Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räkna)

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räkna)

Inlägg av ANFRAN »

CrazyF1 bad om hjälp i en annan tråd. Han undrar nämligen om han har missat något kontroversiellt som Michael Schumacher har gjort under sin karriär.

Jag tänkte att vi kunde samla sakerna här och hjälpas åt att minnas Skummis karriär. Om ni fyller på med era favoriter bland Ferrariförarens fadäser kan vi kanske få en snygg lista. Och rätta gärna felaktigheter där mitt minne har svikit och min research har brustit. Jag uppdaterar allteftersom.

Skummihaters som vill vara anonyma kan skicka tips via PM. ;)
1990 F3-VM i Macau

Tävlingen avgörs i två heat där tiderna räknas samman. Häkkinen
vinner första heatet, tre sekunder före MS. I andra heatet tar MS starten
tätt följd av Häkkinen. Mot slutet av heatet gör MS ett misstag och
Häkkinen försöker köra om, men just när han ska passera på den långa
rakan styr MS kraftigt mot Häkkinens bil och slår av dess framvinge.
Häkkinen snurrar av banan. MS förlorar bakvingen, men vinner heatet
och inofficiella F3-VM.

1991 Jordan/Benetton



1992 Benetton



1993 Benetton



1994 Benetton

Silverstone: Kör vid två tillfällen om Damon Hill under
formationsvarvet och tilldöms ett fem sekunder långt stop-and-go-straff.
MS vägrar ta straffet, stannar ute på banan och blir därför, fjorton varv
senare, svartflaggad – diskad. MS ignorerar dock flaggorna – efter loppet
menar han att han inte sett dem – och går i mål som tvåa bakom Hill.
Eftersom han blivit diskad förlorar MS andraplatsen, och FIA stänger av
honom i två tävlingar för att ha struntat i svartflaggen. MS överklagar
domen, men FIA avslår senare överklagan och stänger av MS från
Italiens och Portugals GP.

29 juli: Elektroniska förarhjälpmedel förbjuds inför säsongen. Rykten
säger dock att vissa stall bryter mot reglerna. Under GP-helgen i
Hockenheim meddelar FIA att de funnit ett launch control-system i
Benettons mjukvara som kan aktiveras från depån av stallets tekniker.
Varken MS eller Benetton blir bestraffade eftersom FIA inte kan bevisa
att systemet har använts. Benetton får däremot dryga böter för att ha
dröjt med att ge FIA tillträde till utrustningen.

Hockenheim: Bränslepåfyllning är nytt för säsongen. När MS’
stallkamrat Jos Verstappen besöker depån börjar Benettonbilen och
Verstappen brinna. När FIA utreder olyckan visar det sig att Benetton
har manipulerat utrustningen och skruvat bort ett bränslefilter för att
öka prestandan vid takningen av bilarna. FIA anser inte att stallet gjort
sig förtjänt av bestraffning.

Spa-Francorchamps: Inför säsongen kräver FIA träplankor under bilarna
i ett försök att minska bilarnas downforce. Efter målgång upptäcker
besiktningspersonalen att plankan under segraren MS’ bil har nötts ner
mer än reglerna tillåter till följd av att bilen har körts för lågt. MS’ och
Benettons argument, att slitaget uppstått när MS snurrat över en
kantsten, ogillas och MS diskas.

Adelaide: Sista deltävlingen. MS leder förar-VM med en poäng. MS tar
ledningen i loppet medan VM-tvåan Hill pressar bakom. MS kör av, slår i
en mur och vinglar tillbaka ut på banan med en sargad bil. Hill försöker
genast köra om, men MS svänger rakt in i Hill och knäcker
hjulupphängningen på hans Williams. Båda förarna bryter tävlingen
och MS blir världsmästare.

1995 Benetton



1996 Ferrari

Monaco: MS har tagit pole och kvalpassets timma har tagit slut. Längs
start- och målrakan vinkas den svart- och vitrutiga flaggan. I MS bil
vinkas det till publiken. Flera förare är dock ute på sina sista kvalvarv,
däribland Gerhard Berger som hinner ikapp MS mellan tunneln och
Nouvellechikanen. MS vinkar ännu till publiken och lägger inte märke
till Berger. Berger tvingas väja för att inte köra in i MS’ bil. Han snurrar,
blir stående och klagar hos tävlingsledningen. MS slipper undan straff.

