SPANIENS GP 2008 - CIRCUIT DE CATALUNYA

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

SPANIENS GP 2008 - CIRCUIT DE CATALUNYA

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA

Banbeskrivning: Circuit de Catalunya
Banlängd: 4.655 km, antal varv: 66, startförskjutning: 0.126 km, distans: 307.104 km

Tidschema (Bästa tid från 2007 inom parantes)
Fredag 2008-04-25, CET
Träning 1 10:00-11:30 (L.Hamilton - McLaren 1:21.880)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Alonso - McLaren 1:21.397)
Lördag 2008-04-26, CET
Träning 3 11:00-12:00 (L.Hamilton - McLaren 1:21.233)
Kvalificering 14:00-15:00 (F.Massa - Ferrari 1:21.421)
Söndag 2008-04-27, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 17 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:31:36,230
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:26:21,759
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:27:16,830
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:32,841
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,933
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30:29,981
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31:03,305
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:55,390
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:34:13,665
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:33:37,621
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:30:35,896
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:59:49,307
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:34:20,507
1994: Damon Hill - Williams # 1:36:14,374
1993: Alain Prost - Williams # 1:32:27,685
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:56:10,674
1991: Nigel Mansell - Williams # 1:38:41,541

Alla 17 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:21,421
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:14,648
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:31,421
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:15,022
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,762
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:16,364
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:18,201
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,974
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:22,088
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,262
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:16,525
1996: Damon Hill - Williams # 1:20,650
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,452
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:21,908
1993: Alain Prost - Williams # 1:17,809
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:20,190
1991: Gerhard Berger - McLaren # 1:18,751
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ser ut som om jag måste bevista eventet på plats...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Grattis! Blir det röd eller blåvit keps?

Var det förra året de byggde in en chikan på halvrakan innan start/mål rakan eller året innan?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Röd eller blåvit? Eller gråsvart? Vet ej, köper nog kanske en av varje och skulle jag hamna bland några entusiastiska klubbar måste jag väl gå lite emot strömmen som senast i Tosa.
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

Patrik L skrev:
Var det förra året de byggde in en chikan på halvrakan innan start/mål rakan eller året innan?
Det var förra året, innan Spaniens Grand Prix 2007.
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Skall bli skönt att se Massas andra raka på plats i Barcelona... :up:
Ferrari.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag hoppas på en Massaseger jag med! :up:

Ha det riktigt kul.

Jag får nöja mig med senare tävlingar i år, men det kanske fortfarande är spännande då. :wink:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

McLaren tar hem plats 1 och 2.:up:
Massa tar med sig Polaken in i sandfollan efter ca 10 varv 8)
Kimi bryter med motorbekymmer.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:Jag hoppas på en Massaseger jag med!
Jag hoppas på en massakimisegrar...

Dels för att jag faktiskt önskar det, men även, och detta är nog så viktigt, att vara lite motvalls gentemot Gösta... :D :D :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Gösta

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:
Gösta skrev:Jag hoppas på en Massaseger jag med!
och detta är nog så viktigt, att vara lite motvalls gentemot Gösta... :D :D :D
Du är inte på något sätt ensam. Ni är en hel skock motvallskärringar. :D

Men mina böner om kimis motorhaverier, avåkningar, fylleslag, mm, blir nog besannade snart hoppas jag. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Jag hoppas på en Massaseger jag med! :up:

Ha det riktigt kul.

Jag får nöja mig med senare tävlingar i år, men det kanske fortfarande är spännande då. :wink:
Det blir inga skänkta race med halvfulla tankar i mål mer förrän Kimi säkrat VM-titeln.
Vanliga smarta och analytiska människor skulle hellre spekulera i hur fort detta kommer ske. Kimi klar världsmästare till Ungern är min gissning, vad tror ni?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Om det inte blir Ungern så blir det i alla fall han som vinner WM i år också. Någon Mclaren lär det ju inte bli, inget roligt resultat från träningen i dag. Men vad hade man väntat sig :D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Alla stallen kan den här banan utan och innan till. Därför får vi inte veta vad bilarna går för förräns det är kval.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det börjar nog bli dags för Coulthard att dra sig tillbaka från F1. Han gör nog ingen glad längre.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Alonso måste köra på ångorna.

Spännande kval en hel drös bilar inom samma sekund. :up:

Massa blev ju pressad av tv intervjuaren. Han ville nog få Massa att säga att han hade trafik :D

LH och HK :down: tyvärr
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kimi Räikkönen och Fernando Alonso var kvalets kungar :up:
Fernando är förmodligen rätt lätt men det verkar ändå som att Renault gjort enorma framsteg till denna GP-helg. McLaren bara femma och sexa. De ser inte lika vassa ut och de får komma på någon förbättring snabbt om det ska tas några titlar i år.

Kvalets besvikelser är Williams och Coulthard. Även Heidfeld såg blek ut men sin anonyma nionde plats.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

olag skrev: Massa blev ju pressad av tv intervjuaren. Han ville nog få Massa att säga att han hade trafik :D
Massa pratade mer med handen än med munnen. Han kanske funderar på att börja kommunicera enbart med hjälp av teckenspråk?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Det blir inga skänkta race med halvfulla tankar i mål mer ..............
Vad är det du säger??? :o

Skall kimi lägga av med att gå i mål med halvfull tank?????? :o

Det har jag svårt att tro, det är ju hur mesigt som helst att köra i mål med "optimerad" bränslemängd. Menar du verkligen att han skall försök komma i mål med en tank som nästan är tom? Låter otroligt!
:D :D :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du vägrar att inse att varje orsak har en verkan och jag hatar att upprepa mig...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Sami skrev:Kimi Räikkönen och Fernando Alonso var kvalets kungar :up:
Fernando är förmodligen rätt lätt men det verkar ändå som att Renault gjort enorma framsteg till denna GP-helg. McLaren bara femma och sexa. De ser inte lika vassa ut och de får komma på någon förbättring snabbt om det ska tas några titlar i år.

Kvalets besvikelser är Williams och Coulthard. Även Heidfeld såg blek ut men sin anonyma nionde plats.
Uppenbarligen är Alonso lätt, körde garanterat för Pole. Men snyggt gjort. Bort med halvfiguren i Ferrari och in med gnällspiken istället nästa år, Alonso och Kimi skulle hetsa varandra fint.
Renault’s Pat Symonds confirmed to ITV Sport that Fernando Alonso’s shock front row qualifying slot was aided by a low-fuel strategy.

The Spaniard produced the qualifying surprise of the season so far as he just missed out on pole position to Ferrari’s Kimi Raikkonen at Barcelona.

And although the team has made clear progress with its vastly upgraded R28 car in Spain, confirmed by Nelson Piquet Jr’s first top 10 grid slot, Renault’s engineering chief told Steve Rider after qualifying that Alonso had been fuelled lighter in Q3.

“Well obviously there is some strategy involved,” he told Steve.
http://www.itv-f1.com/news_article.aspx?id=42416
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja, han har nog inte många varv soppa i den bilen. Får se om han klarar av att ta starten med sin lätta bil. Då börjar nog inte loppet på riktigt förräns Alonso går i depå. Angående Alonso så är han en väldigt kompetent förare men hans lite småruttna stil gör att jag helst ser honom i något annat stall än ihop med Räikkönen i Ferrari. Förste förare hos BMW hade nog passat honom bättre. Räikkönen och Rosberg hos Ferrari. Nu är väl inte Nico ledig före 2010, så varför inte Räikkönen ihop med Kubica hos Ferrari nästa år.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Du vägrar att inse att varje orsak har en verkan och jag hatar att upprepa mig...

Nu vet jag inte vad du yrar om.

Men jag vet att du sagt att kimi hade bränsle ombord för 10-15 varv till när han gick i mål förra loppet. det kan du knappast förneka.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev:
Jari skrev:Du vägrar att inse att varje orsak har en verkan och jag hatar att upprepa mig...

Nu vet jag inte vad du yrar om.

Men jag vet att du sagt att kimi hade bränsle ombord för 10-15 varv till när han gick i mål förra loppet. det kan du knappast förneka.
Ni snackar om Bharin! det var uppenbart att det var ett för skonande lopp för Massas själv känsla om det inte hade givit honom ett + hade vi inte haft någon att skratta åt då hade han hängt i FIA´s flaggsång och haft ont i halsen. Ett tag :D :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Fernando är en tjur skalle som inte ska vinna något, Mclaren är inte tillräckligt bra för att vinna med två rookies så den enda som finns kvar är den gode Finnen Kimmi HEJA honom :D
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

platt skrev:

Fernando är en tjur skalle som inte ska vinna något, Mclaren är inte tillräckligt bra för att vinna med två rookies så den enda som finns kvar är den gode Finnen Kimmi HEJA honom :D
Och någon verkar ha problem att stava
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jacob skrev:
platt skrev:

Och någon verkar ha problem att läsa. :)
Platt har ju påpekat ett antal ggr att han har dyslexi, så den "debatten" är redan avverkad.

Blir intressant att se om Alonso verkligen har så lite soppa, eller om de bara mörkar lite.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

AndersF1 skrev:
Jacob skrev:
platt skrev: Fernando är en tjur skalle som inte ska vinna något, Mclaren är inte tillräckligt bra för att vinna med två rookies så den enda som finns kvar är den gode Finnen Kimmi HEJA honom :D
Och någon verkar ha problem att läsa. :)
Platt har ju påpekat ett antal ggr att han har dyslexi, så den "debatten" är redan avverkad.

