Nya reglerna?
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Tycker det mesta var väldigt, för sporten tråkiga regeländringar. Det enda som jag tycker är bra är att de skall försöka införa HANS.
Jag förstår att de vill begränsa kostnaderna för stallen men jag tycker att det borde ha gått att lösa på ett bättre sätt.
Det är iofs bra att stallen tvingas bygga motorer som håller bättre men jag tror att regeln med en motor per helg och förare kommer att resultera i många tråkiga resultat både för stall och fans.
Jag förstår att de vill begränsa kostnaderna för stallen men jag tycker att det borde ha gått att lösa på ett bättre sätt.
Det är iofs bra att stallen tvingas bygga motorer som håller bättre men jag tror att regeln med en motor per helg och förare kommer att resultera i många tråkiga resultat både för stall och fans.
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Ja, det här med motorerna alltså... Hur fan ska det gå? Man får vara ganska med i händelserna under helgen och det kommer ställa stora krav på kommentatorerna. Säg att exempelvis Kimi tar pole på lördagen men har rasat en motor på fredagen så blir han plötsligt 10:a på gridden. Minardi ser till att kvala in hyfsat inom 107% och Jaguar, BAR, Jordan hamnar längst bak p.g.a. motorras... Ja, ni hör ju själva vilken cirkus. Plötsligt kanske vi skulle få in Minardi på lite fler poängplatser!
/gringo
/gringo
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Tror inte för en sekund att kostnaderna kommer att sjunka i alla fall. Teamen förbrukar den summa de får tillgång till helt enkelt. Sparar de in några mille på motorer så kommer de användas till annat i stället (utvecklingsprojekt, löner, anställda etc).
Jag ser detta som en slags effektbegränsning egentligen och de som kommer att lyckas bäst är de som kan satsa mest på motorutveckling. Precis som idag mao.
Jag ser detta som en slags effektbegränsning egentligen och de som kommer att lyckas bäst är de som kan satsa mest på motorutveckling. Precis som idag mao.
-
- Inlägg: 163
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Dublin
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker de nya reglerna är helt idiotiska. Tror knappast utslaget blivit detsamma om motortillverkarna haft mer att säga till om. Hur kan det bli billigare att utveckla en motor som håller längre? Det borde väl vara bra mycket dyrare att t.ex. testköra en motor som skall hålla i 100 mil än en som skall hålla i 50. De som inte har råd med så mycket testning då? Eller är det för att bottenteamen ändå står längst bak och därför kommer att byta motor ändå, då de inte kan hamna så mycket längre bak.
Ingen reservbil får de använda heller, utan att bli bestraffade. Visst, det kan ju bli mer omkörningar, men är det vekligen allt? Det finnsa ju många racingserier som har mer omkörningar än F1, men ändå inte har en bråkdel av F1:s populäritet. Det bästa stallet, vilket ju oftast är det rikaste, skall även ha god chans att vinna. De andra får väl helt enkelt samla ihop mer pengar och luta gnälla. Om det bara var ett stall som hade pengar skulle det kanske inte vara så kul och intresset svalana ganska snart, som det gjort i många andra serier när en tillverkare storsatsat och krossat allt motstånd, men så illa är det ju inte i F1. Även om Ferrari har mest pengar och bäst resurser så är inte skillnaden mot McLaren, Williams, Toyota och även kanske Jaguar och Renault så stor att det skulle bli ointressant. Om inte annat får väl Honda skaffa sig ett eget F1-stall, liksom VW, så kan antalet stall minskas till 8, med tre bilar var istället. Skulle kanske ge ett jämnare startfält och bort med alla gnällande stallchefer.
