Jag tänkte att vi kunde samla sakerna här och hjälpas åt att minnas Skummis karriär. Om ni fyller på med era favoriter bland Ferrariförarens fadäser kan vi kanske få en snygg lista. Och rätta gärna felaktigheter där mitt minne har svikit och min research har brustit. Jag uppdaterar allteftersom.
Skummihaters som vill vara anonyma kan skicka tips via PM.
1990 F3-VM i Macau
Tävlingen avgörs i två heat där tiderna räknas samman. Häkkinen
vinner första heatet, tre sekunder före MS. I andra heatet tar MS starten
tätt följd av Häkkinen. Mot slutet av heatet gör MS ett misstag och
Häkkinen försöker köra om, men just när han ska passera på den långa
rakan styr MS kraftigt mot Häkkinens bil och slår av dess framvinge.
Häkkinen snurrar av banan. MS förlorar bakvingen, men vinner heatet
och inofficiella F3-VM.
1991 Jordan/Benetton
–
1992 Benetton
–
1993 Benetton
–
1994 Benetton
Silverstone: Kör vid två tillfällen om Damon Hill under
formationsvarvet och tilldöms ett fem sekunder långt stop-and-go-straff.
MS vägrar ta straffet, stannar ute på banan och blir därför, fjorton varv
senare, svartflaggad – diskad. MS ignorerar dock flaggorna – efter loppet
menar han att han inte sett dem – och går i mål som tvåa bakom Hill.
Eftersom han blivit diskad förlorar MS andraplatsen, och FIA stänger av
honom i två tävlingar för att ha struntat i svartflaggen. MS överklagar
domen, men FIA avslår senare överklagan och stänger av MS från
Italiens och Portugals GP.
29 juli: Elektroniska förarhjälpmedel förbjuds inför säsongen. Rykten
säger dock att vissa stall bryter mot reglerna. Under GP-helgen i
Hockenheim meddelar FIA att de funnit ett launch control-system i
Benettons mjukvara som kan aktiveras från depån av stallets tekniker.
Varken MS eller Benetton blir bestraffade eftersom FIA inte kan bevisa
att systemet har använts. Benetton får däremot dryga böter för att ha
dröjt med att ge FIA tillträde till utrustningen.
Hockenheim: Bränslepåfyllning är nytt för säsongen. När MS’
stallkamrat Jos Verstappen besöker depån börjar Benettonbilen och
Verstappen brinna. När FIA utreder olyckan visar det sig att Benetton
har manipulerat utrustningen och skruvat bort ett bränslefilter för att
öka prestandan vid takningen av bilarna. FIA anser inte att stallet gjort
sig förtjänt av bestraffning.
Spa-Francorchamps: Inför säsongen kräver FIA träplankor under bilarna
i ett försök att minska bilarnas downforce. Efter målgång upptäcker
besiktningspersonalen att plankan under segraren MS’ bil har nötts ner
mer än reglerna tillåter till följd av att bilen har körts för lågt. MS’ och
Benettons argument, att slitaget uppstått när MS snurrat över en
kantsten, ogillas och MS diskas.
Adelaide: Sista deltävlingen. MS leder förar-VM med en poäng. MS tar
ledningen i loppet medan VM-tvåan Hill pressar bakom. MS kör av, slår i
en mur och vinglar tillbaka ut på banan med en sargad bil. Hill försöker
genast köra om, men MS svänger rakt in i Hill och knäcker
hjulupphängningen på hans Williams. Båda förarna bryter tävlingen
och MS blir världsmästare.
1995 Benetton
–
1996 Ferrari
Monaco: MS har tagit pole och kvalpassets timma har tagit slut. Längs
start- och målrakan vinkas den svart- och vitrutiga flaggan. I MS bil
vinkas det till publiken. Flera förare är dock ute på sina sista kvalvarv,
däribland Gerhard Berger som hinner ikapp MS mellan tunneln och
Nouvellechikanen. MS vinkar ännu till publiken och lägger inte märke
till Berger. Berger tvingas väja för att inte köra in i MS’ bil. Han snurrar,
blir stående och klagar hos tävlingsledningen. MS slipper undan straff.