1997 Ferrari

Jerez: Sista deltävlingen. MS leder förar-VM med en poäng. MS tar
ledningen i loppet medan VM-tvåan Villeneuve snart börjar pressa
bakom. När 21 varv återstår försöker Villeneuve köra om MS. MS styr
rakt in i Villeneuve. Höger framhjul på MS’ bil slår sönder sidan på
Villeneuves bil. MS bryter tävlingen. Villeneuve fortsätter, blir trea och
världsmästare. FIA bestraffar MS genom att frånta honom samtliga
poäng i säsongens förarmästerskap. Segrarna och poängen återfinns dock
i statistiken.

1998 Ferrari

Montreal: MS svänger ut från depågatan utan att ta hänsyn till andra
bilar på banan. Heinz-Harald Frentzen kör ut i gräset och slår sönder sin
bil när han undviker MS. MS tilldöms ett stop-and-go-straff för
händelsen, men vinner ändå loppet. Efter målgång påstår MS att Hill vill
döda honom.

Storbritannien: Sent i tävlingen tilldöms MS ett stop-and-go-straff för att
ha kört om under gulflagg när säkerhetsbilen var på banan. MS och
Ferrari väntar trotsigt med att ta straffet. MS går i depå på sista varvet –
och tar samtidigt målflagg utan att straffet kan verkställas. MS vinner
tävligen, 22 sekunder före Häkkinen. Bandomarna, bland dem Nazir
Hoosein, stängs av under en tid och fråntas sina licenser.

Spa-Francorchamps: MS leder stort när han ska varva David Coulthard.
Det regnar kraftigt och sikten är dålig. MS ser inte att Coulthard slår av
för att släppa förbi MS. Kollisionen mellan dem blir kraftig och båda tar
sig till depån med demolerade bilar. MS stormar in i McLarens garage och
påstår att Coulthard vill döda honom.

1999 Ferrari

Sepang: Näst sista deltävlingen. MS är tillbaka efter att ha läkt ett
benbrott. Stallkamraten Irvine slåss om VM-titeln och MS hjälper Irvine
genom att hålla konkurrenten Häkkinen bakom sig. Irvine vinner, MS
blir tvåa. Vid besiktningen efter målgång uppdagas att måtten på
Ferraris barge boards strider mot reglementet. Bandomarna
diskvalificerar MS och Irvine, och Häkkinen blir världsmästare. Ferrari
överklagar domen. FIA ger stallet rätt och menar att karossdelarna har
mätts på ett felaktigt sätt vid besiktningen. VM avgörs i stället på
Suzuka.

2000 Ferrari

Spa-Francorchamps: MS leder loppet före Häkkinen, som slåss med MS om
VM-titeln. Häkkinen har tidigare snurrat och förlorat ledningen, men
närmar sig MS snabbt. På den långa rakan mot Les Combes lägger sig
Häkkinen till höger för att köra om och få innerspår. Häkkinen är
påtagligt snabbare, men just när han ska passera på rakan svänger MS
in kraftigt framför och tvingar honom bromsa för att undvika kollision.
På nästföljande varv lyckas Häkkinen köra om, och han tar upp
händelsen med MS i depågatan efter målgång.

Monza: Säkerhetsbilen är på banan efter en krasch på första varvet där
sju bilar tvingats bryta och en funktionär förlorat livet. MS leder fältet
bakom säkerhetsbilen och börjar strax innan grönflag värma upp
bromsarna. Han gasar och bromsar så kraftigt att bilarna bakom måste
panikbromsa för att undvika Ferrarin. Det blir kaos. Jenson Button ligger
sexa i kön och tvingas värja till vänster, ut i gräset och in i skyddräcket.
MS ber om ursäkt efteråt.

2001 Ferrari

A1-Ring: Sjätte deltävlingen. MS ligger trea bakom David Coulthard och
Barrichello. Ferrariledningen beordrar Barrichello att släppa förbi MS.
Barrichello väntar till den sista kurvan på det sista varvet. MS går i mål
som tvåa och leder VM, fyra poäng före Coulthard. Delar av publiken
buar. MS ler.

2002 Ferrari

Sepang: MS startar från pole och girar kraftigt – gör en Chop Shuey –
framför tvåan Montoya i starten. Montoya har förutsett girandet och
väljer ytterspår i första böj. Han bromsar sig förbi MS på utsidan, men
MS glider upp på kantstenen i innerspår och understyr in i Montoyas bil.
Montoya far av banan. MS tappar framvingen. Bandomarna, bland dem
Nazir Hoosein, tilldömer Montoya ett för säsongen nyinfört drive-
through-straff för händelsen.

A1-Ring: Sjätte deltävlingen. MS ligger tvåa bakom Barrichello.
Ferrariledningen beordrar Barrichello att släppa förbi MS. Barrichello
väntar till den sista kurvan på det sista varvet. MS går i mål som segrare
och leder VM, 27 poäng före Montoya. Publiken buar. MS ser ledsen ut.
FIA förbjuder stallorder.

2003 Ferrari

Nürburgring: MS ligger tvåa, före trean Montoya. Sjutton varv från mål
kör den snabbare Montoya om MS på utsidan i Dunlopkurvan. MS
understyr in i Montoyas bil och snurrar av banan. MS fastnar i
sandfållan, men vädjar till banfunktionärerna att knuffa ut honom på
banan. Banfunktionärerna knuffar ut MS, som går i mål som femma.

Hockenheim: MS ligger bakom Jarno Trulli, vars däck börjar ta slut.
Trulli kör defensivt och täcker upp innerspåret i hårnålen. MS försöker
köra om på utsidan om Trulli, men Trulli är smart och använder banans
hela bredd. MS kör då över kantstenen, ut på den asfalterade
avåkningszonen, och lyckas accelerera ifrån Trulli och tjäna en
placering.

2004 Ferrari



2005 Ferrari

Indianapolis: Michelin har stora säkerhetsproblem med sina däck. De
stall som tävlar med Michelindäck avråds från att delta. Ett initiativ tas
till att bygga en chikan i ovalkurvan för att tävlingen ska kunna
genomföras. De förare som tävlar med Bridgestonedäck motsätter sig
dock förslaget, däribland MS, som är ordförande i GPDA. Chikanen
uteblir, sex bilar ställer upp i tävlingen och MS vinner före Barrichello.
Trea blir Tiago Monteiro i en Jordan.

2006 Ferrari

Monaco: MS har satt snabbaste varv i kvalet. På sitt sista kvalförsök, när
kvalificeringen flaggats av och inga fler försök får påbörjas, väljer MS ett
märkligt spår in i Rascasse. Han simulerar understyrning och ställer
bilen intill räcket för att orsaka gulflagg. Förarna på banan, däribland
VM-ledande Alonso, tvingas sakta ner. MS menar att han gjort ett
förarmisstag i kurvan. MS tror att han minns kurvans namn.
Bandomarna granskar MS’ telemetri och anser att MS medvetet har
parkerat bilen. MS fråntas samtliga kvaltider.

Hungaroring: Det är blött och MS kör rallycross. MS är långsam och
Fisichella försöker köra om i sista böj, men MS svänger tvärt mot honom
för att hindra honom. Varvet därpå kör Fisichella om MS på utsidan i
första kurvan. MS bromsar på innern, kommer upp på kantstenen, glider
in i Fisichellas bil och slår sönder sin framvinge. Mot slutet av tävlingen
torkar det upp. MS däck är slitna och han kör långsamt. MS genar genom
en av chikanerna när de la Rosa försöker köra om. När Heidfeld ska förbi i
samma chikan styr MS in i Heidfelds bil, slår sönder sin egen och tvingas
bryta.
Senast redigerad av ANFRAN den ons nov 01, 2006 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

ANfran, okej,det finns tydligen ett par händelser som jag missat, men det intressanta är att nästan allting du tar upp, är ju saker som TEAMEN håller i, jag tror knappast att MS ber dem att mixtra med bräsleriggen eller att köra bilen för lågt. Om jag är naiv att försöka se allt det bra md karln så är du ju paranoid för att hitta fel.

Okej prejningar håller jag fullstädigt med dig om att det inte är snyggt, men det är hårfin skillnad mellan prejjning och tuff racing och om du letar bland dina band så kommer du nog märka att det är fler som kör tuft. I går t. ex så styrde KiMi mot michael när han försökte komma förbi, Pejning nej, tuff och hård racing. JA!

Det med Hakkinen i macou har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om det, men strörre delen av de andra händlderna har INTE att göra med oportslig körning och det verkar som om du kanske är lite opartisk....men det är ju jag också.....
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Förresten, menar du att det är osportsligt av MS att bli upprörd över att inte bi förbisläpt av DC 98? Han låg ju bakom honom i tre varv trots att DC fick blåflagg. DC kunde väl gått ur spår istället, med tanke på vilka förhållandena var och hur bra sikten var så är det inte så smart att sakta ner på rakan och det är väl inte så konsitgt att schumi reagerade på det.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Angående att Hill vill döda honom så borde du väl hr vara upprörd på Hill eftersom du har skrivti vad du tycker om att vingla på banan och det var just det som HILL hjorde ett par gånger här...Sånt är ju fult har du sagt, men det kanske bara gäller när det är MS som gör det?

94 svartflagg på silverstone? jo det var verkligen fult kört och det var vekligen många fler en han själv som förlorade på det, tror du på fullaste allvar att han fortsätte att åka om han vet att han kommer få en bestraffning för det?Kan det inte bara vara så enkelt att han inte såg svartflaggen? Nej, självklart inte för det är schumi vi talar om...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Det jag minns bäst är hans 7 WDC titlar, särskilt de 5 han tog i rad med Scuderia, has otroliga förmåga att ta fram det bästa ut laget, hans motivation, hans unika förmåga att bygga ett lag, hans passion för sporten, hans glädje.

Sen finns det säkert många både bittra och okunniga människor som vill svartmåla den störste inom F1. Dessa kommer alltid fram och skriker ut sin ignorrans högt och hoppas att det finns någon likasinnad som lyssnar.

Nu har mästaren lagt ratten på hyllan och nya förmågor får ta över. Men F1 uran Maestro är inte samma sak längre. Tyvär. Men kanske om 20 eller 30 år så kommer det kanske en ny förmåga som vill jämföra sig med Mästaren, det får tiden utvisa. Startfältet 2007 är synnerligen färglöst, inget annat är att vänta när den störste alla tider har slutat.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Att ha med Spa 98 visar ju bara hur löjlig din lista är.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hill har inte vinglat många gånger, men jag minns i Kanada, då Hill körde en Jordan, då gav han igen med samma mynt. Kändes jävligt skönt att se. Och Schumacher grinade som en bebis efteråt... Nä, jag håller inte Schumacher högt - inte när det gäller människan innanför hjälmen, därtill har han visat upp alldeles för lite respekt för andras liv på banan. Det är synd. Han hade varit den störste någonsin annars och han hade nått precis lika stora framgångar.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Respekt för andra? Vad är det för fjolleri! Dom sysslar inte med varpa, dom kör bilar i +300 km / h. Det finns inte tid att ta fångar!

Oavsett vad du tycker så tycker statistiken och historieböckerna att han är den störste.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:Respekt för andra? Vad är det för fjolleri! Dom sysslar inte med varpa, dom kör bilar i +300 km / h. Det finns inte tid att ta fångar!

Oavsett vad du tycker så tycker statistiken och historieböckerna att han är den störste.
Vet du hur ont det gör att få en varpa i huvet...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det var en komisk presskonferens efter Kanada den där gången. En road Hill och en lipande Schumi. Klart hög rättvise- och rolighetsfaktor.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tycker Anfrans lista är alldeles för kort.
Personligen hade jag gärna sett den långa versionen med alla trängningar, utvecklade bromsproblem, hans övergång från Jordan till Benetton (stackars Eddie, som gav honom chansen i F1), hans svinerier på Toyotafesten osv...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Om man letar efter sånna saker Jari så kommer man nog att hitta en lista på många fall i f1historien...är övertygad om att det är många förare som kört på det sättet, orkar dock inte sätta mig ner och leta igenom alla band...

Jag tycker att racing ska vara hårt och tufft och det ska vara på gränsen annars blir man inte störst, sedan säger jag inte att man SKA gå över gränsen, men skillnadnen kan många gånger vara hårfin.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, det är inte så många förare som har kört på det sättet. Schumacher, Senna och Webber är de fulaste jag kan komma på och Schumacher toppar även den listan med hästlängder. Senna har jag förlåtit för han mjuknade med åren och kom till insikt och Webber, ja, han är mest bara oraffinerad...

Mansell kunde förstås sätta hårt mot hårt men jag kan inte påminna mig honom göra några oschyssta manövrar. Hill bet tillbaka liksom en del av Schumachers motståndare gjorde vid ett eller annat tillfälle men de satte aldrig trängningarna i system.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nu har jag lagt till Monaco 1996 i listan. Den som väntar på nåt gott...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Det med Hakkinen i macou har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om det
Då har du verkligen missat något.
http://www.youtube.com/watch?v=7msO7g3ah4c
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

ANFRAN skrev:Då har du verkligen missat något.
http://www.youtube.com/watch?v=7msO7g3ah4c
Klantigt av Häkkinen att ligga så nära. Banan var ju jättebred.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men han slipstreamade juuu.
Lillis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54

Inlägg av Lillis »

ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Det med Hakkinen i macou har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om det
Då har du verkligen missat något.
http://www.youtube.com/watch?v=7msO7g3ah4c
Vad är problemet? Man ser ju tydligt att Maestro är den första att svänga till sitt höger. mao så är det Hakkinen som följer hans rörelse och kör in i honom
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Lillis skrev:
ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Det med Hakkinen i macou har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om det
Då har du verkligen missat något.
http://www.youtube.com/watch?v=7msO7g3ah4c
Vad är problemet? Man ser ju tydligt att Maestro är den första att svänga till sitt höger. mao så är det Hakkinen som följer hans rörelse och kör in i honom
Inte så som anfran ser det. Maestro representerar allt det onda i världen. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

ANFRAN skrev:Men han slipstreamade juuu.
Han trodde att han slipstreamade, men körde i själva verket in i Schumacher.

Antingen är du blind eller dum. Jag hoppas på blind, det går att ibland operera!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

ANFRAN...jag som tyckte jag var naiv, men du är faktikst värre :D
Vinglande? ser du något som inte vi andra ser?
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Kan inte se nagot som liknar att Schumacher styr kraftigt mot Hakkinens bil pa den rakan 50 sekunder in i filmen. Av skadorna att doma sa ser det mest ut att Hakkinen korde rakt in i baken pa Schumachers bil. Otroligt klantigt - savida inte Schumacher valde att testa bromsarna precis i det ogonblicket.
This post was submitted using 100% recycled electrons
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Crazy F1 skrev:ANFRAN...jag som tyckte jag var naiv, men du är faktikst värre :D
Vinglande? ser du något som inte vi andra ser?
Vilka "vi"? Jag hoppas du inte inkluderar mig i ditt "vi"?
Eftersom jag inte är blind av allt för starka Skummiglasögon så ser jag, till skillnad ifrån dig tydligen, verkligheten.
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

AndersF1 skrev:En vacker liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=6eUOvzn7orE
Men om han är så klantig som den filmen påstår, så kanske det inte alls var meningn att parkera bilen i Monaco?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Skummiinspirerad mini-åkare: http://www.youtube.com/watch?v=ahplFo-Eb8Y
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Golfkillen skrev:
AndersF1 skrev:En vacker liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=6eUOvzn7orE
Men om han är så klantig som den filmen påstår, så kanske det inte alls var meningn att parkera bilen i Monaco?
Jodå, det var det. Hans skitstövelhet överstiger vida hans klantighet.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Re: Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räk

Inlägg av pUs »

ANFRAN skrev:CrazyF1 bad om hjälp i en annan tråd. Han undrar nämligen om han har missat något kontroversiellt som Michael Schumacher har gjort under sin karriär.

...
2005 Ferrari

Indianapolis: Michelin har stora säkerhetsproblem med sina däck. De
stall som tävlar med Michelindäck avråds från att delta. Ett initiativ tas
till att bygga en chikan i ovalkurvan för att tävlingen ska kunna
genomföras. De förare som tävlar med Bridgestonedäck motsätter sig
dock förslaget, däribland MS, som är ordförande i GPDA. Chikanen
uteblir, sex bilar ställer upp i tävlingen och MS vinner före Barrichello.
Trea blir Tiago Monteiro i en Jordan.
Ganska skaplig lista. Men ärligt talat.. USA 2005? Visst var det en kontroversiell helg, men jag tror inte att Michaels åsikt betydde särskilt mycket alls för hur resultatet blev. Det känns nog lite långsökt att försöka hävda, eller ens antyda, att detta var den fuskande tyskens verk, alltsammans..

Däremot glömde du lite sköna incidenter under 1992. Hans opolerade, lite valpiga gnällande på Senna under en presskonferens, ihopstötningarna senare samma säsong etc. Ej heller att förglömma, vandringssägnerna om Herbert & telemetri under 1995 etc.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Re: Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räk

Inlägg av Eau Rouge »

pUs skrev:
Ganska skaplig lista. Men ärligt talat.. USA 2005? Visst var det en kontroversiell helg, men jag tror inte att Michaels åsikt betydde särskilt mycket alls för hur resultatet blev. Det känns nog lite långsökt att försöka hävda, eller ens antyda, att detta var den fuskande tyskens verk, alltsammans..
Nja, det känns aningen överdrivet, ungefär som att säga att däcksbråket på Monza 2003 om Michelins däcksbredd efter avslutad tävling också var den grisaktige tyskens fel...
Och eftersom Usa 2005 lades till på listan så kan väl även Monza '03 läggas till så blir den ännu finare.
Ferrari.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det var bättre förr, du får snart fylla på listan igen AnFran, vem hade trott det?
I was misled and that is the way it went
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Så du menar att titlarna -95 och -04 togs helt utan ojusta medel? Det är ju mer än vad Hill eller JV lyckades med och jämt skägg med Häkkinen då...
Lillis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54

Inlägg av Lillis »

Vad är negativt i att vara kontroversiell?
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vad var det för osjysst 95? och vad gjorde han 04?

Så vitt ja vet så vann han 13/17 lopp det året...DET MINNS JAG, inget fusk där inte :D . Men jag antar att alla de 13 vinsterna också var fusk rakt igenom :roll:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Re: Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räk

Inlägg av Cheever »


1994 Benetton

Silverstone: Kör vid två tillfällen om Damon Hill under
formationsvarvet och tilldöms ett fem sekunder långt stop-and-go-straff.
MS vägrar ta straffet, stannar ute på banan och blir därför, fjorton varv
senare, svartflaggad – diskad. MS ignorerar dock flaggorna – efter loppet
menar han att han inte sett dem – och går i mål som tvåa bakom Hill.
Eftersom han blivit diskad förlorar MS andraplatsen, och FIA stänger av
honom i två tävlingar för att ha struntat i svartflaggen. MS överklagar
domen, men FIA avslår senare överklagan och stänger av MS från
Italiens och Portugals GP.

29 juli: Elektroniska förarhjälpmedel förbjuds inför säsongen. Rykten
säger dock att vissa stall bryter mot reglerna. Under GP-helgen i
Hockenheim meddelar FIA att de funnit ett launch control-system i
Benettons mjukvara som kan aktiveras från depån av stallets tekniker.
Varken MS eller Benetton blir bestraffade eftersom FIA inte kan bevisa
att systemet har använts. Benetton får däremot dryga böter för att ha
dröjt med att ge FIA tillträde till utrustningen.

Hockenheim: Bränslepåfyllning är nytt för säsongen. När MS’
stallkamrat Jos Verstappen besöker depån börjar Benettonbilen och
Verstappen brinna. När FIA utreder olyckan visar det sig att Benetton
har manipulerat utrustningen och skruvat bort ett bränslefilter för att
öka prestandan vid takningen av bilarna. FIA anser inte att stallet gjort
sig förtjänt av bestraffning.

Spa-Francorchamps: Inför säsongen kräver FIA träplankor under bilarna
i ett försök att minska bilarnas downforce. Efter målgång upptäcker
besiktningspersonalen att plankan under segraren MS’ bil har nötts ner
mer än reglerna tillåter till följd av att bilen har körts för lågt. MS’ och
Benettons argument, att slitaget uppstått när MS snurrat över en
kantsten, ogillas och MS diskas.

Adelaide: Sista deltävlingen. MS leder förar-VM med en poäng. MS tar
ledningen i loppet medan VM-tvåan Hill pressar bakom. MS kör av, slår i
en mur och vinglar tillbaka ut på banan med en sargad bil. Hill försöker
genast köra om, men MS svänger rakt in i Hill och knäcker
hjulupphängningen på hans Williams. Båda förarna bryter tävlingen
och MS blir världsmästare.
I was misled and that is the way it went
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Crazy F1 skrev:Vad var det för osjysst 95? och vad gjorde han 04?

Så vitt ja vet så vann han 13/17 lopp det året...DET MINNS JAG, inget fusk där inte :D . Men jag antar att alla de 13 vinsterna också var fusk rakt igenom :roll:
Om det är mitt inlägg du syftar på så var det ju hela poängen. I listan finns inga osjysstheter 95 och 04 vilket ju skulle innebära att han har lika många sjyssta titlar som t.ex. Häkkinen...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Kan ingen låsa den här löjliga tråden? Det är ju fan att allt man skriver på nätet ska arkiveras! :argh:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

haha okej då är jag med.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Idag fyller skunki 20 år som F1-förare och allt startade med en lögn. [Schumacher] skulle få reserva på Spa 1991 och Willi Weber fick frågan om skummisen kört där,vilket han aldrig gjort då. Men den gode förgasaren ljög blankt och sa självklart...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

var det inte Webber som ljög :) Men vad jag blir rörd av att du kommer ihåg sånna viktiga saker som Maestros intåg i F1 :wink:
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Jari skrev:Idag fyller skunki 20 år som F1-förare och allt startade med en lögn. [Schumacher] skulle få reserva på Spa 1991 och Willi Weber fick frågan om skummisen kört där,vilket han aldrig gjort då. Men den gode förgasaren ljög blankt och sa självklart...
...inte att den unge tysken endast "kört" runt Spa-banan ett varv på trampcykel,, :D :D .. ,,kvalade sjua..

Underbar historia, som dessutom är sann.. :up:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Lenny skrev:
Jari skrev:Idag fyller skunki 20 år som F1-förare och allt startade med en lögn. [Schumacher] skulle få reserva på Spa 1991 och Willi Weber fick frågan om skummisen kört där,vilket han aldrig gjort då. Men den gode förgasaren ljög blankt och sa självklart...
...inte att den unge tysken endast "kört" runt Spa-banan ett varv på trampcykel,, :D :D .. ,,kvalade sjua..

Underbar historia, som dessutom är sann.. :up:
Sorry,, han hade visst inte ens sett banan innan,,
,,men cyklade sen tydligen fyra varv på trampcykeln.. :wink:

Bra artikel.. http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/56964.html
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:var det inte Webber som ljög :) Men vad jag blir rörd av att du kommer ihåg sånna viktiga saker som Maestros intåg i F1 :wink:
Jag är så gammal bara...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Lenny skrev:
Jari skrev:Idag fyller skunki 20 år som F1-förare och allt startade med en lögn. [Schumacher] skulle få reserva på Spa 1991 och Willi Weber fick frågan om skummisen kört där,vilket han aldrig gjort då. Men den gode förgasaren ljög blankt och sa självklart...
...inte att den unge tysken endast "kört" runt Spa-banan ett varv på trampcykel,, :D :D .. ,,kvalade sjua..

