Vad pysslar Daniel Carlsson med?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vad pysslar Daniel Carlsson med?
Kan någon tala om för mig vad man har att vinna på att ge sig på FIA om man klantat bort sig ur Rally VM?
Ute i den stora världen där folk inte lever i en skyddad verkstad och där man automatiskt inte fångas upp av sociala skyddnät om man skulle råka schabbla till det hjälper det föga att komma och gnälla i efterhand om man gjort bort sig och nu får ta konsekvenserna för sitt handlande.
Det är få förunnat att få sitta i en WRC-bil med fabrikskontrakt och få visa vad man går för. Vad är chanserna att få komma tillbaks till nästa säsong om man drar hela sporten i vanära?
Jävla klantskalle!
Hem och öva på din tractorpulling i stället nu då...
Ute i den stora världen där folk inte lever i en skyddad verkstad och där man automatiskt inte fångas upp av sociala skyddnät om man skulle råka schabbla till det hjälper det föga att komma och gnälla i efterhand om man gjort bort sig och nu får ta konsekvenserna för sitt handlande.
Det är få förunnat att få sitta i en WRC-bil med fabrikskontrakt och få visa vad man går för. Vad är chanserna att få komma tillbaks till nästa säsong om man drar hela sporten i vanära?
Jävla klantskalle!
Hem och öva på din tractorpulling i stället nu då...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ok!
Han hade precis nått sina drömmars mål och protesterade ut sig ur serien, kanske för all framtid. Genom att inte följa reglerna och vägra köra, ungefär som Takuma Sato skulle ställa sig på Monacos Casino-torg nu på torsdag och vägra köra för att han inte får köra Ferrari...
Vad är det som är så smart här?
Han hade precis nått sina drömmars mål och protesterade ut sig ur serien, kanske för all framtid. Genom att inte följa reglerna och vägra köra, ungefär som Takuma Sato skulle ställa sig på Monacos Casino-torg nu på torsdag och vägra köra för att han inte får köra Ferrari...
Vad är det som är så smart här?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LS1 hade en del andra teorier till det inträffade. De förklarade hans beteende väl. Skall här försöka att återge dessa.
Föraren ifråga kör i ett privatteam med begränsade resurser. Han ansåg sig inte ha råd att köra alla deltävningar. Gjorde på detta sättet för att slippa bli bestraffad av FIA. Liknande sak gjorde Tom Wilkinshaw med sitt Arrowsteam. Den gången valde FIA att inte bestraffa Arrows.
Det är inte alla privatteam som har råd / resurser att ställa upp i samtliga deltävlingar. För att man i de flesta deltävlingar skall ha ett rimligt antal bilar som slåss om segrarna så är det viktigt att privatteamen kommer till start. Dessa vill självfallet vara med i så många deltävlingar som möjligt, men med begränsade resurser så får man göra avkall på några. I detta fall valde FIA att bestraffa Carlsson (var det så han hette) med hjälp av en gummiparagraf, (bringing the sport in disrepute).
Det hade inte varit helt orimligt att med samma paragraf bestraffa Kimi för hans knullande av plastdelfin i berusat tillstånd!!!!!
Föraren ifråga kör i ett privatteam med begränsade resurser. Han ansåg sig inte ha råd att köra alla deltävningar. Gjorde på detta sättet för att slippa bli bestraffad av FIA. Liknande sak gjorde Tom Wilkinshaw med sitt Arrowsteam. Den gången valde FIA att inte bestraffa Arrows.
Det är inte alla privatteam som har råd / resurser att ställa upp i samtliga deltävlingar. För att man i de flesta deltävlingar skall ha ett rimligt antal bilar som slåss om segrarna så är det viktigt att privatteamen kommer till start. Dessa vill självfallet vara med i så många deltävlingar som möjligt, men med begränsade resurser så får man göra avkall på några. I detta fall valde FIA att bestraffa Carlsson (var det så han hette) med hjälp av en gummiparagraf, (bringing the sport in disrepute).
Det hade inte varit helt orimligt att med samma paragraf bestraffa Kimi för hans knullande av plastdelfin i berusat tillstånd!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är Kronos visserligen ett privatteam men ett privatteam Loeb vann VM med förra året.
Men som jag har förstått det så var det teamet i första hand som beslutade att protestera på det här lite fåniga sättet, för att man inte var nöjd med att man hade sämre spec. på sina bilar än vad Citroen-stallet har.
Då är det nog svårt för en förare att gå emot stallets beslut, även om Daniel nog borde haft tillräcklig koll för att säga att man åtminstone borde köra reccen.
Men det handlar tydligen om pengar också - att man inte hade pengarna till att köra det här rallyt. FIA:s beslut känns lite överdrivet - straffet är lite väl stort.
Men som jag har förstått det så var det teamet i första hand som beslutade att protestera på det här lite fåniga sättet, för att man inte var nöjd med att man hade sämre spec. på sina bilar än vad Citroen-stallet har.
Då är det nog svårt för en förare att gå emot stallets beslut, även om Daniel nog borde haft tillräcklig koll för att säga att man åtminstone borde köra reccen.
Men det handlar tydligen om pengar också - att man inte hade pengarna till att köra det här rallyt. FIA:s beslut känns lite överdrivet - straffet är lite väl stort.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De straffade kartläsaren också men drog igår tillbaka det straffet.Jari skrev:Om det är stallet som felar, varför straffas föraren?
Har FIA ingen koll?
Om FIA har koll? Ja du ... det har ju förekommit situationer inom FIA-stryda sporter där man onekligen haft skäl att ställa sig den frågan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Som utomstående kan jag bara spekulera. Men gisningsvis ville Kronos vara med i märkes VM, Daniel fick ett deal med "rabatt" gisningsvis till en kostnad på ca: 1,5-2 mille per start. Kronos "lovade" en viss spec. på bilen. Daniel hade en budget som inte räckte till alla tävlingar som Kronos anmält honom till men hoppades kunna få fram de felande pengarna. Pengarna kom inte in till Daniel i den takt han hoppats på och samtidigt var inte bilen så potent som utlovats. Lösningen som Daniel och Kronos kom fram till blev att låta Daniel "bryta" ett par tävligar fram till Finska rallyt, där Daniel dels hoppats kunna göra ett hyffsat resultat och skulle få lite tid och kunna skaka fram pengar. Tyvär gick det inte som de inblandade tänkt sig och Daniel drabbades hårdast.
Helt klart har Daniel och Kronos brutit mot andemeningen i FIA:s regelverk, däremot tycker jag att straffet är i hårdaste laget samt regelverket tokigt.
Det djävligaste är att anmälaren Kronos klarar sig undan lindrigare än föraren. Titta tillbaka på tidigare fall som Toyota med "fuskturbon" då chafförerna klarade sig undan lindrigt men anmälaren Toyota straffades. Daniel bröt inte för att han inte ville köra bilen utan jag är ganska säker på att pengarna saknades och då tyckte stallet att bästa lösningen var att bete sig som de gjorde.
Hade Daniel haft någon som backat upp honom ordentligt ekonomiskt så hade han aldrig hamnat i den här soppan.
Helt klart har Daniel och Kronos brutit mot andemeningen i FIA:s regelverk, däremot tycker jag att straffet är i hårdaste laget samt regelverket tokigt.
Det djävligaste är att anmälaren Kronos klarar sig undan lindrigare än föraren. Titta tillbaka på tidigare fall som Toyota med "fuskturbon" då chafförerna klarade sig undan lindrigt men anmälaren Toyota straffades. Daniel bröt inte för att han inte ville köra bilen utan jag är ganska säker på att pengarna saknades och då tyckte stallet att bästa lösningen var att bete sig som de gjorde.
Hade Daniel haft någon som backat upp honom ordentligt ekonomiskt så hade han aldrig hamnat i den här soppan.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön aug 14, 2005 09:50
DC
Håller med Nisse på det mesta han skriver, helt klart är att pengar saknades för Sardinien och Grekland, men att tro att det skulle gå bättre i Finland är lite önsketänkande eftersom det brukar vara ett mkt starkt startfält där!
U Aawa gjorde precis en"Daniel" i MonteCarlo-05 men han slapp efterräkningar,
Men man måste fråga sig, Peugeotkontraktet o Olsbergs för några år sen
slutade också illa! Varför???
U Aawa gjorde precis en"Daniel" i MonteCarlo-05 men han slapp efterräkningar,
Men man måste fråga sig, Peugeotkontraktet o Olsbergs för några år sen
slutade också illa! Varför???
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det är inte sämre startfält i Finland men närheten gör att det är lättare att få mediauppmärksamhet.
Daniel är nog en av de som haft minst starter i en WRC-bil bakom sig när han fick chansen hos Peugot, WRC i dag är inte en biltyp någon sätter sig i och gör resultat utan rätt lång tillvänjning. Dessutom bestämde sig Peugot för att lägga ned stallet och Daniel fick betydligt större press på sig för att visa att han hörde hemma i WRC, ville och försökte mer än han var kapabel till just då i karriären. Hos Olsberg blev väl kostnaden för teamet högre än vad budgeten var satt till och bilarna sämre än de räknat med, tycker inte Daniel gjorde så mycket fel där. Att han sedan inte fick starta i Finland beroende på stallkamratens uppvisning gjorde väl att han i sin besvikelse sa en del mindre övertänkta meningar framför allt när de ryktes ut ur sitt sammanhang.
Daniel är nog en av de som haft minst starter i en WRC-bil bakom sig när han fick chansen hos Peugot, WRC i dag är inte en biltyp någon sätter sig i och gör resultat utan rätt lång tillvänjning. Dessutom bestämde sig Peugot för att lägga ned stallet och Daniel fick betydligt större press på sig för att visa att han hörde hemma i WRC, ville och försökte mer än han var kapabel till just då i karriären. Hos Olsberg blev väl kostnaden för teamet högre än vad budgeten var satt till och bilarna sämre än de räknat med, tycker inte Daniel gjorde så mycket fel där. Att han sedan inte fick starta i Finland beroende på stallkamratens uppvisning gjorde väl att han i sin besvikelse sa en del mindre övertänkta meningar framför allt när de ryktes ut ur sitt sammanhang.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om det nu bara är pengar det handlar om, kanske.