Blir intressant att se om Alonso verkligen har så lite soppa, eller om de bara mörkar lite.
Tack för dit stöd Anders utan mitt Google stavnings program skulle ni inte kunna läsa vad jag skriver .- Om Jacob stör sig på mig så låt han vara han lär sig kanske att ta hänsyn till mindre begåvade än han själv
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Ingen ursäkt men jag följer inte alla trådar så jag var helt ovetande om detta. Jag reagerade bara på att vissa inlägg var svåra att tyda.

Ber ändå om ursäkt och sjukdom eller ej så var det inte menat att trampa på någon vilket inte är min stil och något som dom som följt mig här i 10 år kan intyga!

Nu kör vi vidare!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nu kör vi vidare ?
Dyslexi är ingen sjukdom jag är fult frisk men jag har något som min Fru jobbar med men mig kan hon inte lösa men det funkar ändå :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Vore underbart om grabben hade rejält med soppa ombord. Ingen förare i dagens startfält har hans körförmåga och känsla för strategi. Har han något så när lika mycket soppa ombord som kimi och massa blir han omöjlig att stoppa i racet. :up:

Gösta

Inlägg av Gösta »

platt skrev:................. jag har något som min Fru jobbar med men mig kan hon inte lösa men det funkar ändå :D
Fan vi har just klarat av Max Mosleys små egenheter så kommer du och kastar in en ny brandfackla.

Brätta lite, vad är det din fru jobbar lite med dig på? Tänk nu på att det kan finnas minderåriga här på forumet, inga bilder tack. :D :D :D

Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Vore ju helt ljuvligt om Renault har samma pace i bilen i dagens race som man hade under kvalet igår.
Då har vi 4 stall med potentialen förare på pallen.
Även om man tankar på varv tio eller ännu tidigare (hemmafansen skall ju ha sitt...) så är lyftet jämfört årets tidigare lopp remarkabelt.

Tycker personligen om Alonsos mjuka och effektiva körstil. Och på något vis hör han hemma i Renault. Har svårt att förklara varför.

Dagens lopp ser so far mycket intrikat ut! Längtar till start.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tyvärr så har både Alonso och Pat Symonds sagt att de förmodligen är lättare än de andra.

Ändå är det ett stort steg framåt för Renault, samtidigt som McLaren verkar falla tillbaka. Är det Alonsos förtjänst/fel? Kanske för tidigt att uttala sig om det, men nog verkar det som om McLaren håller på och famlar i mörkret nu när man inte har någon erfaren Alonso... Ska bli mycket intressant att följa utveckling för dessa båda stall!
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Men om man jämför tiderna mellan Q2 och Q3 på de bästa förarna så skiljer det inte så mycket. Så jag tror inte det skiljer många varv mellan dem innan de går i depå!

Kod: Markera allt

Q2         Q3
Kimi:   1.20,784 | 1.21,813
Massa:  1.20,584 | 1.22,058
Lewis:  1.20,825 | 1.22,096
Heikki: 1.20,817 | 1.22,231
Kubica: 1.20,597 | 1.22,065
Alonso: 1.20,804 | 1.21,904
Bild
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Tiderna under kval2 indikerar ju att Alonso borde kunna matcha McL:s båda bilar. Enligt Autosport säger han att en sjätteplats vore en dröm.
Hoppas han bara försöker prata ner fansens förväntningar.
En fjärdeplats efter kimimassa och kubica?

Starten blir intressant. Mycket.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Härliga gamla bilder, mer sånt.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Cheever skrev:Härliga gamla bilder, mer sånt.
Sen Damon la av så har jag hållt på Montoya.
När han gjorde bort sig så har jag haft lite känlsor för Fernando.
Nu har jag känslor för både Fernando och hans fru.

Det jag vill ha sagt är att jag hoppas att Alonso tar starten vilket kommer borga för ett spännande lopp.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Alonso: två- eller trestoppare?
Själv tror jag två stopp och förstår till fullo Jacobs känslor för Alonsos fru.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Själv man satt och undrade på varför Flavios morsa var i depån. Men det var nog inte hans morsa. Det är Flavio som numera ser ut som en gammal tant.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det var nära att Alonsos lopp slutat tidigt :D
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Ja det var ju en spännande manöver.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Lite trist att Alonso inte tog starten. Han kanske kan attackera under omstarten. Hamilton klippte nästan Heikkis framvinge i starten.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Japp lite för stor skillnad för att det skall vara spännande...
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Hamilton blir att räkna med som det ser ut.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

såg inte bra ut det där. gick fort.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Helvete!

Hoppas HANS har funkat, såg inte bra ut!
Kan det vara framvingen som brast efter incidenten i starten?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Inga tv-bilder heller. Hoppas att det bara är stökigt att få ut honom och bilen.
Battery

Inlägg av Battery »

Nej, fy f-n! Det såg inte alls bra ut. Man skulle ju gärna vilja se nåt av räddningsarbetet eller i varje fall få återberättat vad som händer.
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

140 mph enligt itv. usch. dåligt.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Vad säger dom mer på ITV?
Någin mer info där?