Ingen reservbil får de använda heller, utan att bli bestraffade. Visst, det kan ju bli mer omkörningar, men är det vekligen allt? Det finnsa ju många racingserier som har mer omkörningar än F1, men ändå inte har en bråkdel av F1:s populäritet. Det bästa stallet, vilket ju oftast är det rikaste, skall även ha god chans att vinna. De andra får väl helt enkelt samla ihop mer pengar och luta gnälla. Om det bara var ett stall som hade pengar skulle det kanske inte vara så kul och intresset svalana ganska snart, som det gjort i många andra serier när en tillverkare storsatsat och krossat allt motstånd, men så illa är det ju inte i F1. Även om Ferrari har mest pengar och bäst resurser så är inte skillnaden mot McLaren, Williams, Toyota och även kanske Jaguar och Renault så stor att det skulle bli ointressant. Om inte annat får väl Honda skaffa sig ett eget F1-stall, liksom VW, så kan antalet stall minskas till 8, med tre bilar var istället. Skulle kanske ge ett jämnare startfält och bort med alla gnällande stallchefer.
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
OFF TOPIC:On 2002-03-21 15:44, Jari wrote:Och vad var det för fel på Forzas version av nyheten?On 2002-03-21 09:31, Razor wrote:
Det kan man t ex göra här.
I all välmening, feedback:
Jag "hittade" först för ett par dagar sedan Forzas utmärkta nyhetsplats (den var liksom lite gömd där under "avdelningar" - så jag hade hittils surfat bara på alla mina utländska formel1-platser (många av dom är också bra).
EDIT: Nu såg jag att visst fanns det ju även på framsidan om formelnyheterna men jag måste "rulla ner" skärmbilden för att dom skall komma "fram" - nå´t att tänka på?
Kanske skulle man ha vertikala "spalter" istället?
Och säg gärna till åt Razor att han inte skall sätta in så för....at stora bilder - alla har inte bredband.
T.ex. topiken "Döm själva rätt eller fel" tar nuförtiden en evighet innan den kan öppnas.
Formulis
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-22 08:26 ]</font>
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag tvivlar på att det blir billigare för stallen, kan inte det här leda till mer exotiska och exklusiva material i motorer och växellådor och hur ska då de små stallen hänga med bättre än vad de gör nu?
Det enda som verkar vara vettigt är det om HANS-device.
Det enda som verkar vara vettigt är det om HANS-device.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Berätta åt mig (så jag skulle slippa det eviga surfandet) VAR hittar jag platsen med de FULLSTÄNDIGA nyheternaOn 2002-03-21 18:04, regenmeister wrote:De är inte fullständiga.On 2002-03-21 15:44, Jari wrote:Och vad var det för fel på Forzas version av nyheten?On 2002-03-21 09:31, Razor wrote:
Det kan man t ex göra här.
Det finns ingen sådan- tyvärr.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det blir det knappast. Men kanske är det här ett (korkat) försök av FIA att begränsa motoreffekten?On 2002-03-21 17:35, AndersF1 wrote:
Jag tycker de nya reglerna är helt idiotiska. Tror knappast utslaget blivit detsamma om motortillverkarna haft mer att säga till om. Hur kan det bli billigare att utveckla en motor som håller längre?
Rätt intressant tanke faktiskt. Det kanske kan komma att löna sig att stå på 10 platser längre bak om man då kan använda en effektivare motor under själva loppet. Så abusrt! Erfarenheten visar i alla fall att F1-stallen är sällsynt duktiga på att utnyttja luckor i regelverket.Eller är det för att bottenteamen ändå står längst bak och därför kommer att byta motor ändå, då de inte kan hamna så mycket längre bak.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Ännu en rutten sak med de nya reglerna är att de även får starta tio platser längre bak om de måste byta till reservbilen. T ex om någon (t ex Sato) kraschar in i muren och kvaddar bilen.
2004 kommer F1 vara en ofantligt tråkig sport. Bara att hoppas att CART sänds live i Sverige så man har riktigt racing att titta på.
2004 kommer F1 vara en ofantligt tråkig sport. Bara att hoppas att CART sänds live i Sverige så man har riktigt racing att titta på.