Jag vet faktiskt ingen som fått punga ut med flera miljoner per start i ett wrc-lopp, ännu mindre någon duktig finne.
Däremot minns jag när t.ex Ari Vatanen inte hade fabrikskontrakt och hyrde bil av ett sånt där semi-stall inför t.ex Finska rallyt och inte ens då pratade man om 2 millar, men det är ju några år sen nu.
Minns faktiskt än idag en gång när han tog dit en M3 och körde med bland alla fyrhjulsdrivna as...
Jag vet faktiskt ingen som fått punga ut med flera miljoner per start i ett wrc-lopp, ännu mindre någon duktig finne.
Däremot minns jag när t.ex Ari Vatanen inte hade fabrikskontrakt och hyrde bil av ett sånt där semi-stall inför t.ex Finska rallyt och inte ens då pratade man om 2 millar, men det är ju några år sen nu.
Minns faktiskt än idag en gång när han tog dit en M3 och körde med bland alla fyrhjulsdrivna as...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Hirvonnen fick betala 20 mille för säsongen 2006, givetvis fanns det någon finsk fillantrop som stod för fiolerna. Men det var inte Ford Motorsport. Vad Vatanen betalde på forntiden är inte relevant längre. Ta fortfarande unge Latvala som kunnat puttra runt i WRC cirkusen i ett antal år, givetvis har han fått betala för det hela. Alltså få in i skallen att det behövs egna sponsorer för att få möjlighet att köra WRC-bilarna idag.
Skillnaden är att i Sverige finns varken tradition eller företagsintresse för att skaka fram pengarna oavsett hur duktig tallangfull du är.
Skillnaden är att i Sverige finns varken tradition eller företagsintresse för att skaka fram pengarna oavsett hur duktig tallangfull du är.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej för bövelen!
Enligt dem som känner honom hemma i Jyväskylä var det Malcolm Wilson som ringde upp honom och erbjöd honom andrastolen i Fordstallet till 2006 och inget annat.
Han fick lön fick och får för det också.
Men du kanske menade 2005, dvs året efter Subaru? Då körde han ju Ford i privatstall och det var tack vare tredjeplatsen i det Katalanska rallyt som han blev tillfrågad av Fords fabriksstall.
Hoppas förresten att få träffa honom nu i sommar och skall då fråga vem som betalat vad...
Enligt dem som känner honom hemma i Jyväskylä var det Malcolm Wilson som ringde upp honom och erbjöd honom andrastolen i Fordstallet till 2006 och inget annat.
Han fick lön fick och får för det också.
Men du kanske menade 2005, dvs året efter Subaru? Då körde han ju Ford i privatstall och det var tack vare tredjeplatsen i det Katalanska rallyt som han blev tillfrågad av Fords fabriksstall.
Hoppas förresten att få träffa honom nu i sommar och skall då fråga vem som betalat vad...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån mar 11, 2002 01:00
- Ort: Arvika
RATTFYLLA
MotorSveriges KLANTARSEL nummer ett fortsätter att imponera.
Nu med rattfylla!
http://www.nwt.se/ArticlePages/200806/2 ... 57.dbp.asp
http://www.danielcarlsson.com/index.php ... ws&id=1700
Maken till klavertramp får man leta länge efter...
För att jämföra med en annan rallyförare så tyckte jag att PG var osedvanligt klantig när han körde så mycket för fort att hans körkort drogs in, men detta...
Nu med rattfylla!
http://www.nwt.se/ArticlePages/200806/2 ... 57.dbp.asp
http://www.danielcarlsson.com/index.php ... ws&id=1700
Maken till klavertramp får man leta länge efter...
För att jämföra med en annan rallyförare så tyckte jag att PG var osedvanligt klantig när han körde så mycket för fort att hans körkort drogs in, men detta...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån mar 11, 2002 01:00
- Ort: Arvika
Daniel får stipendie för sitt arbete mot rattfylleriet
Värmlands Nykterhetsförbund har valt att ge Daniel sitt stipendium år 2008 till Daniel. Han får stipendiet där för att "Han är en helnykter förebild för både rallyförare och vanliga bilister. Han ser arbetet mot rattfylleriet i Team Környkter.nu som en del av rallykarriären."
Publicerad:2008-05-08 22:43
Uppdaterad:2008-05-08 22:44
http://www.danielcarlsson.com/index.php ... ws&id=1697
Wohoo
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 07, 2005 23:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 07, 2005 23:00
Det är sant, men om jag fattat saken rätt så kan en plastdelfin på semestern räcka för att få en förare "rökt" i sin sport, i alla fall enligt vissa kretsar.
(Svårt att få in den ironiska undertonen)
Men visst, det är lite Sven Nylander över det hela. Honom har man inte hört så mycket av det senaste, kanske Daniel C går samma väg till mötes.
(Svårt att få in den ironiska undertonen)
Men visst, det är lite Sven Nylander över det hela. Honom har man inte hört så mycket av det senaste, kanske Daniel C går samma väg till mötes.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård