Coulthard wants to ban refuelling

Kungaklassen av motorsport...
mahho

Coulthard wants to ban refuelling

Inlägg av mahho »

"In the days when you carried your entire race fuel load on board the car, there was a much bigger role for the driver in managing the tyres and brakes,"

Vad jag ville fråga er var om någon minns dom dagarna och kan berätta hur det var, jag kollade inte på F1 då. Var det bra när man gjorde så ?

Jag tycker att det verkar vara en cool idé iaf...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Det var mycket som var annorlunda förr.
Det fanns en tid när man hade särskilda motorer endast avsedda för kval.
Det fanns tider då motorerna var turboladdade och man klämde ut 700-1100 hk ur en motor på 1500cc. Ett tag var bilarna 200 cm breda och hade slicks, dagens bilar är 180 cm breda och har 3/4 räfflor i däcken. Det där med reglemente ändras hela tiden, ibland till det bättre ibland till det sämmre. Man har ändrat kvalsystemet några ggr, man har ändrat poängsystemet mm mm.

Om man skall släpa med sig bränsle för hela loppet så måste man även ändra dagens kvalsystem. (topp 10 bilar får ju idag inte tanka innan start)

Har ingen särskild åsikt, men ser inte tankmomentet som ett problem. Det är relativt säkert att tanka. Minns när Jos Verstappen var på grillparty i depån en gång. :D

Bild

Även Maestro var eldfängd.

Bild
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Utan tankning hade inget vetat vem Verstappen var idag?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Om mekanikerna kan återgå till att byta däck med kortbyxor och skjorta under loppet är jag helt med på att ta bort tankmomentet. 8)
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Re: Coulthard wants to ban refuelling

Inlägg av Pastis »

mahho skrev:"In the days when you carried your entire race fuel load on board the car, there was a much bigger role for the driver in managing the tyres and brakes,"

Vad jag ville fråga er var om någon minns dom dagarna och kan berätta hur det var, jag kollade inte på F1 då. Var det bra när man gjorde så ?

Jag tycker att det verkar vara en cool idé iaf...
Jag har varit med under den tiden och det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Minnet är knepigt och man kommer mest ihåg det som var bra :D

Att skippa depåstoppen betyder att förarna är tvingade att köra om på banan och inte i depån. Det borde betyda att man chansar mer och eftersom förarna har olika körstilar kommer en del att slita däck mera än andra. Det borde också kunna ge fler omkörningsförsök, inte minst under loppens andra hälft.

Depåstoppen var spännande då de infördes och innbar ett ytterligare moment för taktikerna. Men personligen skulle jag inte ha något emot att testa att skippa depåstoppen och se hur det går. Det är ju racingen på banan som ska vara nummer 1, eller hur?
Bild
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Jag kommer ihåg lopp såsom Portugal 1987 tror jag det var och Frankrike 1990 där Prost i båda loppen sparde sina däck och tog in jordens försprång på Berger Resp Capelli.
Det var nog bättre när det var så än som det är idag. Känns som om loppet är slut efter första stinten. Det händer inte så mycket!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det borde vara frivilligt att göra depåstopp. Om tanken rymmer tillräckligt med bränsle och däcken höll ett helt lopp så kunde det kanske löna sig.
Vann inte Olivier Panis i Monaco tack vare att han inte gjorde något depåstopp?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Kimi krascha på sista varvet när han inte fick byta däck..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:Det borde vara frivilligt att göra depåstopp. Om tanken rymmer tillräckligt med bränsle och däcken höll ett helt lopp så kunde det kanske löna sig.
Vann inte Olivier Panis i Monaco tack vare att han inte gjorde något depåstopp?
Det var ju så under flera år innan de nuvarande däckreglerna, men alla stallen konstruerade sina bilar med små tankar som gjorde det omöjligt att köra ett normalt lopp utan depåstopp.

Panis vann i Monaco 1996, men det var Mika Salo som under samma lopp körde i mål utan att ha tankat. Salo körde en Tyrrell-Yamaha och blev femma. Endast sju stycken kom i mål, varav endast tre på samma varv. Där hände det grejor! :D
Bild
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det var faktist bara tre eller fyra som kom i mål i Monaco 96 om jag minns rätt, en krock några varv från mål gjorde att Salo aldrig tog mållinjen men blev klassificerad.

Jag minns nämligen loppet ganska väl eftersom först Hill med en rejäl ledning bröt och sen Alesi med +20 sekunders ledning blev tvungen att bryta på grund av att hjulupphängningen säckade...

Sen var det väl en V10 på Yaman, lite bränslesnålare kanske.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Cheever skrev:Det var faktist bara tre eller fyra som kom i mål i Monaco 96 om jag minns rätt, en krock några varv från mål gjorde att Salo aldrig tog mållinjen men blev klassificerad.

Jag minns nämligen loppet ganska väl eftersom först Hill med en rejäl ledning bröt och sen Alesi med +20 sekunders ledning blev tvungen att bryta på grund av att hjulupphängningen säckade...

Sen var det väl en V10 på Yaman, lite bränslesnålare kanske.
Alla hade väl V10:or 1996?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Mika Salo kom femma i Monacos gp både 1996 och 97. 97 hade Tyrell bytt till en Ford V8 och Salo körde hela loppet utan att göra ett enda depåstopp. En bedrift ingen har lyckas med sen dess tror jag.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Kan komma ihåg fel men har för mig att det var något speciellt med den där V10:an. Tror att Ferrari åtminstone körde med 12:or, men som sagt - sånt brukar jag kunna glömma året på.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Cheever skrev:Kan komma ihåg fel men har för mig att det var något speciellt med den där V10:an. Tror att Ferrari åtminstone körde med 12:or, men som sagt - sånt brukar jag kunna glömma året på.
Några stall hade kanske V8:or, men Ferrari skotade väl sina V12:or 1995?

Edit: alla stall utom Minardi och Footwork hade V10:or.
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ja, 1995 var sista året för V-12. R.I.P :(

När Schumacher testade för Ferrari första gången, körde han med "gamla" V-12 motorn. Hans första kommentar var ungefär så här: Wow, med den här motorn borde man vunnit VM.

Ferrari hade bedrövliga problem med vibrationer under 1996, när nya V-10 togs fram.

Lemon har rätt, det var 1997 som Salo körde ett helt lopp utan att tanka!
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Fällde inte Prost någon kommentar åt det andra hållet 1990 när han precis flyttat från McLaren till Ferrari? Något i stil med: " att köra Ferraribilen var som ett köra en lastbil". Minns jag fel? :D 8)
-AndersF1
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Precis, och det var väl det året som Schumacher kom två kurvor i regnet :quest:
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Cheever skrev:Precis, och det var väl det året som Schumacher kom två kurvor i regnet :quest:
Han hamnade väl i räcket efter hårnålen, precis innan svängen som leder in på rakan och tunneln.
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

menthol skrev:
Cheever skrev:Precis, och det var väl det året som Schumacher kom två kurvor i regnet :quest:
Han hamnade väl i räcket efter hårnålen, precis innan svängen som leder in på rakan och tunneln.
Men den var snabb rakt fram. :D
Bild
Ola

Inlägg av Ola »

menthol skrev:
Cheever skrev:Kan komma ihåg fel men har för mig att det var något speciellt med den där V10:an. Tror att Ferrari åtminstone körde med 12:or, men som sagt - sånt brukar jag kunna glömma året på.
Några stall hade kanske V8:or, men Ferrari skotade väl sina V12:or 1995?

Edit: alla stall utom Minardi och Footwork hade V10:or.
Även Forti körde V8 1996
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Pastis skrev:Det är ju racingen på banan som ska vara nummer 1, eller hur?
Detta har man insett här hemma då det gäller STCC. Det förhatliga, obligatoriska depåstoppet tas bort och man kör två sprintrace istället nästa år. :up:

Ett liknade koncept skulle för min del vara OK om det infördes även i F1.
Bilarna skulle då mer utpräglat kunna optimeras för att vara så snabba som det är möjligt på banan, inte för att vara ekonomiska vad gäller däck och bränsle.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Man vill inte att de ska vara för snabba och JAG vill absolut inte ha något som närmar sig STCC med sandsäcksracing och liknande.
Mindre vingar och slicks är en bra start. Depåstoppen hör till och ger krydda.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Coulthard kan väl ge tusan i att tanka då, om han nu tycker att det är så trist. Han kommer ju inte i mål i alla fall.

Skämt åsido, tankningen är ett artificiellt inslag som gärna kan skrotas. Jag ser hellre att förarna tvingas hushålla med resurserna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:

Jari skrev:Man vill inte att de ska vara för snabba och JAG vill absolut inte ha något som närmar sig STCC med sandsäcksracing och liknande.
Mindre vingar och slicks är en bra start. Depåstoppen hör till och ger krydda.
Jag har inte pratat om några sandsäckar.

Inga obligatoriska depåstopp och två sprintrace var det jag nämnde som ett alternativ.

Att ha mindre vinge och slicks i samband med kortare race ställer högre krav på förare och ingenjörer, omkörningar i depån skulle bli ett minne blott...
Lelle

Inlägg av Lelle »

PC: skrev:Bilarna skulle då mer utpräglat kunna optimeras för att vara så snabba som det är möjligt på banan, inte för att vara ekonomiska vad gäller däck och bränsle.
Det här blev fel va? ...eller förklara?

Jag tycker hur som också att det vore roligare. Depåstopp skulle det troligen oftast ske i alla fall för att byta däck tror jag.

FIA är ju faktiskt rätt komiska. För några år sedan fick man ju inte byta däck, nu måste man byta däck. Samma sak med sliks och mekansikt/aerodynamiskt grepp hit och dit. Tyckte då att detvar en korkad regel med massa undantag och special regler när man i alla fall fick byta.

Mitt eget förslag (tveksamt om det var ett riktigt förslag då bara min måttligt intresserade sambo fick höra det) var redan då istället att förbjuda tankning och däcksbyte i samma depåstopp. Kunde väl vara ngt för att närma sig Coultards tankar och amtidigt göra det strategiska spelet lite mer intressant än dagens lite väl förutsägbara lopp?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Coulthard kan väl ge tusan i att tanka då, om han nu tycker att det är så trist. Han kommer ju inte i mål i alla fall.

Skämt åsido, tankningen är ett artificiellt inslag som gärna kan skrotas. Jag ser hellre att förarna tvingas hushålla med resurserna.
Hushålla med soppa?
Ska de inte ha etanoldrift eller hybridmotor och en blomma i avgasröret?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hushålla med däck och kanske byta en eller ingen gång under loppet, eller också ligga på järnet och gå in och byta däck två eller tre gånger. Det blir ju väldigt korta depåstopp om man bara byter däck. Det skulle nog röra om lite mer under loppen.
Användarens profilbild
PC:

Lelle skrev:Det här blev fel va? ...eller förklara?
Nä, det blev inte fel.

För att ta sig runt kurvor med högsta möjliga fart och optimalt grepp så krävs det ofta väldigt aggressiva hjulvinklar men detta måste balanseras för att innersidan av däcket inte skall överhettas när det går mera rakt fram. Med kortare race så kan man därmed få däcken att hålla för hela racet. Nu kanske någon säger att om man har depåstopp och byter däck så har man delvis löst detta, jovisst men jag vill inte ha depåstopp just för att slippa omkörningar i depå. Omkörningar skall göras på banan...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Förbjuda depåstopp eller däckbyte, vilket larv nästa steg blir ju att förbjuda själva loppet och bara ha kvalen kvar. Det hade ju löst många problem Tävlingen går snabbare och själva tävlingen blir billigare för stallen. Det här verkar toppen.
Användarens profilbild
PC:

platt skrev:Förbjuda depåstopp eller däckbyte, vilket larv nästa steg blir ju att förbjuda själva loppet och bara ha kvalen kvar. Det hade ju löst många problem Tävlingen går snabbare och själva tävlingen blir billigare för stallen. Det här verkar toppen.
Larvig kan du vara själv. Om man skall komma framåt i en diskussion eller närhelst man skall lösa ett problem så måste man titta något utanför ramarna, Think Outside The Box som det sägs populärt.

Vad jag menar är att det är inte så lätt att presentera färdiga patentlösningar omedelbums, men om man bara gluttar lite från ett håll så ser man inte hela spektrat av de möjliga alternativ som kan tänkas.

Jag har inte föreslagit att depåstopp skall förbjudas, jag har inte heller sagt att däcksbyte skall förbjudas men om man kör kortare race så blir det viktigare att prestera på banan istället för vara snabb på pitlane.

Kom med lite konstrutiva synpunkter istället för vara så trist reaktionär...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

PC: skrev:
platt skrev:Förbjuda depåstopp eller däckbyte, vilket larv nästa steg blir ju att förbjuda själva loppet och bara ha kvalen kvar. Det hade ju löst många problem Tävlingen går snabbare och själva tävlingen blir billigare för stallen. Det här verkar toppen.
Larvig kan du vara själv. Om man skall komma framåt i en diskussion eller närhelst man skall lösa ett problem så måste man titta något utanför ramarna, Think Outside The Box som det sägs populärt.

Vad jag menar är att det är inte så lätt att presentera färdiga patentlösningar omedelbums, men om man bara gluttar lite från ett håll så ser man inte hela spektrat av de möjliga alternativ som kan tänkas.

Jag har inte föreslagit att depåstopp skall förbjudas, jag har inte heller sagt att däcksbyte skall förbjudas men om man kör kortare race så blir det viktigare att prestera på banan istället för vara snabb på pitlane.

Kom med lite konstrutiva synpunkter istället för vara så trist reaktionär...
Jag har inte sagt att du har sagt.....osv.
Om man kortar ner loppen så missar man en betydande sak (enligt mitt tycke) i konstruktions VM, hållbarhet och tillförlitligheten för bilarna. Det finns två VM som man kör för att vinna. Så det är inget alternativ att korta ner det så som jag ser det. Annars så tycker jag det funkar ganska bra så som det ser ut och ser fram mot nästa säsong med sliks.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Christoffer skrev:Det borde vara frivilligt att göra depåstopp. Om tanken rymmer tillräckligt med bränsle och däcken höll ett helt lopp så kunde det kanske löna sig.
Precis!

Idag är det omöjligt att köra utan depåstopp pga de ibland töntiga regeln med att man är tvungen att köra med två olika gummiblandningar i samma lopp.

Det borde vara frivilligt att köra med den gummiblanding man tycker är lämpligt och göra så många eller så få depåstopp man vill.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Coulthard kan väl ge tusan i att tanka då, om han nu tycker att det är så trist. Han kommer ju inte i mål i alla fall.

Hushålla med soppa?
Ska de inte ha etanoldrift eller hybridmotor och en blomma i avgasröret?
Nej, soppan ska de inte behöva hushålla med. Däremot däcken. Väldigt mycket av det som avgör en förares skicklighet handlar ju om relationen mellan förare och däck. Att hushålla med däcken tycker jag hör till en underskattad del av en förares arbete.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om däcken ska hålla hela loppet kommer det att jämna ut sig mot de snabbare däcken som måste bytas två eller tre gånger under ett lopp. Att det blir billigare är ju bara en fördel.

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Gevalia skrev:
Precis!

Idag är det omöjligt att köra utan depåstopp pga de ibland töntiga regeln med att man är tvungen att köra med två olika gummiblandningar i samma lopp.

Det borde vara frivilligt att köra med den gummiblanding man tycker är lämpligt och göra så många eller så få depåstopp man vill.
Som jag minns det,
tyckte jag det var mycket störande när depåstoppen infördes..

Hade ju inte mycket med racing att göra i ärlighetens namn.

Depåstoppen gick heller inte lika smidigt då, och blev ofta avgörande för racet.

Jo, jag skulle föredra att tankning under racet förbjöds, då skulle vi sannolikt slippa depåbesöken såvida inte nån får punka eller behöver ny nos el. dyl.

Han har rätt (David). det bli bättre racing helt enkelt.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Problemet med depåstopp är att de går för snabbt. Obligatorisk stopp-and-go på t.ex. 70 s, eller vad som nu gör att det oftast går fortare att köra hela loppet utan att tanka eller byta däck.
Om man lyckas köra optimalt utan allt för mycket bränsleförbrukning eller däcksslitage så skall man alltså kunna vinna utan att gå i depå, men om man är hårdare på däcken så skall man iallafall ha chansen att placera sig bra och inte behöva bryta för att soppan tar slut.

Men 80-talets bränslespararrace där jag har för mig att man sänkte max bränsle-gränsen år efter år var inte heller några riktiga höjdare.
pUs

Inlägg av pUs »

menthol skrev:Fällde inte Prost någon kommentar åt det andra hållet 1990 när han precis flyttat från McLaren till Ferrari? Något i stil med: " att köra Ferraribilen var som ett köra en lastbil". Minns jag fel? :D 8)
Nja, nästan rätt. Kommentaren som troligtvis hjälpte till att få honom sparkad var när han liknade Ferrari 643-chassit vid en "truck" och året var 1991. Prost hävdade visserligen att han hade blivit felciterad, men det hjälpte inte.. 8)

För övrigt en av de snyggaste F1-orna någonsin enligt min mening..
Bild