1997 Ferrari
Jerez: Sista deltävlingen. MS leder förar-VM med en poäng. MS tar
ledningen i loppet medan VM-tvåan Villeneuve snart börjar pressa
bakom. När 21 varv återstår försöker Villeneuve köra om MS. MS styr
rakt in i Villeneuve. Höger framhjul på MS’ bil slår sönder sidan på
Villeneuves bil. MS bryter tävlingen. Villeneuve fortsätter, blir trea och
världsmästare. FIA bestraffar MS genom att frånta honom samtliga
poäng i säsongens förarmästerskap. Segrarna och poängen återfinns dock
i statistiken.
1998 Ferrari
Montreal: MS svänger ut från depågatan utan att ta hänsyn till andra
bilar på banan. Heinz-Harald Frentzen kör ut i gräset och slår sönder sin
bil när han undviker MS. MS tilldöms ett stop-and-go-straff för
händelsen, men vinner ändå loppet. Efter målgång påstår MS att Hill vill
döda honom.
Storbritannien: Sent i tävlingen tilldöms MS ett stop-and-go-straff för att
ha kört om under gulflagg när säkerhetsbilen var på banan. MS och
Ferrari väntar trotsigt med att ta straffet. MS går i depå på sista varvet –
och tar samtidigt målflagg utan att straffet kan verkställas. MS vinner
tävligen, 22 sekunder före Häkkinen. Bandomarna, bland dem Nazir
Hoosein, stängs av under en tid och fråntas sina licenser.
Spa-Francorchamps: MS leder stort när han ska varva David Coulthard.
Det regnar kraftigt och sikten är dålig. MS ser inte att Coulthard slår av
för att släppa förbi MS. Kollisionen mellan dem blir kraftig och båda tar
sig till depån med demolerade bilar. MS stormar in i McLarens garage och
påstår att Coulthard vill döda honom.
1999 Ferrari
Sepang: Näst sista deltävlingen. MS är tillbaka efter att ha läkt ett
benbrott. Stallkamraten Irvine slåss om VM-titeln och MS hjälper Irvine
genom att hålla konkurrenten Häkkinen bakom sig. Irvine vinner, MS
blir tvåa. Vid besiktningen efter målgång uppdagas att måtten på
Ferraris barge boards strider mot reglementet. Bandomarna
diskvalificerar MS och Irvine, och Häkkinen blir världsmästare. Ferrari
överklagar domen. FIA ger stallet rätt och menar att karossdelarna har
mätts på ett felaktigt sätt vid besiktningen. VM avgörs i stället på
Suzuka.
2000 Ferrari
Spa-Francorchamps: MS leder loppet före Häkkinen, som slåss med MS om
VM-titeln. Häkkinen har tidigare snurrat och förlorat ledningen, men
närmar sig MS snabbt. På den långa rakan mot Les Combes lägger sig
Häkkinen till höger för att köra om och få innerspår. Häkkinen är
påtagligt snabbare, men just när han ska passera på rakan svänger MS
in kraftigt framför och tvingar honom bromsa för att undvika kollision.
På nästföljande varv lyckas Häkkinen köra om, och han tar upp
händelsen med MS i depågatan efter målgång.
Monza: Säkerhetsbilen är på banan efter en krasch på första varvet där
sju bilar tvingats bryta och en funktionär förlorat livet. MS leder fältet
bakom säkerhetsbilen och börjar strax innan grönflag värma upp
bromsarna. Han gasar och bromsar så kraftigt att bilarna bakom måste
panikbromsa för att undvika Ferrarin. Det blir kaos. Jenson Button ligger
sexa i kön och tvingas värja till vänster, ut i gräset och in i skyddräcket.
MS ber om ursäkt efteråt.
2001 Ferrari
A1-Ring: Sjätte deltävlingen. MS ligger trea bakom David Coulthard och
Barrichello. Ferrariledningen beordrar Barrichello att släppa förbi MS.
Barrichello väntar till den sista kurvan på det sista varvet. MS går i mål
som tvåa och leder VM, fyra poäng före Coulthard. Delar av publiken
buar. MS ler.
2002 Ferrari
Sepang: MS startar från pole och girar kraftigt – gör en Chop Shuey –
framför tvåan Montoya i starten. Montoya har förutsett girandet och
väljer ytterspår i första böj. Han bromsar sig förbi MS på utsidan, men
MS glider upp på kantstenen i innerspår och understyr in i Montoyas bil.
Montoya far av banan. MS tappar framvingen. Bandomarna, bland dem
Nazir Hoosein, tilldömer Montoya ett för säsongen nyinfört drive-
through-straff för händelsen.
A1-Ring: Sjätte deltävlingen. MS ligger tvåa bakom Barrichello.
Ferrariledningen beordrar Barrichello att släppa förbi MS. Barrichello
väntar till den sista kurvan på det sista varvet. MS går i mål som segrare
och leder VM, 27 poäng före Montoya. Publiken buar. MS ser ledsen ut.
FIA förbjuder stallorder.
2003 Ferrari
Nürburgring: MS ligger tvåa, före trean Montoya. Sjutton varv från mål
kör den snabbare Montoya om MS på utsidan i Dunlopkurvan. MS
understyr in i Montoyas bil och snurrar av banan. MS fastnar i
sandfållan, men vädjar till banfunktionärerna att knuffa ut honom på
banan. Banfunktionärerna knuffar ut MS, som går i mål som femma.
Hockenheim: MS ligger bakom Jarno Trulli, vars däck börjar ta slut.
Trulli kör defensivt och täcker upp innerspåret i hårnålen. MS försöker
köra om på utsidan om Trulli, men Trulli är smart och använder banans
hela bredd. MS kör då över kantstenen, ut på den asfalterade
avåkningszonen, och lyckas accelerera ifrån Trulli och tjäna en
placering.
2004 Ferrari
–
2005 Ferrari
Indianapolis: Michelin har stora säkerhetsproblem med sina däck. De
stall som tävlar med Michelindäck avråds från att delta. Ett initiativ tas
till att bygga en chikan i ovalkurvan för att tävlingen ska kunna
genomföras. De förare som tävlar med Bridgestonedäck motsätter sig
dock förslaget, däribland MS, som är ordförande i GPDA. Chikanen
uteblir, sex bilar ställer upp i tävlingen och MS vinner före Barrichello.
Trea blir Tiago Monteiro i en Jordan.
2006 Ferrari
Monaco: MS har satt snabbaste varv i kvalet. På sitt sista kvalförsök, när
kvalificeringen flaggats av och inga fler försök får påbörjas, väljer MS ett
märkligt spår in i Rascasse. Han simulerar understyrning och ställer
bilen intill räcket för att orsaka gulflagg. Förarna på banan, däribland
VM-ledande Alonso, tvingas sakta ner. MS menar att han gjort ett
förarmisstag i kurvan. MS tror att han minns kurvans namn.
Bandomarna granskar MS’ telemetri och anser att MS medvetet har
parkerat bilen. MS fråntas samtliga kvaltider.
Hungaroring: Det är blött och MS kör rallycross. MS är långsam och
Fisichella försöker köra om i sista böj, men MS svänger tvärt mot honom
för att hindra honom. Varvet därpå kör Fisichella om MS på utsidan i
första kurvan. MS bromsar på innern, kommer upp på kantstenen, glider
in i Fisichellas bil och slår sönder sin framvinge. Mot slutet av tävlingen
torkar det upp. MS däck är slitna och han kör långsamt. MS genar genom
en av chikanerna när de la Rosa försöker köra om. När Heidfeld ska förbi i
samma chikan styr MS in i Heidfelds bil, slår sönder sin egen och tvingas
bryta.