Underbar historia, som dessutom är sann.. :up:
Hade han kört trampcykel? Jag är rätt säker på att han hade kört trampebil.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Var inte så bittra och inåtvända. 7faldig WDC talar sitt tydliga språk. Det har aldrig förr och kommer aldrig igen (sannolikt) komma en sådan gudabegåvad talang till F1 förare. Enastående karriär, fenomenal på att trimma in stall och bil. De finska fylleförarna, någon som mins dem??? Vad gör de nu? :-)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Säg inget Gösta, snart sitter alla de gamla mästarna och kör radical...
Mika har annonserat att han har lite rejs-sug igen. Kimi har testat Peugeots GT-vagn med sikte på Le Mans osv. När skunki förstått att han är hopplöst efter (ja, det verkar kunna ta ett tag om han inte blir sparkad först) så dyker han upp med de andra gamlingarna. Jag ser det som perfekt vinterunderhållning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Lillis skrev:
ANFRAN skrev: Då har du verkligen missat något.
http://www.youtube.com/watch?v=7msO7g3ah4c
Vad är problemet? Man ser ju tydligt att Maestro är den första att svänga till sitt höger. mao så är det Hakkinen som följer hans rörelse och kör in i honom
Inte så som anfran ser det. Maestro representerar allt det onda i världen. :D
Och som du vet, har frallan alltid rätt! :)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Re: Så minns vi Skummis karriär (eller Hjälp CrazyF1 att räk

Inlägg av Krassegrand »

Hockenheim: Bränslepåfyllning är nytt för säsongen. När MS’
stallkamrat Jos Verstappen besöker depån börjar Benettonbilen och
Verstappen brinna. När FIA utreder olyckan visar det sig att Benetton
har manipulerat utrustningen och skruvat bort ett bränslefilter för att
öka prestandan vid takningen av bilarna. FIA anser inte att stallet gjort
sig förtjänt av bestraffning.


Som MS-hatare måste jag ju skriva nåt här!

I samband med att man började misstänka att Bennetons tankningar gick lite för snabbt (jag tror att det var innan olyckan) förklarade Schumis hur deras tankstopp kunde vara kortare än motståndarna och den förklaring han ger är att om man startar med mer bränsle i bilen kan man göra ett kortare stopp när man tankar. Han menar alltså att det vore en fördel att släpa med sig minst 20-30 kg mera vikt fram till första tankstoppet för att kunna spara ett par sekunder på tankstoppet.
Varför skulle han ge en sådan förklaring om han inte är införstådd med att man fuskar?
Jag ser det som uppenbart att han var drivande när det gäller att fuska.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

David Coulthard sa en kul sak under sändningarna från Spa i helgen. Jake Humphrey sa att MS ansåg att en av låvattenmärkena i hans karriär var när han försökte angripa DC i depån efter att han hade kört på DC på banan och förlorat ett hjul. David skrattade och sa att det tyckte han inte snarare var det så att han här tappade humöret i direktsändning. Michaels problem, tror David, är att han har haft svårt för att sätta gränserna för hur hårt man kan köra mot konkurenterna, när går det från att vara hårt till att vara fult. Jag tror att många med mig anser att Schumis inte förstår när han går för långt, han saknar de spärrarna.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jämfört med Senna har jag svårt att tycka MS vara speciellt ful. Å andra sidan jämför man med Prost är det ju många som kör ofantligt fult.

Han har kört med inställningen att alltid försöka vinna, och har framgångsrikt skaffat sig fördelar på alla möjliga sätt. Ibland har han i sin iver att vinna gått över gränsen, men hellre det än en förare som lämnar företräde istället för att ta en risk.

Det är ju dessutom inte en populäritetstävling så totalt sett spelar det ju liten roll. Han har trots allt rätt bra med fans jorden runt. Med det sagt är jag övertygad om att det finns saker han skulle vilja ha ogjort, bl.a. Jerez -97 och P-boten i la Rascasse ;)
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Med det sagt är jag övertygad om att det finns saker han skulle vilja ha ogjort, bl.a. Jerez -97 och P-boten i la Rascasse ;)
Ja ingen vill ju åka fast!
Har följt F1 sedan 70-talet!