Den sista 'orörda' F1banan av de alla.
Nu talas det om att korta ner och bygga om Spa! Hur i helvete kan någon vara så korkad att förstöra den enda bana som fortfarande är en förarbana och som fortfarande är en rejäl utmaning för alla inblandade (ni som vart där vet vad jag talar om).
Vill man se ett Tilke/BE-monster med perfekt logistik kan man väl för helvete åka till totalförstörda Hockenheim.
Min egen erfarenhet av F1 live börjar på Spa, kanske därför jag inte gillar när det talas ombyggnader av banan (man har ju redan förstört Bus Stop i och för sig).
Jag och min bäste vän tog oss i kragen och gav oss iväg på mitt livs första F1-resa. Vi startade i Helsingborg på lördagen och körde i princip non-stop ner till Stavelot - eller rättare sagt. Jag körde, min "kompis" hade lyckats bli av med körkortet och laglydig som man är körde jag hela vägen.
I mitt stilla sinne tänkte jag att:
- fan vi kommer att vara först på plats, när vi närmade oss banan klockan 06:00.
Jo tjenare. Det var två timmars bilkö - sen var vi framme. Jag körde min vanliga taktik att köra så långt det gick och parkera sen, ett val jag ångrade senare. Men det gick finfint och vi var på plats innan uppvärmningen innan loppet (Japp det var tider det, uppvärmning på söndagen).
Min första upplevelse av F1 blev Mika Salo när han gjorde sitt installationsvarv med sin Tyrell - ett ljudminne fastsvetsat i mitt minne.
När sen Alesi kom förbi i Benetton var lyckan fullständig. Bara att inhandla lite pommes med majonäs en öl och le.
När sen Damon Hill snurrade framför våra ögon i Bus Stop var lyckan total. Hill var hur cool som helst och hade en rejäl visselkonsert emot sig när han log och vinkade tillbaka.
Ett minne som återkommer är hur brant egentligen Eau Rouge är. Williams-förarna fick hoppa ur sin 30-talare (som man åkte i, inget lastbilsflak här inte) och putta på i backe

Ja, [Schumacher]-SR vann och alla [Schumacher]-fans borde ju i ärlighetens namn gilla banan där gubben debuterade och tog sin första seger (jag lovar jag var ärligt glad när han vann då).
Sen när han gjorde Reliant av sin Ferrari 1998 var ju visserligen ett riktigt lågvattenmärke.
Så mina F1-vänner, upp till kamp för banan som alltid bjuder på omväxlande väderlek - förstör man Spa eller SPA som ANFRAN skulle säga så slutar vi titta på F1 (eller nåt)!
http://www.f1technical.net/news/10313
Just, glömde en sak:
När jag var där monterade man ner Amco-räcket fortare än kvick för att kunna öppna vägen igen. Någon som vet när man stängde Spa för gott?