spaniens GP blir så viktigt.

För McLaren, Renault och FErrari är det svårare än någonsin att ta igen försprånget fram till Brawn. Testförbudet gör uppdateringarna mer riskfyllda och kostsamma. Uppnås ingen större förbättring i Spanien tror jag att dessa stall kommer att ge upp försöken. Det riskerar att kosta för mycket utan att man har några garantier för att det ska ge önskvärt resultat.

Finns det då någon som kan utmana Button? Jag tror inte det:

Barrichello - trivs inte lika bra i bilen som Button och har hamnat i bakvattnet i varje race, mycket tack vare sämre kvalresultat och dåliga starter.

Vettel - Förmodligen den snabbaste av utmanarna, men också oerfaren. Har han vad som krävs för att utmana om titeln? Jag är tveksam. I Australien visade han att han inte riktigt har kylan som krävs.

Trulli - Snabb i kvalen men Toyota har en tendens att sjunka nedåt i resultatlistan ju längre loppen går. Deras bil är inte i klass med Brawn och Red Bull och då räcker itne Trulli till.

Glock - Bra poängsamlare. Kanske en ny Heidfeld. Frågan är om han är en vinnare. FÖr att vinna titeln måste man vinna race och för det är inte Glock riktigt redo ännu.

Webber - Hade nog varit ett större hot mot Button om han inte hade haft oflyt. Poängmässigt i samma situation som Hamilton. Det krävs toppresultat från och med nu.

Hamilton - Bilen räcker inte till. Även om McLaren tar sig förbi de framförvarande stallen i prestanda så kommer Button att fortsätta plocka poäng.

Alonso - befinner sig i samma läge som Hamilton. Renault verkar ha större ekonomiska problem som gör det mindre sannolikt att de får ordning på bilen jämfört med McLaren.

Räikkönen/Massa - förmodligen kört. Endast ett kanonresultat i Spanien kan ändra deras säsong. Ferrari har redan indikerat att de kan komma att lägga årets säsong till handlingarna och istället satsa på nästa säsong.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Samtidigt är tidsdiffen mellan stallen så liten i år att kommer bara ett par stall ikapp Brawn och kanske förbi så är det långt ifrån klart att Button kan ta pallplats efter pallplats i de återstående loppen vilket varit fallet (för toppförarna) på senare år där Ferrari och McLaren dominerat och ofta delat på pallplatserna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om de gamla toppstallen kommer med uppdateringar till Spanien och är lika frånåkta som tidigare så tror jag att man ger upp. Tidsdifferensen må vara liten över ett varv men jag tror inte att det finns något stall som har råd, med tanke på ekonomin, att utveckla det ena lösa skottet efter det andra. Som sagt, den genomsnittliga placeringen som kommer att krävas för att kunna utmana Brawn kommer att avskräcka. Betänk att Brawns bil knappast kommer att bli sämre, eller lika dålig i förhållande till McLaren/Ferrari/Renault som de var bättre än dessa under säsongsinledningen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag har en lösning på det där problemet.

Man ökar helt enkelt poängutdelning med tio procent för varje lopp.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Kommer Ferrari med ett nytt golv till Barcelona? Jag är tveksam hur de ska kunna hinna med allt eftersom deras bakhjulsupphängning också måste göras om då. De får väl chansa och prova eftersom man inte längre kan harva runt på Fiorano och testa lösningar.

Att bara ge upp tror jag inte på, de kommer att satsa fram till Turkiet eller Storbritannien och först då ge upp om det inte händer något. Tänk på alla inkomster som finns att hämta i konstruktörsmästerskapet.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

"Ge upp" var kanske att ta i, men någonstans tror jag att de bestämmer sig för om de ska köra vidare med det de har och göra det bästa av det, eller om de ska ta fram en ny lösning (igen, om det de kommer med till nästa uppdatering inte fungerar). Det är ju pengar att hämta även i nästa års mästerskap och BRawn har ju visat hur mycket det kan betyda om man istället satsar på en helt ny bil.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Vad jag menade var att till skillnad från tidigare år där det inte hjälpt så mycket om man fått fram en bil som är bra mycket snabbare än sina huvudkonkurrenter då de fortfarande har gått i mål på platserna direkt efter och utnyttjat dagens poängsystem. I år när det är så jämnt så när fältet jämnar ut sig (vilket det lär göra när de större håller en utvecklingstakt de mindre inte klarar av) så klarar man bara av att vinna så är det inte lika troligt att den värste konkurrenten alltid kommer att ta hand om platsen bakom. Totalpoängen för att vinna VM blir lägre då fler delar på poängen.

Button själv verkar tro att Red Bull har övertaget nu, å andra sidan trodde han att Ferrari hade kommit ikapp dem i Malaysia också så...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

En sak som förbryllar mig är att Bridgestone funderar på ett mindre framdäck till nästa år. Borde inte det redan vara beslutat för att konstruktörerna ska bygga 2010 års bilar på ett rätt sätt? Finns det någon hemlig agenda som vi inte känner till?
Bild
Hannu
Inlägg: 1389
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Tumba

Inlägg av Hannu »

Ferrari får väl börja pop-nita lite som Renault gjort.

Det är väl lika bra att hänga på lite grejer nu då dom ändå inte kommer att hänga med. De är för långt bak för att nå toppen ändå.

Nää fasen häng på nya grejer och testa. Kan ge en fördel till nästa säsong.