Velozette mc/MOV o MAC o SPRINT..

Allmänt om bilar och motorcyklar.
kas

Velozette mc/MOV o MAC o SPRINT..

Inlägg av kas »

-Var tillverkades Velosette sina mc och varför ser man aldrig någon sådan "goding"...Jag vet att dom fanns att köpa nya under 50-talet.
Visa vad ni kan nu!!! :o
jAsO

Inlägg av jAsO »

-Min kompis har en MAC. Jag själv är ingen MAC-användare.

!!!!!!!!!!
kas

Inlägg av kas »

-Kul! Jag vet att MAC var 350cc, MOV 500cc o SPRINT var en 500cc cross... Och att samtliga hade underbara vägegenskaper, men kanske var lite "pyssliga" att sköta...Däremot var dom 2 eller 4 ventilstopp, dom var ju så snabba på vägen... :up:
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Tja om du kollar på Wikipedea http://en.wikipedia.org/wiki/Velocette
så hittar du det mesta. Lite lurigt eftersom du stavade fel på namnet men jag kan ha fel.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
kas

Inlägg av kas »

-Jyst Krille, va fan där finns ju nästan allt, Ex. Rudge som var ett himla krutpaket... Det var en kille i Ö-vik som skulle köra scramble, han fick tag på en Velozette 350 Camshaft, jag gick i skolan då på den tiden...En lörda var jag på vägen och hörde en hoj som med ett otroligt rpm, så jag testade lift och fick de ochså, det var en repa som jag aldrig glömmer med hans 350 velozette, den var landsvägsväxlad då...Vilken upplevelse!!! :D
-Fantomen Vestlund Ö-vik trimmade Rudge 500 o körde både isracing o "spidvaj" med de motorerna!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Förlåt det lite spydiga i svaret du fick, jag trodde att det var frågan om nån test. Roligt med lite historia istället för den vanliga navelskådningen som sker på vissa platser här.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
kas

Inlägg av kas »

-Faktiskt roligare än dragspel, jag har inte stavat rätt, Velocette ska de va...Den här kvällen har jag läst som bara ---- i vikipeidan! Heders"Krille" :up:
jAsO

Inlägg av jAsO »

Christoffer skrev:Förlåt det lite spydiga i svaret du fick, jag trodde att det var frågan om nån test. Roligt med lite historia istället för den vanliga navelskådningen som sker på vissa platser här.
Äh, gaska upp dig för tusan... det var väl inget spydigt svar du gav.

Jag får erkänna att den här Velocetten var riktigt grym... skulle gärna ha en sådan som stadsmoppe:
Bild

Frontmonterad 250cc twin-motor med kardanaxel bak till växellådan. Cool! :o 8)
kas

Inlägg av kas »

-Förvånad över vilken design det här lilla företaget hade på sina hojar, bensintanken var väl först i världen med sitt tjusiga nerlook i framkanten+en massa andra kuliga lösningar, för övrigt såg för några år sedan att Sven-Bertil Taube åkte en 500cc Venom...
kas

Inlägg av kas »

-Nu har jag läst om"Royal Enfield Interceptor", Man får frossbrytningar, den var ju helt otrolig i acc. o toppspeed!!! Men jag kan faktiskt skryta med jag har både sett en på håll och hört vilken mäktig gång den hade(i Märsta fanns en) :up: